HP x22LED (WS230AA) Zwart Review

_Christiaan_ 15 februari 2012, laatste update op 15 april 2012, 730 views

HP x22LED (WS230AA) Zwart

Pluspunten

• Design (smaken verschillen uiteraard, maar gezien de generieke vorm kan dit voor veel mensen gelden)
  • Beeldkwaliteit is wat je van een mainstream standaard monitor mag verwachten
  • Goede kijkhoeken
  • LED edge-lit, dus gaat lang mee

Minpunten

• Beeld is ietwat koeltjes
  • Afstellen van de kantelhoek in de voet is 'eng'. Je weet niet hoe ver je door kan tilten eer dat het voetje misschien wel breekt.
  • LED edge-lit, dus geen full-array LED. In theorie dus een oneven verdeelde backlight, in de praktijk zie je hier niks van.

Voor 77 euro dit scherm gehaald bij Wehkamp.

Ik ben altijd tevreden geweest met de kwaliteit van HP en dat was bij deze monitor niet anders. Dat 'gevoel' krijg je al bij het uitpakken: HP heeft het allemaal netjes en compact verpakt.

In elkaar zetten en installeren is een eitje. Je hebt geen schroevendraaier nodig en ook geen drivers - aansluiten en klaar. DVI- en D-sub kabels zijn bijgeleverd. Vooral met de DVI was ik blij, want vroeger zat dit normaal gesproken niet bij de monitor geleverd. Ik weet niet hoe dat nu is, volgens mij is het tegenwoordig vaker bijgeleverd.

Over het design ben ik wel te spreken, al is het uiteraard wel een stofmagneet. Alhoewel een glossy finish over het algemeen niet wordt geassocieerd met zakelijk, vind ik dat deze monitor toch een zakelijke indruk uitstraalt. Ook van de zijkant en de achterkant vind ik hem er zeer elegant uitzien. Als je van smalle bezels houdt dan ben je met deze monitor trouwens aan het verkeerde adres.

En dan natuurlijk het beeld. Ik krijg best veel verschillende monitoren voor mn neus (laptop, computers op de universiteit, op mn werk, bij mn ouders, etc.) en ik zou dit beeld omschrijven als 'prima', oftewel 'gewoon goed'. Hij geeft een vrij koel beeld. Kleurweergave heb ik weliswaar beter gezien, maar voor 77 mogen we echt niet klagen met dit scherm. Ghosting heb ik niet kunnen ontdekken; volgens mij is dat niet meer zo van deze tijd. Eigenlijk is het gewoon een no-nonsense scherm. Precies wat je van een TN-paneel mag verwachten. Geen dode pixels kunnen ontdekken, een acceptabele (tamelijk lage) vorm van backlight bleeding. Goede backlight verdeling. Bij 100% zwarte of 100% witte beelden zie je dat de hoeken ietsjes donkerder of lichter zijn dan de rest van het scherm. Maar imo ruim binnen acceptabele limieten. Gewoon een mainstream beeld. De kijkhoeken zijn voor hedendaagse (2012) begrippen niet gigantisch, maar bij normaal gebruik zal je hier geen last van hebben. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het scherm van mijn Macbook (2009), waarbij je bij normaal gebruik al vertekende beelden ziet. Maar bij deze HP heb je nog ruim 'speling' als je normaal voor je scherm zit, voordat je vertekende kleuren gaat zien.

Het OSD ziet er een beetje crappy uit maar er is prima mee te werken. Eigenlijk hoef je niet aan de OSD te komen als je het met DVI gebruikt: out-of-the box instellingen zijn gewoon goed. Zonder de OSD te starten, kan je met de plus-toets de 'eco-modus' instellen. Waarom het eco modus heet weet ik niet, ik zou het eerder 'modus noemen'. Mijn ogen worden gauw moe dus ik heb em op 'text' ingesteld: de laagste helderheid. Daarmee vond ik hem nog iets te fel, dus heb ik in het OSD de helderheid nog een stuk lager gezet.

Zoals al verteld heb ik in mijn geval het scherm niet kunnen betrappen op dode of luie pixels. Ik twijfelde eerst of ik het beeldscherm wel kon tilten. Het armpje is vrij dun, dus ik heb even de manual erop nageslagen om te checken of ik hem wel echt kon tilten. Het tilten voelt fragiel aan en een beetje zonder gevoel. Dus 1 keer goed zetten en niet meer aankomen. Tilt is het enige wat je aan de voet kan afstellen.

Al met al ben ik erg tevreden met het scherm, en ik denk dat je hier nog jaren plezier van kan hebben.

Heb jij ook een HP x22LED (WS230AA) Zwart?

Was dat een tijdelijke aanbieding? Kan hem niet voor 77,- vinden, das wel ultiem goedkoop lijkt me..
Ok, mooie deal dan :), goeie review ook.