Conceptronic Grab'n'Go 3,5 inch Network (LAN) hard disk box Review

DFreeze 18 oktober 2007, 1.592 views

Conceptronic Grab'n'Go 3,5 inch Network (LAN) hard disk box

Pluspunten

• werkt naar behoren
  • veelzijdig apparaat (USB, SMB, FTP) voor weinig geld
  • regelmatig firmware updates

Minpunten

• fanlawaai
  • stabiliteit bij veel data pompen
  • USB gedrag binnen WindowsXP

Ik heb deze NAS al een jaar, maar vond het nu eens tijd om er een review over te schrijven. Een van de eerste dingen die ik heb gedaan is de koelfan stekker lostrekken. Hier heb ik het hele jaar nog geen hinder van ondervonden, dus de HD kan kennelijk ook best zonder koeling (WD 7200.10 320 GB).

gebruik

Ik gebruik de NAS als gedeelde schijf in ons huis, voor muziek, films en backups. Dit gaat eigenlijk best goed. De snelheid is niet om over naar huis te schrijven (SMB ca. 3 MB/s, FTP ca. 4,2 MB/s), maar genoeg om een DivX te streamen. De schijf wilde nooit via USB herkend worden in XP. Explorer bevroor volledig tot ik de schijf weer uit de USB poort trok. Nu heb ik ook enkele linux pc's dus ik heb daar nooit veel energie in gestoken (behalve enkele krachttermen richting XP en Microsoft in het algemeen). Met linux wordt de drive gewoon herkend, en kan ik de schijf met wat hogere snelheid gebruiken.

Wanneer ik de schijf via het netwerk beschrijf met grote bestanden, loopt 'ie nog wel eens vast. Niet vaak, maar het gebeurt. De schijf is dan niet meer benaderbaar in het netwerk, en ook de web-interface geeft een time out. Vervelend, maar voor mijn toepassing niet dramatisch.

Ik heb één keer de firmware geupdate. Een heel gekloot, tot ik bedacht dat m'n firewall wel eens zou kunnen storen. Daarna was het een fluitje van een cent. Er is een nieuwere firmware beschikbaar, maar ik heb nog niet de moeite gedaan om die er op te zetten. Wellicht zijn de vastlopers die ik hierboven beschrijf (of het USB gedrag binnen Windows) daarmee wel opgelost.

conclusie

Als dedicated NAS voor een bedrijf zou ik 'm geenszins willen hebben. De snelheid en betrouwbaarheid zijn alles behalve toereikend. Voor thuisgebruik is het een aardig apparaat. De snelheid is wel eens lastig wanneer ik grote bestanden moet kopieren, maar snellere NAS apparaten kosten al gauw een veelvoud van wat ik hiervoor heb betaald.
Ik wist wat ik kocht, dus het apparaat heeft me wat dat betreft niet teleurgesteld. Het had alleen wel wat stabieler mogen zijn (en die fan is een blunder eerste klas, dat stop je toch niet in consumentenelectronica?).

Heb jij ook een Conceptronic Grab'n'Go 3,5 inch Network (LAN) hard disk box?