Specificaties In-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Logitech Ultimate Ears 700 Noise Isolating hoofdtelefoon (Zwart) Review

ArjenIsM3 18 februari 2012, laatste update op 18 februari 2012, 2.440 views

Logitech Ultimate Ears 700 Noise Isolating hoofdtelefoon (Zwart)

Pluspunten

• Accessoires
  • Strak en stijlvol uiterlijk
  • Geweldige hoge- en middeltonen
  • Prijs/kwaliteit

Minpunten

• Basweergave kan beter

Dit is mijn eerste (serieuze) review, dus eh, go easy ;)
Foutjes, tips, tricks, etc. kan allemaal in de comments.
Alle foto's zijn gemaakt met een Samsung Galaxy S2, draaiende op CyanogenMod 7.
Enjoy! :)

Ik was al een tijdje op zoek naar nieuwe oordopjes. Ik had er ongeveer ¤50 voor over, dus de keuze was beperkt. Toen zag ik laatst in de de plaatselijke iCentre deze oordopjes hangen met "50% korting" stickertje. Normaal waren ze ¤180, met 50% korting maakt ¤90, en ik had ook nog een giftkaartje van ¤50 dus uiteindelijk hoefde ik maar ¤40 bij te betalen. Gezien de gemiddelde pricewatch-prijs (op het moment van schrijven zo'n ¤120) zou ik gek zijn ze te laten hangen voor die prijs!

Edit: nog even een opmerking: Op de website van Logitech (Ultimate Ears) wordt een uitgebreider pakket met accessoires getoond. Waarschijnlijk hebben ze de verpakking een update gegeven.

What's in the box..

De verpakking op zich is beter dan wat ik van vergelijkbare producten ben gewend.
Het is gewoon een doos, met daarin een hersluitbare plastic verpakking. Geen nare blister verpakkingen dus!
Op de doos vind je de gebruikelijke dingen: features, compatibiliteit, inhoud.. alles in verscheidene talen.
Ook kun je door de verpakking naar binnen kijken.

Inhoud van de doos:

• Ultimate Ears UE 700 oordopjes

• Opbergdoosje

• Siliconen oorkussentjes, maten S, M (2 setjes), L
• Comply Foam oorkussentjes

• Demper voor gehoorbescherming

• Handleiding

Het opbergdoosje is handig om de oorkussentjes in te bewaren. Heel bijzonder is dit overigens niet, bij verscheidene Sennheiser oordopjes (en waarschijnlijk ook wel bij andere merken) krijg je ook een handig opbergtasje.
De oorkussentjes zijn gemaakt van silicone en worden zoals gebruikelijk geleverd in de maten S, M en L.
Bijzonderder zijn de Comply Foam oordopjes, gemaakt van een soort memory foam dat zich helemaal naar je oren vormt.
Een dergelijke demper voor gehoorbescherming had ik nog niet eerder gezien. Hij is bedoeld voor gebruik bij onbekende geluidsbronnen, zodat je niet meteen doof wordt als je je oordopjes inplugd. Ik heb hem even getest, en hij doet wat hij moet doen: het geluid dempen. Handig als je veel in het vliegtuig zit.

Bouwkwaliteit en afwerking

De oordopjes stralen kwaliteit uit.
Ze hebben een minimalistisch design, hoofdzakelijk bestaande uit glanzend, zilver metaal, met een plastic kopstuk waar je de oorkussentjes overheen schuift. Aan de kleur van dit plastic stukje kun je zien welk oordopje in welk oor hoort. Rood is voor rechts, zwart voor links. Op het metaal wordt heel subtiel het Ultimate Ears logo weergegeven, en ook staat er een L / R op.
Ook de oorkussentjes zijn van degelijke kwaliteit. Het feit dat er aftermarket "Comply Foam" oorkussentjes mee worden geleverd is een plus.

De kabel is van degelijke kwaliteit (zo lijkt het tenminste). Hij is dikker dan die van mijn Sennheiser CX300-II's. Ook heeft hij een slider aan de bovenkant zodat de kabels niet overal naartoe vliegen als je bijvoorbeeld aan het sporten bent. Ik hoop dat de kabel bestand is tegen kabelbreuk, maar dit risico bestaat met oordopjes altijd. De connector is recht, dus geen L-vorm zoals Sennheiser vaak hanteert, Hij is gemaakt van tamelijk hard kunststof.

Gebruiksgemak

Het zijn natuurlijk oordopjes, dus moeilijk te gebruiken zullen ze nooit zijn.
De kleurcodering van de oordopjes maakt het makkelijk het linker en het rechter oordopje te onderscheiden. Mocht je de kleuren niet goed uit elkaar kunnen houden dan kun je aan de L of R zien met welk oordopje je te maken hebt.
De oorkussentjes hebben een voor mij goede pasvorm. Met de geluidsisolatie zit het ook wel goed.
Ze worden in verschillende maten geleverd, dus er zal altijd wel een maat bij zitten die jou past. De Comply Foam oorkussentjes zijn helemaal naar de vorm van je oor te vormen. Overigens gebruik ik ze zelf niet.
Je kunt de oordopjes over je oor laten hangen, of gewoon met de kabel direct naar beneden. Dat laatste vind ik lekkerder zitten.

Kwaliteit geluidsweergave

Om de kwaliteit van het geluid te testen heb ik ze aangesloten op mijn computer. Ik heb geen externe geluidskaart, en ze zijn dus aangesloten op de onboard geluidskaart van mijn MSI P45 Platinum moederbord. Volgens mij is dit een Realtek ALC888 geluidschip. Ook heb ik de oordopjes gebruikt met zowel een Samsung Galaxy S2 draaiende op CM7, als een Apple iPod Shuffle 2GB uit 2012.

Overigens moet ik bij dit kopje even de opmerking maken dat de oordopjes op het moment van schrijven nog maar enkele uurtjes speeltijd achter de rug hebben, en dus mogelijk nog niet volledig ingespeeld zijn!

Als vergelijkingsmateriaal heb ik de volgende oordopjes / koptelefoons gebruikt:
  • Sennheiser CX300-II
  • Apple iPod oordopjes
  • Sony MDR-EX57LP
  • Sennheiser PC360 G4me

De muziek die ik heb gebruikt om te testen:

het album "Abbey road" van The Beatles (FLAC)
Mumford and Sons - The Cave (MP3 320)
Led Zeppelin - No Quarter (MP3 320)
AC/DC - Highway To Hell (MP3 128)
Deadmau5 - Raise Your Weapon (MP3 220)
Emeli Sandé - Next To Me (Nu:Tone Remix) (MP3 256)
Skrillex - My Name Is Skrillex (MP3 263)

Mijn bevindingen zijn als volgt:
Luisterend naar The Beatles laten de UE 700's zich van hun beste kant zien. De verschillende instrumenten zijn perfect uit elkaar te houden. Vooral hoe de gitaar met deze oordopjes klinkt is echt een verademing vergeleken met mijn oude Sennheiser CX300-II's. De weergave is accuraat en maakt de muziek een stuk meeslepender. Opeens wordt pijnlijk duidelijk hoe slecht de Sennheiser CX300-II's de middentonen weergeven. Alles klinkt opeens heel dof en te laag wanneer je van de Ultimate Ears switcht naar de Sennheisers. Ook de Apple oordopjes laten doorschijnen hoe ongedetailleerd het geluid is dat ze produceren. Muziek klinkt oppervlakkig, en instrumenten zijn veel moeilijker uit elkaar te houden dan met de Ultimate Ears 700 oordopjes. Hetzelfde beeld herhaalt zich bij het beluisteren van Mumford and Sons, Led Zeppelin en AC/DC.
Het beluisteren van Deadmau5, Skrillex en drum and bass nummers laat eigenlijk het enige minpunt van de oordopjes zien. De bass is niet denderend. Op zich is de weergave niet slecht, maar het heeft niet echt de punch van de Sennheiser CX300-II's, die juist gemaakt zijn om bas extra weer te geven.
Mijn Sennheiser PC360 G4me headset is over het algemeen steeds net iets beter, maar dat was ook wel te verwachten. Het zou kunnen dat de basweergave nog beter wordt als ze helemaal ingespeeld zijn, maar daar kan ik op dit moment nog niks over zeggen.

Zoals genoemd heb ik de oordopjes ook getest met een iPod Shuffle en een Samsung Galaxy S2. Dit heb ik gedaan om te kijken hoe het zit met het volume wanneer ze gebruikt worden met mobiele apparaten. Met de Sony MDR-EX57LP oordopjes is het namelijk zo dat ze nauwelijks een acceptabel volume op kunnen brengen. Ik kan nu met zekerheid zeggen dat dit voor de Ultimate Ears 700 geen enkel probleem is. Ze kunnen behoorlijk luid.

Al met al ben ik zeer tevreden met mijn aankoop.
Naar mijn mening ziet het setje er fantastisch uit, en ook over de accessoires kan ik niet klagen.
De geluidsweergave is uitstekend te noemen, met als enige minpunt de bas. Dit maakt de Ultimate Ears 700 bij uitstek geschikt voor liefhebbers van klassieke muziek, rock, en alternative. Bassheads kunnen misschien beter een ander setje uitzoeken. Heb je zoals ik een redelijk diverse muzieksmaak dan is dit geen slechte koop. Kijkend naar de prijs van op dit moment gemiddeld ¤120 dan durf ik te beweren dat de prijs/kwaliteit verhouding zeker in orde is.

Heb jij ook een Logitech Ultimate Ears 700 Noise Isolating hoofdtelefoon (Zwart)?

Hmm.. mooie review! 5 sterren!
Je hebt mij omgepraat.

Ga wss binnenkort ff kijken waar ik ze kan kopen.
Loop nu zelf rond met een 'goedkopere' Ultimate Ears, bevalt mij perfect; alleen ik die oordopjes die zich vormen naar je oor & de geluidsdemping maakt dat ik naar een duurdere versie ga kijken.
Als je nu al oordopjes hebt die je prima bevallen raad ik je aan eerst eens ergens goed naar deze Ultimate Ears te luisteren. Het zou kunnen dat het verschil in kwaliteit tussen je huidige Ultimate Ears en deze de aanschafprijs niet rechtvaardigt. ;)
Overigens gebruik ik zoals genoemd in de review de Comply Foam oorkussentjes niet. Ik vind het een beetje onwennig.

[Reactie gewijzigd door ArjenIsM3 op 18 februari 2012 21:34]

Nou, verschil in kwaliteit gaat het mij niet zoveel om.
Het gaat mij erom voor goede plugs & noise isolating.
Vooral om de plugs, ik heb vreemde oren (vroeger ooroperaties gehad enz) waardoor meeste plugs niet lekker blijven zitten.
Leuke review, ik ga 'm zo even raten.
Als ik het stekkertje bekijk, zijn dit plugjes zonder microfoon / zonder input, zoals de sgs2 default plugjes wél hebben (die van mij in ieder geval wel, zie hier voor plaatje plug met extra ring). Niet nodig?
<edit>Skrillex? Dat is toch dat geluid dat mijn modem vroeger ook maakte, alleen dan echt keihard? :S
<edit2> die standaard SGS2 plugjes geven nogal veel geluid door als ze langs je kleren schuren (werkt als een microfoon), is dat verschijnsel met je nieuwe plugjes minder?

[Reactie gewijzigd door 0siris op 18 februari 2012 22:47]

Dit zijn inderdaad oordopjes zonder microfoon. Ik gebruikte het nooit. Heb de Samsung oordopjes uiteindelijk aan mijn vriendin gegeven, die heeft er meer aan. ;)

Als ik er zo over nadenk heb ik de Samsung oordopjes maar 1 keer gebruikt omdat ik toch Sennheisers had, dus ik weet niet hoe erg het is met die oordopjes. Ik heb er nu in ieder geval geen last van, maar misschien komt het doordat ik de oordopjes onder mijn shirt door doe. Ik kan mijn hoofd in ieder geval vrij bewegen zonder dat dat geluid veroorzaakt.

Skrillex = modemgeluid inderdaad, ik luister er ook niet graag naar haha.

[Reactie gewijzigd door ArjenIsM3 op 18 februari 2012 23:12]

Bedankt voor de goede review!

Ik gebruik momenteel ook de Sennheiser CX300-II en kwam na wat zoekwerk bij deze earphones uit. Zou je aan kunnen geven in hoeverre de noise isolation te vergelijken is met die van de CX300? Als ik de Sennheiser's in heb hoor ik al een heel stuk minder van de buitenwereld, en zelfs met lawaai om me heen is dat vrijwel geheel weg zodra er wat muziek speelt (zelfs op een normaal volume). Is dat bij deze UE's met de normale siliconendopjes ook het geval?
Noise isolation is met de UE's prima. Ik heb op dit gebied geen klachten. Ik kan ze helaas niet meer vergelijken met de CX300-II's, omdat ik die niet meer tot mijn beschikking heb.