Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony MDR-DS6500 (Zwart) Review

Jynxie 1 maart 2012, laatste update op 1 maart 2012, 6.320 views

Sony MDR-DS6500 (Zwart)

Pluspunten

• De enige hoofdtelefoon met digitale uitgang!!!

Minpunten

• ZEEEEER slechte levering en informatieverstrekking door Sony.
  • Hoge prijs en door de slechte levering kan je niet gebruik maken van de prijsvechters.

***Omdat ik altijd heel veel plezier heb aan de vele reviews van andere tweakers doe ik bij deze ook een poging om mijn mede-tweakers te helpen***

Waarom de Sony MDR-DS6500?
Allereerst wil ik uitleggen waarom is gekozen voor de Sony MDR-DS6500 en niet voor een Sennheiser met net zulke goede geluidskwaliteit en zelfs goedkoper. Nou, eigenlijk koos ik in eerste instantie ook voor de Sennheiser. De RS180 om precies te zijn. Maar na aankoop kon zelfs deze A-techneut de hoofdtelefoon niet aan de praat krijgen. Blijkbaar heeft mijn spiksplinter nieuwe Samsung LED TV geen "analoge uitgang".

Ik kon dus alleen draadloze hoofdtelefoons op mijn TV aansluiten met een digitale uitgang.
Dus heb ik gelijk contact opgenomen met Sennheiser voor een teleurstellend gesprek: Geen enkele Sennheiser heeft een digital out. Waarom niet? Dat is tot op vandaag onduidelijk.

De zoektocht werd voortgezet en na heeeeeel lang zoeken werd de conclusie getrokken dat de Sony MDR-DS6500 de ENIGE DRAADLOZE HOOFDTELEFOON MET DIGITALE INGANG!!! Er was dus geen keuze; ik was veroordeeld tot deze Sony.

De zoektocht
Nu de "keuze" was gemaakt, lijkt het vervolg simpel. Nou was dat maar zo. Deze Sony is namelijk nergens te verkrijgen. Ik ben echt een speurder (al zeg ik het zelf) maar ik kon deze echt werkelijk nergens vinden. Sony zelf heeft een belabberde klantenservice waar je na vele doorverwijzingen uiteindelijk bij een welwillend maar ondeskundige sony medewerker komt waarbij je geen puf meer over hebt om hem uit te foeteren. Zelfs het buitenland (lees: Duitsland/Canada) kon geen uitkomst bieden.

Hopelijk lezen mensen dit en leren ze hier van want het is voor mij een kostbare les geweest: bestellen, betalen, wachten en wachten en uiteindelijk een berichtje dat het product toch niet kan worden geleverd. (Conrad, Elektrokoopjes, Mediamarkt en nog een serie onlineshops).

In november is de speurtocht begonnen en uiteindelijk is deze geŽindigd bij.... bol.com! Ja, dat is verrassend. Een boekenzaak kon dit fijne stukje elektronica wel leveren. Het duurde twee weken volgens de website maar binnen een week was deze er. (Overigens niet de goedkoopste maar bol.com kon hem in ieder geval wel leveren).

Uitpakken & aansluiten
Wat ik al aangaf: Ik ben a-technisch. Ik kan wel boekjes lezen dus ik nam even de tijd voor het meegeleverde stapeltje leesvoer. Het viel echter reuze mee. In totaal zijn er maar een paar bladzijdes in NL met een duidelijke uitleg van mogelijke problemen/oplossingen. Het moeilijkste van het aansluiten was uiteindelijk nog wel de plastic dopjes verwijderen van de "digital out" kabel. Nee, ik ben niet blond maar probeerde wel de kabel incl. beschermdopje in de TV te proppen. :?

Comfort
En dan nu de onderwerpen wat je echt interesseert: Hoe zit de hoofdtelefoon op het hoofd.
Ik heb het toestel vandaag zo'n 6 uur op m'n hoofd gehad. Zeer comfortabel met grote oorschelpen. De bovenkant is heerlijk zacht leer(?) en geen goedkoop plastic. De hoofdtelefoon is makkelijk op maat te schuiven. Het grote nadeel, zoals bij alle draadloze hoofdtelefonen, is de volumeknop op de oorschelp. Maar... na een paar uurtjes weet je hand precies waar deze is. Er zijn (in tegenstelling tot Sennheiser) geen andere knopjes direct in de buurt die je met je worstenvingers per ongeluk indrukt. Al met al een dikke 9.

Geluidskwaliteit
En weer een belangrijk onderwerp waar ik eigenlijk niets over hoor te zeggen. Ik ben namelijk geen audiofiel. Mijn oren zijn al snel te tevreden en dat gebeurt al snel met dit product. Ik kan alleen vertellen dat andere mensen er ook over waren te spreken. Zeker het dolby surround geluid deed het goed. Helaas heb ik het zelf niet getest met de liftscene van de Matrix maar de race van Cars 2 was ook heel mooi ;)

Opladen
De eerste keer is het toestel helemaal opgeladen. Volgens het papierwerk duurde dit 3 uren maar na 1,5 uur was deze al helemaal vol. (Zou er nu al iets mis zijn met de accu, bedenk ik me net?) Het oplaadstation ziet er mooi uit en past prachtig naast de TV. De hoofdtelefoon ligt ook goed op het oplaadstation. Dat is voor mij belangrijk omdat de kat er regelmatig langs loopt en soms dingen (expres) omgooit. Het is jammer dat het lampje alleen brandt wanneer de accu wordt opgeladen. Als de accu opgeladen is, brandt het lampje niet. Verder heb ik geen fijn gevoel bij de "accu". Volgens het boekje is het een oplaadbare batterij die niet in reguliere winkels verkrijgbaar is en alleen is te vervangen bij erkende Sony dealers. Ja, daar hou ik persoonlijk niet van.

Slot
Samenvattend kan je stellen dat ik geen andere keuze had. Maar mocht ik toch een keuze hebben gehad, dan had ik nog steeds dit toestel gekozen.

De prijs is aan de hoge kant en door de slechte levering kan je niet kiezen tussen de prijsvechters maar hopen dat er eentje tussen zit die hem Łberhaupt levert. (Geloof niet de onzin levertijden op de websites)

Het toestel ziet er goed en strak eruit. Het zit comfortabel op het hoofd en het geluid is voor deze niet-audiofiel prachtig. (Misschien ook wel voor een echte audiofiel maar dat moeten jullie zelf maar testen).

Oh en misschien hebben jullie hier wat aan:
Ik kijk nu liever naar TV met een hoofdtelefoon op dan zonder. :)

Heb jij ook een Sony MDR-DS6500 (Zwart)?

Je bedoeld dat de hoofdtelefoon een digitale ingang heeft. En word aangesloten op de digitale uitgang van je TV. In het kastje bij de hoofdtelefoon zit dus een D/A converter.
uhm... ja.. dat bedoel ik ;)
Dank je voor de uitleg. :*)

PS. Een andere optie was de aanschaf van een Dolby Surround set met een analoge uitgang zodat de Sennheiser kon worden aangesloten op de Dolby Surround set MAAR waarom zou je een draadloze "dolby surround" hoofdtelefoon kopen waarvoor je eerst een aparte dolby surround set moet aanschaffen om het te gebruiken :?

[Reactie gewijzigd door Jynxie op 1 maart 2012 23:27]

Chille review, je moet alleen denk ik even dat ingang en uitgang verhaal in het hele review aanpassen. Andes blijft het een beetje verwarrend wat je met een digitale ingang/uitgang bedoeld.
Beste Jynxie,

Heb jij ervaring met wegvallen van het signaal, of slecht ontvangst of ruis?
Ik heb namelijk slechte ervaringen met vergelijkbare producten, en ben op zoek naar eentje die geen ruis op de achtergrond weergeeft. En ook niet wegvalt om de zoveel minuten.

Het geluid, dat gaat via Wifi connectie lees ik. Botst dit niet met andere Wifi netwerken in je gebouw?

Groet!