Specificaties Actie, Shooter-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Battlefield 3, PC (Windows) Review

Zen!th 17 februari 2012, 1.423 views

Battlefield 3, PC (Windows)

Pluspunten

• Graphics
  • Geluid
  • De engine
  • Dedicated servers
  • De singleplayer

Minpunten

• Origin
  • Battlelog
  • Gameplay
  • Server Browser
  • Punkbuster kan voor crashe/freezes/hardlocks zorgen i.c.m. Realtek Onboard Audio.

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 2
Sinds de release heb ik BF3 en ik zat reviews te lezen waar iedereen het spel, in mijn ogen te ver, ophemelt.
Vandaar dat ik dus heb besloten een minder positieve review te plaatsen voor de mensen die dus, net als ik, dit spel niet geweldig vinden.
*Voordat iedereen gaat haten, ik ben een CoD fan en, deze review is MIJN mening over BF3*

Als eerst de Singleplayer.
Hier was ik wel van onder de indruk, in vergelijking met BFBC2 waar het echt een random zooitje was.
Leuk verhaal, met tussendoor "filmpjes" die goed aanvoelen.
De graphics en het geluid helpen heel goed mee aan de sfeer, wat een mooi spel is het toch!
Die missie waar je als gunner in die straaljager zat vond ik minder, ik had liever zelf gevlogen.

De singleplayer vond ik wat aan de korte kant, hoewel dat bij elk spel tegenwoordig zo is.
Heel irritant vind ik dat je het spel moet opstarten via Battlelog en Origin.
Heb een hekel aan extra software crap en sites om alleen de singleplayer al de kunnen spelen :(

Als 2e Origin
Het installeren viel me hard tegen.
Ik had gehoopt dat ze gewoon een simpele BF installatie hadden net als met BF2.
Dit bleek dus niet het geval, en moest er gelijk een extra programma ge´nstalleerd worden, met de naam Origin.
Na wat gepruts met het downloaden van patches, en installeren van punkbuster en battlelog plugins, kon ik het spel dus opstarten.
Na een half uurtje viel ineens het spel uit, en kwam de leuke melding, Origin heeft updates gevonden en moet opnieuw opstarten o.i.d.
Net als Steam heb ik dus ook een hekel aan Origin.
Zonder extra software gamen FTW!

Als 3e puntje de Multiplayer
Hier begint eigenlijk mijn haat pas.
Als eerst de manier van servers zoeken.
Hier werd ik dus al helemaal gestoord van, als eerst weer Origin, daarna naar de site van Battlelog.
Na een paar minuten kwam ik er dus achter dat het allang opgestart was.
Daarna de graphics maar op het hoogst gezet, ook dat irriteerde me, want na sommige opties moest ie opnieuw laden.
Beetje jammer dat BF3 de MP settings niet uit de SP settings haalt!
Na nog wat gezeik met Punkbuster en een dozijn kicks, zat ik eindelijk in een server.

Daar uit kwamen de volgende punten naar voren Graphics, gameplay, geluid, stabiliteit.
- Graphics
Die zijn, in 1 woord, geniaal!
Mooie lichteffecten, hier een daar een laggspike, maar dat kwam door de crappy driver die er toen was.
Rondvliegende stukken van uit elkaar geschoten voertuigen, mooi vuur, een mooie manier van FOG, en viewdistance.
Al met al graphics zoals een PC game het behoord te hebben.
Deze gedachte bleef zo, tot ik een wat close range map had.
Hier begon me op te vallen dat het spel wel erg kaal is.
- Gameplay
Die vind ik persoonlijk ronduit slecht.
Het gaat mij VEEL te sloom allemaal en het probleem bij mij is in BF altijd al geweest, dat als ik in een tank stap het hele enemy team Anti Tank heeft en ik dus binnen 2 minuten uit mijn tank geschoten ben.
Daar tegenover staat, dat als er een enemy in een tank zit mijn hele team geen Anti Tank heeft, zodat ik dus hoe dan ook dood ben :(
Dit ligt er natuurlijk aan dat ik faal in dit spel, maargoed de balans vind ik soms ver te zoeken.
2e enorme minpunt, is dat die maps 400km2 zijn, waardoor ik dus vrij weinig mensen tegen kom in een gemiddeld rondje.
- Geluid
Het geluid vond ik fantastisch.
Als er een straaljager over komt vliegen, voel je zowat dat dat ding overkomt.
De rondvliegende kogels, het gevuur van mensen om je heen, het voelt allemaal heel realistisch aan.
- Stabiliteit
Niet erg stabiel, misschien komt dit mede door Origin, of door de intens verkrachte manier van een server joine, maar af en toe had ik zo'n dagje dat ik meer tijd kwijt was met laden en connecten, dan met spelen zelf!
Draai het op 1080p alles ultra 8x AA, een AF met zo'n 60 fps.

Al met al vind ik het dus gewoon geen leuk spel.
Niet erg verslavend, en heel erg frustrerend zo nu en dan.
Een normale serverbrowser (ingame), geen Origin en geen Battelog zouden voor mij al een heel erg pluspunt zijn.

*Niet gaan haten omdat ik dit spel persoonlijk gewoon niet leuk vind .. Alleen maar positieve reviews is onmogelijk!*

Heb jij ook een Battlefield 3, PC (Windows)?

Reviews door de redactie

1. Je eerste alinea, je geeft aan dat je teveel goede reviews ziet en dus omdat jij een COD fanboy bent dat er maar even wat slechtere reviews moeten komen, want jij bent een COD fanboy.

2. Je punten over Origin
Ben ik het grotendeels mee eens, het is onzin dat je extra software nodig hebt, maar als COD speler ben je ook al gewend aan Steam. Ook het feit dat je net aan het spelen was terwijl er updates beschikbaar kwamen is puur toeval, zelf heb ik dit nog nooit gehad in de bijna 4 maand dat ik BF3 heb.

3. Battlelog
Ook hier was ik in het begin geen fan van, maar uiteindelijk werkt het zoeken naar servers IMO wel fijn. Je punt over het joinen, quote:

"Om daar een servertje te zoeken, het spel op te starten (wat dus gezellig onderin bleef staan terwijl "start the game when ready aangevinkt stond")"

BF3 blijft geminimaliseerd totdat hij helemaal klaar is met laden, dan zal hij automatisch naar de voorgrond komen, als dit bij jou niet zo was dan weet ik het ook niet.

3. Graphics
Even een paar dingen wat je over de graphics vertelde

"Daarna de graphics maar op het hoogst gezet, ook dat irriteerde me, want na sommige opties moest ie opnieuw laden"

Really? Je changed de settings en de game moest opnieuw geladen worden, dit gebeurd 1 maal max en dat was een enorm probleem?

"Loop een random kamertje/huisje binnen en je komt erachter dat het dus gewoon een leeg kamertje is, met misschien een tafeltje of een stoeltje. In tegenstelling tot CoD, waar altijd wel troep/kistjes/stoeltjes/whatever ligt."
Naar mijn mening is het gevoel voor detail in COD een stuk lager dan met BF3, maar okay.

4. De gameplay
Het oude punt gameplay. Je geeft aan dat het ronduit slecht is omdat het jou te sloom gaat met als reden dat als jij in een tank stapt dat het enemy team ineens een boel anti tank rockets op jou afschiet. Dit snap ik niet helemaal?

Dan nog je punt over de maps, het klopt dat als je conquest large speelt dat je grote maps hebt en dat je vrij weinig mensen kan tegenkomen. Nu vraag ik me af of jij wel op squad members spawnde (er van uitgaand dat je daadwerkelijk wel squads joinde) of dat je wel op basissen spawnde waar de actie gaande was. Ik denk dat je steeds bij de deployement spawnd?

5. Stabiliteit
Ben ik met je eens, het spel is niet altijd even stabiel, nu heb ik zelf vrij weinig last ervan maar sommige mensen in mijn persoonlijke kring hebben ook vaak last van crashed en dergelijk.
1. Ik wil niet ook slechte reviews zien, maar kennelijk neemt niemand de moeite om even diep na te denken, en erachter te komen dat het dus niet 100% perfect is :)
MW3 vind ik verder ook niet goed hoor, dus wees maar niet bang :)

2. Als CoD speler heb ik ook een pest hekel aan steam .. Wat was er mis met BF2/CoD4?
Origin vind ik gewoon niet fijn ..
Misschien komt dat omdat ik ook NFS World speel, en dat account hetzelfde is als Origin, wat ik nog wel is tegelijk met BF3 aan had.

3. Alleen voor je stats vind ik Battlelog nuttig, voor de rest (het joinen, inloggen en al die extra meuk) vind ik het dus niets.

Dat geminimaliseerd blijven heb ik nog altijd, sowieso uitermate irritant dat als je een server niet kan joinen dat het spel weer uit gaat .. Laat het gewoon lekker aan, dat elke keer opnieuw BF3 starten is alleen maar irritant.

4. Graphics
Dat aanpassen moet ik zowat elke keer doen, omdat het regelmatig crasht, en dan met volledige nutteloosheid de graphics reset ..
Wat ik meer bedoelde met "de map opnieuw laden", Ja dat is logisch, maar waarom geen ***** hoofdmenu van de MP, graphics aanpassen, en vervolgens een map laden, zodat je dat dus niet hoeft te doen onder het gamen ..
Ik mis dus ook dat "Hoofdmenu(which is dus nu Battlelog)

5. De gameplay.
Zoals ik al zei is dat MIJN mening .. Plz stop met het defende van je favo spel :)
Als er alleen maar positieve reviews zijn kan je net zo goed geen review lezen.

Simpel .. Ik zit in een tank > het hele enemy team heeft anti tank > mijn tank is binnen 2 sec weggevaagd.
Ik loop rond > de enemy heeft een tank > mijn team doet er niets tegen! > de tank blaast mij neer.

Ik spawn meestal bij mijn Squad ja, en speel conquest (heb verder geen bekende in BF3, dus geen teamplay verder)

6. Stabiliteit
Mooi dat je het daar mee eens ben, die crashed komen voornamelijk denk ik door de nVidia driver die niet lekker loopt op mijn pc (285.nogiets)

Thanks voor de reacties,
Kan er soms gewoon niet tegen dat er alleen maar positieve reviews zijn, terwijl er in mijn ogen toch zat mis is.

[Reactie gewijzigd door Zen!th op 17 februari 2012 10:53]

Goede reactie, waar het eigenlijk om neer komt is dat de stabiliteit de hele ervaring verpest. Als de crashes minimaal waren en het laden soepel ging, was battlelog en origin niet zo'n punt geweest denk ik.
Nu heb ik zelf een ATi kaart en nog nooit echt een crash gehad dus zal mijn ervaring met battlelog en origin zal wel beter zijn.

Nog een puntje: "Plz stop met het defende van je favo spel"
Ik heb Battlefield 3 nu al sinds de release met 25 uur totaal gespeeld, dus dat valt wel mee denk ik.

Ook kunnen positieve reviews wel kritisch zijn, dat iedereen positief is zegt niet dat het er geen minpunten zijn. Als het grote geheel meer opweegt tegen de kleine puntjes.
Ja feitelijk verpest idd de stabiliteit en de extra crap wat niet met gameplay te maken heb het spel ..
Verder is BF gewoon niet mijn type spel qua gameplay, ben meer van de Run 'n Gun.

Oh 25 uur valt wel mee ja, daar zit ik ook net aan.

Ik vind alleen bij dit spel de negatieve punten dus zwaarder dan de positieve punten.

Heb het in eerste instantie ook gekocht om maar niet alles te pirate :)
Om geld te stoppen in de maker waar ze iig voor PC graphics gaan (goeie) ipv voor Console graphics (crappy).
Maarja de stabiliteit leid daar dus zo onder (bij mijn pc) dat het dus alsnog niet een positief geheel word!
Run 'n Gun is perfect mogelijk in battlefield, je moet alleen niet over de grote main wegen sprinten want dan krijg je gwoon een rocket in je kont >.>
Run 'n Gun is ongeveer wat mijn battlefield playstyle wel beschrijft... XD
3. Battlelog is gewoon makkelijk klikt gwn alles aan pakt een vol servertje en je zit er in 5 seconden in. Snap jou probleem niet hoor.
4. Als je crashes hebt dan ga je toch kijken waarom je die krijgt |:(
5. ..... Jou mening

[Reactie gewijzigd door ionn op 24 februari 2012 22:36]

Dit had mijn stukje kunnen zijn! ;)
Vooral dat gedoe met die trage gameplay vind ik toch altijd een vervelend punt.
Je moet in bf gewoon wat zuiniger met "leven" omgaan, healen gaat ook in bf tegenwoordig automatisch maar een medkit is wel een stuk sneller.
Dit is gewoon een verschil tussen twee games en ik vind het raar om dit als minpunt te zien.

Je moet Bf3 en Cod apart bekijken en vooral niet vergelijken.!!!

[Reactie gewijzigd door Electromonkey op 17 februari 2012 10:39]

Spellen moet je nooit vergelijken.
Dat ten eerste.
Ten tweede
Ieder spel is verschillend. Overal zijn haken en ogen.
Dit is echt met recht op elk zoutje een slakje leggen. ehhh op elk slak een zoutje leggen. Sommige dingen moet je gewoon accepteren dat die er zijn.
Healen gaat niet automatisch in Hardcore mode.
Met puntjes origin en Battlelog ben ik het helaas met je eens... Werkt inderdaad niet lekker
Als CoD fan moet je dan ook geen review gaan maken van BF3, of het er in ieder geval niet boven zetten -__-. Bereid je maar voor.

Je hebt er wel wat van gemaakt daarentegen dus kudos daarvoor.

Ben het niet helemaal eens met een aantal van je punten:
zo is de singleplayer ook gewoon te starten vanuit origin in offline modus zonder tussenkomst van battlelog
daarbij doet battlelog zijn werk best goed bij het vinden van servers, het joinen is soms inderdaad een ander verhaal, dat kost nog wel eens drie pogingen
ook is battlelog wat mij betreft ideaal om je stats in te bekijken, iets wat niet kan met cod zonder te betalen als ik me niet vergis
van gamecrashes heb ik ook geen last, en de punkbuster/realtek issue heb ik ook nog nooit van gehoord wat betreft BF3, terwijl ik toch echt met een realtek chipje zit en er wel last van heb gehad in BC2

Er zitten inderdaad een aantal minpunten in, zoals origin (bleh) en het joinen van servers (niet het zoeken), maar ik denk dat die voor de meeste mensen niet opwegen tegen dat moment dat je in een jet zit en iedereen het leven zuur maakt, om maar een voorbeeld te noemen.
LOL, jij hebt het geval dat ik met m'n SE X10 Mini Pro had :p Eigenlijk best goed, maar zoveel kleine dingen die je zelf belangrijk vind, die daardoor het totaalbeeld verknallen.

Anyway, als CoD fan (was het enige dat de HD4870 512MB nog trok...) ga ik binnenkort ook BF3 proberen!

Hoop aan de hand van je review me op bepaalde dingen te kunnen voorbereiden zodat ik het graag speel!

Bedankt voor de review!
Goede review. Ik ben wel helemaal verslingerd aan Bf, daarvoor cod 4 fan. Het langzame vind ik vaak juist erg leuk, maar ik herken me erin dat dit niet altijd leuk is, ik zoek dan een kleinere map, wat het weer wat opheft. Spellen zijn heel verschillend, cod (4) is in mijn ogen ook nog altijd een erg fijn spel, maar heel anders. daarbij wordt ik dan regelmatig door supersnelle reflexkiddies kapotgeschoten, om maar niet te spreken van alle hackers (met name de nieuwere delen van cod die ik dus ook nooit meer doe.
Cod en BF3 blijven gewoon toppers ieder zijn voor en nadelen

[Reactie gewijzigd door d1zzje op 28 februari 2012 15:34]