XFX GeForce 6800 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI), PVT45GUD Review

Krisp 31 augustus 2005, 8.746 views

XFX GeForce 6800 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI), PVT45GUD

Pluspunten

• 2x DVI
  • alle moderne technieken ondersteund
  • SLI-ondersteuning
  • mooie doos
  • goede gameprestaties
  • beeldkwaliteit
  • goede ondersteuning van nVidia
  • overclocking standaard ingebouwd
  • relatief scherpe prijs

Minpunten

• reference design
  • relatief oudere games meegeleverd
  • warmteproductie
  • daaraan gekoppeld geluidsproductie
  • groot
  • waardedaling

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Waarom deze kaart en dit merk?

Op mijn zoektocht naar een nieuwe kaart had ik eigenlijk 3 echte eisen: hij moet 2x DVI hebben, en ik moest er mee kunnen gamen. De kaart moest ook een tijdje meekunnen, (ongeveer 3 a 4 jaar) en de prijs speelde ook nog een rol, maar als je alle kaarten gaat bekijken, die 2x DVI hebben, kom je al gauw op 400 euro uit. Het kan goedkoper, maar die kaarten waren toen nog slecht leverbaar. Bovendien wilde ik dat het een nVidia was, in verband met SLI. Uiteindelijk had ik 2 kaarten gevonden die aan mijn eisen voldeden, te weten de ASUS 6800GT en de XFX 6800GT. Ondanks dat mij regelmatig werd aangeraden om voor de ASUS te gaan, heb ik toch voor de XFX gekocht. De XFX was namelijk 30 euro goedkoper, en had achteraf evenveel features. Hierover later meer.

Verpakking en eerste kennismaking

De videokaart zit in een mooie X-vormige doos, en het oog wil tenslotte ook nog wat. (heb de doos nog op mijn kamer staan) Ik maak de doos open en tot mijn grote verbazing tref ik daar een groene kaart aan, in plaats van een blauwe. XFX had het reference model geleverd! Nu Vind ik dat op zich wel jammer, ik had graag een blauw kleurtje gezien, maar ik kan er nog wel overheen komen. Ik kan me voorstellen dat mensen de kaart speciaal om dat kleurtje kopen, en die wil ik bij deze waarschuwen. Er loopt hier ook een topic over op GoT, en daar wordt aangeraden om eerst even te bellen of mailen om te vragen of je een referencemodel krijgt of niet. Hierdoor gaat de waardering van de featureset ook wat naar beneden. XFX levert wel games mee, (commando’s 3, X2: The Theat en MotoGP 2) maar die vind ik niet echt boeiend. Het zijn ook wat oudere games, dat had dus beter gekund. Als driver wordt ForceWare 66.72 meegeleverd.

Features

Een handige mogelijkheid is het feit dat als je 2 identieke kaarten hebt (in de praktijk kaarten met dezelfde BIOS, fabrikant en GPU) je de mogelijkheid hebt om in SLI-opstelling te draaien. Dit betekend dat je kaarten samenwerken, zodat je hogere vernieuwingsfrequenties kan halen. De kaart ondersteunt verder DirectX 9.0c, OpenGL 1.5 en DX9 Shader Model 3.0. De kaart heeft 256MB geheugen, wat je ook wel mag verwachten van zo’n dure kaart. Verder heeft deze kaart –wat ik heel belangrijk vind- 2 DVI poorten. Eventuele verloopstukjes naar VGA zijn meegeleverd.

Warmteproductie

De warmte van het beestje is enorm. Dat is als volgt te merken: (echt waar!) In de kamer waar ik slaap zit geen verwarming. Maar gelukkig heb ik mijn grafische kaart nog, want als ik de pc 24 uur per dag laat draaien is de temperatuur in mijn kamer ongeveer 3 graden hoger. Nu heb ik de kaart ook overgeclockt naar Ultra-speeds (en beter), maar ook zonder deze snelheden zal mijn kamer een heel stukje warmer worden.

Modbaarheid en geluidsproductie

Ik heb de kaart 2 minuten op stockcooling laten lopen. Ik raad dit echt niemand aan, tenzij je slechthorend bent of een hele dikke geluidsinstallatie hebt. Die kaart maakt een verschrikkelijke herrie. Gelukkig kan je er snel en eenvoudig een Zalman koeler opzetten, en dat heb ik ook gedaan. Dat is dan het voordeel van het reference design…..

Prestaties, beeldkwaliteit en overclockbaarheid

De prestaties die er tegenover staan zijn erg goed te noemen. Ik haal op ultraspeeds 5449 punten (zie plaatje 2), en standaard worden er 4812 punten mee gehaald (plaatje 3). Je kan meer punten halen, maar dan moet je aan de waterkoeling gaan of iets dergelijks. Het overclocken is eigenlijk niet nodig; de prestaties zijn sowieso al erg goed. Vrijwel elke game die ik doe gaat goed op de hoogste settings. Ik denk dat mensen die regelmatig (binnen 2 jaar) een nieuwe grafische kaart kopen met een gewone 6800, of een 6600GT ook al goed af zijn. Over de beeldkwaliteit kunnen we kort zijn: die is gewoon goed.

Ondersteuning en compatibiliteit

De ondersteuning van nVidia is geweldig. In principe wordt er ongeveer elke 2 maanden een officiële driver uitgebracht, maar onofficieel komt er 1 of 2 keer in de week een driver vrij. Deze drivers bieden vaak geen schokkende verbeteringen, maar je kan wel zien dat de drivers steeds beter worden geoptimaliseerd, zeker voor nieuwere kaarten. Leuke feature is dat nVidia standaard al een overclockmogelijkheid in zijn drivers heeft zitten, hiervoor hoef je alleen een registeraanpassing te doen.

Tot zover lijkt het een geweldige kaart, totdat je moet gaan betalen: 400 euro is serieus veel geld. Toch vind ik dat je waar voor je geld krijgt: de Ultra is ongeveer 100 euro duurder, maar door over te clocken kan je die snelheden ook bereiken. Je kan voor 150 euro minder een 6800 LE halen en proberen daar een GT van te maken, maar hierbij moet je geluk hebben. Bovendien heeft die kaart DDR geheugen, terwijl deze kaart DDR3 geheugen heeft. Een andere mogelijkheid is een 6600GT, maar deze kaart ligt mooi in lijn met deze kaart: 2 x een 6600GT in SLI opstelling zijn ongeveer evengoed als één 6800GT. De kaart is dus scherp geprijsd.

Deze kaart heeft zo zijn problemen: zo werd ik niet echt blij van het reference design, en is het geluid en de warmte niet geweldig. Maar toch hebben nVidia en XFX goed werk afgeleverd: de kaart is snel, ondersteund alle moderne technieken, en de prijs is relatief scherp. Ik vind dan ook dat je waar voor je geld krijgt.

Na langer gebruik
Ondertussen heb ik deze videokaart meer en meer gebruikt, en is ook de opvolger gelanceerd. Ik heb ook mijn aankoop beter kunnen evalueren. Uiteindelijk vond ik dat ik beter niet een high-end videokaart als de 6800GT had moeten aanschaffen, maar meer een kaart zoals de 6600GT. Ik zou ook de volgende keer beter zoeken naar een goedkopere videokaart met 2x DVI, want ik heb deze kaart meer gekocht om de 2x DVI. Ik heb er nu ook een foto bijgevoegd, waaruit blijkt dat de videokaart mischien beter opgehangen kan worden aan de kast, hij hangt nu wel scheef. Dit komt natuurlijk ook door de koeler. Ook heb ik even in Windows Vista gewerkt, maar zodra ik de drivers van nVidia installeerde, liept Vista niet goed meer. Geen aanrader in dat geval dus.

Heb jij ook een XFX GeForce 6800 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI), PVT45GUD?

Ik heb hem ook nu ook enkele maanden in men systeempje, je had nog wel als nadeel kunnen noemen dat het ding zo allemachtig groot is :S. Ben je blij van je vesa kaarten af te zijn krijg je dit :). Welke zalman koeler heb je der trouwens opgedaan, wil de mijne ook vervangen (ik heb de blauwe, past ie daar ook op?).
Ik heb de Zalman VF700-AlCu gebruikt. Ik zou niet weten of hij op de blauwe past, volgens Zalman zou het moeten werken (staat op de site).

Je hebt gelijk dat hij groot is. Ik heb daar persoonlijk geen problemen mee, maar ik zal het erbij zetten. :)
Mooie review. Maar zoals je zei had je voor jezelf de keuze tussen ASUS en XFX. Waarom heb je voor XFX gekozen?
Niet dat dit een slechte keuze is, en sowieso zijn alle 6800GT's gebaseerd op dezelfde layout van NVidea dacht ik. Maar ook ik kijk voor een 6800GT / 600GT (prijs speelt bij mij wel een rol :Y) ). Dan ben ik benieuwd naar de reden waarvoor jij juist voor XFX hebt gekozen. Nu weet ik dat je zei dat XFX 30,- goedkoper was, maar op de 400,- is die 30,- wel weinig meetellend vind ik.
nou... 30 euro voor niks extra's betalen, dan is natuurlijk welke eurocent te veel!! :P Maar ik denk dat als je een heel goede overweging wilt maken, je moet weten wat voor software (spellen) erbij zitten, wat de extra's op de kaart zijn, enz, enz. Voor prestatieverschil hoef je het in principe niet te doen.
mooie review, alleen mis de temps die je haalt met dit kaartje. ik heb hetzelfde kaartje (maar dan agp) en heb de vf700Cu erop geplakt draaiende op 5V. op dit moment is hij 54C graden op 1920x1200.
Ruik ik een Dell 24" TFT? ;)

Ik heb hetzelfde bij mijn user review van de asus 7800GTX. Deze kaart is niet anders dan die van XFX. Dus waarom extra betalen?
Jaja, ook dit is weer een leuke en interessante 6800GT review. Zeer netjes!!! Ik denk ook dat het hier om de PCI-Express versie van deze kaart gaat (i.v.m. SLI vermelding bij positieve punten)?
Reference model of niet, de XFX 6800GT AGP versie heeft sowieso een groen pcb. Deze staat op xfxforce.com en ik kreeg precies dezelfde (geen reference model). Dat is dan wel paar maandjes geleden.
Fijne kaart en de geluidsproductie is gewoonweg irritant te noemen. Ik heb de standaardkoeler eraf gesloopt en een Zalman VF700-AlCu erop gezet. Megastil op 5Volt.
@jeroenr

dat vind ik onzin, er worden probleempjes opgelost maar er dienen ook nieuwe problemen zich aan, en zeg nu zelf, hoevaak heb jij wel eens een bug in een driver gemerkt?

en die vergelijking met een auto vind ik compleet loos
Ten eerste, het is "features", niet "fututes"
Dat vind je 'geweldig'? Volgens mij is het een teken dat ze de kaarten veel te vroeg uitgebracht hebben... moet je je voorstellen dat je elke week met je auto naar de garage moet om de motor een beetje bij te stellen; elke keer dat je weer naar huis rijdt, rijdt hij nét ietsje lekkerder... laten ze het maar eens in één keer goed doen.
Dank je wel voor het posten van mijn spelfout, ik heb het waar ik de fout vond gewijzigd. :) Ook heb ik enkele 3DMark '05 scores toegevoegd.

Op punt 2 ben ik het niet met je eens. Er komen telkens nieuwe spellen uit, door telkens driveroptimalisaties uit te brengen, kun je deze spellen net iets beter spelen. En in één keer goed doen kan niet. Als ze dat zouden doen zouden ze een gigantische achterstand oplopen ten opzichte van ATI, (nu zouden ze dan ongeveer bij GeForce 4 zijn) en overal worden gewoon fouten gemaakt.

En je HOEFT geen nieuwe drivers te installeren, alleen het is wel slim. :)
Ik heb zelf ook een XFX Geforce 6800 GT met Dual DVI (AGP versie) en ik ben er zeer tevreden over. Ik draai wel op stock cooling maar ik heb een 5.1 geluidsinstallatie, dus heb daar ook weinig last. Verder een enorme aanrader, zeer comatible met games en geeft zeer weinig tot geen problemen.