Sony PlayStation Vita 3G Zwart Review

Hoempfel 6 maart 2012, laatste update op 10 maart 2012, 1.775 views

Sony PlayStation Vita 3G Zwart

Pluspunten

• goede bouwkwaliteit, alternatieve besturing werkt goed, grote potentie voor een breed aanbod van games.

Minpunten

• Zwakke batterij, geheugenkaartjes alleen voor de Vita, prijs

Randapparatuur Score: 4
Spelaanbod Score: 5
Multiplayer Score: 5
Multimedia Score: 4
De PS Vita is me een staaltje techniek. Na eerder een haat/liefde relatie te hebben gehad met mijn oude PSP is de Vita een verademing. Uiteraard valt en staat een spelcomputer met de games, maar ik ga het voornamelijk in deze review over de hardware en software van het systeem hebben. Ik zal de launch titels die verkrijgbaar zijn samenvatten, maar daar light niet de nadruk op in deze review. Mochten jullie ene review willen zien van een specifieke game voor de Vita, laat het me weten in de comments.

De Hardware
De specs kunnen jullie opzoeken op Tweakers, dus dat laat ik zitten. De Vita is erg stevig voelt goed aan in je hand. Kwalitatief is het apparaat goed gebouwd en de knoppen voelen erg lekker aan. Tegelijkertijd kan de Vita waarschijnlijk niet tegen een stootje. Ik heb hem gelukkig nog niet laten vallen, maar mijn gevoel zegt dat er zo een barst in het scherm of behuizing kan komen. Een hoesje kopen voor de Vita zou ik zeker aanbevelen. Als is maar vanwege de vingerafdrukken die snel op het apparaat blijven zitten. Het grote 5" OLED touchscreen aan de voorkant is heel helder en je kan zowel binnen als buiten je spel goed spelen. De Vita heeft ook twee camera's, een aan de voorkant en een aan de achterkant. De kwaliteit van de foto's zijn niet om over naar huis te schrijven en ik had graag een betere camera in het apparaat gezien. Aan de andere kant snap ik de keuze van Sony voor deze camera, want het apparaat is al duur genoeg en de camera is niet de feature waarvoor mensen de Vita willen kopen. Sony heeft wel weer voor een eigen geheugenkaartjes gekozen en dus zijn de geheugenkaartjes voor de Vita alleen voor de Vita te gebruiken. Deze kaartjes zijn voor sommige spellen zelfs nodig om gespeeld te kunnen worden. De Vita heeft zelf geen intern geheugen om spellen op te slaan. Sony zegt dat hiervoor gekozen is om piraterij tegen te gaan, maar het is onhandig en duur voor de consument. Een ander nadeel is de batterij. Met zo'n 5 tot 6 uurtjes is de batterij wel leeg, vergelijkbaar met de PSP.

De besturing
De PSP had een analoog joypad, maar dat was er maar één, tot grote frustratie van de hardcore gamers die twee knuppeltjes willen. Aan de andere hand was de besturing op de PSP voor de casual gamers niet toegankelijk genoeg. Daar probeert de Vita verandering in te brengen en een gulden middenweg te vinden en ik moet zeggen dat dat ze aardig is gelukt. De Vita heeft veel meer mogelijkheden heeft qua besturing ten opzichte van de PSP. Er is een touchscreen, een touchpad aan de achterkant en ook zijn de traditionele knoppen van de partij en de Vita heeft welgeteld twee stuurknuppeltjes, zoals op een PS3 controller. De traditionele besturing voelt vertrouwd aan, als zijn de kleinere knopjes en knuppeltjes wel eventjes wennen, en de besturing via het touchscreen en de rear touchpad zijn toegankelijk genoeg voor de smartphone gamer. Verschillende games die ik heb gespeeld, zoals FIFA, gebruiken de touchscreen en touchpad als slim alternatief voor de traditionele besturing. Uiteraard zullen de die hard gamers meer de traditionele knoppen gebruiken, maar het alternatief werkt goed.

De Software
Met de software bedoel ik het OS op de PS Vita. Het OS op de Vita is een stuk anders dan de XrossMediaBar die we gewend zijn van de PSP en de PS3. Het ziet er heel anders uit, maar het werkt heel makkelijk. Het menu met al de apps lijken op allemaal buttons in je homescreen, selecteer je zo'n button, dan kom je in de LiveArena van deze app. Hier kan je de echte app openen, maar hier zie je ook alle updates die met deze app te maken hebben. Zo kan je zien of vrienden in dit spel trophies hebben gehaald, of hier zie je of je spel een update kan installeren. Het systeem werkt aardig, maar de software vertoont hier en daar nog wat bugs en haperingen. Vooral met het inloggen op het PSN op de Vita ondervind ik zo nu en dan een error message, maar niks ernstigs en dit zal met software updates opgelost worden. De grafische stijl die voor het OS is gekozen vind ik erg leuk. Om de Vita te unlocken trek je de lock sticker los en om een app te sluiten trek je desbetreffende app sticker los. Het werkt erg intuītief en ik had heel weinig moeite nodig om het apparaat te gebruiken. Zelfs mijn moeder van 60 kon de Vita zonder problemen besturen.

De meeste voor geīnstalleerde apps stellen niet heel veel voor, je hebt de gewone applicaties zoals de webbrowser, de camera en de PSN store app, maar dit spreekt allemaal voor zich. De enige voor geīnstalleerde app die ik interessant vond was Near. Met Near kan je zien wie er in de buurt op zijn Vita heeft gespeeld. De app lijkt op de streetpass van de 3DS, maar hij werkt net wat anders. Je kan in Near je locatiedata versturen en daarmee markeer je waar je bent geweest, door je locatiedata te versturen kan je ook zien wie er nog meer in de buurt hebben gespeeld. Als je bepaalde spellen speelt laat je ook in in-game cadeautjes achter die andere mensen weer kunnen vinden, uiteraard kan jij ook cadeautjes ontvangen. In Near kan je ook zien welk spel het meest gespeeld wordt in je omgeving en de recensies van andere gamers over hun games bekijken.

Een andere app die een introductie kan gebruiken is Welkomstpark. Dit is in feite een speelse rondleiding door het apparaat. Er worden allerlei features, zoals het touchscreen en de tilt controls, uitgelegd en mee gespeeld. Ik had liever het spel Little Deviants in de plaats van Welkomstpark voor geīnstalleerd gezien, omdat Little Deviants op zichzelf al een uitgebreide tech demo is.

3G vs WiFi
Ik heb de 3G/Wifi versie van de Vita en deze is ongever 50 euro duurder. Maar is dat het ook waard? Eerlijk gezegd stond ik niet te springen om de 3G versie te kopen, maar door een gunstig aanbod heb ik dat toch gedaan. Met de kennis van nu zou ik de 3G versie alsnog niet hebben gehaald. Het is fijn dat ik onderweg altijd kan gamen tegen andere mensen (je kan alleen via WiFi echt games spelen tegen elkaar), maar ik zit te weinig in het openbaar vervoer of in de trein om hiervan echt te kunnen genieten. Door het dure prepaid MB tarief van Vodafone (¤0,33 p/MB) houd ik ook telkens de kosten in mijn achterhoofd wanneer ik van 3G gebruik maak. Ik denk dat wanneer mijn prepaid tegoed op is dat ik deze niet meer ga opwaarderen. Als je vaak lang onderweg bent is 3G misschien wenselijk, maar daar kan ik niet goed over oordelen. Vodafone heeft echter wel een actie dat als je je Vita registreert bij Vodafone, dan krijg je ¤12,50 tegoed cadeau. Als je nog eens ¤20 daar bovenop opwaardeert dan krijg je Wipeout 2048 gratis.

De Launchtitels
Ik heb eerder al Little Deviants aangehaald en ik zal hier kort even de launch line-up doornemen.
De spellen die ik heb gespeeld zijn:
  • FIFAFootball
  • Lumines
  • Virtua Tennis
  • Uncharted: Golden Abyss
  • Ultimate Marvel vs Capcom
  • Little Deviants
  • ModNation Racer Roadtrip
Om deze lijst samen te vatten ben ik zeer tevreden over deze line-up. De beste van de lijst zijn FIFA en Virtua Tennis. Deze spellen spelen erg fijn op de Vita en ze maken slim gebruik van de alternatieve controls. Uncharted doet dit ook, maar om de zoveel tijd wordt je gedwongen om bijvoorbeeld met het touchscreen een bepaalde handeling te verrichten, maar het komt geforceerd over. Zoals ik al eerder heb gezegd is Little Deviants een uitgebreide tech demo en ik vind deze game dus het minst scoren. Al met al een zeer sterke line-up en ik hoop dat er meer goede games zullen volgen, want de Vita barst van potentie.

Heb jij ook een Sony PlayStation Vita 3G Zwart?

Kan je daadwerkelijk online gamen tegen vrienden via 3G?
Je hebt gelijk, ik kan alleen via WiFi echt gamen, maar messaging enzovoort kan wel via 3G. Echt gamen heb ik via Ad-Hoc en Wifi gedaan.

EDIT: Review aangeapst

[Reactie gewijzigd door Hoempfel op 6 maart 2012 22:39]