Specificaties Bedraad Qwerty met standaard toetsen - Bekijk alle specificaties

Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty) Review

Znorkus 2 maart 2012, 1.310 views

Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)

Pluspunten

• Bouwkwaliteit, verlichting, vormgeving.

Minpunten

• Niet altijd intuitive functies, bijzondere keuzes qua toetsenbordindeling en vorm van sommige knoppen, geen standbyfunctie(?), verlichting lekt behoorlijk tussen de toetsen door als je van een hoek kijkt.

Afgaande op de vele positieve reviews kocht ik dit toetsenbord, hier na kort gebruik mijn ervaringen.

Sterke kanten
  • Zoals velen voor mij concludeerden: het voelt degelijk aan allemaal: zwaar, strak, stijf, goed spul! Het toetsenbord is erg chique verpakt en je hebt helemaal het gevoel dat je waar krijgt voor je geld. Wat mij opviel was een doorzichtige rand, dat had ik er op de foto's nog niet zo snel uitgehaald. Best mooi.
  • De verlichting is op de lage standen subtiel, het is dus zeker niet zo dat 'je toetsenbord licht geeft' oid, het is absoluut geen circusverlichting: de toetsen zelf geven ook geen licht, maar de letters worden gewoon mooi helder wit, en dat zie je eigenlijk vooral als je het licht uitzet. Voor een zwart toetsenbord in een enigszins schemerige kamer: absoluut een waanzinnig voordeel! Je kan natuurlijk ook gewoon een wit toetsenbord kopen, dan ben je ook van het probleem af. Wil je toch zwart: ga voor de verlichting. Erg handig.
Minder sterke kanten
  • De pijltjestoetsen werken nu even niet, omdat ik blijkbaar iets heb ingedrukt. In excel kan ik niet van vakje naar vakje omdat de pijltjestoetsen de scrollbalken bedienen. Ik heb geen idee hoe dat komt of wat ik gedaan heb, en heb ook geen zin om de handleiding door te lezen. Het valt vast wel simpel op te lossen, maar ik bouw mijn eigen pc's, ben geen totale noob, en dit werkt voor mij niet intuitief.
  • De capslock/scrolllock/numlock toetsen had ik al 25 jaar rechtsboven zitten. Nu zitten ze rechtsonder, onder het numpad. Tsja. Ik geloof niet dat dat had gehoeven voor mij.
  • De linker-shift is piepklein, en regelmatig zit ik op een ander toetsje dat ernaast zit. Zal vast wennen, maargoed.
  • Er ontbreekt een standby-button, of ik heb hem nog niet gevonden. Had mijn vorige keyboard wel, vond ik erg handig.
  • De icoontjes van de FN-functies onder de F-toetsen vind ik raadselachtig. Ik denk dat ik echt het boekje erbij zal moeten pakken om te leren wat ze doen. Sommige toetsen lijken niets te doen. Toch maar de driver installeren?
  • Ik leg mijn toetsenbord vaak wat schuin van me af tijdens het gamen, om mijn polsen wat te sparen. Op dat moment ligt het toetsenbord dus niet recht voor je snufferd. Op dat moment valt op dat de toetsen kieren (zoals met veel toetsenborden denk ik), maar het vervelende is dat de LED's die onder de toetsen zitten dan feller hun licht door de kieren afgeven dan dat ze door de letters heen schijnen, als je begrijpt wat ik bedoel. Dat doet af aan de ervaren degelijkheid. Als jij dus net als ik je toetsenbord wel eens in een flinke draai legt om je polsen in een natuurlijke stand te houden (linkerhand op muis, rechterhand op WASD, dus ik duw de rechterkant vh toetsenbord ver van me af) is de verlichting allesbehalve mooi meer.

Heb jij ook een Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)?

Ik snap niet hoe je de functionaliteit kan beoordelen zonder de drivers te installeren. Is dat niet net zoiets als een videokaart reviewen met de windows drivers? Ik heb dit toetsenbord zelf ook, de draadloze versie en de functionaliteit van programmeerbare functietoetsen is mijns inziens juist briljant.

Echt zonde dat je dat niet gebruikt en niet goed dat je dan anderen wel informatie verschaft over dit toetsenbord.

@Dylan, er is een verschil tussen een conclusie trekken dat iets prima functioneert en een review schrijven over functionaliteit.

[Reactie gewijzigd door MrHankey op 3 maart 2012 08:23]

Je hebt de drivers echt niet nodig om een goede review van dit product te schrijven, standaard doen de functie toetsen precies wat ze moeten doen?

Ik heb dit toetsenbord ook en hij functioneert prima zonder de drivers. Je vergelijking raakt kant nog wal.
Wat jij zegt over degelijkheid kan ik me niet helemaal in vinden. Ik heb dit toetsenbord zelf ook, al bijna 2 jaar in gebruik.

Als ik wat stevig type merk ik toch echt dat het toetsenbord wat meeveert/indeukt. soms vind ik dit storend want het geeft mij het idee dat het toetsenbord wat fragiel is.

Tevens vind ik de pootjes onder het toetsenbord echt zwak, deze zijn gammel en voelen aan alsof ze ieder moment af kunnen breken.

Zo degelijk en stevig gebouwd vind ik het dus niet, neemt niet weg dat het voldoende is en dat de uitstraling van de gebruikte materialen er erg goed uitziet.

De aanslag van het toetsenbord vind ik wel erg fijn, deze is vrij licht en maakt niet eel lawaai tijdens het typen.
Op zich een aardige review, maar je eerste 'minder sterke kant' is wat raar. Hoe kan het een nadeel van het apparaat zijn dat jij geen zin hebt om in de handleiding te kijken hoe je die instelling moet veranderen?
Dude, scroll lock!!!
Scroll lock :D waar zit die knop dan?
Jeetje, wat typt dit ding HEERLIJK, maar ik heb echt nog nooit hulp nodig gehad (of drivers) voor een toetsenbord ;-)

Ik kan die knop gewoon niet vinden?

@Rene: ja, de pootjes vond ik ook wel iel. Maargoed, de tijd zal het leren.

@Hankey: ok goede ervaring: ik pas mijn review aan.

@DCBJ en MrHankey: ik beoordeel de functionaliteit out-of-the-box ook omdat ik denk dat ik niet de enige ben die geen drivers voor een toetsenbord gaat installeren, laat staan de handleiding gaat lezen: ik behoor tot een (wellicht kleine en onverstandige) groep die meent dat een simpel device als een keyboard net als een muis 100% intuitief en functioneel moet werken door 1 handeling te verrichten: USB-koord aansluiten. Ik zal dit toetsenbord een kans geven en de 'drivers' installeren ;-)

thx voor de replies.

Maar waar zit die scroll lock :D

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 2 maart 2012 23:04]

bij gebrek aan een scroll-lock :
windows - r
osk
rechter rij, 2e van onder
bingo :D

maar...ik heb ook zo'n toetsenbord...en ben 's gaan zoeken
Goed nieuws....hij is er wel degelijk

FN + pause/break

[Reactie gewijzigd door gerbie71 op 2 maart 2012 23:17]

Windows-r? Dat brengt bij mij het RUN-scherm omhoog: programma starten.

Rechter rij....tweede van onder... daar zit de 3, en pg dn.. hmm :D

Edit: FN + pause/break: dat is hem. Thanks!!!
Nouja dat dus. Ik heb met zoiets nog nooit last gehad ;D

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 3 maart 2012 00:00]

ja dat klopt dat run scherm
regel erna staat osk, dat moet je dan wel intikken :P

en dan krijg je een On Screen Keyboard (vandaar de naam osk)

maargoed...je bent er al uit op je toetsenbord zelf...

groet!!

edit: typo

[Reactie gewijzigd door gerbie71 op 4 maart 2012 10:35]

Ah thanks nu heb ik hem ;-)

Nouja, van die dingen dus! Het scroll-lock lampje gaat branden als je FN-break doet (er staat geen scroll-lock op de toets), en je kan niet zien dat dat gaat branden, want daar zit je met je rechterhand boven.

Ik blijf erbij, het is een toetsenbord met een duidelijk alternatieve indeling (zowel qua grootte als positionering van de toetsen alsook de icoontjes) en daar moet je aan wennen.