Mass Effect 3, PC (Windows) Review

Robin 9 maart 2012, laatste update op 9 maart 2012, 1.215 views

Mass Effect 3, PC (Windows)

Pluspunten

• Je maakt de galactische oorlog van dichtbij mee.
  • Het verhaal blijft boeiend en blijft ook groeien.
  • Fantastische muziek die mij doet denken aan een klassieke sci-fi.
  • Graphics zijn erg mooi.

Minpunten

• Spatiebalk wordt voor te veel acties gebruikt.
  • Kleine merkwaardigheden in de 'bevolking' van levels
  • Ik wil meer!

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 5
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 4
Mass Effect 3 is tot nu toe een waardige opvolger van Mass Effect 2. Het verhaal zit goed in elkaar, maar in het spel zitten hier en daar kleine oneffenheden die in mijn ogen beter konden. Het zijn geen showstoppers, desondanks zit ME3 briljant in elkaar. Over het verhaal zal ik niks prijsgeven, behalve dan dat de Reapers eindelijk gearriveerd zijn en alles dat leeft letterlijk vernietigen. Aan jou de taak om deze allesvernietigende vijand te stoppen met een galactische oorlog.

Sfeer
Over de gameplay kan ik kort en krachtig zijn: wat een geweldige sfeer zet Mass Effect 3 neer! De toon werd in deel 1 al gezet, met deel 2 die daar een ware belevenis van wist te maken. Het 3e deel is voor mij niet zo overtreffend zoals deel 2 van deel 1 was - Mass Effect 2 steekt daar met kop en schouder boven uit.

Het indrukwekkendste van Mass Effect 3 is de manier waarop de galactische oorlog met de Reapers wordt weergegeven. Een groot deel van de missies spelen zich af op planeten en manen met aan de horizon de allesverwoestende Reapers. De Reapers hebben zo'n immense omvang dat ze zelfs nog aan de horizon je de schrik aanjagen. Tijdens de missies krijg je ook genoeg mee van de oorlog: gebouwen die om je heen instorten en ruimteschepen die ontploffen. Kortom, Mass Effect 3 laat je genoeg van de oorlog meemaken.

Tijdsdruk?
Dit is ook meteen een nadeel van het spel: de Aarde wordt door de Reapers aangevallen, maar omdat jij op pad wordt gestuurd om de Reapers te verslaan, mis ik het gevoel dat ik de Aarde moet redden. In het spel krijg je af en toe het besef van tijd te horen, terwijl je verwacht dat de Aarde binnen enkele uren verwoest is omdat de Reapers als onverslaanbaar en allesvernietigend worden neergezet. Goed, dat drukt de pret verder niet om het heelal te verkennen ;)

Muziek
Een ander belangrijk punt van Mass Effect 3 is de muziek. Ik herken genoeg muziek uit de voorgaande delen en er is ook genoeg nieuwe (sfeer)muziek te horen. Hoe vaak ik het ook krijg te horen, het gaat mij nooit vervelen. De muziek zit nooit in de weg en voelt ook niet overdone aan. Al moet ik wel zeggen dat ik duidelijk hoor waar ze de grote lijnen van de muziek vandaan hebben gehaald: van de film Blade Runner, om precies te zijn van Vangelis. Heerlijk!

Oneffenheden
Mass Effect 3 kent - helaas - ook zijn oneffenheden. Het spel is groot. Je kan ruimtestations, planeten en ruimteschepen bezoeken, maar sommige omgevingen zijn zo groot dat ze aankleding nodig hebben. Zo kan je bijvoorbeeld The Citadel bezoeken. Veel mensen waar je mee kan praten in de gebieden waar je toegang toe hebt, maar de mensen die gebruikt worden voor de 'aankleding' van The Citadel (en waar je dus niet kan komen) staan voor zich uit te staren. Als je door het raam naar een naastgelegen kamer kijkt dan staat daar bijvoorbeeld een dokter aan een bed. De dokter staat er. Doet niks. Geen interactie met iets en geen beweging om aan te geven dat hij iets doet.

Een minpunt in de besturing is dat de spatiebalk voor te veel acties wordt gebruikt. Een item oppakken? Spatiebalk. Met iemand praten? Spatiebalk. Rennen? Spatiebalk. Deur openen? Spatiebalk. Als ik wil rennen dan vind ik shift daar veel beter voor geschikt, maar shift wordt exclusief gebruikt voor het powermenu. Een toetsenbord heeft meer toetsen dan alleen spatiebalk.

Zoals gezegd is Mass Effect 3 een waardige afsluiter van de trilogie. Ik heb het spel nog niet uitgespeeld, ondanks dat ik al 14 uur gameplay achter de rug heb. Ik ben veel oude bekenden tegengekomen, heb flink genoten van de actie tot nu toe en kan niet wachten om echt elke missie te doen om niks te missen.

Heb jij ook een Mass Effect 3, PC (Windows)?

Je zult toch echt meer moeite in deze review moeten steken hoor. Het zijn wel erg weinig argumenten. Bovendien heb je het spel nog niet eens uitgespeeld. Dan kun je je eindconclusie echt nog niet trekken.

Ik begrijp dat je enthousiast bent over je lievelingsspel maar wees dan geduldig en speel het eerst uit alvoor je hier komt. Het is zo een overhaaste subjectieve 'review' waar niemand iets aan heeft
Beetje eens, zolang hij de review maar meel stevig aanvult als hij het spel uit heeft, valt het ook wel mee.
Ik vindt Steam slechter bij bijvoorbeeld: op Steam had ik Driver Sand francicso gekocht maar ik kreeg om het begeven moment maar 30 fps toen heb ik het spel gewoon online gekocht via tweakers.net en nu heb ik 60 fps. Zulke problemen heb ik niet met Origin :(
Als ik het goed heb kan dit uitsluitend via Origin gespeeld dient te worden. Hoe is Origin atm? Maar ik vind dat toch over het algemeen wel echt een nadeel waar je in je review totaal aan voor bij gaat.

[Reactie gewijzigd door Johan tb op 9 maart 2012 10:26]

Origin is simpelweg een steam kloon.
Werkt pak hem beet hetzelfde, nadeel? Mwa... had liever alles op steam gehad maar is niet anders he? Zou het niet als minpunt van een spel noemen, maar wel als opmerking erbij zetten.