Dune HD Max Review

Ivanhoe42 22 februari 2012, laatste update op 23 februari 2012, 7.508 views

Dune HD Max

Pluspunten

• Makkelijk in het gebruik
  • Volwaardige BR-speler
  • Makkelijk in het swappen van sata-HD's
  • Werkt als server
  • Alles in één oplossing
  • 3 USB poorten

Minpunten

• Summiere handleiding (ook online te weinig)
  • Geen USB 3.0 poort

Geluidskwaliteit Score: 5
Uitpakken

Aangezien mijn Eminent EM7080 zo nu en dan uitviel en ik een meer passend model zocht wat meer aansloot bij mijn overige (43 cm) apparatuur besloot ik om voor het ‘topmodel’ onder de mediaplayers te gaan (althans qua prijs) en heb ik de Dune HD max aangeschaft.
Mediaplayer bij HD-supplies besteld en al de volgende dag lag er een kennisgeving van de postbode dat het pakje bij de buren was afgeleverd, en inderdaad het was de Dune. Hulde HD-supplies!!
Mediaplayer is , zoals verwacht, degelijk verpakt en er zit een 220-touwtje, een overzichtelijke infrarood AB en de nodige kabeltjes bij waaronder een HDMI. Kon er niet uit opmaken of het een HDMI 1,3 of 1,4 kabeltje is but whatever. De mediplayer ziet er degelijk uit en past prima tussen mijn versterker en mijn UPC-box. Het kastje heeft geen innovatief uiterlijk maar dat hebben de receiver en de UPC-box ook niet dus maakt het geheel een acceptabele ‘look’. Wat ontbreekt is een uitgebreide handleiding. Met een summier stukje papier, nauwelijks voldoend om je kont mee af te vegen, krijg je de -(very) quick installation guide- voorgeschoteld alsof het een fastfoodmenu van MacDonalds is.
De afstandsbediening zier er verzorgd uit, ligt lekker in de hand met de knoppen op de plaatsen waar je die verwacht. Zonder de bijgevoegde batterijen te installeren verdwijnt de AB per direct in een la. Ben verslaafd aan mijn Logitech Harmony ONE en gebruik deze dus ook voor het bedienen van de HD Dune Max.

Features

Op de achterkant van de HD Dune Max vind je alle aansluitingen die je maar kunt wensen. Composiet, component, HDMI, optisch, tulp in/uit, ethernet , 2 USB poorten etc.Aan de voorkant vind je een sleuf voor een SD-kaart en een derde USB poort Je kunt van alles doorlussen naar je tv of receiver maar als je een dergelijk apparaat koopt ga je natuurlijk geen composiet met tulp uit gebruiken. ‘Gewoon’ via de HDMI uitgang dus en de ethernetkabel voor het netwerk en updates. Ik heb de HD Dune max (vanaf nu aangeduidt met HDM) doorgelust via een ONKYO-versterker naar mijn TV en Beamer (ONKYO-receiver heeft 8 HDMI ingangen en 2 uitgangen). TV aangezet, HDM aangezet en jawel na 12 seconde… beeld!! Het menu ziet er gelikt uit en na een kwartiertje pielen had ik het hele spulletje al goed in de vingers. Alle menu’s en submenu’s zijn overduidelijk ingericht en spelenderwijs vind je heel gemakkelijk je settings. Het is zo eenvoudig dat ik meteen begreep waarom er zo’n “fast-food handleiding” bij zit. Je hebt’m namelijk niet nodig (al mag je het voor die prijs wel verwachten). Wat opvalt is dat, na het opstarten, alle externe apparatuur direct bereikbaar is. Bij m'n Eminent moet ik altijd aantal seconden wachten voordat ik bv de externe HD kan benaderen wanneer ik er op klik.Hier vlieg ik door de aangekoppelde apparatuur heen en ook via het netwerk kan ik de itmes direct activeren.
Je kunt een skin kiezen waarmee je gemakkelijk een achtergrond kan kiezen en het uiterlijk van je menu’s aanpassen. Er zit ook een menufeature op waarbij je het uiterlijk van icoontjes, lijsten etc.etc. geheel naar eigen visie kan indelen; kortom genoeg keuzes en als het je dan nog niet bevalt kun je zelf je achtergronden invoeren en als wallpaper gebruiken.

Gebruik

Goed; menu’s dus overduidelijk weergegeven.. nu maar eens proberen om iets af te spelen. Eerst maar eens een standaard Blu-ray schijfje aangezien de HDM de luxe heeft van een BR-speler. Zoals verwacht wordt de disk zonder problemen weergegeven in uitstekende kwaliteit zowel audio als video. Daarna begonnen met het ‘stevigere’ werk want daar hebben we’m (o.a.) tenslotte voor aangeschaft. Ben een klein uurtje bezig geweest met allerlei formaten en alles werd zonder enig probleem afgespeelt met-en zonder subs. Ook de zwaardere bluray-iso bestanden zijn geen probleem voor de HDM en worden zonder hapering uitstekend weergegeven.
Vind het overigens prettig dat, wanneer je de HDM uitzet, je een digitaal klokje te zien krijgt zoals je dat had met VCR’s. De klok hoef je overigens niet in te stellen. Nadat je de HDM met internet hebt verbonden en de tijdzone hebt ingesteld wordt de tijd automatisch ingesteld. Geen geklooi dus met zomer-en wintertijd ook. Naast de altijd actuele tijd vind je in het hoofdscherm rechtsboven de actuele buitentemperatuur en het weertype (bewolkt, zonnig, regen etc.etc.) Hoef je niet naar buiten te kijken .Handig als je de gordijnen dicht hebt of in een bunker woont.
OK, nu maar eens een HD installeren voor meerdere mogelijkheden en de update, die alleen geïnstalleerd kan worden indien een HD of SD kaart aanwezig is. Toch ff snel de ‘fastfood quick guide’ ingeschakeld en daar lees ik tot mijn verwondering dat de HD kan worden aangesloten terwijl het apparaat aan staat; sterker nog het wordt zelfs aanbevolen?? Het klepje voor de HD zit rechtsvoor. Klepje open sata-HD erin (kan maar op één manier) en klepje weer dicht; zou het zo eenvoudig zijn?? Ja dus; op het beeldscherm krijg ik de bevestiging en binnen notime heb ik de inhoudt van de HD op het scherm staan zonder te hoeven formatteren. Dat is nog eens handig, zo kan ik elke sata-HD die ik nog heb liggen gebruiken als extra opslag. En dan te bedenken dat ik twee uur eerder nog in gevecht ben geweest om twee supermarktkarretjes middels 50 eurocent van elkaar te scheiden. Het installeren van de HD in de HDM gaat dus een stuk eenvoudiger!
Meteen maar twee extrene HD’s aangesloten via de 3 aanwezige USB-poorten om te kijken of dit ook allemaal naar behoren werkt en ook hier geen enkel probleem mee ondervonden. HD’s werden direct gevonden en in een apart USB submenuutje weergegeven. Alhoewel ik er zelf (nog) geen gebruik van maak is het wel jammer dat er geen USB 3.0 op zit. Dat mag je van een mediaplayer voor deze centen wel verwachten. De Eminent EM7280 heeft dit bv wel.
Tot nu toe meer dan tevreden over de mediaplayer. Nu maar eens kijken wat mijn pc’s, X-boxen360 en PS3 er van vinden middels het netwerk. Aangezien die allen op zolder staan laat ik de HDM beneden voor wat het is.

Netwerk

PC Aangezet en huh… meteen beet!? De HDM stond uit maar word evengoed herkend in het netwerk… GAAFFFFF!!! Dat betekend dus dat je toegang hebt tot de mediaplayer ongeacht deze aan-of uit staat. Zeker handig in mijn geval waar de PC’s twee verdiepingen ver weg staan.
Waar ik met mijn vorige mediaplayers bergen heb moeten verzetten om het spulletje binnen het netwerk goed draaiende te krijgen is met de HD Dune Max kinderspel. Ook de Xbox 360 en de PS3 hebben geen enkel probleem om de Dune te vinden.
De inhoud van de interne HD van de Dune wordt zonder enig probleem gevonden en na een paar minuten ben ik al volop films aan het overpompen van de pc naar de HD van de mediaplayer. Snelheid dataoverdracht is minder snel dan via de USB-poort maar daar is verder weinig mis mee. Je moet alleen met grote bestanden niet naar je gevorderd-streepje kijken want dan wordt je tureluurs. Mooi klussie voor s’nachts; drag, drop, slapen, wakker worden (hopenlijk) en bestanden verplaatst zien.
Nog een extra ‘leukigheidje’ is dat de randapparatuur, die via de USB-poort van de HDM is aangesloten, herkend wordt. Je kunt dus o.a. externe HD(‘s) aansluiten op de HD Dune Max en die vind je terug in het netwerk. De Dune werkt dus tevens als een server. Waar ik voorheen de externe HD's los moest koppelen; aan de pc moest hangen om vervolgens bestanden over te zetten, stuur ik nu via het netwerk alle bestanden over zonder te hoeven sleutelen; erg handig!
Gisteren nog met me zoon een 3D-film gekeken die op een externe HD stond die aangesloten is op de HD Dune Max. Moet je nagaan; de HDM staat uit en evengoed kan ik via de Eminent EM7080/EM7280, Xbox of PS3 op zolder de externe HD aanspreken en hier de 3D film van zien. Haaaa daar worden we heel vrolijk van hier… Het nadeel is wel dat ik, in de 5 maanden dat ik de HDM nu heb, 2kg ben aangekomen omdat ik veel minder trappen hoef te lopen. Naja een luxeprobleem dus. Zal Dune ook wc-brillen verkopen?? Als dat zo is hoef je waarschijnlijk je hol niet meer af te vegen.
OK, excuseer ik wijk af. Als je niet de mogelijkheid hebt om via de pc je ‘legale’ downloads binnen te halen kun je dit ook met de aanwezig torrent functie van de HDM zelf doen. Ik kan hier verder niets over mededelen aangezien ik deze functie zelf niet gebruik.
Tevens heb je de mogelijkheid om internet naar je tv/beamer te streamen. Je kunt allerlei sites bezoeken en standaard staat you-tube en een x-aantal andere url al klaar zodat je direct aan de slag kunt. Hoewel dit allemaal prima werkt is het lastig om je AB te gebruiken om naar een site te surfen. Het duurt allemaal net wat langer en is gewoonweg niet praktisch aangezien je ook geen muis hebt om te klikken. Hier zijn wel oplossingen voor maar zelf prefereer ik een volwaardig toetsenbord/muis en dan belandt je snel weer gewoontjes achter de pc.

Internetradio

De internetradio is een prooi van me dochter geworden. Hier vind je werkelijk alle muziek die je je maar kunt wensen. Ik heb er een dertigtal uitgetest, van klassiek tot hardcore, en alles werkt naar behoren.

Tot nu toe ben ik zeer tevreden met de HDM. Nog geen crash of hapering gehad, in tegenstelling tot andere mediaplayers die ik heb(had), en dat terwijl hij dagelijks wordt gebruikt.
Voor mij is het de 'Mercedes'onder de MP's.

Excuses voor een niet technisch verhaal. Ik vond het beter om over de mogelijkheden en handelbaarheid verslag te doen. Evt foto's kan ik nog bijvoegen.

Jan

• Onkyo receiver TX-NR709
  • Samsung TV UE55B7020
  • Acer Beamer H7530D
  • Logitech Harmony one
  • PS 3
  • XBox 360

Heb jij ook een Dune HD Max?