Specificaties Tower, 14 interne bays - Bekijk alle specificaties

BitFenix Colossus Black (red & blue LED) Review

Glasya 24 februari 2012, laatste update op 25 februari 2012, 870 views

BitFenix Colossus Black (red & blue LED)

Pluspunten

• Veel ruimte
  • Leuk design met verlichting zelfs aan de normaliter vergeten linkerzijde
  • Makkelijk te plaatsen hardware middels de kliksystemen en ruime backplate opening
  • Uitstekende cable management opties
  • Zeer goede airflow

Minpunten

• Hij is loodzwaar!
  • De HDD brackets zijn met een HDD prima, zonder HDD zijn ze zwak en komen ze goedkoop op me over
  • De fan controller heeft weinig tot geen effect
  • Mocht je de 230mm fans willen vervangen dan moet je de halve kast slopen

Een korte review van mijn kant over de BitFenix Colossus.
Heb deze kast nu ongeveer een maand en tot dusver bevalt hij prima.

Wat mij aansprak aan de kast was het feit dat hij naast een opvallend uiterlijk ook nog eens zeer ruim is.
De buitenkant is voorzien van een soort "rubber coating" wat zeer apart aanvoelt en de kast ook een wat "chiquere" uitstraling geeft. De kast is echter wel zeer zwaar (leeg weegt hij 16 kilo) dus als je een paar trappen op moet zoals ikzelf dan kom je uitgeput boven aan.

Verlichting
Zowel de voorkant als beide zijkanten zijn voorzien van een vijftal verlichte gleuven, in mijn geval schakelbaar tussen blauw en rood. Tevens is aan de voorkant het logo van BitFenix weggewerkt.

Koeling
De kast wordt geleverd zonder voeding, maar wel met twee 230mm fans.
Een zit gemonteerd aan de voorkant van de kast bij de HDD's, de andere bovenin (ik schat dat het plaatsen van een Corsair H100 ook moet kunnen).
Beide fans zijn aangesloten op de ingebouwde fan controller welke echter weinig invloed uitoefent.
In totaliteit kunnen er 6 fans op deze controller worden aangesloten (3 pins).
Verder bied de kast aan de achterzijde de mogelijkheid tot het plaatsen van een 120 of 140mm fan, aan de onderkant is er plek voor een 120mm fan.

Tevens is de kast voorzien van 6 openingen voor waterkoelslangen.

Cable management
De kast is zeer goed ingesteld op het wegwerken van de bekabeling, met een zestal kabel openingen rondom het moederbord, en tevens een ruime opening in de backplate voor het plaatsen van een CPU koeler.

HDD/Optische drives
De Colossus maakt gebruik van gereedschapsvrije HDD brackets (7 stuks), je plaatst de hdd simpelweg in de bracket, drukt 4 pinnetjes in de shroefgaten en klikt hem terug in de kast, ideaal gewoon.
Het plaatsen van een optische drive (5 stuks) gebeurd vrijwel identiek, drive erin hangen, de vergrendelingsknop indrukken en hij zit vast (zei het niet muurvast! een te enthousiast drukje van de voorkant en je drukt hem naar achteren maar bij normaal gebruik is het prima te doen).

PCI
De kast heeft 8 PCI sloten, helaas heb ik schijbaar een oude versie geleverd gekregen want mijn kast werkt nog met de "ouderwetse" schroeven methode. Echter schijnt de nieuwe versie te werken met een kliksysteem.

Overig
Aan de bovenzijde van de kast zit het bedieningspaneel verstopt onder een met sleutel afsluitbare deksel.
Binnenin vind je 5 knoppen, en 2x usb 2.0, 2x usb 3.0, 1x e-sata, en een speaker/microfoon aansluiting.
Tevens is er ruimte om de kabels netjes naar buiten te laten lopen door groeven, en is er genoeg ruimte om b.v. je mobiele telefoon kwijt te kunnen (zou van pas kunnen komen op lan-party's al zou ik je niet aanraden met dit bakbeest te gaan).

Een zeer interessante kast, BitFenix was voor mij onbekend maar ik ben positief verrast.
De kast is echter niet geschikt voor mensen die ermee naar Lan party's willen gaan door het gewicht en de mogelijke kwetsbaarheid van de panelen.

Heb jij ook een BitFenix Colossus Black (red & blue LED)?

Kan je de verlichting ook uit zetten?

Ik zou dat leuk vinden voor een keertje denk ik maar voor uhh altijd :P

Maar unieke kast, aardige review (3 sterren)

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 25 februari 2012 01:43]

Jazeker, de bediening zit onder het afsluitbare deksel, de knopvolgorde is als volgt:

Reset
Power
Fanspeed
Verlichting kleur (blauw/rood)
Verlichting mode (Aan/Fade in&out/Uit)
De kleuren rood/blauw kun je switchen bij de window versie, weet iemand dat?
Toevallig ben ik recentelijk hier nog naar op zoek gegaan, maar dit is niet het geval. De windowed versie heeft GEEN color change mogelijkheid. Als je de window wilt, dan zou ik deze case kopen en het window paneel los bestellen.

(Edit)
De window versie is sowieso een grote fout in mijn optiek. De kenmerkende led strips die bij de normale versie niet alleen over de voorkant lopen maar ook over de zijkanten, zijn bij de windowed versie alleen aanwezig aan de voorkant.
Als je het geld er voor over hebt, zou ik het zelfde doen als wat ik nu van plan ben:
De 'normale' Bitfenix Colossus kopen, vervolgens een los zijpaneel met window erbij halen.

[Reactie gewijzigd door Heath op 2 februari 2013 19:28]