Dicota BacPac Rain (11", Blauw) Review

Bluefan 20 oktober 2007, 729 views

Dicota BacPac Rain (11", Blauw)

Pluspunten

• beschermhoes tegen regen
  • Erg ruim voor een laptop tas
  • Goede bouwkwaliteit
  • Heel gemakkelijk in gebruik

Minpunten

• Niet gebouwd voor 15.4" laptops

Kwaliteit Score: 5
Ik heb sinds een paar weken de bacpac rain in het blauw. Dit is naar mijn mening bijna de perfecte laptop tas die er bestaat.

Afmetingen:

De tas is voor 14" en 15" notebooks. Let er dus op dat als je deze tas koopt, je ook op de grootte let. Ik heb de tas met een dell inspiron 6400 en m'n asus F3SV geprobeerd, beide 15.4"

De dell paste er in, maar het nadeel van een te grote laptop er in is dat de punten bovenaan de laptop slechter beschermd zijn. Bij de Asus. die nog weer iets groter is (en dan heb ik het over halve centimer in breedte en lengte) is het probleem duidelijker.

Bij de dell paste het net, bij de asus zie je als je de tas dicht hebt nog de hoeken van de laptop bovenin de tas. Ik gebruik zelf de tas met veel plezier met een dus te grote laptop, dus het kan wel.

Maar als het je om bescherming gaat hoef je alleen maar op te letten dat je de tas niet opkop laat vallen met een te grote laptop er in. De tas is namelijk ruim genoeg in dikte en diepte van je laptop, maar de breedte is bij 15.4" dus (te) klein, afhankelijk van wat je acceptabel vind en hoe groot je laptop is.

Bij regen:

Rechtop laten vallen zou ik wel aandurven. Onderin de tas zit niet alleed de gewone demping, maar ook het regenjasje van de tas. Deze tas heeft namelijk, zoals z'n naam ook weergeeft, een hoes verstopt onder in de tas die je tas tegen de regen beschermd. Deze geeft een paar centimeter demping bovenop de standaard 1cm dikke schuim.

En in het regenachtige Nederland maakt dat deze tas ook erg ideaal. Je ziet dat het regent, je ritst onderaan de tas het vakje van de regenhoes open en trekt deze er overheen. En dit gaat net zo makkelijk als het klinkt. De regenhoes zit overal om te tas heen behalve waar je zefl met je rug tegenaan zit.

Je kan dan vrolijk door de regen fietsen/lopen zonder je zorgen te maken over je laptop of boeken/papieren in je tas. Uiteindelijk bleek ik flink nat te zijn maar van de tas alleen de regenhoes nat te zijn, waar die natuurlijk voor is gemaakt.

Nadat je de regenhoes hebt laten drogen, moet deze weer opgevouwd worden. Dit gaat ook heel makkelijk. Het makkelijkste is de manier aan te houden zoals je de regenhoes opgevouwen kreeg, maar andere manieren werken natuurlijk ook.

Opbergmogelijkheden:

Deze tas is voor een laptoptas ruim. Ik kan er niet alleen m'n laptop in kwijt (duh), maar ook m'n boeken, etui, laptopaccesoiren en eten en drinken.

Ik het grote vak gaat je taptop en je boeken. De erg grote ritsen zijn erg fijn in gebruik, en je tas kan heel ver open waardoor je gemakkelijk bij de inhoud kan. Hier zitten een 2tal vakken waar je iets kleinere dingen in kwijt kan. Ik laat er m'n pda en rekenmachine (TI 83 plus), wat er prima in past.

Verder kun je er een stapel boeken in kwijt. Toch ging het erg lastig toen ik m'n uberdikke calculus boek (~5.5 cm) meemoest in combinatie met andere boeken (~5cm). Er is dus niet de ruimte van een volwaardige boekentas, maar je komt een flink eind. Genoeg voor m'n universiteitsstudie.

Dicota levert een soort etui mee voor je oplader, maar ik stop er altijd m'n muis bij-in, zodat ik die tegelijk pak. Deze etui werkt best goed en lijkt me handiger dan een appart vak voor dit soort dingen te hebben.

Een vak daarvoor is niet veel ruimte, ik laat er een laptopslot en wat andere kleine dingen, netwerkkabel en cd mapjes. Je kan er wat pennen kwijt en er is een karabijnhaak voor je sleutelbos, al vind ik de toegang naar dit vak te lastig om het hiervoor te gebruiken.

Ik laat m'n sleutelbos in een van de twee kleine vakjes aan de buitenkant. Dit zijn van die vakjes met een fijn netje. Als je je went hier gebruik van te maken, zijn deze heel erg handig. Ik kan er snel m'n sleutelbos in en uithalen, ik laat er oordopjes, SD-kaartjes, een pci-power-naar-molex die ik ooit geleend heb en dat soort dingen. Je ziet gelijk wat er in zit, en je kan het er snel in en uit halen zonder rits ofzo. het bovenste randje is elastisch, dus blijft je spul er ook in. In gebruik blijken deze vakjes gewoon geweldig.

Dan blijft er middenvoor nog een vak waar ik m'n brooddoos en 2 flesjes drinken laat, al heb ik een erg kleine brooddoos. bewaar je je brood in een zakje, dan zak het ook wel passen.

bouwkwaliteit:

Ik ben geen expert er in, maar m'n moeder is zelf nog wel creatief, en heeft hier beter inzicht in. en zij is van mening dat de bouwkwaliteit van deze tas hele erg goed is. de naadjes zijn prima afgewerkt en het geheel is van goede kwaliteit stof en afwerking.

Uiterlijk

Dit is iets wat relatief is, maar ik vind het in ieder geval mooi. Het is tenminste niet de saai zwarte/grijze laptoptas maar heeft een stijlvol kleurtje. Zoek wat plaatjes en je weet hoe hij er uit ziet.

En verder:

De tas is erg fijn om te dragen. De goede demping en dergelijke zorgen ervoor dat deze tas erg fijn te dragen is. Verder is de tas zelf redelijk licht, wat je zeker merkt zodra het iets zwaarder begint te worden.

Heb jij ook een Dicota BacPac Rain (11", Blauw)?

Ja, heb exact dezelfde ervaring met m'n Asus 15.4" breedbeeld laptop; de meeste 3th party 15-inch tassen passen meestal niet echt lekker en zoveel speciale 15.4" tassen zijn er niet ...
Drie jaar geleden kocht ik de bruine versie. Na een maand of 8 waren de ritsen van beide vakken al stuk. Jammer, want daardoor ben ik mijn laptop in mijn 'schooltas' gaan vervoeren, wat waarschijnlijk de oorzaak is van het overlijden van mijn laptop.
Mijn ervaring is ook prima, met uitzondering van de ritsen, wat hem voor mij onbruikbaar maakte. Dus even kijken of ie het bij jou over een jaar nog doet ;) Ik gebruikte hem overigens slechts twee a drie keer per week.