Logitech ClearChat Wireless Review

Maarten @klet.st 6 maart 2012, laatste update op 6 maart 2012, 307 views

Logitech ClearChat Wireless

Pluspunten

• Wireless is ERG handig als je veel teleconferences hebt via de PC
  • Tot een paar uur gebruik comfortabel
  • Audiokwaliteit erg goed voor teleconference, redelijk goed voor muziek
  • Microfoonsignaal erg goed
  • Handige mute functie door microfoon omhoog te klappen
  • Werkt ook met iPad (in combinatie met Camera Connection Kit)

Minpunten

• Laadaansluiting is propietary
  • Accuduur redelijk kort (6 uur) en slechte feedback over status
  • USB transceiver niet in headset te integreren bij transport
  • Geen aanneem/ophang knop

Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 5
Ik gebruik deze headset nou alweer meer dan een jaar, dus tijd voor een review.

Deze headset is ontwikkeld voor een specifiek doel: teleconferencing via de PC. En dat werkt ongeacht de applicaite (Microsoft Office Communicator, Lync, Skype, WebEx etc), de headset installeert zichzelf als USB Audio device. Dat zou zelfs zonder specifieke Logitech driver moeten werken. Grappig detail: de headset werkt zelfs op een iPad als je de USB interface gebruikt uit de Camera Connection Kit :)

De Logitech Clearchat Wireless is het 'goedkope' broertje voor sommige Microsoft Lync (Microsoft Office Communicator) certified producten van fabrikanten als Polycom. Met goedkoop bedoel ik dat deze headset goedkoop is in vergelijking met deze producten, niet met een doorsnee wireless koptelefoon oid. En daarmee kan ik deze headset ook alleen maar aanraden voor dit specifieke doel.

Voor puur luisteren naar muziek kun je beter een goedkopere draadloze headset gebruiken, veel ontwikkeling is bij deze headset gaan zitten in het fatsoenlijk transporteren van het microfoonsignaal. Dit werkt dan ook stukken beter dan met Bluetooth, wat niet lekker werkt op Windows systemen is mijn ervaring.

Specifiek voor teleconferencing (al dan niet Microsoft Lynx/Office Communicator) zit er dan wel meteen weer een nadeel aan deze headset. Dat is het feit dat je geen gesprekken kunt neerleggen/oppakken. Daarvoor moet je dus in de buurt van de PC zijn en belangrijker: je moet het vaak het juiste applicatievenster vinden waar het gesprek in plaatsvindt. Mensen die vaker lange teleconferences via de PC bijwonen kennen het wel: het gesprek/de conference eindigt onverwacht en je wilt snel het gesprek beeindigen. Een knop (zoals bij Lync certified headsets) zou dan wel prettig zijn.

Mute werkt overigens wel weer perfect: als je de microfoon wegdraait (omhoog) dan wordt automatisch gemute. Alternatief is de grote knop op de rechteroorschelp. Een lampje op de microfoon geeft aan of mute actief is: erg handig. Volumeknoppen zitten op dezelfde oorschelp en zijn ook goed te bedienen zonder te moeten kijken.

Batterijduur is een uur of 5 a 6 continu, althans dat was mijn ervaring in het begin. Tegenwoordig zorg ik dat de headset weer vol is na een uur of 3 gebruik, want er is niets vervelender dan een headset die plots ophoudt. Er gaat wel een lampje oranje branden, maar die zit aan je oor dus dat zie je niet. Het bijbehorende piepje is me al (te) vaak niet opgevallen tijdens gebruik.

De (nogal lompe) USB transceiver werkt dus als USB audio device naar de PC, via 2.4Ghz wordt verbinding met de headset onderhouden. Daarvoor wordt dus een propietary protocol gebruik dat beter werkt dan Bluetooth audio. Daarmee had ik vaag erg slechte verbinding, los van driver/Bluetooth profielproblemen. In omgevingen waar erg veel 2.4Ghz gebruik wordt heb je een enkele keer opeens een storend geluid (soort waterval door je gesprek) gedurende een seconde, daarna gaat alles gewoon weer goed.

Draagcomfort is redelijk goed, maar na een uur of 3 krijg ik toch wel gevoelige oren. Ik denk dat alleen een headset die compleet over je oorschelp gaat daar iets aan kan doen, ik kan ik iig goed mee werken.

Als laatste nog twee nadelen als je veel onderweg bent: de USB transceiver is niet weg te bergen in/aan de headset. Ik gebruik een elastiekje om deze tijdens transport bij de headset te houden: niet echt profi :P Erger vind ik dat opladen via een propietary plug gaat: mini of microUSB zou beter zijn, dan kan je makkelijk via de PC opladen. De opvolger van deze headset heeft wel een microUSB aansluiting voor laden. Die headset heeft overigens geen beugel op het hoofd, maar achter in je nek.

Deze review mag vrij veel negatieve punten/puntjes beschrijven, maar voor mij weegt draadloze vrijheid erg zwaar. Ik ben daarom nog steeds erg tevreden met deze headset, ik ben in ieder geval nog geen beter alternatief tegengekomen. Hopenlijk komt Logitech zelf met een waardige opvolger die de negatieve punten aanpakt.

Heb jij ook een Logitech ClearChat Wireless?