Specificaties 2,4GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Sitecom Wireless Modem Router 150N X1 (WLM-1500) Review

ADQ 3 maart 2012, laatste update op 3 maart 2012, 1.093 views

Sitecom Wireless Modem Router 150N X1 (WLM-1500)

Pluspunten

• Goedkoop
  • Makkelijk te installeren
  • Klein en weg te werken

Minpunten

• Geen tot dusver.

Beheerbaarheid Score: 4
Dankzij een zakelijke verhuizing was ik mijn ADSL verbinding, en dus de modem met wireless kwijt. Er werd een netwerkverbinding geleverd. Dat werkte niet voor mij, want ik lift mee op die verbinding, min of meer legaal, dus tijd voor actie.

Even de winkel ingedoken dus, en een goedkoop routertje gekocht.
Thuis heb ik hem natuurlijk aangesloten om in te richten, en het werkt prima. Zoals we gewend zijn staat het wachtwoord onderop de router, en in de doos wordt nog een sticker meegeleverd met die informatie.

De router is een DHCP server, een van de redenen dat ik hem eerst uittest thuis, voordat ik hem in een bedrijfsnetwerk prik. En hij zag dat ik al een server had (het modem) en schakelde zichzelf uit als server. Dus daar zie ik geen beren op de weg.

De interface is zeer helder, netjes en zonder overbodige graphics, je kunt alles probleemloos vinden. Er zit een wizard in, als menu optie. Die is denk ik volledig overbodig, en dat denkt Sitecom kennelijk ook, want hij start niet automatisch bij de eerste keer dat je op de managementsite komt.
Vanzelfsprekend zijn er wat instellingen die je wilt veranderen, zoals SSID (al dan niet met _nomap) maar die zijn makkelijk te vinden.
Daylight Saving staat vreemd genoeg niet standaard aan, en hij weet de datums ook niet, terwijl hij wel de tijdzone correct detecteert. Maar hij is in staat om de correcte tijd te synchroniseren, iets dat ik altijd handig vindt.

Firewall en NAT staan standaard aan, en aan de laatste kan je nog sleutelen door Virtual DMZ Hosts aan te maken. Dus je kunt de toegang behoorlijk dichttimmeren, vooral ook omdat je toegang tot op MAC adres kunt configureren. Ook URL Blocking is mogelijk, dus mocht je toegang tot bijvoorbeeld het xxx-domein willen weigeren is dat ook mogelijk.

De firmware wordt kennelijk automatisch gedownload en ge´nstalleerd, maar gezien het feit dat er kennelijk geen nieuwere versie is heb ik nog geen ervaring ermee. En op het moment van schrijven is de sitecom site down, dus ik kan niet makkelijk zien of de firmware bij is.

En dan wireless... Officieel, volgens de doos, is deze beperkt tot 1 etage, met een maximale snelheid van 150 Mbps. Ik heb dat nog niet uitgebreid kunnen testen, maar qua snelheid denk ik dat het klopt, en qua bereik is het voor mij voldoende. Ik kan zonder problemen aanloggen op een afstand van 30 meter, maar dat is in een directe lijn, zonder obstakels. Dus voor de toepassing die ik voor ogen heb meer dan voldoende.
Voor uitgebreider thuiswerk is deze versie wellicht net niet voldoende, ik vermoed dat een muur inderdaad een probleem kan zijn, maar daar heb je de hogere versies voor.
Als extra wifi-punt op een etage zal hij echter prima voldoen.

Heb jij ook een Sitecom Wireless Modem Router 150N X1 (WLM-1500)?