Specificaties 5,3" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Note (i9220, N7000) 16GB Wit Review

Nimac91 20 februari 2012, 4.911 views

Samsung Galaxy Note (i9220, N7000) 16GB Wit

Pluspunten

• De Batterijduur is enorm lang!
  • De telefoon werkt enorm snel en reageert heel goed!
  • Browsen en Filmpjes kijken is geweldig met het 5.3 inch scherm!
  • Super AMOLED alles ziet er enorm scherp uit, zwart ziet er echt zwart uit, en je kan de pixels niet vinden.
  • S-Pen(Stylus) heel handig om notities te maken of om te tekenen en te bewerken.
  • Geweldig bereik(Hi) internetten gaat zo hard als op een PC.
  • Erg licht ondanks de grote!
  • Een betere aandachtstrekker dan de iPhone is geweest!

Minpunten

• Voor mensen met kleine handen kan de telefoon erg breed in de vingers zitten als je er niet aan bent gewend.
  • Telefoneren kan er een beetje gek uit zien.
  • S-Pen functies zijn niet erg praktische, je hebt het nooit nodig, en als je een keer notities maakt doe je dat sneller met de voorgeïnstalleerde Swype, kan wel praktische zijn als je creatief bent aangelegd.
  • Ondanks de 8MP en 1080P video is de camera niet te vergelijken met die van de iPhone4 en 4S. Schiet mooie foto's maar niet zoals we van Samsung gewend zijn, flashlight geeft de foto's een licht groen tintje, vooral als het donker is. Frontfacer gaat aan de andere kant de verwachtingen wel te boven met enorm scherpe beelden(voor een front facer).
  • Ondanks dat ie er mooi en strak uitziet merk je wel dat het materiaal en dan bedoel ik vooral de achterkant, erg goedkoop is.

Ik zal deze review niet erg uitgebreid maken, ik ga alleen even de belangrijke punten langs, een unboxing en de positieve en negatieve eigenschappen.

Unboxing van de Witte Galaxy Note:
Meegeleverde accessoires:
1 Witte S-Pen(geen reserve)

Garantie en Snelstartgids in 2 talen

Witte In-ear Oordoppen, kwalitatief niet slecht, betere dan die van de iPhone, maar ben persoonlijk totaal geen fan van "In-ear" vind het enorm ranzig en oncomfortabel!
Hij komt samen met een zakje met erin dopjes in verschillende maten voor mensen met grote of kleine oren.

Oplader(kop) met USB aansluiting
Micro-USB naar USB draadje(voor de PC of voor de Oplader )van 1 meter(persoonlijk vind ik dit veel te kort, vooral vergeleken met opladers van BlackBerry's of HTC telefoons)

Reden tot aankoop:
Mijn reden tot aankoop was voor mij als oud HTC HD2 gebruiker vooral de grootte. Ik vond mijn HD2 na een tijdje al niet spectaculair meer ondanks dat hij bij zijn introductie nog als "koelkast" telefoon werd beschouwd. Ik wou al heel lang een grotere telefoon hebben, maar wat voor mij misschien zelfs nog belangrijker is, is de gebruikservaring. Als HD2 eigenaar kon ik met de velen costom roms enorm veel dingen uitproberen(Android 2.2 t/m 4.0 met en zonder sense, WP7, WM6.5) en met mijn iPad en BlackBerry erbij kon ik heel makkelijk alle besturingssystemen met elkaar vergelijken. Al zeker een jaar wachtte ik tot ik mijn contract kon verlengen en ik was tot op het laatste moment van plan om een WP7 te halen. Gebruikservaring gaat bij mij voor, en WP7 bied als besturingssysteem de beste gebruikerservaring vind ik persoonlijk, maar toen de Galaxy Note uitkwam werd ik vrij snel overdonderd vooral door het grote mooie scherm en de velen functies die hij met de geweldige specs vloeiend en vrijwel zonder wacht tijden kan afspelen, ik wou wel uitsluitend de witte versie welke aan de achterkant ook glad aanvoelt in vergelijking met de Donkerblauw/Zwarte variant. Toen deze eenmaal uitkwam heb ik hem toen gelijk besteld met mijn verlenging en nu zal ik jullie mijn ervaring na ruim 2 weken kort kenbaar maken.

Indruk
Het eerste wat me opviel was idd, hij is erg groot en hij ziet er erg mooi uit. Als Android kenner ben ik gelijk aan de slag gegaan en heb ik gelijk wat dingen getest, ik ben echt een perfectionist dus ik ben ook kritische gaan kijken.

Het eerste waar ik bang voor was, vooral de eerste dagen, heb ik wel de goeie keuze gemaakt? Kan ik wel 2 jaar met zo'n grote telefoon? De telefoon voelt in het begin namelijk erg breed aan, vooral in mijn geval, ik heb namelijk erg kleine handen, ik krijg net m'n vingers om de telefoon en dit voelde in het begin vooral niet erg lekker aan. Maar om jullie alvast gerust te stellen, ik kan jullie vertellen dat je al na 2 dagen al het gevoel hebt van, ik zou wel nog grotere telefoons kunnen hebben zonder problemen.

Hij past makkelijk in je broek, hij is erg dun en past in eigenlijk alle spijkerbroeken wel. Skinny Jeans zijn wel wat lastiger al zou ik denken dat een kleine telefoon daar ook erg onprettig in aan voelt. Dus behalve Skinny Jeans past deze telefoon probleemloos in je broekzak, mocht je een jas hebben met binnenzak zou dit natuurlijk misschien een nog betere oplossing zijn. Maar ik heb er in ieder geval geen last van, ik draag mijn Galaxy Note samen met mijn Blackberry moeiteloos in 1 broekzak samen.

Een feit is en blijft, je telefoon is erg groot, al is dat geen probleem ziet het er lang niet bij iedereen even leuk uit als je hem aan je oor houd. Wel trekt het achteraf enorm veel aandacht naar je toe, vrijwel iedereen komt met de vraag, waarom heb je zo'n grote telefoon? En je merkt heel duidelijk dat er veel mensen benieuwd naar zijn, ondanks dat het niet het meest praktische is om aan je oor te houden kun je hier toch makkelijk overheen kijken als je alle andere positieve dingen erbij haalt.

Speed:
Van app naar app is vrijwel instant, er was totaal geen sprake van "lag" of haperingen, wel werkt Touchwiz stukken langzamer en vreet het waarschijnlijk meer batterij dan andere home launchers die overal in de App Market te vinden zijn dus ik raad aan om van Launcher te veranderen mocht je geen problemen hebben zonder TouchWiz(ik raad ADW launcher aan, je raakt geen features kwijt die je bij touchwiz hebt, al je widgets en apps blijven aanwezig), ben je wel een fan van TouchWiz dan werkt je telefoon natuurlijk nog steeds enorm snel maar duren de Animaties vaak langer dan nodig en beginnen ze net een halve seconde later dan je op het scherm hebt gdrukt, soms loop je al een stap voor en moet je nog wachten tot TouchWiz de animaties heeft afgemaakt.

Het roteren van Portrait naar Landscape vind ik akelig lang duren voor een telefoon uit 2012. Mijn HD2 deed dit altijd enorm rap en snel, laat staan met WP7, dat ging letterlijk zo snel als je de telefoon daadwerkelijk draaide) maar nu moet ik 3 seconden wachten soms voor de telefoon draait zelfs in ADW Launcher.

Internet:
Met mijn supersnel hi abonnement 14,4 mb/s en de Galaxy Note kon ik duidelijk zien wat voor effect dit had op mijn internetplezier. Ik heb werkelijk nog nooit zo'n snelle telefoon gezien als het gaat om internetten. Of het nou Youtube, Browsen, App Market of syncen is. Het gaat enorm hard vooral door de HSDPA+ netwerk waar ik gek genoeg altijd bereik op heb. En de gecombineerd met zo'n groot scherm, dan heb je geen computer nodig.

S-Pen:
Al heb ik de telefoon nu inmiddels 2 weken moet ik bekennen nog niet gewend te zijn geraakt aan de S-Pen. Omdat aan de achterkant boven het pennetje zich de luidsprekers bevinden krijg ik het nog altijd niet voor elkaar om de S-Pen zonder te kijken uit de telefoon te trekken, ik zit dan constant met mijn nagel bij de speakers ipv de Stylus, maar dit zal met ervaring wel verbeteren. Mijn indruk van de pen tot nu toe is vooral dat het niet praktische is. Ik ging er vanuit dat ik veel leuke dingen zou gaan doen met de S-Pen aangezien ik er makkelijk foto's mee kan bewerken dus zag ik er vooral een sociale functie in om dingen te delen op bijvoorbeeld Facebook en Twitter, ook leek het me handig om snel notities te maken, ook kan ik redelijk tekenen dus ben ik er even lekker op bezig geweest. Maar mijn indruk over de S-Pen blijft voorlopig dat het niet praktische is tenzij je erg creatief bent en veel tekent of veel bewerkt. Maar over het algemeen trek je de pen zelden uit de telefoon, zelfs als je handschoenen draagt is vinger gebruik fijner met zo'n grote scherm. Dus je zal eerder je handschoen uit doen dan dat je grijpt voor die pen. Handschrift herkenning, ik heb het geprobeerd, en het was voor mij als linkshandige niet verbazingwekkend dat het schrijven op de Note vreselijk vervelend kan zijn. In Nederland schrijven we van Links naar rechts, en als linkshandige is dat erg vervelend aangezien je moet duwen ipv trekken en jou hand in de weg staat waardoor je niet goed ziet wat je aan het schrijven bent. Ook werkt het schrijven heel anders(waar jullie met het rondje beginnen beginnen wij met de streep) waardoor mijn slechte linkse handschrift totaal niet werd herkend. Ik kreeg de meest gekke tekens in beeld, ik zal hier dus niet veel gebruik van maken. Wel kan ik bevestigen dat het wel werkt voor rechtshandige mensen met een mooi maar vooral duidelijk handschrift. De functie handschrift naar S-Planner(Agenda) heb ik niet werkend gekregen, mijn handschrift werd vrijwel nooit herkend en Nederlandse notities worden niet begrepen.

Voice:
Ik heb veel gehoord over siri op de iPhone, maar ik blijf erbij dat siri niet goed werkt, allereerst is het voorlopig alleen nog maar Engels er is geen ondersteuning voor in het Nederlands, ook werkt niet alles zo soepel aangezien de iPhone 4S functie niet gemaakt is voor Europese landen, met uitzondering UK, Duitsland en Spanje, Siri herkent namelijk geen plaatsen of gebieden en waarschijnlijk herkent Siri jou accent niet, zoals verwacht is ook Google en Microsoft hier hard mee bezig maar ook bedrijven zoals Samsung, en ik moet zeggen dat ik enorm verast ben. Op de Galaxy Note zijn twee apps te vinden met spraak herkenning. Eentje namelijk van Google en eentje van Samsung. Die van Samsung blijkt ook alleen Engelstalig te zijn waardoor hij soms moeite heeft met je uitspraak maar over het algemeen begreep hij vrij vaak wat de bedoeling was, dingen zoals: "Navigate to Sporthallen Zuid" De google spraakherkenning verstaat wel duidelijk de Nederlandse taal en ik heb vrijwel nooit meegemaakt dat hij mij niet begreep. Maar wat de telefoon niet doet is jou opdracht vertalen in daden. Zoals de navigatie app openen wanneer je zegt "navigeer naar" of "navigatie" ipv dat gaat hij jou opdracht googlen en krijg je alleen zoekresultaten te zien. Spraakherkenning geeft dus geen antwoord op jou vragen zoals Siri dat doet. Wel werkt het perfect als je in de navigatie app drukt op het knopje spraakherkenning en dan zegt waar je heen moet. Zelfs een opdracht als mcdonalds of pizza wordt heel goed begrepen en dan krijg je een lijstje te zien met restaurants in de buurt. Ook werkt dit heel goed in andere google apps en met het "dicteren" van een sms of e-mail.

Scherm:
Het scherm is werkelijk prachtig. Sommige zullen misschien zeggen dat ze die van de iPhone mooier vinden maar ik zie er werkelijk geen verschil in. Deze Super AMOLED schermen zijn net als het Ratina Display geweldig om te bekijken. Je ziet geen pixels, letters zien er prachtig uit en al heeft de Ratina misschien een hogere ppi, je kan het verschil niet zien met de oog. Waar wel een verschil in zit is dat de iPhone echt glas gebruikt voor zijn schermen en Samsung iets wat er heel erg veel op lijkt. Ik denk persoonlijk dat het plastic is al kan ik heel goed geloven als de Note ook Glaswerk heeft. Het ziet er erg mooi uit en het gaat helemaal door tot het randje van het toestel. Hij reflecteerd gelukkig niet zoveel als de iPhone doet. De iPhone is vaak heel snel verbindend, het scherm is moeilijk te gebruiken met veel (zon)licht iets waar je geen last van hebt bij de Note. Persoonlijk heb ik altijd de voorkeur om de helderheid helemaal vol te zetten, dat ziet er aardig uit bij de Galaxy Note, maar ik moet zeggen dat hij in vergelijking met mijn HD2 minder vel is.

Batterij:
Iets wat voor velen de vraag is, zo'n groot scherm consumeert nou eenmaal veel energie. Het voordeel aan zo'n grote telefoon is dat hij ondanks de hoge specs en de geweldige processor nog enorm veel ruimte overhoud voor de enorme(vooral van binnen dan) batterij. En dat was heel goed te merken. Uit de doos was de telefoon voor de helft opgeladen, al ging mijn batterij niet langer dan 3 uurtjes mee aangezien ik hem 3 uur non stop zat te gebruiken. Ik schrok hier enorm van, ook na 1 volledige charge ging hij net een dag mee wat mij nog stoorde, maar nu inmiddels kan ik jullie met zekerheid zeggen dat dit één van meest langdurige smartphones is die er op dit moment beschikbaar is. Ik heb mijn telefoon nu inmiddels bijna 2 volle dagen niet opgeladen en heb nu nog 10 procent over, ik heb er net nog een uur mee gebeld en heb meerdere keren genavigeerd en muziek geluisterd. Het lijkt maar niet op te houden. Ook staat mijn helderheid dus helemaal vol, en maak ik gebruik van Live Wallpapers en een heleboel sync programma's zoals twitter feeds. Deze telefoon deed me gelijk denken aan die oude Nokia's die soms 2 weken zonder op te laden mee gingen. Dat was toen nog heel anders dan de BlackBerry's van nu. Kortom, Ik ben heel positief over de Batterijduur, en na 2 weken is mijn batterij nog steeds niet op zijn best met ongeveer 10 laad beurten wordt hij met iedere laad beurt weer stukken beter.

LED:
Iets waar ik me enorm aan heb zitten irriteren is het volgende. Als BlackBerry eigenaar zou je dit heel goed kunnen begrijpen, namelijk het BlackBerry lichtje wat knippert als je een notification hebt. Met de HTC HD2 precies hetzelfde, ik zag altijd gelijk als er iets nieuws is. Het probleem met de Galaxy Note is. De Note heeft geen lichtje. Wel moet ik zeggen dat er een alternatieve manier is getoond om via een mod de capacitieve knoppen onderin te laten knipperen maar met een hoge batterij consumptie als opoffering. Dit is natuurlijk nog een Alpha fase en deze mod zal zeker later verschijnen op mijn Galaxy Note, maar ik vond het erg vervelend, want nu moet ik mijn telefoon eigenlijk altijd in de gaten houden voor nieuwe meldingen. Je kan makkelijk een melding missen als je telefoon bijvoorbeeld op stil staat.

Camera:
Niet heel onbelangrijk, de camera. Op dit moment zijn er eigenlijk maar een paar bedrijven die het hierin goed doen. Eentje is Apple met de geweldige camera's van hun nieuwste iPhone's, en daarna heb je Nokia met uitzondering tot de Lumia series. Niet lang geleden behoorde Samsung ook tot de groep met de beste camera telefoons, samen met Sony Ericcson. Maar met de Galaxy Note vind ik dat ze zich nog niet genoeg hebben kunnen bewijzen over de concurrentie van nu. Begrijp me niet verkeerd, De Galaxy Note heeft zeker geen slechte camera, vooral met het grote scherm krijg je een heel fijn gevoel als je eenmaal een goeie foto hebt kunnen maken, maar kwalitatief blijft ie ver weg van de iPhone 4 en 4s. Een foto nemen duurt soms 2 hele seconden, laat staan een tweede foto. En beweeg je teveel, wat heel makkelijk gebeurt met zo'n grote telefoon zonder cameraknop, worden je foto's al snel wazig of is het mislukt. Lukt de foto wel, dan heb je ook iets. Maar vergelijk je dit met andere (8MP/1080P) camera's van Samsung telefoon's of andere bedrijven merk je toch duidelijk verschillen. Met flash aan worden je foto's wel vaak scherper maar krijg je vaak een groenig tintje met je foto's vooral in het donker, en dat is erg jammer. Ik heb wel gezien dat de telefoon heel goed is in verreafstand foto's. Onscreen ziet het er enorm lelijk uit vooral als je inzoomed. Maar als je dan eenmaal de foto neemt ziet het er ineens heel goed uit. Ik moet erbij zeggen dat ik niet aan de instellingen heb gerommeld, behalve bij video's heb ik de settings op 1080P gezet ipv de standaard 720P en de kwaliteit van de video's bevielen me wel goed. Verder heeft deze telefoon ook nog een frontfacer, de frontfacer is niet slecht, het werkt gewoon zoals het hoort, maar verwacht niet mooie plaatjes ermee te schieten, op de maincamera ziet het er nog altijd beter uit.

Speaker:
Niet helemaal onbelangrijk. De speaker. Al gebruik ik deze eigenlijk nooit, moet ik zeggen dat ik het bagger en bagger slecht vind voor een 2012 phone. Zo'n 4 jaar geleden had ik een Nokia N95 8GB, als iemand zich de N95 series kan herinneren, dat was gewoon het ultieme telefoon in die tijd, batterijduur was goed je kon er van alles mee. Camera Kwaliteit was geweldig, maar wat me vooral opviel waren de speakers. Ze konden zo enorm hard en zonder enige ruis of kwaliteitsverlies. Sinds die telefoon ben ik dat nooit meer tegen gekomen, met de Galaxy Note heb je zelfs als ie zacht staat al kwaliteitsverlies met het beluisteren van muziek. De speaker krijgt van mij dus geen voldoende.

Bellen:
Tegenwoordig het minst belangrijke van een telefoon: De bel kwaliteit. Omdat de features om het bellen heen alle aandacht trekken is het voor veel mensen vaak niet meer belangrijk hoe het zit met belkwaliteit. Gelukkig vinden wij tweakers dat wel, ik heb de belkwaliteit op verschillende manieren getest. Een gesprek voeren met iemand met zo'n grote telefoon aan je oor is misschien al niet erg fijn als er veel mensen in de buurt zijn, maar wat het nog erger maakt is dat de speaker al heel snel te hard staat en rommelig klinkt aan je oor. Je moet dus heel goed zoeken voor de ideale instellingen voor volume tijdens het bellen, anders krijg je geen zuiver geluid. Gesprekken voeren is van jou kant dus niet altijd fijn, de ander kan je daarintegen wel heel goed horen mede dankzij de noice cancelation die aanwezig is op het toestel. Voor de beste telefoon ervaring raad ik je aan handsfree te bellen met de bijgeleverde mic oordoppen of bluetooth headphones, dan klinkt het gesprek allereerst zuiverder en hoef jij niet met zo'n groot ding aan je oor te lopen. Zorg dus altijd voor oordoppen in de buurt. Luidspreker precies hetzelfde. Let op of je volume niet te hoog staat, verder ben je wel altijd goed verstaanbaar aan de andere kant.

Bijzonderheden:
Iets wat misschien wel erg bijzonder is is dat deze telefoon HSDPA+ en LTE heeft. Ondanks dat LTE nog niet in Nederland wordt ondersteund, kun je alvast gerust zijn dat jou telefoon dat wel al doet mocht het netwerk dit jaar of volgend jaar nog komen.
Verder is het besturingssysteem natuurlijk Android 2.3 maar is er al aangekondigd dat Android 4.0 al klaar staat voor dit toestel. Binnen korte tijd zal daarom deze versie ook officieel draaien voor dit toestel mocht je hem tot dan niet al hebben geroot en een nieuwe rom geflashed.

Conclusie:
Het is en blijft een geweldige telefoon, hij draait enorm snel, hij heeft enorm veel features, en bied een geweldige gebruikservaring. De batterijduur is oneindig wat jou meer mogelijkheden bied. Internetten is enorm snel. De enige vraag blijft, vind jij het erg om met een grote telefoon te zitten?

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note (i9220, N7000) 16GB Wit?

Reviews door de redactie

De Galaxy Note gebruikt Gorillaglass, letterlijk chemisch gehard glas. (of specifieker: "reinforced Alkaline Aluminosilicate glass")
De iPhone 4(s) gebruikt gewoon 'normaal glas', waar een onbekend chinees bedrijfje een protective coating op smeert.

De Note heeft wat dat betreft dus 'het superieure' glas. De hardheid zal relatief weinig uitmaken, maar Gorillaglass is tevens schok-absorberend.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 20 februari 2012 11:29]

Lees de biografie van Steve Jobs eens. Iphone maakt ook gebruik van gorillaglas.
Hele nette review.
Ben het niet eens met de camera kwaliteit, heb zelf de zwarte uitvoering van de Note.

Ik maak hier toch hele goede foto's mee en ook filmen in het donker gaat super mede doordat je de flitser aan kan laten staan en filmen tegelijk.

Voor de rest het pennetje gebruik ik ook nooit.

5 sterren krijg je van mij
ik heb zelf ook sinds een tijdje de zwarte Note en ik was juist aangenaam verast door de camera en ook vooral de flitser. Bij mij geeft hij geen groene waas en als ik hem vergelijk met de flitser uit mn vorige telefoon de Motorola Milestone dan krijg ik het idee dat de Milestone maar random wat extra licht maakt zonder echt wat te overwegen. De Note maakt eerst een scherpe flits en daarna is de foto gelijk aangepast op de juiste lichtsterkte!

ik gebruik hem zelf wel eens om in het relatief donker foto's te maken van brommeronderdelen e.d. wat opzich niet de makkelijkste foto's zijn maar met de Note lukken ze goed!
Top review, van mij ook 5 sterren.
Kan het zijn dat je misschien de bescherm folie op de lens vergeten ben weg te halen?
Nee die heb ik gelijk eraf gehaald. Ik hoor veel verschillende meningen onder de mensen die ook over een Note beschikken, als mijn mening hierin veranderd naar mate ik de camera heb gebruikt laat ik dat weten, maar over het algemeen krijg ik niet de mooiste plaatjes met flitser aan.

Telefoneren kan er een beetje gek uit zien.

1. Ja. Dat is niet zo gek met dit formaat. Lijkt me niet echt een minpunt waard?
2. Ook geen minpunt toch?
3. Dan gebruik je het niet?
4. Heb ik niet ervaren. Lijkt me niet erg goed... Mijn flitsfotos in het donker hebben die gloed niet.
5. tip: Neem de flipcover, die heeft een 'carbon'-achtige achterkant.
Het is een review, wat jij geen minpunt vind is voor anderen misschien wel een minpunt.

1. Het is een minpunt want ik heb er zelf namelijk enorm veel last van ondanks dat ik blij ben met het grote scherm voelt hij niet zo lekker aan in de hand als je gewend bent met andere telefoons. Het is logische maar het moet er gewoon bij gezet worden!
2. Wat zou het dan wel zijn? Een pluspunt iig niet. Als je de Galaxy Note wilt halen zul je gewoon moeten beseffen dat het er heel gek uitziet als je met zo'n "koelkast" aan je oor zit. Iedereen heeft het er over, het is altijd het eerste indruk wat het toestel achterlaat aan je omgeving en ook bij jou zelf. Het is dus gewoon een minpunt, geen grote maar wel een minpunt.
3. Waar slaat die reactie op? Als mensen een telefoon kopen vanwege de features dan moeten ze ook wat bieden neem ik aan, en op dit moment is het pennetje eigenlijk functieloos en is het meer een marketing trukje.
Dat het geen notificatie lichtje heeft verbaasd me heel erg :(
Ik heb een zwarte note en gebruik de app NoLED. Dit is echt een prachtige vervanger voor een standaard ledje. Waar je vroeger, met wat geluk, verschillende kleuren ledjes had voor verschillende gemiste zaken (oproep, sms, mail) heb je nu gewoon het icoontje van de applicatie/sms/oproep. Je kan zelf instellen waarvoor je notificaties wil krijgen, en er kunnen meerdere notificaties tegelijk weergegeven worden.

Zo kan je bijvoorbeeld tegelijkertijd zien dat je een gemiste oproep, een (aantal) whatsapp berichtjes en een sms heb ontvangen (of tweet/facebook noem maar op).

Het mooie is dat het door het oled scherm (wat geen energie gebruikt met een zwarte achtergrond) nagenoeg geen invloed heeft op je batterijduur. Ik gebruik het nu een paar maanden en heb in ieder geval nog geen verschil gemerkt.

Mooie review overigens! Wat plaatjes erbij zouden het helemaal afmaken :)
Al geklungeld met je scherminstellingen? Je klaagt wat over de helderheid , maar je kan deze boosten door voor dynamische weergave te kiezen, en tijdens het weergeven van video s voor de buiten instelling te kiezen..
Misschien dat je het niet door hebt, maar dynamische geeft onrealistische kleuren met zich mee... Het veranderd niet je helderheid maar het contrast ;) Dat zijn 2 totaal verschillende dingen.
helemaal met je eens de speakers in de telefoons van tegenwoordig halen het nooit bij de kwaliteit die je bij een n95 had.

Ik heb destijds ook voor een n97 gekozen omdat ik dacht dat die speakers even goed waren maar dit was een mega tegenvaller. |:(
Heb je al een case voor de note? een rubberen ofzo? ik zou dit ding echt laten vallen met zo'n gladde achterkant...
goeie review
heb er zelf ook een maar dan de zwarte
ik vind persoonlijk de camera wel goed. heb er nooit problemen mee!
hij is sneller dan de camera van men moeder iphone 4.
het materiaal vind ik juist mooi en hard. qualitatief ook goed!
mischien is het witte minder mooi en stevig want de flipcase en de normale zwarte achterkant hebben een harde carbon look en feel

maarja meningen veschillen.

voor de rest goede review