Wacom Intuos 3 A5 (USB) Review

dudok12 15 oktober 2007, 1.070 views

Wacom Intuos 3 A5 (USB)

Pluspunten

• Intuitief
  • Gebruiksgemak
  • Mogelijkheden
  • Kwaliteitsgereefschap

Minpunten

• Prijs is slikken...

Voor foto bewerking in Photoshop heb ik altijd met de muis gewerkt, maar ik voor het maken van selecties en maskers is dit erg onhandig. Na veel lezen over tabletten (merken, types en maten) was ik eruit: een A5 Intuos3 moest het worden, omdat deze tov de Graphire4 het voordeel heeft van een kantel gevoelige pen, zoomstrips en veel configureerbare knoppen op het tablet. Ik heb een 19" 1280x1024 scherm, dus een A5 tablet zou een mooie trade-off zijn tussen prijs, formaat, schermverhouding en nauwkeurigheid.

De Intuos3 is fraai vormgegeven en de pen ook. Materiaal, afwerking en ergonomie zijn dik in orde. Alles is configureerbaar, dus Tweakers: leeft u uit...

De nauwkeurigheid van het tablet is erg goed en evt bibbers komen van mij en niet van de hardware... Werken met selecties en maskers in photoshop gaat nu al stukken makkelijker, al heb ik pas een weekend ervaring. De gom aan de bovenkant van de pen is trouwens briljant en intuitief.

Kortom, dit is een fraai stuk gereedschap. Het kost wat gewenning, maar dan maak je een sprong naar voren qua trefzekerheid en gemak van werken.

ps. Speuren via google naar prijzen loont de moeite. De pricewatch heeft maar 4 aanbieders, maar via google vindt je er meer. Voor onder de 300 euri zijn de tabletten te vinden bij nette internet winkels. Blijft wel een hoop geld...

Heb jij ook een Wacom Intuos 3 A5 (USB)?

Wacom is de enige die kwaliteit levert (rest komt niet eens in de buurt.. heb al eens een 'bagger' Medion versie geprobeerd) en dat is jammer want daardoor kunnen ze de hoofdprijs vragen.

'Alles is configureerbaar' -> Daar ben ik het niet mee eens. Zo is de hoogte, waarop je je pen moet optillen voor je cursor niet meer meebeweegt, niet instelbaar. Ben je een Intuos2 A6 gewend en stap je over naar een Intuos2 of 3 A5, dan moet je je hand ineens een stuk verder optillen. Vooral als je de 'muismodus' gebruikt is dit erg irritant.

In het verleden (Wacom maakt al zo'n 20 jaar dit soort tablets en ik gebruik ze ook al bijna net zo lang) waren er wel eens problemen met de drivers maar de laatste jaren lijkt dit aardig opgelost.

Intussen is er een Intuos4 serie uit, maar behalve een lichtelijk anders gestileerd jasje is er niet zo veel veranderd, zelfs de prijs is ongeveer hetzelfde.