Specificaties 5,3" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Note (i9220, N7000) 16GB Zwart Review

mafiatounes 2 april 2012, 11.187 views

Samsung Galaxy Note (i9220, N7000) 16GB Zwart

Pluspunten

• Perfecte grootte voor mij.
  • Mooi en levendig scherm.
  • Snelle hardware (Exynos Soc).
  • Veel geheugen.
  • Camera is van uitstekende kwaliteit.
  • Veel ondersteunde videoformaten.
  • S-Pen + S-Pen apps.
  • Gps icm Samsung autohouder.
  • Batterijduur is best goed (voorlopige conclusie).
  • Ota updates (vroeger kon dit niet en moest je Kies gebruiken)

Minpunten

• ICS is nog niet beschikbaar.
  • Meeste widgets niet op volledige schermbreedte.

De Galaxy Note (N7000)

Update onderin met nieuwe ROM imilika's AOSP v07 4.0.4
Deze review wordt binnenkort helemaal herschreven als ICS beschikbaar is.
Review verbeterd 21/03/12
Gedeelte over Batterij is bijgewerkt 28/02/12
Foto's toegevoegd 23/02/12
Gedeelte over S-pen toegevoegd 22/02/12

Introductie:

Ik heb meerdere toestellen gebruikt het laatste jaar zoals bv. De HTC Sensation XE, Samsung Galaxy S II, Nokia Lumia 800, iPhone 4s, Galaxy Nexus enz. enkele van deze toestellen zijn gewaagd aan de Galaxy Note dat zijn de Galaxy Nexus, Samsung Galaxy SII en de iPhone 4s deze toestellen ga ik ook vergelijken in deze review.

Ik had eerst een Galaxy Nexus maar omdat mijn vriendin moest verlengen vroeg ik haar de Note te nemen en te ruilen met de Galaxy Nexus, waarom vraag je je af omdat ik best veel internet, G-reader lees enz. vond ik het wel prettig om een nog groter scherm te hebben.

In mijn ervaring heeft de Galaxy Note heel keurige specificaties en de kwaliteit ervan zoals het scherm, het door Samsung verbeterde Gingerbread OS middels Touchwiz 4.0, de camera, GPS en het toestel zelf zijn allemaal van superieure kwaliteit!

Design en bouw kwaliteit:

Het toestel is bijna volledig uit plastic en gorilla glas gebouwd dit voelt heel solide aan en de Note ligt goed in de hand met een gewicht van 178gram. Heb betere ervaringen gehad met plastic telefoontoestellen dus dit is zeker een plus.

Super Amoled HD scherm:

Het 5.3 inch scherm ziet er echt heel goed en levendig uit met Super Amoled, en met een HD resolutie van 800x1280 worden Websites, E-Books, G-Reader en Magazines heel leuk om te lezen! Ik had eerst twijfels en omdat 5.3 inch best groot lijkt, maar als je naar dit scherm kijkt is het echt scherp met hele mooie kleuren, en heel bruikbaar voor veel toepassingen.

CPU/GPU:

De Note beschikt over een Exynos soc (1.4 Ghz dual core processor en een Mali 400 GPU, ik kan je vertellen dat alles supersnel gaat en hij doet zeker niet onder de Galaxy Nexus of iPhone 4s! Ook HD films en 3D games worden met gemak afgespeeld.

Het lockscreen kan soms wel traag zijn maar dit lijkt me eerder een software probleem.

Geheugen:

Het toestel beschikt over 16gb intern geheugen en dit kan worden uitgebreid met behulp van een micro sd kaartje, ik heb nu in totaal 48gb waar veel films, muziek, foto's enz opgeslagen kunnen worden.

Verder heeft de Galaxy Note 1gb aan Ram geheugen, dit is ruim voldoende om te multitasken en het toestel heeft weinig tot geen vertragingen door de goede optimalisatie van het OS + CPU/GPU + Snel ram geheugen, en dit zal nog beter worden met ICS!

Camera/Video:

De 8MP camera is net hetzelfde als de camera in de Samsung Galaxy SII en heeft veel instellingen, het uiteindelijke resultaat is van heel goede kwaliteit (voor een mobiel) zowel overdag als s'nachts. De camera in de Note doet ook niet onder voor mijn iPhone 4s, mijn voormalige Galaxy Nexus presteerde in mijn ogen kwalitatief minder op camera gebied.

De 2mp frontcam biedt een goed kwalitatief beeld om te videobellen met Skype/Google Talk enz. en deze gebruik ik best veel.

De video camera kan tot 1080P opnemen en dit bij 30 fps! Enkel bij 1080P lijkt het beeld wat ingezoomd te zijn, daarom gebruik ik zelf de 720P mode voor een betere kwaliteit/opslagruimte verhouding.

De Note speelt werkelijk bijna alle video formaten met gemak af waaronder! Ik heb meerdere 720p MKV, Mp4 en WMV films zonder haperen kunnen afspelen en geloof me het is een genot om een film of clipje op het mooie scherm te bekijken.

User interface:

Touchwiz 4.0 is duidelijk goed geoptimaliseerd voor dit toestel, de launcher werkt heel smooth en snel! Voor diegene die het maar niets vinden kunnen bij Android alles naar wens aanpassen van Launcher, Lockscreen, Widgets of Wallpapers.

ťťn klein tijdelijk minpuntje aan de Note is dat er nog wat widgets niet volledig geoptimaliseerd zijn ze gebruiken maar een breedte van 4 iconen en de Note heeft een breedte van 5 daarom is het niet optimaal omdat de widgets niet over de gehele breedte van het scherm gebruikt kunnen worden, dit zou in de toekomst wel verbeteren als de update naar Ice Cream Sandwich voor de Note komt.

S-Pen:

Ik heb vroeger een pennetje gebruikt bij een HP Ipaq en dat vond ik niet zo leuk werken, nu met de Note gebruik ik het S-pennetje best veel omdat het zo handig en nauwkeurig werkt. Het pennetje kan in het toestel opgeborgen worden wat een bijkomende handigheid is. De S-pen is van perfecte grootte naar mijn mening, zeker niet te klein of te groot.

De standaard geinstalleerde apps voor de pen zijn best leuk zoals S Memo laat bv. met behulp van de S-pen notities, ideeŽn of tekeningen maken. Je kan ook een screenshot maken van bv. Google Maps en daar een memo bij maken en zo opslagen wat echt handig is.

Verder kan je de S-pen ook gebruiken in de sms applicatie en zo smsjes met handschrift maken, dit gebruik ik persoonlijk niet.

Extra S-Pen apps:

Connectiviteit:

De Note beschikt over veel verbindings-mogelijkheden zoals Bluetooth 3.0+HS, Wifi A/B/G/N, Wifi tethering, Wifi Direct, USB-OTG, Micro-USB + MHL via Micro-usb/HDMI.

GPS:

De GPS ontvanger in de Note werkt heel goed ik heb altijd een snelle fix! Dit met zowel Google Maps als Sygic Gps Navigation 11.2.6, deze laatste werkt heel goed en ziet er grafisch super uit met mooie 3d gebouwen + is best zuinig in nachtmodus dan is de kleurweergave donkerder en verbruikt het scherm minder echt een aanrader dus.

Sygic Gps Navigation link:

Muziek:

De Samsung muziekspeler is heel uitgebreid qua functionaliteit er is een equalizer beschikbaar en je kan muziek met oordoppen in gesimuleerd 5.1 surround laten afspelen, muziek kan op afspeellijsten, albums, artiesten en mappen of gewoon alle muziek gesorteerd worden. Ik maak echter gebruik van PowerAMP Pro deze is visueel aantrekkelijker en de equalizer kan manueel naar smaak aangepast worden verder is PowerAMP heel gebruiksvriendelijk en een echte aanrader.

PowerAMP link:

Batterij:

De batterij heeft mij na 10 dagen gebruik wel verrast de eerste dagen kon ik de Note net een drukke werkdag gebruiken en dan was hij helemaal leeg, ik kan nu makkelijk 36 a 40 uur doen met 2 mail accounts (1 Gmail, 1 Live) in push en met Facebook en Twitter in sync, ook lees ik gemiddeld 30 min google reader door en browse ik ook 30 min over de gehele dag, ik bel gemiddeld een 30 tal min en whatsapp ongeveer 50 a 60 berichtjes per dag, ik gebruik ook wifi tethering voor mijn iPhone 4s 1 uur. Met een 5.3 inch HD scherm, dual core cpu enz vind ik dit een beste prestatie. Mijn ervaring met de Galaxy Nexus en iPhone 4s zijn toch wat minder.

In de doos:

- Sennheisser CX-300 II Precision in ear oordoppen
- Samsung Autohouder
- Kingston Micro SDHC 32GB Class 10

Custom Rom:

Aangezien we hier op Tweakers zijn wou ik mijn bevindingen van een custom rom even toevoegen aan mijn review.

Ik heb sinds 30/03/12 de nieuwe rom van imilika (AOSP v07 ICS 4.0.4) op de Note geflasht omdat de standaard GB rom mij niet kon bekoren en een beetje verouderd leek na dat ik de Galaxy Nexus met ICS al een tijd had gebruikt hiervoor. Deze rom lijkt net op standaard ICS aangezien het een AOSP based rom is, verder zijn er nog wel wat mankementen aan deze rom die ik ervaar zoals de audio die niet meer over de autoluidsprekers gaat in de dock maar gewoon via de Note, en soms heb ik een fc nadat ik heb gebeld. Buiten deze minpunten heb ik alleen maar goede ervaringen met deze rom ik heb geen SOD's en de Note voelt veel sneller/vloeiender dit is deels te danken aan ICS dat GPU versnelling gebruikt en beter geoptimaliseerd is en deels te danken aan het feit dat er geen schil meer is zoals Touchwiz, doordat de schil er niet meer is heb je alle Samsung apps niet meer tot beschikking zoals Kies Air, S-Memo enz. Als afsluiter dit is de stabielste ICS rom die ik gebruikt heb tot nu toe en ik blijf deze rom gebruiken tot Samsung de ICS update gaat uitrollen met die rom zal ik de gehele review herschrijven in de nabije toekomst.

Conclusie:

Ik ben heel tevreden met de Note en zoals hierboven vermeld werkt bijna alles zoals het hoort, de review werd geschreven met Gingerbread als OS en software versie LC1 die ik op 16/03/12 via Odin heb geflasht, het toestel zal veel beter worden wanneer Ice Cream Sandwich als update beschikbaar is. Ik raad dit toestel wel aan iedereen aan die van Foto's, Videos, Games, Muziek, Browsen, Gps en Tweaken houdt en een zo compleet mogelijk toestel wilt dat aangepast kan worden aan zijn noden.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note (i9220, N7000) 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

De accu wordt in verloop van tijd nog een stuk beter. Spreek uit ervaring met een SGS2. Scheelt zeker een paar uur.
Ja dat hoop ik ook wel, dit duurt zoals je zelf aangeeft een tijdje (ongeveer een weekje of 2).
Is het nt gwn zo dat je minder met je device gaat 'spelen'? :+

Zelf heb ik op de note de systeemspaarstand standaard aan(wel zo gecustomized dattie niet het scherm elke 15 secs uitgooit) dat verdubbelt essentially de levensduur van je accu zo neit meer: Vorige week 't beestje dinsdag 's ochtends voor 't laatst van een lader afgehaald, vrijdag middag/avond pas onder de 20%! Bij middelmatig gebruik(2-3 uur per dag muziek luisteren, af en toe browsen) gaat 't uiteraard veel sneller, maar nog steeds laadt ik 'm slechts eens per 2 dagen op of minder.

Wel even bij stilstaan als je een game op start of filmpje gaat kijken oid, dat je 'm weer uit spaarmodus haalt, anders wordt 't een diashow :+

[Reactie gewijzigd door Rey Nemaattori op 24 februari 2012 15:46]

Weet iemand toevallig wat deze nieuwe firmware verbeterd ? ik kan niet echt iets vinden erover alleen dat ik deze wel moet updaten ??
-Sommige iconen zijn wat aangepast.
-Unlock patroon is wat kleiner en werkt beter bij mij
-Er is in het toetsenbord een extra rij met nummers toegevoegd
-Eenhandig gebruik van het toestel
-Touchscreen is een stuk soepeler (althans voor mij vanaf KKA)
-Betere batterijduur
-S-pen werkt beter voor sommige users
-Zaklampwidget zit erin

Dit zijn wat bevindingen van tweakers die de update hebben gedaan, helaas geeft Samsung geen officiŽle changelogs.
Goede review (inhoudelijk). Maar slecht geschreven. Probeer wat kortere zinnen en meer comma's te gebruiken.
Ik heb de review net wat aangepast, deze werd gisteren laat geschreven daardoor de fouten + inconsistent comma gebruik. Hoop dat het nu wat beter is... Thx
Mooie Review .zie ernaar uit om derest van je ervaringen met de Note te lezen .Zelf heb ik nog geen nieuwe update van de Note kunnen vinden .Heb jij dat van Samsung zelf aangeboden gekregen?
Dankjewel, ik heb de update ota binnengekregen na dat ik naar instellingen > over het toestel > Software-update en bijwerken ben gegaan. probeer het eens, anders kan je via Kies ook de software binnenhalen
Het is wellicht handig te vermelden dat de flip-cover die jij in de doos had zitten lang niet bij iedere Note zit. Volgens mij sowieso niet bij de witte, maar ook niet iedereen met een zwarte Note heeft daar een flipcover bij gekregen.
Ik weet eigenlijk niet bij welke deze geleverd wordt en welke niet, ik heb de mijne via Phone House en daar had ik een flipcover bij, ik denk dat toestellen die uit het buitenland komen de flipcover niet hebben maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen...
Die flipcover is irritant (gevaarlijk), mijn note de eerste dag bijna laten kletteren omdat je je device niet vast kan houden met 1 hand terwijl je die cover open hebt(of je moet 'm op een opengespreide handpalm leggen, maar dan houd je 'm nog steeds niet vŠst)

Bij T-mobile krijg je iig je cover erbij (in November tenminste)

[Reactie gewijzigd door Rey Nemaattori op 24 februari 2012 15:58]

Ik vind die flipcover toch niet slecht. Gewoon even de tijd nemen om de cover helemaal open te plooien en het vasthouden gaat vanzelf.

Ik vind die cover alleen een beetje moeilijk als ik foto's wil maken.
Dan kan ik hem namelijk niet helemaal open plooien omdat de flap dan voor de lens zit :-((
Ik gebruik de flipcover ook niet, omdat hij wat onhandig is bij het vasthouden en foto's maken.
Ben benieuwd hoe nu na die maanden gebruik je accu duur is? Is je mening hierover nog hetzelfde?

heeft ICS er verandering in gebracht?

Voor wat betreft de prijs, waarom geef je er 3 sterren voor? hij is 460 euro of zo, en voor wat je er voor terug krijgt is het dat toch waard vergeleken met andere toestellen? Ik zou dan denken dat je 4 sterren geeft omdat je er heel tevreden over bent, en gezien concurrende toestellen toch vaak nog wat duurder zijn of begrijp ik het verkeerd?

Bedankt!

[Reactie gewijzigd door InflatableMouse op 2 april 2012 15:04]

Ik ben de laatste tijd enkele keren van rom veranderd maar de imilka AOSP v07 die ik momenteel gebruik staat nu op 79% en hij is van de lader sinds deze ochtend om 7u44 dat vind ik best netjes zeker met 1 live en 1 gmail account met push, Facebook en Twitter in sync, Whatsapp die ik veel gebruik (ongeveer 30 a 40 berichtjes per dag), en verder heb ik vandaag Google Navigatie 20 min gebruikt i.c.m muziek en Google Reader ongeveer 20 min.

Het is naar mijn gevoel best beter dan de stock rom.

Prijs was wat duurder een tijdje terug (589§ die ik niet heb betaald uiteraard want had geruild) daarom had ik mij daarop gebaseerd, maar ik vindt dat de Note op het moment het meeste waar is voor je geld, ik heb even naar een HTC One X gekeken maar die is niet echt beter als ik de gebruikerservaringen lees.

[Reactie gewijzigd door mafiatounes op 2 april 2012 15:41]

Fijn apparaat. Bij mij was een belangrijke wens om er goed op te kunnen lezen, hele boeken, zonder plaatjes en dit apparaat functioneert prima als ereader; alleen in de volle zon wordt het minder (maar nog steeds leesbaar), maar in alle andere gevallen prefereer ik de Note boven m'n e-ink Sony Pocket en is de Note voor zover ik weet de meest geschikte telefoon om van te lezen, groot AMOLED scherm dat vooral met een zwarte achtergrond (instelbaar in mijn favoriete reader Mantano) uitstekend leesbaar is en weinig stroom gebruikt.

Asl muziekspeler vind ik winamp prima; daar zit een shoutcast internet radio functie bij, die net zoals bij de logitech Squeezebox veel zenders gecategoriseerd aanbied; heb ik in poweramp nog niet kunnen vinden, maar dat kan aan mij liggen.
Daar ben ik het volledig met je eens het apparaat is echt super om boeken, g-reader, websites enz te lezen, ook youtube en af en toe een filmpje is heel duidelijk te bekijken op het 5.3 inch grote scherm, daarom had ik een groter scherm nodig dan de Galaxy Nexus.

Ik gebruik persoonlijk geen Shoutcast en heb Winamp nooit gebruikt op Android maar je hebt gelijk momenteel heeft PowerAMP enkel ondersteuning voor Last fm, Scrobble droid en Simple last, Ik vind PowerAMP wel handig werken en de kwaliteit is stukken beter dan de standaard muziekspeler, en de equalizer is goed te fine tunen.