Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Rapoo E9080 (Qwerty) Review

rhk22463 31 augustus 2012, laatste update op 31 augustus 2012, 8.999 views

Rapoo E9080 (Qwerty)

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Touchpad en Numeriek Pad ingebouwd
  • Wipe-actie schakelt tussen NumPad en Touchpad
  • Compact Design
  • Draadloos bereik

Minpunten

• Stevige prijs
  • Geen indicatorlampjes voor Num-/Scrol-/CapsLock
  • PgUp/PgDn en Home/End via Fn+pijl toetscombinatie
  • Multimedia toetsen bedien je via Fn+F# toetscombinatie

Een review voor een toetsenbord met ingebouwd touchpad en NumPad , wat valt daar nou over te zeggen?

De Rapoo E9080 is een minimalistisch vormgegeven draadloos toetsenbord met volwaardig formaat Qwerty toetsen, dus niet van dat kleine priegelwerk of vreemde plaatsing van toetsen.
De onderkant is van geborsteld metaal met een opstaande rand waarin de batterijen zitten verwerkt.

Als handig extra is de rechterzijde geheel voorzien van een volledig vlak Numeriek pad, maar de grote verrassing komt als je 1x rechtsonder veegt over de "Slide Here" tekst :
het Numpad is nu omgetoverd in een handig Touchpad van 9x8 cm.
Left click door 1 vinger tikken, Right click doe je door met meerdere vingers te tikken op het touchpad.
Vertical Scroll door 2 vingers omhoog/omlaag te bewegen. Werkt verbazingwekkend goed en nauwkeurig.

Bovenaan zijn de F-toetsen die in combinatie met de Fn-toets ook dienst doen als multimediatoetsen.
Alles functioneert goed en het geheel voelt degelijk aan.
Toetsen zijn blind te vinden, geven een goede respons bij indrukken en ook de touchpad/Numpad reageert lekker licht. De USB Nano ontvanger is van het kleine type, dus geen last van uitstekende delen op de pc.

Hiervoor heb ik ook een K400 van Logitech geprobeerd maar deze Rapoo werkt beduidend beter, zeker als het gaat om de touchpad.

De maten van het apparaat zijn :
365 x 110 x 5-20 mm (20 mm achteraan waardoor het bordje natuurlijk helt)

Het kost een paar Euro's maar dan heb je ook een mooie toetsenbord-muis combinatie die weinig plaats inneemt op tafel of op schoot.

Foto's van Links naar rechts:
1. Rapoo E9080 onder de Logitech G11. Dit geeft een goed beeld van de afmetingen
2. Het Numeriek Pad dat tevens dienst doet als Touchpad
3. Zo dun is het dus
4. In de verpakking, van onderen gezien

~[Toegevoegd 31 Aug 2012]:
Indicatorlampjes voor Numlock, Scrollock en Capslock ontbreken
PgUp/PgDn en Home/End via Fn+pijl toetscombinatie
Persoonlijk geen probleem voor mij, maar ik begrijp uit commentaar van Joost dat dit door sommigen wel als negatief wordt ervaren. Genoemde punten daarom toegevoegd onder "negatieve eigenschappen".
De multimedia-toetsen bedien je ook met Fn+F# toetscombinatie.
Omschakeling Touch/Numpad heeft een rode indicator rechtsonder die oplicht om aan te geven dat de omschakeling heeft plaatsgevonden, maar er is geen permanente indicator om aan te geven in welke modus de Touchpad staat.

Heb jij ook een Rapoo E9080 (Qwerty)?

Kwam deze tobo toevallig tegen bij mediamarkt.
Zat al een tijd te wachten tot ik iets kon vinden wat hier op leek, kon me niet voorstellen dat er nog niet zo iets op de markt was.

Maar hem nu bijna een week te hebben en intensief gebruikt te hebben vind ik dit juist wel een toetsenbord voor constant gebruik.

Tijdens het gamen moet ik nog wel even zoeken naar de "z" en de control knop (druk af en toe de "Fn" knop in)

Wat ik overgens ook als goed heb bevonden is dat ik na de drivers te hebben gedownload van de site (word namelijk geen cd'tje meegeleverd), is dat je de functies van de "Fn" knoppen na smaak in configueren. Persoonlijk heb ik niets met de media functies. dus heb ik een paar knoppen zo gemaakt dat ik direct naar verschillende websites kan gaan of direct een programma kan openen.

Overal is dit toetsenbord voor mij een prima uitkomst, eindelijk kan ik lekker in bed liggen en nog ff een filmpje kijken zonder dat ik constant op hoef te staan.
Weet je toevallig of deze ook werkt onder Linux?
Ik twijfel tussen de Logitech K400 en deze. De Logitech werkt onder Linux, maar van deze vind ik niet terug.
"Deze werkt op Linux, maar sommige multimedia-toetsen zouden onder bepaalde Linux distributies niet goed kunnen werken" : Dat is tenminste wat Rapoo zelf stelt.

Men neemt een fikse slag om de arm met al die verschillende Linux smaakjes ;)
Dat zal wel. ;)
Bedankt voor de info
Ik heb dit bordje sinds gisteren, en ik heb tot nu toe maar 1 klacht: hij registreert een 'tap' met mijn vinger vaak niet op het touchpad. Dat is wel erg vervelend. Het bereik is goed, want 'muizen' en typen gaat zonder enige problemen.
Heeft iemand anders ook dit probleem? Of ligt het aan mijn exemplaar?
Deze klacht heb ik niet.
Controleer eens of drivers goed zijn, je instellingen optimaal zijn, anders gewoon omruilen zou ik zeggen ;)

[Reactie gewijzigd door rhk22463 op 29 maart 2013 15:01]

Ik heb dit toetsenbordje van een mede-tweaker overgenomen omdat hij me erg fijn leek maar helaas heb ik hetzelfde probleem met de numpad. Heb je dit op kunnen lossen door andere drivers of is het toetsenbordje defect?
Het viel me trouwens ook op de het lichtje van de slide button rood is ipv groen.
Misschien dat je hier wat aan hebt :
Ik gebruik Rapoo stuurprogramma versie 1.4.1.0 (onder Win7 64 bit)

Slidebutton led knippert inderdaad eventjes rood bij omschakeling, heb volgens mij ook niet gezegd dat hij groen is :)
Tnx, ik ga het binnenkort even uitproberen.
Dacht dat ik ergens gezien had dat hij groen oplichte maar dat zal dan inderdaad gewoon rood zijn, dus niets aan de hand wat dat betreft.
Ontdekte dit ding in de Mediamarkt gisteren. Lijkt me wel wat. Ben alleen heel benieuwd of ie ook goed functioneert op een Mac? Hopelijk kan iemand dat vermelden hier als ie er ervaring mee heeft.
Volgens de meegeleverde gegevens werkt hij met de Mac.
Hier een willekeurige reactie van iemand die hem met een Mac gebruikt.
Zelf heb ik geen Mac en kan het dus niet testen, dus het is "van horen zeggen" ;)
Hee super bedankt voor je info! Handige review op die link, en idd grappig filmpje ;)
Denk dat ik 'm maar gewoon bestel, lijkt me wel een handig ding.
Heb je ook getest wat de afstand is waarop het toetsenbord nog goed werkt? Ik ben op zoek naar een toetsenbord met touchpad erin zoals deze, maar de reikwijdte moet wel voldoende zijn.
Bij mij werkt het toetsenbord op een afstand van ongeveer 7 meter (staand in de kamer ernaast) nog prima.
Er wordt in dezelfde ruimte ook een draadloze DECT telefoon gebruikt, 2 mobieltjes, bluetooth ontvanger en een draadloze 433 Mhz thermometer. Dat alles lijkt elkaar niet echt te storen.
Ik weet niet of je deze vraag kunt beantwoorden maar bij de reviews van de rapoo E2700 zijn ze redelijk negatief over het bereik/stabiliteit van de draadloze verbinding. Jij bent hier redelijk positief over in je review. Heb je enige reden om aan te nemen dat het draadloze gedeelte van de e9080 anders is dan die van de e2700? Verklaart dat misschien voor een deel het verschil in prijs?
Als de verbinding technisch hetzelfde is koop ik liever de goedkopere versie ;)
Ik kan alleen maar gissen want ik heb de E2700 zelf nooit in handen gehad.
De E2700 heeft volgens mij een kleiner oppervlak (kleinere touchpad) dus mogelijk dat het antenne/metaal-oppervlak kleiner is en dus minder bereik geeft.
Ook valt het me op dat de E9080 aparte drivers voor download heeft en de E2700 niet.
Op papier is er geen onderscheid te maken (chipset en technische details worden nergens genoemd), maar in de praktijk is draadloze ontvangst natuurlijk wel gevoelig voor van alles en nog wat.... geen garantie dus dat het net zo goed (of slecht) is als de reviewers ervaren ;)

De E9080 presteert bij mij stukken beter dan andere draadloze apparaten in dezelfde ruimte, dus ik ben er dik tevreden mee maar mogelijk dat de E2700 het bij mij ook goed zou doen...
Ik heb uiteindelijk de E9080 gekocht en die is inderdaad een stuk groter dan de E2700. De E2700 heb ik bij de mediamarkt bewonderd en die heeft best hele priegelige toetsjes waar ik bij twijfelde of ik dat fijn zou vinden. Ik wist niet precies hoe groot de E9080 was, maar die valt best groot uit. Wel fijn is dat de toetsen van 'normaal formaat' zijn. e.e.a. wordt wel duidelijk uit de afmetingen:
E2700: 82mm * 254mm * 5.8mm
E9080: 110mm * 359mm * 5.8mm
Dat scheelt 10cm in de breedte! Nu maar hopen dat deze breedte mij wel bevalt. Het 'afstandbediening idee' is wel een beetje weg.
Succes ermee. Dit is inderdaad een normaal formaat toetsenbord, anders zouden mijn dikke vingers er niet mee uit de voeten kunnen ;)

Als afstandsbediening hangend op de bank gebruik ik deze niet, daarvoor heb ik een veel kleinere Rii Mini Elegance (RT-MWK01+ van RiiTek)
Net ook dit tobo gehaald, op basis van deze review. Ik wil nog wel toevoegen dat het touchpad wat dicht op het keyboard zit. Ik zit regelmatig met een vinger op het touchpad, kan me voorstellen dat sommige mensen daar niet aan kunnen wennen.

Terwijl ik dit type heeft mijn pink al regelmatig per ongeluk de muis bewogen; dit gebeurt voornamelijk omdat ik met mijn ringvinger de backspace indruk en daarbij mijn pink niet hoog genoeg houdt.

De dikte is verder echt subliem! Om het goed in te beelden, het opstaande metalen randje is ongeveer even hoog als twee euro's plat op elkaar. Het is een bijzonder licht tobo, maar voelt idd wel erg stevig, alhoewel het wel een klein beetje kan torderen.

Voor een media-pc is dit echt een heel relaxed tobo! Het is echter geen tobo om permanent te gaan gebruiken, vanwege het ontbreken van de dedicated page-up/page-down etc toetsen. Hij geeft trouwens ook niet aan in welke modus het touchpad werkt, en heeft ook geen indicatoren voor num, scroll en caps-lock.

Over de afstand, een meter of 7 zonder obstakels haalt ie idd zonder makken! Helaas wordt het wel iets minder betrouwbaar als hij op mijn houten salontafel ligt... Hij lijkt dus voornamelijk last van obstakels (zoals de ijzeren balk in mijn salontafel) te hebben.
Interessant om te zien hoe verschillend we omgaan met een keyboard.

Het zijn nuttige opmerkingen die je plaatst waar ik zelf geen last van heb maar ik kan me voorstellen dat het goed is om te weten voor potentiele kopers.

De backspace bedien ik overigens met de middelvinger, die is langer en ik vermoed dat ik daarom de pink ook niet op de touchpad laat landen.
Overigens heb ik de touchpad standaard op Numeriek ingesteld staan als ik type, en ik gebruik dan de Backspace toets die daar helemaal rechtsboven in het hoekje zit , die kun je op de tast ook goed vinden (ik veeg er eigenlijk langs het randje van het tobo).
Als ik dan de muis weer nodig heb dan veeg ik onderlangs de touchpad en is de numpad een touchpad, totdat ik deze weer terugzet.
Eigenlijk schakel ik dus best wel vaak tussen de touchpad functie, en daar licht netjes een rood lampje rechtsonder op ten teken dat het omschakelen is gebeurd.

Caps/Numlock en Scrollock lampjes ontbreken inderdaad dus daarvoor moet je of een indicatie op het scherm hebben, of goed onthouden dat je het hebt aangezet. Ik heb er ook een bedraad tobo aanhangen die netjes de indicator aan/uitzet zodra ik schakel op de Rapoo dus ik zie via een omweg wel welke locks aanstaan ;)

Ik heb inmiddels de review aangevuld met jouw opmerkingen over indicatoren en PgUp/PgDn.

[Reactie gewijzigd door rhk22463 op 31 augustus 2012 18:30]

Dat met die pink had ik dus ook de hele tijd.

En overigens vond ik de werking van het touchpad niet geweldig. Als ik bijvoorbeeld de muis diagonaal wil bewegen dan neemt mijn muiscursor traptreden (slechte lineariteit.) Ook de gestures (bijvoorbeeld met twee vingers scrollen) werkt problematisch. Vaak moet je eerst twee vingers echt neerzetten, en dan vervolgens scrollen, je kunt niet gelijk al scrollen. Sorry, ik heb een MacBook air, dus misschien wat verwend, maar ik vond het niet werkbaar en kon er ook niet aan wennen.

Uiteindelijk heb ik dus de variant in gebruik genomen met toetsen als touchpad. En die typt even lekker, alhoewel ik mijn Ctrl nog wel eens te licht ingedrukt houd (met mijn andere pink.)

Ik gebruik het toetsenbord op mijn schoot. Ik denk als het toetsenbord een iets dikker randje had lag deze net iets stabieler, en was hij makkelijker beet te pakken zonder per ongeluk toetsen in te drukken

Ook komen de toetsen soms niet door bij de receiver, als ik dan het toetsenbord een klein beetje verplaats werkt het weer. Misschien heeft het iets te maken met de nanoreceiver van Logitech, die kan ik er ook niet te dicht naast hebben. Twee Rapoo nanoreceivers werken ook niet te dicht bij elkaar.

Ondanks het mooie design en de mooie toetsjes, denk ik toch dat ik in de toekomst weer overstap op Logitech, ik denk daarmee toch productiever te kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door peertje888 op 5 oktober 2012 23:56]

Dti vreemde gedrag van diagonaal/scrolling en slecht ontvangen herken ik niet, mogelijk dat het toch te maken heeft met jouw hardware/installatie?
MacBook Air heb ik niet dus ook niet getest en persoonlijk vind ik het niet echt handig veel te typen met een compact toetsenbord op schoot, van welk merk dan ook.
Deze Rapoo heeft geen dikke randen waar je hem goed kunt vastpakken, dus bij veel verplaatsen of op schoot gebruiken is het even uitzoeken wat het beste werkt.

Meerdere (nano-)receivers dicht bij elkaar lijkt me niet slim, de kans op storing en vreemd gedrag door overlap is dan erg groot. Ik vraag me dan ook af wat je allemaal draadloos aan de PC hebt hangen : nano's voor 2x Rapoo en 1x Logitech?
Misschien moet je toch eens kijken of 1 Unifying receiver niet handiger is omdat je dan maar 1 receiver hebt die meerdere devices tegelijk aankan.
Ik heb hem ook maar gekocht, ik zal eens kijken hoe hij bevalt.
Dit is, sorry dat ik het zeg, een onding.

Nadat ik mijn exemplaar had geruild blijkt dit ding meer euvels te hebben:

- Single tap wordt slecht geregistreerd
- Scrollen nog slechter
- Bereik van 10 meter is lulkoek, 6 meter vindt ie al moeilijk, ook met de ontvanger aan een usb verlengkabel
- Ding heeft line-of-sight nodig met de ontvanger. Wat nou bluetooth?
- Zelfs mét line-of-sight werkt het ding op 2 meter nog beroerd.

Nóg maar eens terug naar de Media Markt. En kijken of ik mijn geld terug kan krijgen.

Van Rapoo kreeg ik een standaard mail terug. Die 10 meter claim is getest in een compleet lege ruimte. Alsof klanten dit ding gebruiken in een compleet lege ruimte :S
En instructies over hoe de gestures werken op het touchpad...
Je geeft in je post aan dat hij 6 meter al moeilijk vind en het op 2 meter nog beroerd doet.

Kun je jouw situatie toelichten (of de receiver voorin is geplugd, wat voor materiaal er tussenin staat en hoe beroerd hij het doet op 2 meter afstand)?

Ik heb een TV met er naast een media PCtje. Ik wil de receiver richting de bank laten wijzen die op (heel grof gerekend) 4 meter afstand staat. Verwacht je dat het toetsenbord in deze situatie comfortabel zou werken?

[Reactie gewijzigd door JoannisO op 9 augustus 2013 03:59]

Het toetsenbord moet een directe line of sight hebben met de ontvanger, anders werkt het gewoon beroerd, met slechte respons.

Ik heb de ontvanger nu gewoon voor in de usb poort van mijn htpc geplugt. Deze pc staat onder in mijn meubel, onder de versterker.
Ook heb ik een verlengkabel van 1,5 meter geprobeerd, zodat de ontvanger niet gehinderd wordt door eventuele storing van de apparatuur.
Het verschil is verwaarloosbaar.

Ik zit zelf op de bank, achter een salontafel waar e.e.a. op staat. Dit werkt voor mij gewoon niet.

Ik moet dit ding nog steeds terugbrengen, maar ik wacht op het nieuwe toetsenbord van Logtech (de TK820)welke tenminste échte Bluetooth functionaliteit heeft. Net als de DiNovo Edge, die bij een vriend van mij prima werkt op 7+ meter afstand, mét obstructie!

Ik raad dit ding dan ook met klem af, en ga voor de TK820 wanneer deze beschikbaar is.
Ik heb net ook eentje aangeschaft , net dezelfde issue , zit op een meter of 2,3 van de HTPC (LC17 silverstone) de USB dongle zit vooraan. Typen werkt prima maar scolen en muis beweging is gewoon niet vlot. moet regelmatig opnieuw clicken en scrollen om het te doen werken. ook de driver waarvan spraken is niet te vinden op hun website, enkel de handleiding.
Ik gebruik inmiddels de TK820 van Logitech naar volle tevredenheid :)

Alle genoemde euvels met deze Rapoo heb ik niet met de Logitech. En het touchpad van de Logitech is superieur en gewoon erg goed. Je mist alleen de numpad functie.

De TK820 heeft voor mij 2 kleine nadelen: batterijen zijn binnen 2 maanden leeg (ik gebruik het toetsenbord dagelijks). En er zit geen printscreen knop op :+

De software moet wel ergens op hun website staan. Maar het control panel is erg klein en gebruikt een klein lettertype. Onleesbaar op 5,5 meter afstand, want meeschalen met de Windows settings doet ie niet...
Ik heb exact hetzelfde probleem. Vooral het herhaaldelijk moeten drukken op het mousepad om uberhaupt een muisklik uit te voeren is erg frustrerend. Ik heb het toetsenbord bij een andere computer geprobeerd, en hier heb ik hetzelfde probleem. Daarnaast is zowel de handleiding als de driver niet meer te downloaden op de website van Rapoo.. erg slecht.