Kingston SSDNow V100 SV100S2/32G (Stand-alone Drive) 32GB Review

Herman 11 april 2012, laatste update op 11 april 2012, 2.744 views

Kingston SSDNow V100 SV100S2/32G (Stand-alone Drive) 32GB

Pluspunten

• TRIM ondersteuning
  • Vlotte toegangstijden
  • Ideaal voor een klein budget
  • Merkbaar sneller dan een HDD

Minpunten

• Relatief lage lees en schrijfsnelheden
  • Ongunstige prijs/GB verhouding

Productreview Kingston SSDNow V100 32GB
Kingston V100 32GB

Motief voor aanschaf
Al lange tijd ben ik ge´nteresseerd in de SSD-technologie. Met een traditionele hardeschijf ‘voelt’ het systeem regelmatig traag aan. Doordat een SSD aanzienlijk snellere toegangstijden heeft, laden en reageren programma’s een stuk sneller. Omdat deze technologie voor mij nieuw is, heb ik bewust voor een instapmodel model gekozen. Zeker omdat betrouwbaarheid en levensduur nog vrij onzeker zijn, en alles nog betrekkelijk in de kinderschoenen staat, wil ik nu nog niet een te grote investering doen. Een soort koudwatervrees. Daarom heb ik een paar weken geleden deze SSD aangeschaft. Mijn inschatting was dat deze Kingston een goede balans zou hebben tussen enerzijds prestaties en anderzijds een lage aanschafprijs. Daarnaast heb ik geluiden gehoord dat de gebruikte Toshiba controller behoorlijk betrouwbaar is. In deze productreview zal ik mijn ervaringen delen :)
(Om de prestaties te vergelijken, heb ik een conventionele harde schijf van Samsung (HD502HJ 500GB) gebruikt om de prestaties enigszins in een context te plaatsen)

Specificaties
Vormfactor: 2,5 inch
Gewicht: 78 gram
TRIM ondersteuning
Garantie: 3 jaar

Kingston V100 32GB (in verpakking)

Mijn vereisten
Het is voor mij niet noodzakelijk om veel opslagruimte op de SSD te hebben. Vrijwel alle programma’s komen op een harde schijf en al mijn data idem dito. Het gaat mij dus enkel om het besturingssysteem (W7 ultimate 32bit), alle drivers, Office 2007, browser en Windows Live mail. Die laatste omdat Windows Live mail bijzonder gebaat is bij de snelle toegangstijden van een SSD. Dus voor mij is relatief weinig opslagruimte al voldoende. Omdat de data gewoon op de harde schijf blijft staan, en daarom dus niet vaak grote bestanden zal verplaatsen, heb ik ook weinig behoefte aan hele hoge absolute schrijf snelheden.

Firmware !Waarschuwing!
Het is goed om bij deze 32GB variant van de V100-serie te vermelden dat er een firmwarefoutje is ontdekt. In enkele gevallen wordt de SSD niet door het systeem herkend. Als je firmwareversie 110512 op je SSD hebt staan, dan loop je het risico dat de BIOS je SSD niet herkend. Als dat het geval is, moet je de firmware updaten. Ik had gelukkig geen problemen dus in mijn geval was een update niet nodig.

Ingebruikname en eerste indruk
Bij het openen van de verpakking valt op dat de Kingston in een mooie stevige metalen omhunsel zit. Het aansluiten is uiteraard appeltje eitje, en na het aansluiten werd de V100 keurig in de BIOS herkend. Helaas moest ik door een knullig foutje windows 7 tweemaal installeren. Ik was vergeten om AHCI in te schakelen in de bios. Daardoor kan geen gebruik gemaakt worden van TRIM waardoor de prestaties op lange termijn matig zijn. Dus voor de zekerheid heb ik een volledige herinstallatie gedaan na het aanpassen van de BIOS. Als tip wil ik ook benoemen dat bij het installeren van een OS het handig kan zijn om alle andere HDD’s los te koppelen. Vooral als daar al een besturingssysteem op staat. Daardoor weet je zeker dat de dat de bootmanager op de SSD wordt ge´nstalleerd.
De installatie verliep verder zonder problemen en het viel me gelijk op dat het opstarten aanzienlijk sneller gaat. Ook het laden van programma’s neemt merkbaar minder tijd in beslag.
(deze check laat zien dat TRIM goed is ingesteld)

Is 32GB voldoende voor een besturingssysteem?
Dat hangt helemaal van het gebruik af. Ook het type besturingssysteem is bepalend of je aan 32GB voldoende hebt. In mijn geval kan het in ieder geval wel. Let wel op dat ik een 32bit versie van Windows gebruik en dat de systeemmap van een 64bit versie groter is. Dus dan zou het wel erg krap worden. Daarnaast heb ik nog een drietal tweaks uitgevoerd om ruimte te besparen.
1. Hibernate uitschakelen. Windows 7 reserveert opslagruimte ter grootte van je geheugen om in hibernate te kunnen raken. Dit is een verborgen bestand die hiberfil.sys heet en veel ruimte opslikt in de C: map. Deze optie is voor mij totaal overbodig dus het uitschakelen van deze functie bespaart een hoop ruimte. (Deze functie is uit te zetten door “powercfg.exe –h off” in de opdrachtprompt te typen met adminrechten. Gebruik uiteraard op eigen risico)
2. Het wisselbestand aanzienlijk verkleind. Windows maakt een groot verborgen bestand aan (pagefile.sys) dat eventueel een tekort aan RAM-geheugen kan overnemen. Bij mij was dit bestand ter grootte de omvang van het RAM-geheugen. (ongeveer 3,5 GB) Het is voor mij totaal niet noodzakelijk om zo’n groot bestand ter buffer te hebben. Het aanzienlijk verkleinen bespaart dus behoorlijk veel ruimte.
3. Tempfiles naar een andere schijf verwezen. Gedurende het gebruik van Windows worden allerlei bestanden tijdelijk opgeslagen. Hier kan echter een ophoping van data ontstaan waardoor deze tijdelijke map behoorlijk vol raakt. Daarom heb ik deze locatie verwezen van de SSD naar de HDD. Dit kan overigens wel iets ten nadele van de prestaties zijn. Anderzijds bespaar je zo schrijfacties wat de levensduur van de SSD kan bevorderen.
Nu ik de V100 een poosje in gebruik heb, blijkt dat ik iets minder dan de helft van de totale ruimte als buffer heb. Het is aan te bevelen om een buffer aan te houden van minstens 20% om zo het aantal schrijfacties te verdelen over deze buffer. Dat moet de levensduur waarborgen want zoals bekend is het aantal schrijfacties beperkt.

Prestaties
Zoals ik al had aangegeven ‘voelt’ deze SSD van Kingston aanzienlijk sneller aan dan een conventionele harde schijf. Ik heb wat benchmarks gedraaid om te kijken of dit gevoel ook in de cijfers zijn terug te vinden. Helaas beschik ik niet over een tweede SSD wat een directe vergelijking niet mogelijk maakt, anderzijds zijn deze benchmarks vrij universeel waardoor elders op het internet vast wel vergelijkingsmateriaal te vinden is. (Zie en vergelijk ook deze benchmarks van Tweakers van een concurerend model met 32GB)

HDTune V 2.55
HD tune 255 benchmark Kingston SSDnow V100 32GB HD tune 255 benchmark Samsung HD502HJ 500GB
Wat opvalt is dat de V100 een constante leessnelheid van 150MB per seconde haalt. Dit benaderd bijna de fabrieksopgave. Waar een harde schijf gedurende de benchmark een verval in prestatie laat zien, blijft de Kingston keurig rond de 150MB/s. Ook komt in deze benchmark het grote voordeel van het principe van een SSD naar voren. De ´acces time´ is slechts 0,3 ms terwijl deze bij de Samsung op 13,5 ms ligt. Dit zorgt ervoor dat de computer veel directer aanvoelt. Enig puntje van kritiek is de lage ´burst rate´. Die ligt bij dit 32GB exemplaar betrekkelijk laag.

CrystalDiskMark 3.01
CrystalDiskMark301 Benchmark Kingston SSDnow V100 32GB CrystalDiskMark301 Benchmark Samsung HD502HJ 500GB
Deze benchmark bevestigt het beeld van de vorige test dat het met de leessnelheden van deze Kingston wel goed zit. Ondanks de beperkte capaciteit, laat deze constant relatief goede leessnelheden zien. Echter komt hier ook een beperking aan de oppervlakte; de schrijfsnelheden. Daar laat deze 32GB variant maar zeer beperkte cijfers zien. Toch zijn deze resultaten ongeveer conform de fabrieksopgave.
Hoewel het cijfer van de Windows Prestatie Index relatief weinig zegt, voeg ik deze toe voor de liefhebber:
Kingston V100 32GB Windows Prestatie Index
Het moge duidelijk zijn dat deze 32GB geen absolute krachtpatser is. Varianten die over meer nand-geheugen beschikken, halen betere scores. Toch laat deze SSD een grote prestatiewinst laat zien ten opzichte van een conventionele harde schijf. Daaraan voldoet dit instapmodel zeker aan.

Update: Prestatieverlies
Zoals bekend, verliest een SSD wat aan snelheid gedurende het gebruik. Nu ik deze V100 een tweetal maanden gebruik, lijkt het me interessant om nogmaals de benchmarks te draaien en deze te vergelijkenen met out-of-the-box resultaten. SSD Life Pro vertelt me dat ik de Kingston 464 uur actief in gebruik heb. In die tijd is er redelijk veel met data geschoven en heeft er een volledige re´nstall plaatsgevonden. (Beide benchmarks heb ik tweemaal uitgevoerd en leverde vrijwel identieke resultaten)
HD tune 255 (na twee maanden)CrystalDiskMark301 (na twee maanden)

Als we de cijfers naast elkaar leggen dan zien we enkele opmerkelijke veranderingen. Allereerst is de doorvoersnelheid een klein beetje afgenomen met 5% maar de burst rate komt nu juist iets beter uit de bus. Verder laat HD Tune weinig prestatieverlies zien. Crystal DiskMark daarentegen laat juist grote veranderingen zien. Hoewel alle leessnelheden nagenoeg identiek zijn gebleven, laat deze SSD op de sequentiŰle schrijfsnelheid na, een grote prestatietoename zien wat het schrijven betreft. De test met 512k laat zelfs een verdubbeling in schrijftijden zien.
Na twee maanden is de prestatie van de Kingston V100 nauwelijks afgenomen en de schrijfsnelheid laat zelfs een behoorlijke toename zien. Op basis van deze test zou ik stellen dat de vrij unieke controller in deze SSD zijn prestaties goed kan vasthouden.

Het moge duidelijk zijn dat 32GB voor veel gebruikers te weinig zal zijn. Ook levert deze variant aanzienlijk minder prestaties dan 64GB en 128GB modellen. Tevens is de prijs per GB verhoudingsgewijs vrij hoog. Toch geef ik dit model een voldoende en ben ik tevreden met deze SSD. Het biedt voor een klein bedrag een aanzienlijk en constante verbetering aan het systeem. Voor minder dan Ą60,- reageert de computer merkbaar sneller en het opstarten en afsluiten van Windows 7 kost veel minder tijd.

Links
Site Kingston over probleem met firmware
Kingston productpagina
Review TweakTown over SSDnow V100 serie

Changelog:
[29 02 2012] Plaatsing review
[11 04 2012] Kopje 'prestatieverlies'

Heb jij ook een Kingston SSDNow V100 SV100S2/32G (Stand-alone Drive) 32GB?

Nette review!
Allereerst echt goed dat je veel foto's hebt toegevoegd. Niet alleen in het einde van de review, maar ook gewoon bij de onderwerpen. Deze foto's/screenshots zijn vaak erg duidelijk, en spreken boekdelen.

Je review is lekker uitgebreid, niet te lang, niet te kort.
Je bent erg duidelijk, en legt uit waar mensen die hier geen verstand van hebben dreigen af te haken. Erg goed!
Leuk dat je benchmarks toevoegt, en gewoon eerlijk vertelt hoe de ssd voldoet aan wat je verwacht. Ook tekortkomingen vertel je.

Erg goed gedaan bij de positieve- en negatieve eigenschappen. Duidelijke, korte omschrijvingen voor de eigenschappen, gewoon erg duidelijk.

Dan heb ik uiteindelijk nog een vraag voor je:
Je zegt meerdere keren dat het snelheidsverschil met een HDD duidelijk merkbaar is, maar hoeveel tijd denk je dat het scheelt in bijvoorbeeld het opstarten van Windows Se7en? Als ik zo lees wat je erover schrijft, komt het op mij over alsof het behoorlijk tegenvalt, maar nog net wel merkbaar is. Dit kan aan mijn interpretatie liggen, maar daarom vraag ik het ;)
Dank voor je reacte :)
Goed punt. T.z.t. zal ik dit toevoegen aan de review. Omdat Windows 7 nog op de HDD staat kan ik ze naast elkaar zetten. Binnenkort dus een update van de review. Wat ik wel kan zeggen is dat het verschil zeker wel goed merkbaar is. Op Youtube staan ook een aantal mooie vergelijkingen:
Etc.

Dus een SSD laadt aanzienlijk sneller dan een HDD. Ook met het afsluiten van de computer is dit te merken. Binnenkort dus nog een update van de productreview :)
Nette review! Ik zou ook graag een SSD kopen. Maar ik vind 1 de prijs wat veel (zoals je aan geeft bij de negatieve eigenschappen en 2 de betrouwbaarheid is nog niet op en top als ik het zo goed hoor.
De betrouwbaarheid is in de meeste gevallen prima. Zeker als je de `slechte` controllers met known bugs links laat liggen. Verder hebben HDDs ook gewoon een hoog uitvalspercentage. (Hoger dan andere HW.)
...en bovendien haal je niet zo'n goedkope SSD voor de betrouwbaarheid. Tuurlijk, het is vervelend als het begeeft, echter is dit uitzonderlijk en als het goed is gebruik je zo'n schijf niet als backup :).
De prijs vind ik tegenwoordig wel meevallen,. Downlaoden en grote bestanden kun je altijd kwijt op een externe 2TB schijf.
Leuke review! Ikzelf heb de 96gb versie. Ik kwam hem voor het eerst tegen voor (zo goed als) 1 euro per gb en dat overtuigde me. Echter, vallen mij de prestaties enorm (dus niet een beetje) tegen als ik crystaldiskmark moet geloven.

Zo is mijn seq read bij dezelfde instellingen 93mb/s en write 44mb/s, om maar zo even te noemen. Omdat ik geen idee had of dit goed of slecht is om eerlijk te zijn, heb ik ook maar even mijn 2TB (samsung ecogreen?) schijf getest. Deze heeft een read van 64mb/s en write van 67mb/s!!

Dat betekend dus dat een schijf die twee keer zo duur is en 1/20 van de opslagruimte biedt, slechts anderhalf keer zo snel is?

De ssd staat voor 68% vol. De hdd voor 93%. Hij is in gebruik sinds september ongeveer. Heb er overigens nog geen tijd voor gehad te kijken hoe dat kan.

Ik moet overigens zeggen dat, na het kijken van jouw resultaten, de mijne niet heel veel lager zijn. Dit stelt me toch wel weer ergens gerust. Echter, je beweert dat de groteren sneller moeten zijn?

Maar wat ik eigenlijk wou zeggen, de reden dat ik denk dat jouw computer sneller aanvoelt is volgens mij omdat jij windows op een totaal andere schijf hebt staan en (zo goed als) alle programma's op een andere hardeschijf zet. Dit dus i.p.v. de ''geweldige'' ssd snelheden.

[Reactie gewijzigd door Bierdopje120 op 11 april 2012 21:02]

Zo is mijn seq read bij dezelfde instellingen 93mb/s en write 44mb/s, om maar zo even te noemen. Omdat ik geen idee had of dit goed of slecht is om eerlijk te zijn, (...)
Dat zijn geen goede waardes. Zelfs deze 32GB variant haalt aanzienlijk betere scores. De 96GB variant zou 189 read en 156 write moeten kunnen halen. (Zie ook deze review) Waarschijnlijk heb je bepaalde instellingen niet goed staan, of presteert je Kingston niet optimaal. Wellicht dat ze op het forum tips hebben :)
Echter, je beweert dat de groteren sneller moeten zijn?
Dat is juist. Op het moment dat er meer NAND-geheugen is, wordt data gelijktijdig op meer chips geschreven waardoor je hogere schrijfsnelheden kunt halen.
Dan zou je met twee losse traditionele harde schijven ook al een enorme prestatieboost kunnen krijgen, wat niet echt het geval is. Nee, het zijn voornamelijk de vlotte toegangstijden die ervoor zorgen dat een SSD aanzienlijk vlotter aanvoelt dan een HDD :)

[Reactie gewijzigd door Herman op 11 april 2012 22:05]

Enorm bedankt voor je reactie, ik zal het onthouden en er binnenkort een keer naar kijken. :D