Nexto M1 ND2325 (2.5" , IDE, USB 2.0, Cardreader, Zilver) Review

Derice 6 oktober 2007, laatste update op 18 oktober 2009, 1.774 views

Nexto M1 ND2325 (2.5" , IDE, USB 2.0, Cardreader, Zilver)

Pluspunten

• Snel
  • Laag gewicht
  • Simpele bediening
  • Veel accesoires
  • Grote opslag capatiteit
  • Ondersteuning voor veel geheugentypen.

Minpunten

• Menu alleen in het Engels
  • Handleiding niet in het NL
  • Chroom laat snel vingerafdrukken zien.

Ik was opzoek naar een degelijke, snelle imagetank zonder allerlei extra features die bovendien nog een redelijke prijs had.
Dat denk ik gevonden te hebben in de NextoM1 ND2325.

't is een mooie zilveren behuizing om een 2.5" HDD heen (128 x 70 x 23 mm)
De behuizing heeft dus ook ongeveer die afmeting. Ietsjes ruimer omdat er natuurlijk ook nog ruimte moet zijn voor de verschillende geheugenslots en de interfaces voor stroom/USB connectivieteit.
De interfaces zijn afgewerkt met een chromen afdek plaat, daar zie je helaas vrij snel al vingerafdrukken en kleine krasjes op terug.
Gewicht is laag +/- 230 gram.

Verder zit er een klein (grote van een SD kaartje) monochroom LCD schermpje (met backlight) op waarop je een beknopt (engels) menu ziet en de stauts tijdens het kopieren van je geheugenkaarten.
Het apparaat wordt bediend door 1 enkele knop op 3 verschillende manieren.
Namelijk kort indrukken, lang indrukken en de 'dubbelklik'.
Tevens geeft deze knop 3 kleuren weer als status indicatie en knippert deze ook bij activiteit.

De NextoM1 kan Compactflash I/II (incl. MicroDrive) en SD/SDHC, MMC en Memorystick (Pro/Duo) uitlezen.
Zelf maak ik enkel gebruik vn CF, wat prima werkt.
Naast de slots voor de kaarten zitten er aansluitingen op voor:

- een externe batterij (eventueel kun je daar een externe AA houder op aansluiten)
- mini usb voor naar de pc
- reset button
- USB-OTG interface

In de doos zit een adapter voor 't lichtnet (5 uur opladen), backup capaciteit per acculading: 65 GB.
USB 2.0 kabel (de image tank werkt niet op een 1.0/1.1 kabel!)
Klein tasje/hoes om de image tank in te bewaren.
Handleiding in 't chinees? en Engels.
Een kleine schroevendraaier zodat je de HDD kunt inbouwen/vervangen.
Enkel 2.5" HDD's met PATA (IDE) passen hier in (FAT32).

Geadverteerd wordt er met dat deze image tank een 1GB in 1 minuut kan leeg trekken. Bij mij doet ie er 87 seconden over. Maar dat kan wellicht komen omdat ik geen snelle CF's heb. Toch vind ik dat al vrij vlot!
Nadat het kopieeren voltooid is komt er in het display een bericht te staan dat het gelukt is.

Zonder HDD zal je het zo'n 110 euro kosten (okt 2007).
Met HDD zal de prijs oplopen, afhankelijk van de omvang van de schijf.

Link naar fabrikant: http://www.nextodi.com/en/product/M1_en.html

Heb jij ook een Nexto M1 ND2325 (2.5" , IDE, USB 2.0, Cardreader, Zilver)?