HP Pre3 (8GB) Zwart Review

Ossebol 7 maart 2012, laatste update op 23 november 2012, 2.567 views

HP Pre3 (8GB) Zwart

Pluspunten

• WebOS werkt stabiel en snel, het multitasken werkt geweldig
  • Het toetsenbord typt fijn en voelt stevig
  • De browser draait Flash
  • De synchronisatie met diensten als Gmail en Facebook is goed

Minpunten

• De Pre3 kraakt als erin geknepen wordt
  • Het toestel is redelijk dik
  • De aan- en uitknop is lastig te bedienen als het toestel is uitgeklapt
  • WebOS heeft weinig applicaties

Ik vond de producten van Palm altijd goed. De pda's lagen super in de hand en de behuizing was niet spannend, maar stevig. Ook het zogeheten PalmOS draaide als een trein.

Maar PalmOS werd oud. Toen er nauwelijks updates verschenen, haalde de concurrentie Palm snoeihard in. Toen mijn toenmalige Palm T|X de geest gaf, was de opvolger dan ook snel bekend. Ik kocht mijn eerste Windows-telefoon met touchscreen, een Toshiba Portege G900. Langzaamaan verloor ik Palm uit het oog. Pas na de introductie van de Pre met WebOS in 2009 werd mijn nieuwsgierigheid weer aangewakkerd. Palm was ogenschijnlijk weer in de race.

Maar de daadwerkelijke wapenwedloop duurde niet lang. De verkoop van de Pre viel tegen, waardoor Palm kampte met financiŰle problemen. Uiteindelijk werd het ooit zo gerenommeerde bedrijf in de koopjeshoek van een willekeurige outlet gestald. Maar aan die onfortuinlijke periode kwam een eind toen HP het bedrijf voor ruim een miljard dollar kocht. Vlak daarna verschenen de opvolgers van de Pre en de Pre2: de Veer en de Pre3.

Ik wilde terug naar 'mijn' Palm en kocht via grijze import de Pre3, die halverwege vorig jaar werd uitgegeven. Mijn Android-telefoon gooide ik bij het grofvuil. Hoewel HP inmiddels WebOS heeft vrijgegeven als opensource en zelf geen telefoons meer maakt, kan de Pre3 nog prima met de tijd mee. Deze review legt uit waarom.

Software
Het besturingssysteem van de HP Pre3 is WebOS, dat ooit door Palm werd ontwikkeld. De toekomst van het systeem was een tijd onzeker, maar HP maakte onlangs bekend dat WebOS opensource wordt. Daarmee lijkt het mobiele OS toch een toekomst te hebben. De vraag of het besturingssysteem goed is, valt niet zomaar te beantwoorden. Er zijn een aantal voor- en nadelen, die ik in deze review uiteenzet.

Ik heb naar mijn mening goed vergelijkingsmateriaal; mijn vorige telefoon was een HTC Legend met Cyanogenmod. Ik weet dus hoe Android werkt en ken de voordelen van dat systeem. Aan de hand van deze vergelijking leg ik uit wat de huidige situatie van WebOS is.

Na het opstarten van het toestel, krijgt de gebruiker een setup voorgeschoteld. Daarin kunnen verschillende zaken worden ingesteld. Een daarvan is het zogeheten Synergy, waarmee verschillende diensten als Gmail en Facebook met het toestel kunnen worden gesynchroniseerd. Dat werkt prima, blijkt snel. Alle contacten staan direct in de telefoon. Bovendien toont de telefoon direct updates van deze diensten wanneer er iets te melden valt. In dat opzicht lijkt WebOS enigszins op Android, hoewel ik de integratie met het besturingssysteem van Palm beter geslaagd vind - maar dat is uiteraard een kwestie van smaak.

De accounts die aan Synergy zijn gekoppeld, worden opgeslagen in een HP WebOS-account in de ‘cloud’. Dat is een account op een beveiligde server, waarmee de gebruiker zelfs na een zogenoemde harde reset gewoon weer over zijn instellingen beschikt. Aan het account zijn ook zaken als de gebruikte apps gekoppeld, zodat nagenoeg alles volledig kan worden hersteld.

In vergelijking met Android oogt WebOS karig. Er zijn geen verschillende homescreens, en er kunnen geen snelkoppelingen op de homescreen worden geplaatst. In plaats daarvan kent WebOS 'Just type', een zoekbalk bovenin het scherm. Door het typen van een bepaalde zoekopdracht of een ander stukje tekst tekst, kan bijvoorbeeld worden gezocht op Google, kan er direct een statusupdate op Facebook worden geplaatst of kan je een sms'je verzenden. Voor deze feature zijn echter nog meer mogelijkheden beschikbaar.

Het homescreen bestaat verder uit een kleine menubalk met vijf knoppen. Vier daarvan kunnen worden aangepast, een is bedoeld voor het menu. Het menu kan worden opgedeeld in verschillende schermen. Zo kan er een dienen voor standaardapps, een voor de instellingen en een ander voor de games. Ook dit kan de gebruiker zelf aanpassen.

Het aantal vooraf ge´nstalleerde applicaties is summier, maar voldoet. Er zijn onder meer een browser, een e-mailclient en een kalender, die overigens met Google Calendar synchroniseert. HP heeft ook een eigen Facebook-applicatie. Die werkt prima, en is naar mijn mening stabieler dan de app die Facebook zelf voor Android levert.

Voor het installeren van nieuwe applicaties heeft HP zijn eigen variant van de Android Market, de App Catalog. Deze softwaremarkt staat echter in schril contrast met andere applicatiewinkels; er zijn namelijk weinig apps. Bovendien zijn nagenoeg alle applicaties Engelstalig. Daarnaast ontbreken programma's als Whatsapp en Wordfeud. Daar is - gelukkig - een antwoord op. De kleine, hechte WebOS-gemeenschap heeft een eigen markt ge´ntroduceerd. Met Preware kunnen diverse homebrew-apps worden gedownload. Ook zijn er tal van tweaks beschikbaar.

WebOS zelf werkt vlot en is stabiel. Het is nog niet voorgekomen dat het besturingssysteem vastliep. Het multitasken werkt met zogenoemde cards daarnaast uitmuntend goed. Ook kan in het notificatiescherm - onder het menu - de muziekspeler direct worden bediend. Geen enkel mobiel OS kan dat naar mijn mening nog evenaren. Verder zijn er nog enkele kleine pluspunten. Zo werkt Flash in de browser, en is een app ook echt gesloten als de gebruiker haar afsluit. Dit in tegenstelling tot Android, waarin apps gewoon op de achtergrond blijven draaien.

Nadelen van WebOS zelf zijn er ook. Het aanpassen van het notificatiegeluid van sms’jes is op het moment van schrijven bijvoorbeeld niet mogelijk - zelfs niet met Preware. Ook heeft de HP Pre3 een frontcamera, maar de camera-app kan die niet bedienen. Misschien dat nieuwe updates van het systeem dit verhelpen. Voor nu is het een gemis, vind ik.

Camera
De Pre3 beschikt over een 5-megapixel camera. In tegenstelling tot de Galaxy S2, die over een 8-megapixel camera beschikt, is dit natuurlijk een stuk minder. Toch lijdt het resultaat daar ogenschijnlijk niet onder. Voor huis-, tuin- en keukenfoto's werkt de camera prima. Ook in het donker zijn de afbeeldingen, dankzij een led-flitser, acceptabel. Voor de standaard gebruiker voorzie ik dus geen problemen.

Beeldscherm
De smartphone van HP beschikt over een capacitief scherm met Gorilla Glass. Dat voorkomt dat er snel krassen op het scherm komen. En hoewel ik zelf een leren hoes gebruik, is een screenprotector eigenlijk niet nodig.

De Pre3 heeft een multitouchscherm met een diagonaal van 3,6". De resolutie bedraagt 800 bij 480 pixels. De kleuren zijn op het oog goed, al heeft het scherm van zichzelf een donkergrijze kleur. Ik vind dat niet erg, want het is natuurlijk geen Nokia Lumia 800. Als de telefoon aanstaat, is de kwaliteit van het scherm goed. Er zijn geen duidelijk pixels te zien.

Processor en geheugen
Onder de motorkap van de Pre3 zit een 1,4GHz singlecore-cpu. Deze zorgt ervoor dat WebOS rap werkt. Ook blijft het systeem snel, zelfs als er verschillende cards zijn geopend. Flash afspelen werkt redelijk, maar niet altijd even soepel; er moet daarvoor eigenlijk een wifi-verbinding voorhanden zijn.

De Pre3 heeft een werkgeheugen van 512MB met een opslagcapaciteit van 8GB. Daarmee moet de gebruiker het doen; er zijn geen uitbreidmogelijkheden voor bijvoorbeeld micro-sd. Dit is in mijn ogen een gemis, hoewel 8GB ruim voldoende is voor zaken als muziek en foto’s. In een duurdere versie van de Pre3 zit 16GB.

Behuizing en ergonomie
De behuizing is van plastic gemaakt en dat merk je. Als je in het toestel knijpt, hoor je gekraak. Dat is in tegenstelling tot mijn vorige telefoon - de HTC Legend - een nadeel. Die was namelijk van aluminium. De behuizing van de Pre3 is verder prima. De achterkant is van een soort rubber, waardoor krassen bijna niet voorkomen.

Qua aansluitingen is de Pre3 erg kaal. Boven zit een 3,5mm-aansluiting voor een koptelefoon, een knop voor het op stilzetten van het toestel en een aan- en uitknop. De aanknop zit overigens op een lastige plek, want als het toetsenbord is uitgeklapt, kan de Pre alleen worden aangezet door langs het scherm te gaan. Aan de zijkanten zitten een volumeregelaar en een usb-ingang. That's it. Meer toeters en bellen zijn er niet.

De Pre3 is een slider met qwerty- of, in mijn geval, een azerty-toetsenbord. Het toetsenbord werkt erg fijn en is naar mijn idee zelfs beter dat de meest gangbare Blackberry-toestellen. Zo zijn alle toetsen zelfs voor dikke vingers groot genoeg. Het 'sliden' van het toetsenbord voelt een beetje stroef, maar dat zorgt ervoor dat het toetsenbord wel stevig aanvoelt. Het toetsenbord maakt de telefoon met 16 mm wel dik. Toch is het formaat prima; door de ronde vormen ligt het smartphone lekker in de hand.

Accu
De telefoon beschikt over een Li-Ion-accu met een capaciteit van 1.230mAh. Dat is genoeg om er een dag op te vertoeven. Daarna moet het apparaat weer aan het snoer. Ik vind dat persoonlijk geen ramp, want ik was dit met de Legend al gewend. Ik kan me echter voorstellen dat anderen daar een bezwaar tegen hebben.

Spraak en speaker
De externe speaker in het HP-toestel werkt. Daar is ook alles mee gezegd. Verwacht geen hoogstaande geluiden, maar de speaker doet wat het moet doen. Bovendien klinkt het geluid niet alsof het uit een koekblik komt.

De spraakkwaliteit van de Pre3 is goed. Dat verbaasde me eigenlijk, want ik had niet verwacht dat HP dat zou kunnen maken. Dergelijke kwaliteit verwacht ik eerder bij merken als Nokia en Samsung. De spreker is verder goed te verstaan. Dit in tegenstelling tot de Legend, waarbij het geluid wel eens wegviel.

De HP Pre3 is in mijn ogen een goede en snelle telefoon die voorlopig kan wedijveren met de concurrentie. Het toestel is een beetje dik, maar dat maakt dat het erg goed in de hand ligt. Wel kraakt de behuizing, maar alleen als er in het toestel geknepen wordt. Het toetsenbord voelt wel stevig en fijn.

De software is een keuze. WebOS is een prachtsysteem en naar mijn idee het beste systeem om te multitasken. Er zijn wel weinig apps beschikbaar. Alleen als je Whatsapp en Wordfeud kan missen, is dit toestel een aanrader. Wellicht dat er nog meer apps bijkomen omdat HP WebOS opensource heeft gemaakt, maar dit is niet zeker. Zeker is wel dat - als je zonder alle toeters en bellen van Android of iOS kan - dit een geweldig systeem is. Het doet wat het moet doen, en nog goed ook.

Update 23 november 2012: Via Preware zijn er sinds het vrijgeven van de Pre3 talloze verbeteringen doorgevoerd. Zo is de frontcamera vanaf nu wel te bedienen en kunnen notificatiegeluiden worden aangepast.

WebOS is inmiddels vrijgegeven als opensource. Vooralsnog heeft dat weinig opgeleverd, hoewel er geruchten zijn dat Gram - het bedrijf binnen HP dat zich bezighoudt met WebOS - bezig is het OS met LG te porten naar een televisie. Wat betreft applicaties is er niets veranderd; het aanbod blijft karig.

Heb jij ook een HP Pre3 (8GB) Zwart?

Hm hebben jullie Pre 3 gebruikers ook dat wanneer je de telefoon afsluit het klokje dan ook niet meer verder tikt?

Bij mij is dat namelijk het geval het klokje stopt op de tijd dat de telefoon is afgesloten.
Ligt het aan mijn mobiel of is dit een algemeen bekend geval?
Ik heb hier vooralsnog geen last van. Was dit vanaf het begin al zo?
Ja al vanaf het begin zo.
Vind het heel erg vreemd.
Mooie nette review, positieve/negatieve eigenschappen mooi ingevuld. Mooi vergeleken, eigen meningen erbij. :)
Erg leuk als je de speciale lader hebt. Je Pre-3 plakt er magnetisch op en wordt inductief (=contactloos) opgeladen. Werkt prima.
Je bedoelt de Touchstone-lader? Die heb ik helaas niet, maar hij staat zeker op mijn verlanglijstje! Heb je er ervaring mee?

[Reactie gewijzigd door Ossebol op 7 maart 2012 20:35]

Ja, die werd geleverd bij de HP Veer. Die heeft mijn vrouw. En de pre-3 werkt er ook prima op. De Veer is trouwens ook echt een leuk dingetje, superklein en nog steeds met een bruikbaar toetsenbordje en verder alles aan boord. Alleen bijna geen appjes he?
Nee, dat klopt. Gebruik je wel Preware?
Kan me helemaal vinden in je review! Hij ligt hier maar, wachtend op whatsapp, wat er nooit zal komen.
Dat mis ik inderdaad ook. Er was ooit een variant van het alternatief Text-One voor WebOS, maar die hebben ze kennelijk geannuleerd.
Heb ik nog gebruikt, waardeloos.
Komt ook voor bij mijn Pixi plus
Heb je een patch van Preware ge´nstalleerd?