Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Apple TV (2010) Review

Ypho 20 februari 2012, laatste update op 20 februari 2012, 1.097 views

Apple TV (2010)

Pluspunten

• Mooi strak ontwerp/design
  • Schitterende afstandbediening
  • Zeer gebruiksvriendelijk
  • iTunes match(!)

Minpunten

• Maximaal 720p output
  • Wel USB, maar geen host
  • Legaal aanbod enigszins beperkt

Geluidskwaliteit Score: 5
Vooraf
Ik heb sinds jaar en dag een HDX-1000 onder mijn TV staan. Een schitterend apparaat (voor het oog), alleen de ondersteuning (qua updates) viel erg tegen. Vervolgens heb ik de firmware vervangen door die van Popcorn Hour, maar het was het toch niet helemaal, zeker qua ondersteuning van bepaalde bestandsformaten.

Na lang zoeken, en vele alternatieven te hebben gezien, kwam ik iedere keer tot de conclusie dat een Apple TV (mits gejailbreaked) alles zou kunnen wat ik graag wilde. De enige twijfel die ik had was een eerste of tweede generatie. In de eerste generatie kon immers een harde schijf, en de tweede generatie alleen streamen, en ik vind het zonde om een PC aan te zetten om films te streamen.

Na alle voors en tegens te hebben afgewogen heb ik gekozen voor de Apple TV2. Deze was helaas nergens voorradig, maar heb ik via de Apple Store online binnen twee dagen ontvangen.

Welke voors en tegens heb je afgewogen?
Het liefste wilde ik een apparaat waar een HD op aangesloten kon worden, maar de ATV(2) kan bijvoorbeeld via Airplay NFL en NFL wedstrijden vanaf de iPhone bekeken worden. Het feit dat ik geen HD kon aansluiten woog voor mij minder dan de mogelijkheid van Airplay.

Het huren van films en afspelen van reeds gekochte content (via iTunes) was ook makkelijk. Het feit dat de output niet verder gaat dan 720p is jammer, maar de meeste content die ik download is ook 720p, hier zag ik geen probleem in.

De inhoud van de doos
Laat in de middag werd de ATV bezorgd. De doos zag er (net als alle Apple producten imo) erg netjes uit. De ATV zat in de doos met een folie over de zijkant, hieronder zat de aluminium afstandbediening, een handleiding en een lange stroomkabel. Helaas ontbreekt een USB kabel, op zich geen ramp, maar Micro USB is nog niet zó bekend dat iedereen een kabel heeft liggen. Ik had er gelukkig één liggen van mijn e-reader, maar een USB kabeltje bijleveren van nog geen ¤2,50 had wat mij betreft gemogen.

Uiteraard gaat het om de ATV zelf, en die ziet er schitterend uit, zeker in combinatie met de afstandbediening. Het apparaatje zelf weegt niet veel en voelt stevig aan al voelt mijn HDX-1000 steviger aan, maar dat komt omdat deze van aluminium is gemaakt.

Prijs: 4/5
Design: 5/5
Bouwkwaliteit en afwerking: 4.5/5

Aansluitingen
Op de ATV zitten slechts vijf aansluitingen waar eigenlijk (bijna) alles mee kan. Van links naar rechts zitten er de stroomaansluiting, HDMI, micro-USB, optische uitgang en een netwerkaansluiting. De micro-USB is helaas geen USB host, het is dus niet mogelijk om hier een externe schijf aan te hangen (minpuntje!).

Featureset: 4/5 (Lees verder voor overige motivatie op dit punt)

Opstelling
Het apparaat heb ik met HDMI aangesloten op een Yamaha RX-V671 receiver welke op zijn beurt (ook met HDMI) aan een Samsung UE46B6000 hangt. Op het moment gebruik ik nog geen optische kabel voor het geluid naar de versterker.

Qua connectiviteit heb ik een CAT5 netwerkkabel aangesloten aan mijn Netgear WNR-3500 router. Via wifi is ook mogelijk, maar de afstand tot de router is nog geen meter en de kabel lag er nog van mijn oude mediaspeler.

Na aanschaf kwam ik erachter dat mijn router readyshare heeft. Aan de router hangt nu dus een harde schijf (Western Digital 500GB 2.5" USB3) welke via readyshare gedeeld wordt in het netwerk. Deze kan via het smb protocol worden benaderd.

Jailbreaken
Omdat alle apparatuur bij mij in de kast op de één of andere manier gehackt is, kon de ATV natuurlijk niet achterblijven. Via de USB kabel aangesloten op de laptop, de nieuwste software (4.4.4) geïnstalleerd met iTunes en vervolgens met Seas0npass jailbreaken.

Eerste indruk
De ATV is volledig up-to-date, inmiddels aangesloten en ligt nu in de kast naast alle andere apparatuur. Alles ziet er schitterend uit, al moest ik even wat rommelen met de kabels. Het apparaat is zo klein (laag) dat je de kabels ziet lopen, deze heb ik even wat netter gelegd. De externe HD ligt nu nog naast de router omdat ik nog geen langere kabel had, deze komt zodra de kabel er is naast de ATV te liggen.

Eerste keer opstarten
Bij het opstarten de eerste keer moet het apparaat ingesteld worden qua taal, land etc. Vervolgens homesharing geactiveerd zodat ik bijvoorbeeld met de iPhone de ATV kan bedienen. Hiervoor inloggen met mjin bestaande iTunes account. Het huren en kopen van content gebeurt vervolgens ook met deze account als je hier toestemming voor geeft.

Films huren/kijken
Het huren van films gaat erg makkelijk. Je kijkt in de "videotheek" en kiest een film. Er is een mogelijkheid om eerst een trailer te bekijken. Wat jammer is, is dat de trailers niet in HD zijn, dus het geeft je geen idee van de kwaliteit van de film zelf (al staat daarbij dat het HD is). Als je een film huurt heb je drie weken de tijd om deze te kijken, en als je begint met kijken heb je 48 uur om deze af te kijken. Op de informatiepagina van de film staan behalve een kort verhaatlje en een trailer ook informatie over de beeld- en geluidskwaliteit en eventuele beschikbaarheid van ondertiteling. De prijzen zijn goed te doen in vergelijking met de videotheek, rond de ¤3.50. De laatste keer dat ik een blu-ray huurde bij de videotheek betaalde ik iets meer.

Beeldkwaliteit
Het is jammer dat de output van de ATV maximaal 720p is, al kan hij via XBMC wel 1080p afspelen. De meeste content die ik download en/of kijk is sowieso al 720p, dus ik zie hier geen probleem in. De verschillen met 1080p van bijvoorbeeld een bluray op mijn PS3 zijn er ongetwijfeld, maar het valt mij eerlijk gezegd niet op. Het feit dan 1080p output niet wordt ondersteund vind ik meer een beperking in de features, vandaar dat ik deze niet meereken in de beeldkwaliteit.

Beeldkwaliteit 5/5

Geluidskwaliteit
Hier heb ik niet veel over te zeggen. Dit hangt natuurlijk ook samen met de apparatuur waar je de ATV op aansluit. Ook ben ik geen audiofiel. Het geluid vind ik prima.

Geluidskwaliteit 5/5

XBMC
Omdat ik zelf veel series kijk en er nog geen goed alternatief is om deze snel te kijken na een release heb ik XBMC geïnstalleerd. Films download ik direct op de externe schijf. Met een aantal plugins in XBMC wordt automatisch de juiste informatie opgehaald op basis van de map- en bestandsnaam. Vanuit XMBC kun je tevens automatisch ondertiteling downloaden in een taal naar keuze, deze worden door XBMC in dezelfde map gezet als de videobestanden.

Airplay
Een van de mooie dingen vind ik Airplay. Op je iPhone of iPad een filmpje kijken of muziek luisteren, en met één druk op de knop kan dit via de ATV worden afgespeeld. Dit geldt voor bijvoorbeeld Youtube, maar ook voor applicaties als NFL Game Pass en NHL Game Center, al valt de beeldkwaliteit tegen op TV in vergelijking met de iPhone zelf, maar dit is geen tekortkoming van de ATV, maar van de resolutie/bitrate van de videostream van de applicatie.

Het enige nadeel van Airplay vind ik dat de iPhone aan moet blijven staan om beeld door te sturen. Airplay inschakelen en de iPhone in stand by zetten werkt helaas niet. Omdat ik (nog) een iPhone 4 heb is Airplay Mirroring nog niet mogelijk, dit heb ik nog niet kunnen testen.

Omdat ik mijn ATV aan mijn receiver heb gehangen, kan ik via Airplay muziek afspelen in huis over de ATV zonder de TV zelf aan te zetten. Als ik Airplay inschakel wordt automatisch de ATV ook ingeschakeld, ik kan dit vanuit de luie stoel doen. De ATV gaat ook automatisch na x-minuten in stand-by als ik niets doe.

Heb je zin om iemand te pesten, kun je Airplay "overrulen". Als iemand iets afspeelt over Airplay, en jij doet hetzelfde hierna, wordt jouw film/muziek afgespeeld. Dit is te beveiligen door een code op Airplay te zetten, dit is ook handig als je buren ook een ATV hebben.

iTunes Match
Deze optie heb ik nog niet getest, maar dit lijkt me geweldig. Voor ¤24,99 per jaar kan ik al mijn CD's rippen en in de cloud zetten. Vervolgens kan ik dit streamen naar de ATV. Het enige "nadeel" hieraan is dat je beperkt bent tot een 256kbit AAC stream. Of dit samenwerkt met bijvoorbeeld de Remote app zodat je kunt bladeren door de cloud weet ik niet, dit moet ik nog uitzoeken.

Remote app voor iPhone
Uiteraard heb ik deze (gratis) applicatie moeten testen. Je kunt via homesharing de ATV bedienen en door de iTunes library bladeren. Het bladeren zal ik niet veel gebruiken omdat ik liever geen laptop aan wil zetten om iets te kunnen kijken. Het bedienen van de ATV gaat via de alternatieve afstandbediening, hierop zitten dezelfde "knoppen" als de bijgeleverde afstandbediening. De bediening vind ik niet lekker omdat je moet "schuiven" naar links/rechts om op het scherm ook te schuiven. Schuif je echter te hard, gaat dit op je scherm ook, terwijl op de gewone afstandbediening gewoon knoppen zitten waar je op drukt.

Al met al heb ik geen seconde spijt van de aanschaf van de Apple TV. Of ik het zou aanraden aan anderen? Dit hangt volledig van de persoon in kwestie af. Voor volledig legale content (qua series) komt de ATV wat mij betreft nog tekort, zeker qua aanbod in Nederland. De oplossing om (legaal) te downloaden was hiervoor voor mij de oplossing. Iemand die zo nu en dan een film wilt kijken zou prima uit de voeten kunnen met de ATV, voor een paar euro heb je een leuke filmavond thuis.

In het kort:
Prijs: 4/5 - Prijs van zowel het apparaat als digitale content is prima, alleen jammer dat er niet een USB kabeltje bijzit.
Design: 5/5 - Design is gewoonweg prachtig (als je van strak en zwart houdt)
Bouwkwaliteit en afwerking: 4.5/5 - Apparaat voelt stevig aan, allen omdat deze zo licht is, voelt het kwetsbaar (psychisch wellicht?)
Featureset: 4/5 - Ik mis hier de mogelijkheid om een externe HD aan te sluiten, maar dit wist ik vooraf. Ook reken in hier het feit van een maximale output van 720p onder.
Beeldkwaliteit 5/5 - Niets op aan te merken.
Geluidskwaliteit 5/5 - Niets op aan te merken.

Algemene beoordeling: 27,5/30 => 4,6/5

• Yamaha RX-V671 (Receiver)
  • Samsung UE46B6000 (LED TV)
  • iPhone 4

Heb jij ook een Apple TV (2010)?

Op- of aanmerkingen graag in de comments, dan kan ik hier rekening mee houden voor eventuele volgende product reviews of deze review bijwerken.

[Reactie gewijzigd door Ypho op 20 februari 2012 11:19]

Ik heb nog wel een HD ready TV te ruil tegen jouw Full HD ....
"Op het moment gebruik ik nog geen optische kabel voor het geluid naar de versterker."

Dat zou ik niet gaan doen ook , over hdmi kan meer data dan via de optische aansluiting die is beperkt tot max : dts 5.1