Cooler Master Hyper TX3 Evo - Reviews

Specificaties 92mm diameter met 30dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Hyper TX3 Evo Review

tom2Newbie 9 maart 2012, laatste update op 9 maart 2012, 3.010 views

Cooler Master Hyper TX3 Evo

Pluspunten

• makkelijke installatie
  • goede koeling (C2D E6300)
  • stil bij lage RPM

Minpunten

• veel geluid bij hoge RPM

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 1
Koelvermogen Score: 4
Een korte review m.b.t. de geluidsproductie:
Ik heb de koeler gebruikt in een HTPC, minimale geluidsproductie was voor mij dus naast goede koeling de belangrijkste eis. Dat viel in eerste instantie echter behoorlijk tegen: op volle snelheid (~2k RPM) maakt dit ding naar mijn mening te veel kabaal. Ik heb het niet gemeten met een dB-meter, maar het geluid kwam ver boven de harde schijven en zelfs de 120 mm fan van de voeding (delta GPS-350AB-c) uit.

Tijd dus om PWM te tweaken...
1e poging)
BIOS fan PWM opties van mijn mobo (Asus P5L-MX). Q-fan control op 'Silent' gezet. --> Geen resultaat, ik verwacht dat dit aan het mobo ligt.

2e poging)
pwmconfig uit de lm-sensors package (softwarematig). Helaas wordt de atk0110 sensor set van mijn mobo niet goed ondersteund door lm-sensors...

3e poging)
Dan maar op de klassieke manier: een regelbare voeding voor de fan met een lm317. Dit werkt perfect! Fan ingesteld op +/- 900 RPM. De processor (c2d E6300) blijft perfect gekoeld (~45 graden Celsius) in een stress test, met de kast gesloten en in een tv-meubel! En de geluidsproductie van de koeler is dan goed: ik hoor hem dan eigenlijk helemaal niet meer. Ook niet met de behuizing open. Uiteindelijk voor mijn toepassing dus een prima prijs/performance verhouding.

Heb jij ook een Cooler Master Hyper TX3 Evo?