TomTom One V2 (Benelux) Review

TERW_DAN 2 oktober 2007, 1.764 views

TomTom One V2 (Benelux)

Pluspunten

• positiebepaling
  • afwerking/stevigheid
  • formaat

Minpunten

• geklooi met software

Design & bouwkwaliteit Score: 3
Instructies Score: 4
Kaartmateriaal Score: 4
Positiebepaling Score: 4
Features Score: 4
Een tijdje geleden heb ik een tom tom one V2 gekocht, omdat ik het zat was continu te verdwalen als ik weer een keer ergens naar toe ging en mijn alternatieve navigatiesysteem (notebook met GPS en MS autoroute) niet echt fijn werkte.

Omdat ik een betrouwbaar systeem wilde heb ik voor Tom Tom gekozen. Toch een van de grotere spelers, en van de systemen die ik heb gezien vond ik dit ook de fijnste om mee te werken.
De TomTom one V2 is relatief compact en daardoor makkelijk mee te nemen (hij past prima in je broekzak, borstzakje of voorvakje van een rugtas). Ideaal als je hem niet in de auto wil laten liggen of als je niet in de auto zit maar toch navigatie wilt hebben. Op de fiets is dit ook prima bruikbaar, doordat de ingebouwde batterij het zo'n 2 uur uithoudt zonder opgeladen te worden, lang genoeg voor de meeste fietstochtjes.
Het design is redelijk simpel, gewoon een plat apparaatje met schermpje en een zuignap. Maar veel meer is ook niet nodig. Verder is het apparaat solide en stevig genoeg, zeker het touchscherm is stevig genoeg om goed tegenaan te tikken, je hebt niet het idee dat het snel doormidden zal breken, waardoor je niet heel voorzichtig te werk hoeft te gaan.

De plaatsbepaling van dit ding werkt prima en is erg nauwkeurig, als ik op de verkeerde rijbaan zit van de snelweg (doordat er bijv wegwerkzaamheden zijn) dan is op het scherm al prima te zien dat je niet op de rijbaan zit waar je op behoort te zitten.

De software die erbij zit werkt redelijk. Voor het standaard navigeren in de auto gaat het prima, al kloppen niet alle straten en moet je goed opletten welke afslag je nu wilt hebben (want hij wijst ook naar afslagen waar je niet in kan, omdat de doorgang nog geen meter breed is (paadje tussen de doorgaande weg en woonerf bijv.). Verder zit er een vervelende eigenschap in dat hij bij fietsroutes er altijd van uitgaat dat naast een autoweg een fietspad ligt. Op een fietsrit van Cuijk naar Afferden heeft hij me 2x over een autobaan gestuurd waar dus geen fietspad lag en 1x over de snelweg. Gelukkig herstelt hij de fout wel, maar het kan goed een km of 2 omrijden worden, waardoor je niet altijd de snelste route te pakken hebt.

Verder wordt er ook backup software bijgeleverd, maar die is echt brak. Ik dacht verstandig te zijn om backups te maken van de huidige geheugenkaart, zodat ik kon kijken of ik ook wat nieuwe stemmetjes toe kon voegen, maar niet m'n originele geheugenkaart wilde verknoeien. Nadat gedaan te hebben had ik een backupfile van 1kB en was de originele geheugenkaart verknoeit.

Het leuke is dat je geen mogelijkheid hebt om de software te herstellen. Door zoiets onzinnigs moet je de geheugenkaart opsturen naar TomTom zodat ze hem daar kunnen herprogrammeren :X Iets dat echt heel omslachtig gaat. De software gebruik ik dus maar niet meer, heb handmatig een backupje gemaakt door gewoon de files te kopieren en dat werkt wel goed.

Betrouwbaarheid van de software, met name de backupsoftware laat te wensen over, vandaar een slechte beoordeling op dit punt, omdat de software op het apparaat ook veel rare fouten heeft als het op de maps aankomt.

Maar als je de software niet gebruikt en rekening houdt met de fouten die de kaarten hebben dan is het een prima apparaat. De prijs is nu nog eens zo'n 60 lager als toen ik hem kocht, dus dat is alleen maar gunstig. Ik vond het het ding zeker z'n geld waard, gezien ik hem al vrij snel heb terugverdiend door niet iedere keer fout te rijden (waarbij een gemiddeld gebruik van 1:5 niet ondenkbaar was).

Al met al kan ik zeggen dat het geval prima werkt, al zal een evt volgend navigatie systeem bestaan uit een PDA met een losse GPSdongle. Al is het maar omdat je dan niet moeilijk hoeft te doen met software, maar gewoon erop kan gooien en kan werken en mocht er wat fout gaan, dat je dan binnen 10 minuten weer een werkend systeem hebt, dat viel me erg tegen van het ding.

Heb jij ook een TomTom One V2 (Benelux)?

Software is makkelijk opnieuw te herstellen met backup, wat jij bedoelt zijn de maps op het ingebouwde geheugen of de SD kaart. Deze moet je gewoon handmatig via XP/Vista drivebeheer overzetten. Niks geen geklooi.
Dat is het probleem juist. Die backup kun je dus niet maken met de backuptool die erbij zit, zonder de originele kaart te verneuken. De backup is prima te maken door het handmatig te doen, dat heb ik nu ook gedaan, maar het is brak dat je de software niet zelf kunt herstellen (want je hebt immers geen werkende backup). Dat valt dus zwaar tegen.
Ach ja, 1 ervaring van iemand die de software 'brak' vindt wil natuuriljk nog niets zeggen. Er zijn namelijk miljoenen mensen die de backup software wel goed vinden ;).