Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY) Review

dejeroen 9 maart 2012, laatste update op 22 mei 2014, 6.387 views

Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY)

Pluspunten

• Relatief goedkoop in aanschaf.
  • Makkelijk in gebruik.
  • Doet waarvoor ik hem heb aangeschaft.
  • Aparte volume knoppen (niet met de FN toets).
  • Ligt goed in de hand.
  • 3 mogelijkheden voor een linkermuisknop functie.

Minpunten

• vreemd gepositioneerde Shift toets(linkerkant).
  • vreemd gepositioneerde control toets (linkerkant).

Na dit toetsenbord een week in mijn bezit te hebben vond ik het wel tijd voor een review van dit product.
Eigenlijk was ik al een half jaar op zoek naar een soortgelijk toetsenbord maar die waren of te duur of te klein (ik zocht er een met een prijs onder de 40 euro en met de grootte van mijn reguliere toetsenbord).

Reden voor de aanschaf
Ik wilde dit toetsenbord gebruiken voor mijn media bestanden. Bij mijn tv heb ik een computer gekoppeld met xbmc om media af te spelen. Om films en tv series te zoeken leek mij een toetsenbord makkelijker dan een schermtoetsenbord waarbij alle letters en tekens moeten worden aangeklikt met de muis.
Ook gebruikte ik het schermtoetsenbord om op youtube filmpjes te zoeken en om ondertitels te zoeken bij films en tv series. Een toetenbord met muis functie in een leek mij een uitstekende combinatie en vanuit die gedachte kwam ik uit bij dit toetsenbord.

Eerste gebruik
Nadat het toetsenbord uit de verpakking is gehaald, de batterijen erin zijn gestopt (batterijen worden bijgeleverd), en de usb dongle ingeplugd was werkte het toetsenbord direct en zonder problemen.
Wel heb ik wat instellingen aangepast zoals de snelheid waarmee de muis over de desktop heen beweegt. Dit was voor mij wat langzaam ( ik moest 2 maal over het touchpad heen om de cursor van de ene naar de andere kant van het scherm te krijgen.

Positieve eigenschappen
een van de positieve eigenschappen is dat er ook gewoon hardware matige volume knoppen op zitten zonder gebruik te hoeven maken van de FN knop.
Helemaal links bovenin (naast de volume knoppen) zit nog een knop voor de linkermuisknop wat ideaal is als het toetsenbord met 2 handen word bedient. Met je rechterhand kan je dan het touchpad bedienen en vervolgens kan er geklikt worden met je linker duim.
Er zitten dus eigenlijk 3 mogelijkheden op om de linkermuisknop functie te gebruiken.
  • De knop linksboven
  • De knop onder het touchpad
  • Het 2 maal op dezelfde plek aanraken van het touchpad
Het indrukken van de toetsen gaat trouwens ook redelijk stil. Het toetsenbord voelt aan als een regulier toetsenbord voor een desktop, maar het indrukken van de toetsen voelt aan als dat van een laptop.

Negatieve eigenschappen
Er zitten natuurlijk ook een aantal negatieve eigenschappen aan dit toetsenbord, zo is de shift toets wat klein. Vanuit een ander toetsenbord dat aan mijn desktop zit ben ik gewend dat naast de toets met het vraagteken en de slash ( /? ) de shift toets zit. Nu zit daar nog een pijltjestoets tussen. Hetzelfde geld voor de shift toets aan de linkerkant waar normaal de shift naast de Z toets zit, nu zit daar nog de \| toets tussen welke bij mijn reguliere toetsenbord boven den enter toets zit.
de pijltjestoetsen zou ik onder het touchpad hebben gepositioneerd zodat de enter toets met daaronder de shift toets wat beter zou zijn geworden.

Eindconclusie
Dit toetsenbord gebruik ik voor het afspelen van films en tv series en daarvoor is hij uitstekend geschikt. Voor iedereen die nu met een muis ( en mogelijk een los toetsenbord) een media pc zit te bedienen is dit een uitstekende oplossing voor een redelijk goedkope aanschafprijs.

meer dan een jaar later
Nu (14-juni-2013) meer dan een jaar later werkt het toetsenbord nog steeds met dezelfde lading batterijen als degene die ik er oorspronkelijk in heb gestopt. Al moet ik er wel bijzeggen dat ik elke keer naar gebruik het schuifje naar OFF zet.
Nog een ander iets is dat de nadelen mij eigenlijk niet echt meer opvallen, ik ben er waarschijnlijk gewoon aan gewend geraakt en ik typ er eigenlijk net zo snel mee als elk ander toetsenbord.
Ook lenen mijn ouders dit toetsenbord geregeld als zij een film willen kijken of iets via uitzending gemist.

twee jaar later
Het is nu 22 mei 2014 en intussen heb ik het toetsenbord dus al meer dan twee jaar. Inmiddels is er een tweede k400 aangeschaft (voor mijn ouders) met een ander typenummer en ook een iets andere indeling van de toetsen ( volume via de FN toets en niet bovenin). Ook zitten de originele batterijen er nog in.
Het toetsenbord maakt nu wel meer geluid dan dat hij deed bij aanschaf, dit is duidelijk te horen, vooral in combinatie met het andere k400 toetsenbord.

Heb jij ook een Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY)?

Alle Logitech toetsenborden hier in NL hebben die vervelende indeling met de hoge Enter.
Ik vind het echt irritant en heb daarom ook maar een toetsenbord uit de US laten komen. Om zeker te zijn dat ik de juiste indeling kreeg :)

(De Dinovo mini is volgens mij een van de weinige uitzonderingen maar dat is geen echt normaal toetsenbord meer)

[Reactie gewijzigd door psy op 9 maart 2012 08:48]

Ik heb ook een hekel aan deze Britse toetsenborden die 'verbouwd' worden om toch hier verkocht te kunnen worden!

Waar bij ons de # boven de 3 zit, zit er op een brits toetsenbord de £. De # is verplaatst naar een eigen toets, waar bij ons de \ zit. En dus moest die op een brits toetsenbord ook een nieuw plekje vinden: tussen de Z en de shift in. Toshiba heeft er ook een handje van op al hun laptops. Niet fijn voor blindtypisten!

Even een beetje nagezocht en het blijkt dat het typenummer in de US 920-003070 is. Dit moet dan de 'echte' met een grote Shift en grote Enter zijn.

Dit zijn de overige types:
920-003071 Canada
920-003100 Duitsland (QWERTZ)
920-003109 AustraliŽ/MaleisiŽ/Singapore/IndonesiŽ/India (waarschijnlijk ook grote Shift/Enter)
920-003110 Frankrijk (AZERTY)
920-003111 Zwitserland
920-003113 ItaliŽ
920-003114 Portugal
920-003115 Spanje
920-003116 Groot-BritanniŽ (waar ik het boven over had)
920-003117 "Intl NSEA" (North Sea countries)
920-003118 BelgiŽ (AZERTY)
920-003128 Hongarije
920-003129 Litouwen
920-003130 Rusland
920-003133 OekraÔne
920-003134 "International EER" (East Europe)
920-003179 Korea
920-003180 China
920-003194 Polen
920-003044 Japan

Wij hebben dus de 3117 versie hier.

[Reactie gewijzigd door barchettanl op 16 april 2012 19:55]

Hoe/waar heb je dat toetsenbord in de US besteld? Wil ook graag de US versie namelijk...
Die 'rare' toetsenbordindeling had ik ook bij mijn K800 wireless illuminated keyboard, deze heb ik om die reden geretourneerd.
Ik vind het niet lekker typen, maar ik denk dat je er wel aan kunt wennen.

Misschien nog wat plaatjes??
Verder een nette review ****
Ik gebruik het toetsen bord voor dezelfde doeleinde en ik vind ook de touchpad een fijn ding, bij iedere laptop mis ik gelijk een muis maar deze werkt echt goed.
Ik heb dit toetsenbord ook aangeschaft om een htpc ermee te bedienen. Ik merk dat de RF soms niet lekker werkt. Als er obstakels in de weg staan, zoals een vaas op de tafel, dan werkt het het toetsenbord niet goed.
Dan moet ik het toetsenbord verplaatsen zodat deze de receiver kan zien. Dan lijkt het net infrarood, maar dan werkt het wel weer.

Heb de batterijen al vervangen en de usb receiver al in de front usb geschoven, maar dat biedt geen soelaas.

Wanneer het toetsenbord wel werkt, dan werkt het ook goed. Al met al nog steeds tevreden.
Dit probleem heb ik zelf niet ondervonden. bij mij zit de reciever bovenop in de computerkast welke onder mijn bureau en naast mijn bed staat. bij mij zit er dus altijd een stuk hout tussen maar dat geeft geen problemen.

het enige probleem is dat na het aanzetten van het toetsenbord het soms een halve seconde kan duren voordat het touchpad reageerd, maar dat is eigenlijk alles en ook niet echt een groot probleem.
Ik heb het keyboard laatst toch maar even op een andere PC gekoppeld en daar heb ik het probleem niet. Het ligt dus echt aan mijn opstelling.

Ik moet er een keer voor gaan zitten en via trial-and-error gaan uitsluiten waar het probleem zich bevindt.