Specificaties 15,6", 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Dell Inspiron M5110 (5110-9987) Review

SHF 23 februari 2012, 3.619 views

Dell Inspiron M5110 (5110-9987)

Pluspunten

• goede accuduur
  • 2 videokaarten (Crossfire)
  • Numerieke keypad
  • USB 3.0
  • Bluetooth 3.0
  • gewicht van het notebook (<2.5Kg.)

Minpunten

• glossy bovenkant welke gevoelig is voor vingerafdrukken
  • plaatsing USB aansluitingen niet erg handig
  • 5400Rpm HDD ipv 7200Rpm HDD

Mijn 3 jaar oude 17” Sony VAIO was aan vervanging toe. Ik wilde een kleiner notebook welke makkelijk mee te nemen is naar school. De eerste gedachte was om een netbook te kopen, aangezien ik iets zocht dat veel lichter en kleiner is. Maar waarom zou je een netbook kopen, als je een laptop kan kopen die net iets groter, krachtiger en zwaarder is, maar veel meer kracht heeft voor dezelfde prijs? Snel kwam ik al uit op de Dell Inspiron M5110-9987, en die beslissing was zeker niet tevergeefs!

Processor
De processor in deze laptop is een AMD A8-3520, wat een quad-core processor is dat standaard op 1,6 Ghz draait en een Turbo-boost kan krijgen tot 2,5 Ghz.
Deze processor is vergelijkbaar met een instap Intel i5 processor naar mijn mening. Hij voelt lekker “snappy” aan als je er mee werkt. Prima prestaties worden er geleverd door deze processor voor huis, tuin en keuken werkzaamheden.

Geheugen
Standaard is het notebook voorzien van 4Gb DDR3-1333Mhz. geheugen. Dit is een “reepje” geheugen welk zich makkelijk laat uitbreiden. Ik heb inmiddels al een tweede reepje geheugen gekocht voor zo’n 20 EUR om het geheugen up te graden naar in totaal 8Gb.
Grafische kaart
De grafische kaarten zijn een AMD Radeon HD 6620G en een AMD Radeon HD 7450M, over het algemeen zul je weinig laptops vinden met een AMD grafische kaart, de reden hiervoor is omdat de Optimus-technologie van Nvidia toch wat beter schijnt te werken dan de AMD variant ervan (AMD Switchable Graphics). Zelf heb ik er tot nu toe geen last van gehad, de technologie van AMD heeft de optie om eenmalig de grafische kaart in te stellen als je een nieuw programma opstart. Uiteindelijk is het toch wel prettig, om als gebruiker te weten welke grafische kaart gebruikt wordt voor welk programma, overigens is dit ook zeer gemakkelijk aan te passen. Er zitten dus twee grafische kaarten in dit notebook welke in CrossfireX met elkaar samen werken. Voor een erg simpel spelletje als The Sims is dit een prima combinatie. Laat ik mijn zusje dit maar niet lezen want die is een behoorlijke fan van dat soort spellen  Hardcore shooters als Battlefield 3 kan je uiteraard niet spelen met deze grafische kaarten. Voor mijn schoolwerk is de grafische kaart meer dan voldoende.

Hardeschijf
De hardeschijf die Dell levert is een 500Gb schijf die op 5400 rpm draait), en is van het merk Seagate . Hier valt weinig over te vertellen behalve dat het een harde schijf is met voldoende capaciteit voor al mijn doeleinden. Graag had ik een 7200Rpm HDD gehad daar deze net even wat meer snelheid levert (zo'n 10Mb/sec meer)

Featureset
Over het algemeen valt er over de featureset niet veel op te merken, mooi meegenomen is wel de hoeveelheid USB aansluitingen. De laptop beschikt over een totaal van 4 USB aansluitingen, waarvan 3x USB 3.0 (linkerzijde, rechterzijde en achterzijde) en 1x USB 2.0. Een cardreader ontbreekt ook niet. Voor beeldscherm aansluitingen is er een HDMI aansluiting en een VGA (D-Sub) aansluiting aanwezig. De ethernet-poort is een 100Mbit variant. Gigabit had wel een mooie extra geweest alleen mis ik dat niet. 9 vd 10 keer gebruik ik hem toch draadloos en dat werkt erg goed. Natuurlijk beschikt de laptop ook nog over een poort voor de voeding en een webcam. Webcam is leuk om te Skypen en wordt ook als dusdanig gebruikt. Verwacht geen HD kwaliteit maar voldoende kwaliteit om elkaar scherp te zien Tot slot vinden we een Bluetooth 3.0 controller in de notebook. Handig om b.v. je telefoon mee te kunnen syncen.

Beeldkwaliteit
De standaard resolutie is 1366x768 pixels, een prima resolutie voor allerdaagse toepassingen. Uiteraard had een 1920x1080 resolutie het allermooist geweest maar dat zat niet in mijn budget helaas. Over de helderheid heb ik ook zeker niks te klagen. Vele malen helderder dan mijn oude Sony VAIO notebook. Ben er dus op vooruit gegaan gelukkig 

Bouwkwaliteit & Uiterlijk
De chassis is van goede kwaliteit, het notebook voelt stevig aan en zit overal goed in elkaar. De scharnieren sluiten netjes en soepel. Persoonlijk vind ik dit een mooi notebook, maar smaken verschillen uiteraard. De cover is glossy en dat is soms wel vervelend met vingerafdrukken maar die haal je er zo af met een doekje.

Ergonomie
Over de ergonomie van de laptop ben ik tevreden. Mijn ervaring is dat na een flink stuk van mijn essay te hebben getypt (zo’n 20 uur in totaal) ik nog geen last krijg van mijn vingers. Op mijn vorige notebook was dat wel anders. Het toetsenbord heeft een fijne aanslag in de toetsen. Wat erg fijn is het numerieke keypad! Het touchpad is een touchpad als elk ander. Doet zijn werk en kent helaas geen fancy features. Zelf gebruik ik een draadloze muis om mee te muizen. Kan over het touchpad dus alleen zeggen dat het werkt.

Warmte -en geluidsproductie
Mijn verwachting was dat de laptop behoorlijk warm zou kunnen worden onder load. Dit viel allezins mee want uiteraard wordt het notebook warm maar je kunt hem prima op schoot houden. Een losse notebook koeler is dus niet nodig zoals met mijn voorgaande notebook. Het notebook produceert een zeer acceptabel geluid onder load. Dit geluid vind ik persoonlijk niet storend. Ik kan helaas het geluidsniveau niet meten met een decibelmeter dus moet alles op gevoel doen. Sowieso heb ik tijdens het studeren vaak een muziekje op dus hoor nooit geen enkel geluid van de notebook af komen.

Mobiliteit en accuduur
Het notebook is perfect om mee te nemen naar college. Het totale gewicht ligt onder de 2.5Kg. wat dus lager is dan een gemiddeld notebook. Dit was een van de voorkeuren welke ik had bij aanschaf van dit notebook. Hij past dan ook zonder problemen in mijn schooltas en zeul me ook geen ongeluk.
Kijken we naar de totale accuduur van dit notebook dan is dit gemiddeld te noemen. Ik heb er niet een exacte stopwatch bij gehouden maar wanneer ik een filmpje kijk dan kan ik deze helemaal af kijken (2.5 uur) en nog eens een anderhalf uur lang aan mijn essay werken. Dan is het toch wel gedaan met de pret en accuduur. Ik moet dan ook zeggen dat 4 uur werken op dit notebook zeker mogelijk is.
Wanneer je ‘m echt het vuur aan de schenen legt dan is mijn ervaring een krappe 2 uur. Dan heb ik ook wel erg veel vensters open staan, speel ik wat 3D games en heb ik op de achtergrond wat berekeningen in Excel lopen welke noodzakelijk zijn voor mijn onderzoek.
Kortom, hier ben ik tevreden over.

Op het moment dat dit notebook gekocht is betaalde ik er incl verzending een kleine 620 EUR voor. Was destijds een aanbieding en tot op de dag van vandaag heb ik er nog steeds geen spijt van. Jammer is wel dat krap een 2 maanden later de prijs gezakt is. Dat weet je wel met electronica, maar toch 

Voor mijn doeleinden:”schoolzaken, social media, simpele games, multimedia en internet” is het een uitstekend notebook voor dit geld. Het notebook ademt de kwaliteit van Dell uit en heeft me tot nu toe nog niet in de steek gelaten. Mijn eerste uitstapje naar een AMD notebook is mij goed bevallen! Zijn er dan geen negatieve dingen te noemen? Die zijn er wel alleen zijn dit geen dealbreakers voor mij. Zo vind ik het jammer dat de USB aansluitingen niet wat logischer zijn geplaatst en zie je vingerafdrukken wel erg snel terug.

Heb jij ook een Dell Inspiron M5110 (5110-9987)?