Zalman Reserator XT (Zwart) Review

Vcore Xtreme 14 oktober 2007, 4.932 views

Zalman Reserator XT (Zwart)

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Koelvermogen
  • Geluidsproductie (auto)
  • Installatie
  • Snelkoppeling

Minpunten

• Geluidproductie (100%)
  • Geen NL gebruiksaanwijzing

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Algemene beoordeling
Over het algemeen ben ik zeer te spreken over de koel prestaties van de Reserator XT.
Ook over het uiterlijk, innerlijk, geluidsproductie, bedienings gemak en instalatie gemak ben ik zeer te spreken.
De Reserator XT past ook netjes op mijn Zalman FC-ZE1 Fatal1ty
In mijn ogen is de Reserator XT een degelijk product van Zalman.

Koelvermogen
De Reserator XT heeft een vrij groot koel oppervlak.
Er zijn 2 radiatoren aan de zijkant die gekoeld worden door de 140mm fan.
Het waterresevoir heeft koelribben en zorgt dus ook voor de nodige koeling.
De hoekprofielen zorgen ook voor koeling doordat daar vloeistof doorheen stroomt word de warmte in de ruimte afgegeven
Ik heb zelf een paar tests gedaan met betrekking tot het koelvermogen.
Deze zijn iets beter als de tests die door Tweakers.net uitgevoerd zijn.
Ben daarom ook zeer tevreden met de koel prestaties van de Reserator XT.
Die de Scythe Infinity (load) 9.5C achter zich laat.
Dan nog de Gigabyte 3D Rocket II die (load) 8C warmer dan de Reserator XT
Tests van Tweakers.net zijn op een CPU kloksnelheid van 3.3GHz uitgevoerd.

Tempraturen Reserator XT(auto) met een kamertempratuur van 22C

Tempraturen Core 2 Duo E6600 (1066MHz, 2.4GHz, 1.28v, B2, Speedstep)
Idle (1.6GHz, 1.16v)
kamertempratuur[/b] : 22C
CPU Temp : 34 C
CPU Core(1) : 33 C
CPU Core(2) : 34 C
Tempraturen Core 2 Duo E6600 (1333MHz, 3.0GHz, 1.42v, B2, Speedstep)
Idle (2.0GHz, 1.42v)
kamertempratuur: 22C
CPU Temp : 37 C
CPU Core(1) : 36 C
CPU Core(2) : 39 C
Tempraturen Core 2 Duo E6600 (1423MHz, 3.2GHz, 1.46v, B2, Speedstep)
Idle (2.13GHz, 1.46v)
CPU Temp : 39 C
CPU Core(1) : 37 C
CPU Core(2) : 41 C

Tempraturen Reserator XT(auto) met een kamertempratuur van 16C

Tempraturen Core 2 Duo E6600 (1066MHz, 2.4GHz, 1.28v, B2, Speedstep)
Idle (1.6GHz, 1.16v)
CPU Temp : 15C (-32%)
CPU Core(1) : 10C
CPU Core(2) : 11C
Load (2.4GHz, 1.28v)
CPU Temp : 25 C (-26%)
CPU Core(1) : 21 C
CPU Core(2) : 23 C
Tempraturen Core 2 Duo E6600 (1333MHz, 3.0GHz, 1.42v, B2, Speedstep)
Idle (2.0GHz, 1.42v)
CPU Temp : 18C (-25%)
CPU Core(1) : 13C
CPU Core(2) : 15C
Load (3.0GHz, 1.39v)
CPU Temp : 31 C (-16%)
CPU Core(1) : 28 C
CPU Core(2) : 32 C
Tempraturen Core 2 Duo E6600 (1423MHz, 3.2GHz, 1.46v, B2, Speedstep)
Idle (2.13GHz, 1.46v)
CPU Temp : 33 C (-15%)
CPU Core(1) : 31 C
CPU Core(2) : 32 C

Geluidsproductie
Over de geluidsproductie ben ik ook wel te spreken.
Op de automatische stand is de Reserator XT vrij stil en komt ook niet boven het geluid van mijn 120mm casefan uit.
Als ik de Reserator XT op 100% zet komt het geluid wel boven mijn 120mm casefan uit maar dat is minimaal.
Ik vind het geluid ook niet storend zolang de Reserator XT maar goed koelt, want daar gaat het tenslotte om.
Het aantal dBa weet ik niet omdat ik daar geen meetapperatuur voor heb.
Volgens Tweakers.net is dat: 49,8 dBa

Installatie- gemak
De installatie van de Reserator XT is gemakkelijk.
Het moeilijkste gedeelte is de slang over de snelkoppelingen te krijgen.
Verder ben ik nergens moeilijkheden tegen gekomen.
De CPU-koeler die ik heb gebruikt is een Innovatek G-Flow en deze is ook makkelijk te installeren.
Ook als de Reserator XT gedemonteerd moet worden kan dat zonder vloeistof te lekken.

Inhoud verpakking
DC stroomkabel
Jumper kabel
4 Slangenklemmen

Mijn eind oordeel
De prijs/kwaliteit verhouding is in mijn ogen vrij aardig.
Het materiaal is duurzaam en alles is heel erg netjes afgewerkt.
De componenten die zijn degelijk en van goede kwaliteit.
De Reserator koelt goed en vooral met lagere kamertempraturen.

Heb jij ook een Zalman Reserator XT (Zwart)?

Hoop dat mijn review zo overzichtelijker is dan de vorige twee reviews.
Hoi heel netjes en je heb een heeeeeeel mooie set zo ik vind het echt grandioos en heel veel geluk er mee groetjes
Mooie set, absoluut. Staat zeker bruut.

Ik zelf heb er ook naar gekeken (de zilveren dan), maar ik ben nog niet overtuigd dat de XT ook alles goed kan koelen, uit je review blijkt dat je alleen de CPU ermee gekoeld hebt.

Uit je foto's op te maken heb je ook watergekoelde geheugenmodules, heb je die inmiddels er ook op aangesloten en zo ja, hoe bevalt de XT dan? Ik bedoel maar, mooi apparaat maar als ik mijn set wil gaan waterchillen wil ik ook alles ermee gaan koelen, CPU, northbridge, southbridge, VGA, geheugen en de mosfets ook misschien.

Mijn grootste vraag is dan ook (niet pers aan jou) of de XT dat allemaal aankan. Je E6600 is heerlijk koel, ook op de hogere FSB's zo te zien en dat is natuurlijk geweldig, maar als het koelvermogen met al deze componenten eraangekoppeld het niet trekken kan is het voor mij geen optie meer.

Verder is de review best goed, ik mis alleen wat specs van het geteste systeem. In je systeemspecs staat bijvoorbeeld dat je een QX6850 hebt alleen heb je die niet gebruikt om je XT mee te testen (en gelijk heb je hoor). Maar het zou wel fijn zijn als je dan de overige specs waarmee je getest hebt even erbij vermeld. Zo te zien heb je wel je EVGA 680i mobo ervoor gebruikt en je OCZ geheugen, veel meer kan ik er niet uithalen zo 1-2-3. Omdat ikzelf ook een EVGA mobo gebruik (de 680i LT dan wel) en de NB en SB samen met de CPU door Noctua aftermarket koelers heb gekoeld is het voor mij een waardevollere review als je die ook er nog bij had gedaan, maar om je heatpipes van je 680i te trekken puur en alleen voor de review gaat idd wel wat erg ver natuurlijk...

De review gaat zeker mee in mijn overweging deze koelingset aan te schaffen, daarvoor mijn dank en ga zo door zou ik zeggen.

Groeten, sleezball.

edit: Klein tipje, heb je inmiddels al de heatpipes en mosfets van andere thermalpaste voorzien..? Scheelt een hele berg aan koelvermogen en met de mosfets (gebruik Arctic Ceramique ivm. conductie..!!) haal je met een betere koeling een (veel) stabielere overclock. Op het EVGA forum staat een mooie howto hoe je de mosfets van andere koelpasta kan voorzien, maar wellicht heb je je al ingelezen daarzo of heb je die zaken al geregeld. Tiz maar een tip.

[Reactie gewijzigd door sleezball op 12 oktober 2007 09:43]

de algemene beoordeling kun je beter als conclusie gebruiken
Dat ziet er echt geweldig stoer uit :D

Nette revieuw ook, zou er even een linkje bijplaatsen naar de Tweakers revieuw (aangezien je die ook noemt).
Een link naar de specs van de pomp is ook wel belangrijk (wat voor waterdruk die kan maken).

Je cpu blijft in elk geval lekker koel. (nog koeler als die van mij en ik heb een triple rad)

Om je DDR te koelen zou je eigenlijk iets moeten bedenken want 4x crosslinken is natuurlijk wel best killing voor je flow, ik weet niet hoe het cpu blok van Waterflow houdt?, volges mij maakt het niet heel veel uit aangezien de instroom heel erg aan de zijkant zit (dus geen douchekop koeler)

En is er niets te modden aan het ding? vast wel :P
goede review!

De "looks" er van is echt prachtig. (prestaties ook trouwens)

[Reactie gewijzigd door BTownMadness op 14 oktober 2007 08:45]

vraag me af ofdat het ook 2 X 7950gx2 en een E6600 koel kan houden
Zeker mooi!

Wat ga je met die resorator1 v2 doen? je GPU coolen? :9~