Antec MX-1 Review

MannyMo 10 oktober 2007, laatste update op 12 oktober 2007, 2.254 views

Antec MX-1

Pluspunten

• ruim voldoende airflow voor koele hdd
  • gebouwd om zo stil mogelijk te zijn
  • snelheid usb2 is goed, met e-sata volledige snelheid!
  • ziet er strak zakelijk uit

Minpunten

• in de stand is de hdd iets beter hoorbaar bij seek

Omdat ik veels te lui ben om al mijn series en dergelijke te branden had ik besloten om een extra schijf te halen met daarbij dus een case. Nu ben ik al in het bezit van een sweex case voor mijn 200gb maxtortje, maar omdat de schijf beetje kuren begon te vertonen vroeg ik me af of de case wel goed genoeg koelde/stevig genoeg was tegen stoten en dergelijke. Ik neem mijn externe hdd namelijk wel eens mee naar mensen toe.

De vraag was dus nu, welke case te nemen? Mijn voorkeur gingen uit naar het liefst een actief gekoelde case, stevig van behuizing, stil, e-sata en als het kan ook beetje goed eruit ziet. We willen natuurlijk niet tegen een lelijke doos aankijken (dit klinkt heel fout.. 8)7 ). Na wat onderzoek viel mijn oog op de Antec MX-1.

Zo gezegd zo gedaan heb ik een Samsung 500gb icm de Antec MX-1 besteld.

Eerste oogopslag:
Alles was netjes verpakt en de case ziet er vrij groot uit (denk aan een broodbakje die je altijd meenam naar school toe met ruimte voor 6 sneetjes). Aansluitingen voor usb2 en de nieuwere e-sata. Losse voeding erbij. De case is op 2 manieren neer te zetten, eerste is plat en tweede is dmv een stand rechtop (a la ps3). Foto's en specificaties van het beestje kan je op de antec site vinden http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=00700

Bouwkwaliteit:
Zoals van Antec verwacht kan worden zijn de onderdelen stevig te noemen en kwalitatief goed afgewerkt.

installatie:
Bij de installatie van de hdd heb ik gebruik gemaakt van de installationguide. Zeer duidelijk allemaal, ik zou wel gebruik maken van het boekje omdat het maar op 1 manier goed erin past.

koeling:
Volgens mij is de koeling op een unieke manier gedaan (forgive me als ik het mis heb). Er zit onderin een fan die lucht naar buiten blaast. Bovenin is de inlaat waarbij de lucht dus over de gehele bovenkant heen gaat en vervolgens via de gehele onderkant weer naar buiten geblazen word. Voor een beter beeld raad ik je aan om op de antecsite te bekijken hoe het werkt. De fan is naar mijn mening stil te noemen. De fan maakt een relatief lage bromgeluidje die je wel kan horen op een meter afstand maar die al snel wegvalt met omgevingsgeluid. Opmerking hierbij is dat ik een redelijk stil systeem heb (antec solo, nexus fans) en hij hier amper bovenuit is te horen.
-edit- Temps uit speedfan, idle 26 graden load 29 (vergelijkbaar met actief gekoelde hdd's in een computercase) kamertemp is 21/22

Stil:
Ik heb het hierboven erover gehad, voor een externe case is hij zeer stil te noemen. Volgens de antecsite <22db, wat ongeveer wel overeenkomt met wat ik hoor. Niet onhoorbaar maar een aangenaam laag bromgeluidje van de fan. Eigenlijk hangt het veel meer af van de hdd die je erin doet. Deze overstemt al vaak de fan. Tevens is er zoveel mogelijk rekening gehouden met het voorkomen van resonantie. De hdd rust namelijk op een siliconen laagje. De onderkant van de case bevat 4 rubbertjes. De stand heeft ook een soort foam laagje aan de binnenkant en de onderkant 4 rubbertjes.
Als je de case plat neerlegt op tafel zal deze onder load een lichte resonantie meegeven, niet storend in mijn optiek. In de stand kan hij soms iets meer resoneren had ik het gevoel.

Snelheid:
Er zijn 2 manieren om het beestje aan te sluiten: USB2 & e-sata.
1.Usb is hij plug & play. Snelheid ligt met grote bestanden op 35mb/s
2.e-sata zal je de schijf moeten opstarten via schijfbeheer om deze actief te maken (dmv actie, schijven opnieuw controleren). Als de schijf aanstaat bij opstarten of herstarten van de pc zal deze wel meteen herkent worden. Snelheid hier is erg afhankelijk van de gebruikte opstelling. De aansluiting is namelijk gewoon s-ata en de snelheid is hier hetzelfde als de schijven in je case. Ik behaalde op een grote bestand (dvd) 67mb/s.

-edit- toevoeging van hdtach test levert exact zelfde resultaten op.

Vormgeving:
De case is gemaakt uit zwart plastic met een mat zilveren midden gedeelte, voor sommige misschien saai voor mij strak en netjes. Past goed bij mijn case.

Prijs:
Ik heb de case toendertijd voor ongeveer 50 euro gehaald wat duurder is dan de gemiddelde case van 25 euro. Is het de meerprijs waard? Met de features die de case bezit is het voor mij een zeer goede aankoop geweest.

externe reviews:

• Samsung T166 500GB HD501LJ

Heb jij ook een Antec MX-1?

Ik dacht dat SATA hotswapping was? Of is dat niet hetzelfde als Plug 'n' play?
Wel een beetje irritant dat steeds als je je HDD via eSATA wilt gebruiken weer naar schijfbeheer moet gaan :(
Weet niet exact wat hotswapping is, maar volgens mij is s-ata sowieso niet plug & play zoals usb dat wel is. Ik doe de externe hdd eigenlijk vrij weinig aan en uit. Het is meestal of lang aan of lang uit. Maar het voordeel van de snelheid is voor mij vele malen belangrijker dan even in schijfbeheer aanzetten. (heb de knop als snelkoppeling staan).
even hdtach test gedaan en ik krijg inderdaad dezelfde snelheden die ik had getest met bestanden.

usb2->35mb/s
esata->67,5mb/s

Heb beide tests zowel in short als long gedaan om er zeker van te zijn.

Bij veel lezen/schrijven is e-sata toch wel erg fijn gezien de snelheid bijna 2 keer zo hoog ligt.
Ik heb de E-sata port snelheden gehaald van 158,xxx KB/s, tevens verdient de vermelding dat de chip in de MX-1 compatibel is met 4TB harddisks op de E-sata port (USB nog niet getest). Getest met de Seagate ST4000DM000. Temperatuur is volgens de smart data 24 graden C. :)