Wacom Cintiq 24HD Grijs Review

Namingway00 12 maart 2012, laatste update op 17 november 2015, 3.994 views

Wacom Cintiq 24HD Grijs

Pluspunten

• uitstekende kwaliteit
  • intuÔtieve werkervaring
  • gemakkelijk verstelbaar scherm
  • veel shortkeys
  • groot scherm, mooi werkoppervlak

Minpunten

• erg duur
  • robuust, grootte kan tegenvallen voor sommigen
  • langdurig werken = vrij vermoeiend voor ogen
  • beschikbaarheid van product is beperkt

Reden van aankoop
Als grafische artiest was ik behoorlijk in mijn nopjes toen de cintiq 24HD verscheen als nieuwste aanwinst van wacom. Na voorzichtig te overwegen of ik de upgrade zou maken van mijn kleine wacom bamboo tablet naar dit grafisch wonder, sinds deze echt wel hťťl duur geprijsd staat, toch besloten om hem in huis te halen. Na de officiŽle site van wacom meermaals bezocht te hebben nooit geluk gehad met de beschikbaarheid, wat wel vaker het geval is met de cintiq producten van wacom. Uiteindelijk bij Tablet4U een bestelling gemaakt, deze hadden hem wel in stock, en dan nog wel goedkoper dan de officiŽle site.

Het aangekomen pakket, een palletzending omdat deze zo groot en zwaar weegt.

Verpakking en inhoud
Bij het openen van de doos, merkte ik meteen twee dingen: de Cintiq 24HD zit zeer goed ingepakt, en de afwerking en kwaliteit van het product ziet er zeer professioneel uit. Ook is het ding gigantisch, zeer robuust. Persoonlijk vind ik dit geen kwaad kunnen, al zouden anderen hem misschien wat te lomp vinden, hij zal zeker niet op eender welk bureau passen. Toen ik hem op m'n bureau plaatste (wat niet al te makkelijk bleek, daar deze net onder 30kg weegt en mijn kamer bevindt zich op 2e verdiep) leek m'n 21inch monitor wel te krimpen. Vooral omdat er rond de monitor van de cintiq veel ruimte over is voor je handen / armen op te laten steunen oogt deze zeer groot. De kabels van het scherm zitten mooi weggestopt langs de stevige metalen armen die het beeld omhoog houden, maar kunnen makkelijk bereikt worden als je enkele panelen achterop de steun open klikt, als je deze ooit zou moeten vervangen.
Er komt natuurlijk ook een pen bij het product, de Cintiq grip pen, met een hele reeks penpunten, mooie zware penhouder, en enkele gekleurde ringen om je pen te identificeren moest je er meerdere hebben, of als je hem in een werkomgeving gebruikt met andere personen. Er komt ook een DVI-I naar VGA kabel bij, en een installatiecd voor de software, al is het natuurlijk wel aangeraden om de nieuwste software update op de officiŽle website te downloaden.

De opstelling op mijn bureau, rechtop als monitor en horizontaal voor op te werken.

Het scherm
De schermkwaliteit is niet veel op aan te merken, deze heeft een breed kleurengamma (ruim 92% adobe RGB), en de helderheid kan uiteraard versteld worden naar ieders wens. Wat voor mij wel een klein nadeel is, als je de kleuren helder wil laten weergeven en langdurig op de cintiq werkt raken je ogen best vermoeid van dicht bij het scherm te hangen, als je nauwkeurig wil tekenen.
Ik heb al gehoord van mensen die klagen dat de resolutie toch niet hoog genoeg zou zijn (1920x1200) maar ik vind dat deze zeker volstaat. Tenzij je met je neus tegen het scherm gaat kleven ga je zeker geen last ondervinden van een te lage resolutie. Ik zou trouwens ook niet gewild hebben dat de prijs nog hoger zou liggen, als het met deze resolutie ook volstaat. Ook de inkijkhoek van het scherm is verrassend groot.

Praktisch
De Cintiq 24HD is, ondanks zijn gewicht, toch verrassend gemakkelijk te verschuiven op je bureau door zijn gladde onderkant. De metalen armen die het scherm omhoog houden kunnen vlot worden versteld zodat het scherm boven je schoot komt te hangen. Met twee uitschuifbare pootjes aan de achterkant heb je genoeg ruimte om met je handen onder het scherm te reiken naar je toetsenbord, echter vindt je links en rechts naast het scherm van de cintiq wel een reeks shortkeys die je naar eigen wens kan instellen, alsook twee draaiwieltjes met elk drie verschillende standen, zodat je in totaal zes functies op de draaiwieltjes kan instellen zoals in- en uitzoomen, de grootte van je cursor aanpassen en dergelijke.
Als het scherm aanstaat, kan je heel zachtjes de koeling horen, maar deze is zeker niet te luid.

Links de 24inch Cintiq, rechts een 21inch Acer monitor. De Cintiq oogt veel groter door de brede randen met shortcuts. Er is net voldoende ruimte voor een toetsenbord tussen de voet en monitor van de cintiq te plaatsen.

Werken op dit scherm is de hemel voor digitale artiesten, na er even aan te wennen dat je recht op het scherm kan tekenen gaat je werksnelheid zeker omhoog, het is veel intuÔtiever dan werken met een intuos of bamboo.
Zelf heb ik nooit last van lag, of de cursor die hapert op het scherm of niet kan volgen, al hangt dit eerder af van het beschikbare geheugen op je computer. Bijvoorbeeld voor grote brushes met kantelgevoeligheid op photoshop heb je zowiezo best veel ramgeheugen nodig.
Van incorrecte / defecte pixels heb ik voorlopig nog geen problemen gehad, maar kan niet zeggen dat dit in zijn geheel niet voorvalt. Echter krijg je wel garantie als een pixel volledig zwart aantoont.

De layout van shortcuts die volledig zelf in te stellen is naar eigen wens, verstelbaar voor elk programma. Deze kan je simpel oproepen door een capacitieve knop in de rechterbovenhoek, evenals een digitaal toetsenbord.

Dit product is zeker uitstekend van kwaliteit, waar wacom wel voor gekend staat, alleen jammer dat de concurrentie van tablets praktisch non-existent is en de prijs hierdoor echt wel hoog is. Alle artikelen van wacom zijn bovendien erg hoog geprijsd vind ik zelf. Als je alleen het beste wil voor digitaal te ontwerpen, en het geld er aan wil uitgeven, raad ik dit product zeker aan.

Defecten
Meteen na aankoop heb ik problemen gehad met de bijgeleverde pen, die defect bleek te zijn. Na contact op te nemen met de winkel waar ik deze gekocht had werd mij echter meteen een nieuwe opgestuurd, en kon ik de defecte pen gratis terugsturen. Verder (nog) geen problemen gehad, maar ik ben vrij zeker van de goede kwaliteit van dit product. De garantie is ook in orde.

• Windows 7 x64
  • Radeon 5700 HD
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Wacom Cintiq 24HD Grijs?

Ik ben benieuwd naar de foto's. Ik heb zelf ook interesse in de 24HD. Trouwens wel een flinke stap. Van een hobby tablet (Bamboo) naar de meest high end tablet van de hele Wacom serie :D

Ook ben ik wel nieuwsgierig geworden wat je er op maakt!

Net de foto's geplaatst. De bamboo had ik in 2009 als verjaardagscadeau gekregen van vrienden, deze gebruikte ik bijna dagelijks, en het duurde niet lang voor ik een meer professionele tablet wenste. En natuurlijk zagen de cintiq's er het interessantste uit ;) heb er zeker geen spijt van

Ben niet alleen op digitaal vlak creatief bezig, maar ook traditioneel met verfborstel en airbrush. Omdat je zo nieuwsgierig bent, hier mijn portfolio waar enkele werkjes op staan: http://www.wix.com/namingway/namingway-portfolio :)
Bedankt voor de fotos en de link naar je site. Zeker de airbrushes vind ik erg sterk. Leuk om te zien! Ik weet niet of ik zou kunnen airbrushen... lijkt me best een keer spannend om te doen.

Wat betreft het tablet..het is best een gevaarte als hij rechtop staat.. wat een joekel!!!
Met plezier :)
En ja, als je de cintiq rechtop zet meet hij zo'n 52cm hoog!

Off-topic
Heb even je website bekeken, keurig en erg leuke/mooie werken!
Goh, ik wist nog niet eens van het bestaan van deze Wacom af. Zit ook een beetje heel erg ver boven het budget van wat ik ooit uit zou geven aan zo iets. Maar ik mis dan ook iedere vorm van creativiteit.....

Mooie review en je verwijzing naar je site stel ik erg op prijs, kunnen we ook de resultaten zien (veel creativere dan ik :)).

In wezen heb je er nu een tweede monitor bij, dus je kunt je eerste monitor nu overboord gooien. Of ga ik nu te snel....

Kun je hem Łberhaupt als tweede monitor gebruiken? Dus tegen je videokaart zeggen dat er twee monitors aangesloten zijn die elk hun eigen sturing (en beeld) krijgen?
Het is dan ook mijn doel om verder te gaan dan het hobby tekenen als toekomstig (deeltijds) zelfstandige ;)

De cintiq24HD kan je gerust gebruiken als enige of tweede monitor, je computer registreert deze ook als monitor, want hij is aangesloten via DVI-I / VGA.
De cintiq21UX kan je helaas niet helemaal rechtop zetten, de cintiq24HD kan dit wel, zelfs net iets scherper dan 90į rechtop.
Mijn eerste monitor kan ik handig gebruiken om referentiemateriaal op te plaatsen als ik werk, en muziek afspelen en dergelijke terwijl ik het schermoppervlak van de cintiq24HD ten volle gebruik om op te werken. Ik heb onlangs zelfs een derde monitor aangeschaft om nog meer te multitasken. Van zolang je een grafische kaart(en) hebt die meerdere monitors kunnen ondersteunen is dit geen probleem.
Ik zal hier misschien ook wat meer in de review over vermelden. ;)

Bedankt!
Mijn eerste review, ik zal later nog foto's toevoegen.
Mooie review, thx!
Ik zag deze vandaag even in de Media Markt, werkt als een trein (1 minuutje op gespeeld).
Teken je echt alleen voor de hobby, of ben je meer van plan? Alleen dan ik ik zo'n uitgave verklaren ;)
Momenteel nog voor de hobby, al ben ik wel van plan om binnenkort als zelfstandige te beginnen, en m'n cintiq ook op professioneel niveau te gebruiken.
Bedankt!