be quiet! Straight Power BQT E5-600W Review

Ge-Force 22 oktober 2007, 1.644 views

be quiet! Straight Power BQT E5-600W

Pluspunten

• Stilte
  • A's op de 12V
  • Uiterlijk (subjectief)
  • Mooi gesleeved, mooie uitrusting en extra's
  • Koel
  • Prestaties

Minpunten

• Niet modulair (subjectief)
  • Geen LED

Prestaties en stabiliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 3
Dit is mijn eerste review, dus als er op- of aanmerkingen zijn, mag je ze altijd melden.

Toen mijn vorige voeding met een rokwolk sneuvelde, werd het tijd voor een nieuwe voeding. Na er duchtig reviews op nagezocht te hebben, is het deze geworden, na de Zalman, omdat die toen 20 euro duurder was.
Waarom 600W? Omdat hij lang moet meegaan. Mijn volgend systeem zou hij ook nog moeten trekken. Maar dat is voor later. Eerst even reviewen :)

Technische specificaties
Tja, hierover valt niet veel te zeggen. Mooi compleet, met mooie specs. Ik zet ze hier even neer.

ATX versie 2.2
24 pin moederbord connector (en 20)
2x PCI-E connector
8x SATA connector
6x 4 pin connector
1x 3 pin connector

Ook de ampères hebben mooie waardes. Ook hier valt niet zo veel over te zeggen :) (De 12V heeft 48A combined)

Specification: 3,3V: 32A, 5V: 30A, 12V: 48A, 12V1: 18A, 12V2: 18A, 12V2: 18A, 12V2: 18A,-12V: 0,5A, 5VSB: 3,0A

Afwerking & Uitrusting

Be Quiet levert hier mooi werk. Bij de voeding worden een stuk of 7 velcrostrips meegeleverd die dienen voor je kabels bijeen te binden. Ook kabelbinders worden hierbij gezet.
Alle kabels zijn trouwens netjes gesleeved, tot het uiterste einde. Wederom beter dan andere merken, die soms stoppen in de helft!
Er is echter geen LED-verlichting iets wat mij niet stoort in m'n gesloten kast. De BQT heeft wel een blinkende finish, wat natuurlijk mooi meegenomen is. Ik hou wel van iets straks :)
De Zalman is wel modulair, maar ik sta daar nogal sceptisch tegenover. Ik heb liever de vaste lijnen, zonder zwak punt dus.

Prestaties, geluid- & warmteproductie

Voor voltages, ik heb geen multimeter bij. Toch heb ik bij de meeste reviews een constante gevonden: de 12V is wat overvalted (ideaal voor OC'ers), zo rond de 12.4V. De 5V is wat ondervoloted (4.85) en de 3.3V zit exact op 3.3. Zit vrij goed dus.

Geluid was een van de redenen voor deze voeding. Ik hoor hem niet, tenzij je je oor ertegen legt. onder zwaardere belasting blijft hij even stil, geen verhoging van het geluid. Vind ik best straf :) Het is een gewone 120mm fan, waarvan je zelf soms denkt dat hij gat stoppen. Draait dus zeker niet snel.

Warmte is vaak mee met het geluid dus deze is ook zeer goed. Idle stoot hij amper warmte uit, onder belasting is hij warmer, maar helemaal niet warm. Beter dan mijn voeding van de vorige keer :)

Al bij al valt de prijs nog mee. De zalman, de grote concurrent van deze BQT, is 85 euro vergeleken met 80 van de BQT. Echter levert de BQT 2 A meer op de 12V dan de Zalman, maar langs de andere kant heeft de Zalman wél een LED. Tja, het is wat ieder belangerijker vindt.

Een mooie voeding voor een mooie prijs met uitstekende prestaties. Meer valt hier gewoon niet over te zeggen :)

PS: Eigen foto's zijn er nog niet. Daar zorg ik nog voor.

Heb jij ook een be quiet! Straight Power BQT E5-600W?

Op de (paar) spelfoutjes na een goede review.
En met 6 x 4pins connector bedoel je waarschijnlijk molex ( neem ik aan).
review is netjes, ik heb ook net een andere voeding maar niet van BQT.
Ik heb OOK erg lang gekeken en gelezen over de voeding die ik zou moeten kiezen,
maar mijn keus is toch op de Zalman gekomen ook van 600 watt, maar ik vind het echt een voordeel dat die modulair is en wat je zegt over zwakte punt....??? Dat snap ik nog niet echt. Als je kabels onder spanning staan is het nooit goed maar mocht het toch gebeuren dan trek je niet de hele voeding kapot maar trek je gewoon de stekker uit het stopcontactje toch??

Maar ik denk dat je geen slecht keus hebt gemaakt ;)
heb zelf de BeQuiet 650W en dat is ook een top product!
Was leuk om te lezen.
@ Mirob: In het voedingstopic op het forum geven ze aan dat de modulaire connectie een zwaktepunt is. Bij goede voedingen gaat dit punt echter verloren. Echter had er iemand met een modulaire voeding daar last van voltageverschillen, wat je bij een niet-modulaire iets minder hebt. Maar veel zal dat niet schelen tussen Zalman-BQT.

@Klen_ghost: Dat is juist.
Ik heb toenet een systeempje me deze voeding gebouwd, wat me opviel was dat deze voeding écht heel zwaar is.
Prima voeding verder ;)