Seagate Momentus XT ST93205620AS (Hybrid ), 320GB Review

kakanox 8 maart 2012, laatste update op 8 maart 2012, 2.178 views

Seagate Momentus XT ST93205620AS (Hybrid ), 320GB

Pluspunten

• Vrij hoge throughput voor een 2,5" schijf
  • In de juiste omstandigheden waanzinnige (SSD-achtige) reactietijden
  • Vriendelijk prijsje
  • 5 jaar garantie

Minpunten

• Wordt redelijk warm
  • Het is geen échte SSD; niet altijd supersnel

Doel van deze review
Omdat ik het niet helemaal eens ben met de andere reviews van dit product wil ik een niet ál te uitgebreide review schrijven om mijn eerste ervaringen met de Seagate Momentus XT te delen.
Ik ben geen hardcore tweaker, deze review staat dus niet vol met benchmarks, maar omschrijft puur mijn eerste ervaringen met deze schijf als bootdisk in een laptop.

Waarom een Momentus XT?
Tot voor kort was mijn werkstation (Dell Studio laptop, i7 720QM CPU, 2x2GB DDR3 RAM) voorzien van een Samsung HM500JI harde schijf (2,5-inch, 5400rpm, 500GB).

Ik merkte regelmatig dat de processor zo ongeveer stond te slapen en het RAM-geheugen nog maar half vol was terwijl er wel wachttijden optraden. Het idee om "ooit een keer" een SSD of hybride schijf te installeren was geboren, maar gezien ik momenteel even op de centen moet letten en 250GB toch wel het minimum is voor mijn bootschijf was het niet meer dan toekomstmuziek.
De bootschijf vervangen door een SSD en een 500GB in plaats van de DVD drive is ook mogelijk, maar vind ik zelf toch niet zo handig. Ook moet daarvoor de hele laptop uit elkaar, ik houd niet zo van priegelwerk.

Gezien ik deze laptop nog niet zo heel lang heb en ik mijn oude PC in delen verkocht heb had ik nog wat spullen liggen, zo kwam het dat er ook nog een 3,5" 1.0TB harddisk lag van een type waarvan er een stuk of zes op Tweakers V&A stonden. Dat verkoopt natuurlijk niet zo soepel als je een redelijk prijs wil hebben, maar plotseling deed zich de kans voor om de schijf te ruilen voor een 2,5" Seagate Momentus XT 320GB: Een 7200rpm hybride harde schijf met 4GB SSD als cache.

De inbouw
De inbouw verliep natuurlijk soepel, zo heel moeilijk is het niet om een schijf te vervangen in een laptop. De afmetingen van de Seagate zijn exact gelijk aan die van mijn Samsung HM500JI, dus ik maakte mij geen zorgen over het raken van eventuele onderdelen onder de schijf o.i.d.

Voor de inbouw had ik d.m.v. Parted Magic de partitie op mijn oude 500GB verkleind en gekopieerd naar de Seagate. Dit verliep niet helemaal soepel - het boot record bleek niet (correct) meegekopieerd. Dit viel echter d.m.v. de originele Windows DVD eenvoudig te repareren.

Eerste indrukken
Na de eerste boot merkte ik eigenlijk weinig verschil. Windows vond echter dat er een andere driver voor de schijf geďnstalleerd moest worden, daarna moest er gereboot worden. Vervolgens heb ik even de laatste updates gedraaid, weer een reboot. Bewust nog maar een reboot. Reboot, reboot, reboot. Warempel, het werkt echt, het gaat steeds sneller! :)

Ook het opstarten van m'n browser (waarin altijd véél teveel vensters open hangen) gaat gevoelsmatig iets sneller, de hele computer lijkt vlotter te reageren dan voor de ombouw.
Ik denk zelf dat dit te wijten is aan het feit dat deze schijf toch een wat hogere rotatiesnelheid heeft dan de Samsung HM500JI (7200 vs 5400rpm), daarbij zal de SSD cache gaan helpen om dingen die ik vaak gebruik (Office, MSSQL SMS, browser, e-mail) nog wat vlotter op te laten starten.

Temperatuur en geluidsproductie
De temperatuur heb ik even via de ingebouwde sensor bekeken: Na het verplaatsen van wat kleine bestandjes naar een WD Raptor aan de eSATA poort geeft de Seagate 49 graden aan. De oude Samsung stond na een vergelijkbaar grapje op 41 graden - de Seagate wordt dus wel een stukje warmer.

Ik heb ook nog even wat bestanden naar een 5400rpm 3,5" schijf gekopieerd om de geluidsproductie te kunnen vergelijken - naast een 10.000rpm schijf zonder behuizing hoor je de deurbel niet eens meer, laat staan de geluidsproductie van een 2,5" disk ín een laptop :+
Ik kan echter geen verschil met de 5400rpm Samsung ontdekken. Ook buiten de laptop in een losse bracket was de disk op een zachte klik bij het aanzetten na nauwelijks hoorbaar.

Een onprofessionele benchmark
Om nog een wat beter beeld te krijgen heb ik ook HDTune even gestart, direct na (nog een :P ) reboot. Dat zelfde had ik op de Samsung HM500JI ook al eens gedaan. Ik ga er even vanuit dat de minimum transfer rate niet helemaal representatief is gezien Windows op dat moment met schrijf- en leesacties wat roet in het eten kan gooien; de max. transfer rate vind ik wél interessant omdat dat slechts een momentopname is. Waar ik voor die max. transfer rate bij de Samsung niet verder kwam dan zo'n 78 MB/sec zag ik hier zomaar 111.6MB/sec op het scherm verschijnen. Ik vermoed dat ook dat te maken heeft met de hogere rotatiesnelheid.
De accesstime is op een draaiend systeem natuurlijk helemaal niet precies, maar voor beide schijven zag ik zo'n 15ms tevoorschijn komen. Ik denk dat dit de moeilijk te testen meerwaarde van deze schijf perfect illustreert: Ten opzichte van een 5400rpm schijf wint de Momentus XT het met zijn hogere rotatiesnelheid, maar ten opzichte van andere 7200rpm schijven (bijvoorbeeld een gewone Seagate Momentus) zal de disk in een benchmark geen enkel voordeel te bieden hebben.

Voor wie is deze hybride harde schijf nuttig?
Het feit dat de schijf zelflerend is en zelf zorgt dat veelgebruikte bestanden op z'n kleine SSD komen zorgt voor een zeer moeilijk te meten voordeel. Er gaan geruchten dat de schijf onder de juiste omstandigheden SSD-achtige prestaties biedt, helaas lees ik hier op Tweakers óók duidelijk slechtere reviews.
Ik denk dat degenen die een dergelijke schijf nodig hebben zichzelf duidelijk af moeten vragen wat hun eisen aan een harddisk zijn. Voor bijvoorbeeld videomontage (met name HD ProRes HQ of 4K) gebruik je veel enorme bestanden, en heb je dientengevolge ook een enorme throughput nodig. De 111.6 MB/sec die een Momentus XT maximaal genereert is dan misschien niet voldoende, in dergelijke gevallen is het slimmer om uit te kijken naar een forse en bloedjesnelle SSD of misschien gewoon een externe RAID-set. De SSD-cache komt goed tot zijn recht als je regelmatig dezelfde programma's start of documenten moet openen: ik denk dat een Momentus XT ook in een databaseserver voor een website of administratiepakket zijn voordelen zal bieden ten opzichte van een normale harddisk.

In hoeverre deze schijf nog een grote winst biedt ten opzichte van een normale 7200rpm 2,5" harddisk durf ik niet te zeggen, maar voor gebruikers van een 5400rpm 2,5" harddisk in een laptop met voldoende RAM is dit wel degelijk een hele goede investering. Je laptop wordt gevoelsmatig een stuk vlotter, opdrachten worden in veel gevallen heel wat sneller (lees: direct) opgevolgd door actie. De "onverklaarbare" wachttijden heb ik tot nu toe nog niet opgemerkt.

Of de Momentus XT ook een goed alternatief is voor een volwaardige SSD? Na wat spelen met een laptop die in feite trager is dan mijn eigen (i3 370M, 4GB RAM) maar voorzien van een Crucial M4 256GB SSD moet ik concluderen dat je voor instant response niet om een volledige solid state disk heen kan. Dat schijfje kost echter 300 euro - waren ze maar wat goedkoper....

Last but not least: Ik ben er blij mee!

• Intel® Core i7-720QM Processor (6M Cache, 1.60 GHz)
  • Elpida 2x2GB DDR3-1333 MHz RAM
  • Mobile Intel® PM55 Express Chipset
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Seagate Momentus XT ST93205620AS (Hybrid ), 320GB?

Fijn om te weten. THX
Ik zou niet weten waarom deze schijf niet geschikt zou zijn voor een laptop.... hij zit er hier in en de laptop is nog steeds heerlijk vlot, reageert overal lekker snel op. De temperatuur is ook meer dan netjes nu, nl. 44 graden (bij normaal gebruik). Dat terwijl mijn laptop sowieso al best een heethoofd is, als je de processor een beetje fors belast heb je meteen een soort van straaljager op schoot.

Als je voor een nieuwe gaat is het misschien een idee om meteen voor de 750/8 te gaan. Dat is een nieuwer model met meer SSD-cache, misschien zitten er ook nog wel wat andere verbeteringen in.

[Reactie gewijzigd door kakanox op 8 maart 2012 22:17]

Ik zag bij die andere review een opmerking staan dat deze schijf niet geschikt is voor een laptop. Echter bij Ananda staat juist dat iedere laptop ermee uitgerust zou moeten worden (standaard, wel weer wat gedateerd natuurlijk).

wat is jouw mening? Ik vind in mijn laptop de HDD de echte bottleneck, ondanks dat het een 7200 RPM is. Ik loop dus al een tijd er over te denken om er een SSD in te gooien (zelfs de netbook van mijn vrouw loopt nu normaal, sinds er een SSD inzit....). De prijs houdt me alleen heel erg tegen, ondanks dat ze met de dag betaalbaarder worden. Een kleine SSD met de huidige schijf i.p.v. de DVD zou natuurlijk ook een optie zijn.

Het mooie van deze schijf is dat het lijkt of hij de twee werelden verenigt. Dus wil ik graag jouw mening daarover horen.

Bedankt voor de review, was zeer leeswaardig.