Xitac X-gear Plutona CPN92W (ATX, 350W) Review

NitroX infinity 23 oktober 2007, laatste update op 20 augustus 2008, 1.727 views

Xitac X-gear Plutona CPN92W (ATX, 350W)

Pluspunten

• Goedkoop
  • Lichtgewicht

Minpunten

• Fragile bouw
  • Niet zo nette afwerking
  • Los schroefje in de voeding
  • Ongemakkelijke montage uitbreidingskaarten
  • Niet zoveel ruimte

Verpakking
Met een gewicht van net onder de 5,5Kg arriveerde de Xitac X-gear Plutona CPN92W bij mij aan de deur. De verpakking is zoals je mag verwachten; een stevige kartonnen doos, de kast in plastic en tussen twee stukken piepschuim geklemd.

De kast
Nadat de kast uit de verpakking was gehaald viel meteen de fragile bouw op, namelijk zeer dun plaatstaal waardoor het makkelijk verbogen kan worden. Wat ook gebeurde door per ongeluk met de hand op één van de zijpanelen te steunen. Overigens kon het zo weer teruggebogen worden. De kast biedt plaats aan één 120mm fan aan de voorkant en twee 80mm fans aan de achterkant. Aan het frontpanel zit een PCB'tje vastgeschroefd met twee USB poorten en is het frontpanel tevens voorbereid op een uitbreiding met line-in/line-out connectoren. Er is plaats voor zes 3,5" apparaten waarvan twee voor floppydrives, of iets dergelijks, gebruikt kunnen worden en er is plaats voor vier 5,25" apparaten. De ruimte in de kast is minimaal maar verwacht er niet een uitbreidingskaart van langer dan 10 inch (26cm) in kwijt te kunnen.

Geratel
De bijgeleverde schroefjes werden uit de kast gehaald en meteen werd duidelijk dat er ergens een los schroefje lag, maar waar? Door de kast heen en weer te bewegen kwam geen schroefje tevoorschijn dus werd de voeding er uitgehaald. Meteen was het schroefje weer hoorbaar en na de voeding open te hebben geschroefd bleek dat hierin de schroef lag. Geen prettige gedachte als de voeding als eerste onder stroom zou zijn gezet.

De Voeding
De voeding zelf is een 350Watt voeding die in een behuizing zit van het zelfde dunne materiaal als de kast. Er zit één 80mm 'low-noise' fan in welke aardig wat lucht verplaatst. De voeding levert 20Ampere over de +5Volt lijn, 18Ampere over de +3,3Volt lijn en 12Ampere over de +12Volt lijn. Over de stabiliteit kan ik geen mededelingen doen.

Een moederbord bevestigen
Bij de bevestiging van het moederbord stelt de fabrikant ons hier voor een kleine uitdaging. Niet alleen moet gebruik worden gemaakt van de welbekende afstandsbuisjes, ook zijn er een soort plastic schroeven die je in de kast schroeft en daar vervolgens het moederbord op vast klikt (door de bevestigingsgaten uiteraard). Hierbij moet eerst uitgedokterd worden in welke gaten de afstandsbuisjes komen en in welke gaten de plastic schroeven. Het is handig om de I/O backplate eerst te verwijderen alvorens het moederbord te plaatsen, anders is er een grote kans dat je één of meerdere plastic schroeven platdrukt.

Uitbreidingskaarten bevestigen
Uitbreidingskaarten (PCI, AGP, etc.) worden op een andere wijze dan normaal vastgehouden aan het moederbord. Waar de standaard fabrikant een gat boort voor de bevestiging van de backplate van een kaart, daagt Xitac ons alweer uit. Men dient een stuk aluminium los te schroeven, van de kast te halen, vervolgens de kaart in het moederbord steken en daarna het stuk aluminium weer op z'n plaats bevestigen. Dat laatste houdt de kaart op z'n plaats door de backplate klem te duwen, niet de snelste oplossing die er is en zekers niet de beste.

Drives bevestigen
Over het bevestigen van drives kan ik kort zijn, die is okee. Als beide zijpanelen verwijderd zijn kan men gemakkelijk bij de schroeven waarmee de drives bevestigd zijn.

Al met al is de kast uiteraard niet aan te raden voor de tweaker en ik durf deze eigenlijk ook niet aan te raden voor andere mensen. Tenzij je in geldnood zit, want voor minder dan ¤35 heb je deze kast met 350Watt voeding al in huis (dat is dus inclusief verzendkosten).

Nog een gouden tip; schud de kast wat door elkaar voordat je ermee aan de gang gaat. Want er kan maar zo een losse schroef in de voeding liggen!

Kleine update - 23-OCT-2007
Wat ik vergeten ben te vermelden is dat de pootjes waarop de kast staat zeer glad zijn, op een gladde ondergrond glijdt de kast met gemak een kant op als je er tegen aan duwt. Dit is niet zo prettig bij het inbouwen van apparatuur.

Ik heb sinds ik de review plaatste wat meer uitbreidingskaarten gebruikt and daaruit bleek dat sommige kaarten welke een drukke achterkant hebben (d-sub, tv-out, dvi, etc.) moeilijker te plaatsen zijn. Bij één kaart moest ik zelfs één van de bevestigingen voor een d-sub kabel losmaken omdat de kaart er anders niet in wilde.

Heb jij ook een Xitac X-gear Plutona CPN92W (ATX, 350W)?

Ik heb ook een dergelijke kast ooit gekocht en was net zo verbaasd over het pisbakkenmateriaal waar de kast van gemaakt is. Bovendien krast de beplating ontzettend snel.

Wanneer de kast eenmaal ingericht is, zet je hem onder je bureau en dan maakt het allemaal niks uit, zolang je er niet met je schoenen tegenaan schopt of metalen dingen of cd hoesjes op de bovenkant legt.

Maar je krijgt dan ook waarvoor je betaalt. Ik kocht de mijne toen nieuw voor 20 euro inclusief voeding.
Je moet ook niet teveel verwachten voor 35 euro :P. Maar ik begrijp dus dat het een soort "Ikea kast" is, neerzetten en dan nooit meer verplaatsen :P.
Zolang de kast inelkaar zit is deze nog een beetje stevig, dus verplaatsen kan wel. Het probleem komt pas als je spullen gaat inbouwen, dan loop je tegen de gebreken op.
Ik heb zo'n kast wel eens in m'n handen gehad, maar dan een zwarte. Die resoneerde ook behoorlijk als de dvd speler iets aan het lezen was.

In de tekst staat dat de kast van aluminium is, maar dat is (kan ook niet met deze prijs) volgens mij gewoon het allergoedkoopste plaatstaal :)
Je hebt gelijk, ff verbeterd.
Ik heb zelf de X-GEAR X-blade

Ik ben eigenlijk best tevreden over de prijs/kwaliteit verhouding. Ik ken nog een aantal mensen die ee X-gear kast hebben, ze vinden het inderdaad niet de mooist afgewerkte kast of meest stille, maar voor dat geld klaag je nu eenmaal niet :P

De kast is van binnen overigens netjes afgewerkt zonder scherpe randjes, dit verbaasde mij.

Ik ben voor dat geld prima tevreden.
Persoonlijk geef ik liever wat meer aan een kast uit... vanwege het feit dat ik daarin dan weer een nieuw systeem makkelijk kan bouwen... een kast zoals die van X-GEAR... Doet mij niks en het is net een plastic bouwdoos soms... Goedkoop is duurkoop want uiteindelijk moet (wil) ik elke keer een nieuwe kopen als ik een goedkope kast heb :P
Voor 22 euro een kast inclusief voeding, wat altijd nog een betere kwaliteit heeft dan de Sweex materialen (waarvan de voeding erg snel kapot gaat). Ok dit is zeker geen degelijke kwaliteit, maar voor 22 euro kan je er een leuk budget pctje mee maken.