Asus A7V266, KT266 (Sound) Review

Cassius 18 maart 2008, 3.169 views

Asus A7V266, KT266 (Sound)

Pluspunten

• Enorm stabiel
  • Prima prijs/prestatie verhouding en lange levensduur
  • Lay-out is erg degelijk en handig
  • Compatibiliteit is nooit een probleem geweest

Minpunten

• Onboard sound laat te wensen over
  • Support van Asus
  • Overclocken is moeilijk door northbridge

Layout Score: 4
Review van het A7V266 moederbord. Een oud beestje, maar ik wil er toch wat over zeggen.

Features en Lay-Out
Het bord heeft een prima lay-out die zorgt voor een nette bekabeling in de kast en de memory slots komen totaat niet in de knoop met de videokaart of CPU coolers, de gaten rondom de socket A zijn zo gepositioneert dat het bord ruimte biedt aan enorm veel coolers. Het bord is voorzien van 4 USB 1.0 sloten en de nodige poorten voor standaard randapparatuur. Ikzelf heb er een firewire PCI kaartje inzitten voor extra mogelijkheden en heb hier nooit problemen mee ondervonden.

Prestaties en Stabiliteit
Hoeveel het een oud bord is ken ik weinig bordje die onder mijn hoede zo stabiel draaien als deze. Werkelijk waar, hij heeft uptimes van 3 weken gekend zonder enige crash, geen rare bios fouten, nooit iets aan kapot gegaan. Niets dan lof over dit bord. De prestaties zijn echter niet zo optimaal als ik gehoopt had. De memory controller op de KT266 chipset is te inferieur aan die van zijn snel opvolgende broertje de KT266A. Hierdoor mist het bord de nodige juice om er die extra power uit te persen. In 3DMark 2001 haal ik rond de 10000 punten met mijn systeem. Wat ook opvaltis dat het bord een flinke datahoeveelheid kan verwerken door eht ATA100 slot. De communicatie tussen het moederbord en de harde schijf gaat dermate snel dat weinig moederborden hem uit die tijd bij konden houden (dit heeft overigens ook te maken met de vrij recente harde schijf, maar ook met mijn oude maxtor schijf liet hij de concurrentie achter zich in sisoft sandra 2004).

Overclocking, Support en Compatibiliteit
De Asus support is niet iets om over naar huis te schrijven helaas, erg trage mail replies en weinig changelogs bij bios versies. Ook laten ze de wat oudere borden redelijk snel vallen qua support (iig in die tijd). De compatibiliteit heb ik nooit problemen mee gehad. Overclocken gaat erg stroef, de northbridge op het KT266 bordje gaat niet veel verder dan 160Mhz voordat hij het begeeft. Helaas beschikt het bord nog niet over dividers en neemt daarom de AGP en PCI sloten ook mee met de overclock. Dit heeft meer nadelen dan voordelen; de totale prestatie van het systeem gaan erop vooruit door de hogere doorvoersnelheid maar dit is te verwaarlozen tegenover de instabiliteit die de verhoogde doorvoersnelheden met zich meebrengen.

Het bord is door de jaren heen in prima staat gebleven en heeft nog nooit enig vertoon van instabiliteit vertoond (zonder overclocken) en daarvoor verdient het erg veel crediet. Ik draai nu al een tijd met de 1011 bios en het werkt soepel en snel. Als ik desktop werk doe vind ik hem vaak prettiger werken dan mijn Intel moederbordje (915 chipset). De prijs was toen ik hem kocht ineens flink omlaag gegaan omdat het KT266A broertje op de proppen kwam, hierdoor vind ik de prijs prestatie verhouding een pluim waard.

Ondanks dat het een oud bordje mag zijn is dit bord al jaren en jaren in gebruik en heeft nooit enige (merkbare) slijtage vertoond of kuren van instabiliteit laten zien. Ondanks dat ik het systeem heb overclocked tot vastlopers, BSOD's, crashes en bios resets toe (allemaal mijn schuld voor het opzoeken van het max van het bord) is hij er nooit stuk op gegaan. Ik heb een soort van vreemde liefde voor dit bordje ontwikkeld, het heeft mij nooit in de steek gelaten dus ik laat dit bordje niet in de steek. Hij blijft in mijn computer plaats bieden aan het huidige systeem tot dat ik hem naar de eeuwige moederbordvelden zal dragen. Het volgende systeem dat ik aanschaf voor mijn werkkamer zal toch teveel vernieuwd moeten worden. Dit bord blifjt een aanrader, zowel voor gamer, surfer als office gebruiker.

Heb jij ook een Asus A7V266, KT266 (Sound)?

Ik heb wel een opmerking over dit bord, het is inderdaad een prima ding geweest, maar ik moet toch één ding erover kwijt.

Dat is namelijk het feit dat je het bord in feite weg kan gooien als je bij een bios-resest de batterij er niet uithaalt. Dat heb ik en met mij vele anderen helaas in de praktijk ondervonden.
Resultaat is namelijk een rookpluim en voortaan is je bios altijd gereset als de stroom van het moederbord is afgeweest.

Toch een vrij grote blunder van Asus imo.
het hoofdstukje prijs is mij niet helemaal duidelijk...?
@ tm0001

Je hebt gelijk, daar sloeg ik even de plank mis. Gewijzigd zodat het toch netjes in de context past.
Fijne review, dit lees ik met plezier.
Ik heb gehoord dat het bord na verkoop nog steeds in gebruik is bij de koper. Dit heb ik dus aangepast in de review voor de betrouwbaarheidsstatistieken :) .
Review aangepast met juiste onderdelen (koppeling met pricewatch is nieuw), OS en betrouwbaarheid. Sorry dat hij hiermee weer bovenaan staat, daar gaat het mij niet om. Ik doe nu even al mijn reviews aanpassen; daarna is het weer mooi klaar.
toevallig kom ik hier langs. Ik heb jaren (echt wel in de orde van 4 a 5 jaar) met dit bord gewerkt i.c.m. een XP1800. Ben een vrij heavy user en heb er onwijs veel plezier aan gehad. Op een gegeven moment heb ik een AGP videokaart er vrij lomp ingedaan in de haast waardoor het AGP slot (en de graka) doorfikte. Sindsdien heb ik dat bord in gebruik bij een typepc met een Duron 1000mhz en een PCI graka. Draait gewoon door. Heb een identiek bord op de kop getikt (paar jaar terug) en voor de doorgefikte in de plaats en we konden weer. Misschien niet het snelste bord, maar wel een van de fijnste die ik heb gehad/heb.