Specificaties 5,25" formaat zonder lcd-scherm - Bekijk alle specificaties

Zalman ZM-MFC1 Plus (Zwart) Review

NitroX infinity 21 oktober 2007, laatste update op 20 augustus 2008, 1.167 views

Zalman ZM-MFC1 Plus (Zwart)

Pluspunten

• Redelijk goede afwerking
  • Makkelijk te installeren
  • Makkelijk in gebruik

Minpunten

• Geen aan/uit schakelaar, zelfs niet voor alle fans tesamen.

Features Score: 3
Kwaliteit Score: 3
De Zalman ZM-MFC1 Plus is een zes-kanaals fancontroller met alluminium front welke zwart of zilver van kleur is. De controller wordt in een stevig doosje geleverd met een zakje schroefjes voor bevestiging en een zak met kabels.

Er wordt een kabel geleverd om de controller aan te sluiten op je voeding door middel van een molex connector. Vier kabels zijn verlengkabels voor fans met 3pins en twee kabels kunnen aangesloten worden op drie elementen, namelijk de fan, de controller en als laatste het moederbord zodat de snelheden uitgelezen kunnen worden. Zalman zelf adviseerd om die twee kabels te gebruiken voor Zalman CPU en GPU fans. De controller kan maximaal zeven Watt aansturen per kanaal

De knoppen van de controller zitten niet al te vast op de potmeters en uit de doos lijken ze ook niet helemaal goed te zijn uitgelijnd. Een twee-kleuren LED geeft aan of de fan tot zeven Volt krijgt (blauw) of vanaf zeven Volt (rood). Helaas is er geen manier om de fans uit te schakelen behalve door de stroomkabel los te maken.

Heb jij ook een Zalman ZM-MFC1 Plus (Zwart)?

Mag ik vragen waarom je de fans totaal uit zou willen (kunnen) schakelen? Het lijkt mij juist wel prima als er een klein beetje 'flow' blijft bestaan.

Heeft deze controller overigens iets van beveiliging, wanneer een fan ermee stopt? B.v. een knipperende led?
Als je luidruchtige fans hebt is het wel zo makkelijk. Ook als je computer voor een bepaalde tijd gaat idlen (terwijl jij iets anders doet) hoef je in feite geen fans aan.

Of er beveiliging aanwezig is weet ik niets. Er is bij mij nog geen fan uitgevallen en op de site van Zalman staat hierover ook niets aangegeven.
beveiliging: indien je hem als 3pins aansluit (dus met snelheidssignaal) zal de led vooraan branden, mocht de fan uitvallen door kabelbreuk ofzo dan zal de led niet branden
Hoe sluit je fans aan die een 4 pins aansluiting hebben op deze Zalman?
Niet, tenzij je ergens een verloopstukje vandaan haalt.