Specificaties Single core @ 2,08GHz - Bekijk alle specificaties

AMD Athlon XP 2600+ (S-A, 2.08GHz, 256KB, 333MHz FSB, 68W, Boxed) Review

4AMD 22 april 2005, laatste update op 24 april 2005, 1.441 views

AMD Athlon XP 2600+ (S-A, 2.08GHz, 256KB, 333MHz FSB, 68W, Boxed)

Pluspunten

• Zeer stabiel, zelfs bij 24/7 gebruik
  • Wordt niet te warm
  • Ondersteuning voor SSE
  • Ondersteuning voor 3DNow
  • Ingebouwde temperatuursensor
  • Makkelijk te installeren
  • Drie jaar garantie van AMD zelf
  • Goede gecertificeerde standaardcooler
  • Beste prijs/snelheid verhouding
  • (ten tijde van aankoop)

Minpunten

• Geen
  • (alleen is inmiddels de nog betere AMD Athlon 64 uitgekomen die alleen maar voordelen heeft boven de AMD Athlon XP en tevens momenteel de beste prijs/snelheid verhouding heeft, net als de AMD Athlon XP die had ten tijde van aankoop)

Toen ik in juni 2003 besloot een nieuwe computer aan te schaffen heb ik een groot aantal tests gelezen, waaruit bleek dat de AMD Athlon XP de beste processor van dat moment was. Ook stond er in de tests dat de voorkeur niet gegeven moest worden aan de Tray versie maar aan de Retail versie, omdat deze inclusief drie jaar garantie van AMD zelf en met gecertificeerde standaardcooler geleverd werd. Vandaar dat ik toen besloten had de Retail versie aan te schaffen.

Snelheid geheugen en Front Side Bus gelijk

Omdat het geheugen wat ik voor de computer in gedachte had op 333-MHz liep wou ik ook dat de Front Side Bus (FSB) van de processor op die snelheid liep, wat volgens de tests sneller was (vanwege het niet op elkaar hoeven te wachten).

Installatie

De installatie van de CPU op het moederbord ging gemakkelijk. Ook de bijgeleverde standaardcooler van AMD bevestigen ging eenvoudig, geen gedoe met koelprut of pasta, maar alleen een soort sticker van de onderkant van het koelblok met fan afhalen en op de CPU drukken, stroomaansluiting van de fan op het moederbord aansluiten en klaar was de installatie.

Ervaringen

Ik vind mijn aankoop na de tot nu toe opgedane ervaring nog steeds zeer goed geslaagd, de processor wordt dag en nacht gebruikt en werkt altijd. Wanneer het nu weer juni 2003 was zou ik exact dezelfde processor kopen, maar wanneer ik nu een nieuwe processor nodig zou hebben dan zou ik een AMD Athlon 64 processor aanschaffen. Ook omdat de AMD Athlon 64 momenteel de beste prijs/snelheid verhouding heeft.

De AMD Athlon XP 2600+ processor met 333-MHz FSB is een stabiele, niet te warm wordende, makkelijk te installeren, goed te betalen en uitstekend functionerende CPU die ik kan aanraden aan iedereen die een processor zoekt voor een moederbord waar dit rekenwonder inpast.
Wanneer je echter een nieuwe computer gaat kopen, neem dan de nog betere AMD Athlon 64 processor, die op dit moment ook de beste prijs/snelheid verhouding heeft.

Heb jij ook een AMD Athlon XP 2600+ (S-A, 2.08GHz, 256KB, 333MHz FSB, 68W, Boxed)?

Negatieve eigenschappen:
- Inmiddels is er de nog betere AMD Athlon 64
Toen deze Athlon XP uit kwam, was er nog geen enkele Athlon 64 op de markt. Dus ik denk dat dit niet een slechte eigenschap van de processor is aangezien dit niks met de eigenschappen van de door jou ervaarde product.

Is een slechte eigenschap van een Athlon XP 1700+ ook dat er betere versies zijn zoals de Athlon XP 3200+?
wel als je 'm nu koopt...
Als je nu over een isa geluidskaart schrijft is dat er nu betere geluidskaarten zijn toch wel een argument tegen.
Ik kan het in grote mate eens zijn met jouw verhaal. Ik heb ook een 2600+ aangeschaft in 2003 en sindsdien heeft deze processor alleen maar overuren gemaakt zonder te mokken. Dit geldt trouwens ook voor het superstabiele Gigabyte GA7N-400 pro moederbord en de 3 maxtor schijven. Alles werkt gewoon probleemloos!
Ik ben het absoluut niet eens met het feit dat de processor koel blijft.

Ik heb al 3 verschillende koelers gehad,
Als eerst een Spire Whisperrock 4 ( goedkoop ding ) en deze hield hem niet onder de 60 graden IDLE !
Erg stil was deze ook niet, maar een Nexus AXP3200 gekocht. Deze hield het ook rond de 60. Die maar ingeruild omdat de koeler toch teveel lawaai maakte.
Toen een Arctic Coppersilent tc gekocht (temperature controlled). Deze houd het nu net onder de 60 maar met spellen gaat ie ver boven.

Kortom ik krijg dat ding niet koel, kast is ruim genoeg, kabels weggewerkt en heb Zalman en Arctic Silver 5 koelpasta gebruikt..

Zelfs de kast vol hangen met casefans helpt niet..
Ik hoor vaker verhalen dat mensen hun AMD Athlon XP niet koel kunnen krijgen.

Ikzelf heb hier nog nooit last van gehad. Veel redenen van een te warme processor zijn ook:
Slechte installatie
Slechte airflow
Slechte omgeving (warme kamer, weggestopt in een kastje o.i.d.)
Slechte temperatuursensor. Ik heb veel sensoren gezien (op allerlei verschillende borden, ook op Intel Desktop Boards) die een verkeerde waarde afgeven bij hoge temperaturen. Wanneer de processor richting de 60 graden loopt gaat de sensor er per graad een aantal naast zitten.

Een voorbeeld:
AMD Duron 1200 @1400MHz (1,85V) met slechte airflow. Burn-in test draaien en de processor werd 56 graden. Relatief kort daarna werd de processor geen 57 maar 58 graden. De volgende stap (lees graad) kwam er geen 58 te staan maar 60. Al met al werd de CPU ~59 graden en gaf de meting van het moederbord 63 graden aan.