Apple MB110 (Qwerty NL) Review

Koen B. 12 februari 2012, laatste update op 13 februari 2012, 4.624 views

Apple MB110 (Qwerty NL)

Pluspunten

• typt heerlijk;
  • strak ontwerp;
  • zeer goede bouwkwaliteit;
  • solide, verschuift niet;
  • USB 2.0 ingangen aan zijkanten.

Minpunten

• geen Windows-drivers aanwezig;
  • dan toch de prijs

Op het kantoor waar ik werk, werkt men sinds jaar en dag met Apple. Al vanaf de eerste werkdag werd ik verliefd op de manier van typen op deze toetsenborden. De toetsen typen zo licht, zijn volledig vlak en er zit afstand tussen de toetsen wat ik zelf erg fijn vind. Ik had ook het idee dat ik op deze toetsenborden sneller en foutlozer kan typen dan op de traditionele toetsenborden, maar misschien is dat slechts een gevoel (wanneer er zo meteen allemaal fouten in deze review worden opgemerkt klopt deze hypothese dus niet;).
Omdat ik thuis een Windows-omgeving gewend ben, werk ik op kantoor via VMWare met een W7-licentie op de iMac's. Windows heb ik dus op mijn Werkplek op kantoor geïntroduceerd en na 3 jaar trouw dienstverband vond ik het tijd worden om het ergonomische Apple-keyboard op mijn werkplek thuis te introduceren.

De verpakking en inhoud
Eerst even een fototje van de gesealde verpakking voor de Apple-freaks onder ons:

En zonder seal:

Voor de rest trof ik nog een usb-verlengkabel en een handleiding in de doos aan:

Ergonomie
Zoals in de inleiding al gezegd, is dit toetsenbord door de volledig vlakke toetsen, de korte toetsaanslag en de ruimte tussen de toetsen zeer ergonomisch te noemen. Overuren maken met dit toetsenbord heb ik nooit een probleem gevonden!
De hoek waaronder het toetsenbord staat is niet in te stellen, maar is gewoon precies goed.

Functionaliteit binnen Mac OS
De F1-F12 toetsen bevatten naast de F-functie allemaal leuke functies voor wanneer men onder Mac werkt met een Apple Cinema/Thunderbolt display of iMac, zoals de backlicht dimmen of juist laten toenemen, volume zachter of harder, nummer/video pauzeren/aanzetten/doorspoelen etc.

Functionaliteit binnen Windows7
Zoals Microsoft bij haar luxere toetsenborden software mee levert om Mac OS-functies aan het toetsenbord toe te kennen, doet Apple dat niet voor Windows, dat is jammer. Nu mis ik dus de multimedia toetsen die ik op mijn Microsoft 3000 toetsenbord gewend wel was. Ook is er geen Prnt-screen functie werkt niet :( .

Update: Multimedia en Printscreen functionaliteiten binnen windows 7:
- Download en instaleer Windows NET frame 4: http://www.microsoft.com/...f4-4491-b0e5-b386f32c0992 ;
- Download de fix .exe op: http://appletips.nl/een-a...gebruiken-onder-bootcamp/ (met dank aan tweaker iMick);
- Enjoy de Mac functionaliteiten binnen Windows!

Mac functionaliteiten binnen Windows:

Voor de rest belangrijk, de Windows- en de Alt-toets zitten omgedraaid! Zelf vind ik dit natuurlijk geen probleem omdat ik dat op kantoor gewend ben, maar ik kan me voorstellen dat andere Windows-gebruikers zich er dood aan kunnen ergeren (vooral toetsencombinatie Ctrl+Alt+Del) voelt ineens erg raar ;) . Gelukkig maar dat je door de Mac toetsen met F4 direct naar taakbeheer in Windows gaat).

Nog even een fotootje naast mijn Microsoft 5000 Bluetrack Mouse (Best of both Worlds):

De oplettende kijker ziet dat de USB ontvanger van mijn muis aan de rechterkant van het toetsenbord in een USB port is ingeplugd. Aan de linkerkant zit ook een USB-port, handig voor bv een USB-stick. Beide USB poorten zijn USB2.0 .
Het toetsenbord is dus eigenlijk tevens ene USB-hub, een van de twee redenen waarom ik ook voor de draad versie ben gegaan. Andere redenen is natuurlijk dat ik geen batterijen of accu's hoef te vervangen. Nu gebeurt dit bij een toetsenbord maar heel weinig, maar als het gebeurt komt het altijd ongelegen! ;)

Precisie
Door de afstand tussen de toetsen is het vrijwel onmogelijk een verkeerde toets in te drukken. Bovendien is het toetsenbord lichtgevoelig en heeft het een zeer korte aanslag, waardoor ik het idee heb dat ik er heel erg snel mee kan typen :*)

Vormgeving
Tja, wat kan ik hier over zeggen. Apple heeft haar zaakjes weer goed voor elkaar. Ooh, iets wat ik zelf geweldig vind: er zit een klein groen Led-lampje in de caps-Lock toets, zodat je op de toets kan zien wanneer je in caps-Lock werkt, briljant!

Bouwkwaliteit
Vergeet het design, de vlakke toetsen en de afstand van de toetsen: dan nog zou ik waarschijnlijk dit toetsenbord hebben gekocht. Het bestaat namelijk uit mooi zwaar uitgevoerd aluminium wat er niet alleen mooi uitziet, maar ook zeer praktisch is. Door deze overdimensionering verschuift het toetsenbord vrijwel nooit.
Daarnaast, de toetsen zijn zo geplaatst dat er geen vuil/kruimels in het toetsenbord kunnen komen. Handig met schoonmaken of wanneer je aan je werkplek wil lunchen, dit scheelt het toetsenbord ondersteboven wild heen en weer bewegen ;) .

Drivers en ondersteuning
Dit heb ik in het kopje: Functionaliteit binnen Windows7 eigenlijk al behandeld. Dus wederom: jammer dat Apple geen Windows-drivers mee levert voor de multimedia toetsen, maar met de informatie in deze review is dat eenvoudig op te lossen!

Het klinkt misschien cliché, maar ik vind het toetsenbord door de bouwkwaliteit en ergonomie elke euro waard. Het is dan wel wat duurder dan een (draadloos) Microsoft of Logitech toetsenbord met veel meer functies, maar stel je zelf dan de vragen?
- zijn deze ook van aluminium?
- typen ze net zo lekker?

Met het antwoord op deze vraag kom je al snel tot de conclusie dat dit toetsenbord haar geld dus meer dan waard is. Toch krijgt echt van mij maar 3 sterren, want ik weet zeker dat ik ook aardig wat eurootjes voor het beeldmerk op de zijkant van de doos heb betaald. Het blijft massaproductie en de aluminiumprijs is echt niet dusdanig hoog om een toetsenbord aanzienlijk duurder te maken, enkel de bewerkingsapparatuur moet natuurlijk terugverdient worden.

Algemene Conclusie
Ik kan iedereen aanraken om dit toetsenbord aan te schaffen, ook windows gebruikers! De omgewisselde plaats van de Windows-key en de Alt-toets went snel en kan anders dmv software omgewisseld worden. Alleen jammer van de missende drivers.

Heb jij ook een Apple MB110 (Qwerty NL)?

Meer advertenties

Kijk hier eens: http://appletips.nl/een-a...gebruiken-onder-bootcamp/
De oplossing voor o.a. je problemen met Printscreen!
Bedankt, ik ga hier als ik er tijd voor vind zeker ene blik op werpen!
Daar dacht ik dus ook meteen aan, want Bootcamp heeft windows drivers, ook voor bijv. de muis.
Druk op de afbeelding op: 'afbeelding bekijken' om ook de rechterkant van de foto te zien!
Voor chrome gebruikers: Rechtermuisknop -> afbeelding openen in nieuw tabblad of http://8.media.hyves-stat...qDDe/0/img1469860799.jpeg

Mooi toetsenbord, nog steeds, maar vind het jammer dat de integratie op Windows minder goed is.

Een Emprex 6310U typt bijna hetzelfde en is een stuk goedkoper, en wel voor Windows. Dus als je absoluut de gok niet wilt wagen aan de verplaatste alt en windows toetsen, is het kopen van deze Emprex een goede deal!
Of je kunt het plaatje naar de exacte breedte van de ruimte resizen, welke 576 pixels is, en dan er een link van maken naar de grotere versie :)

edit:typo

[Reactie gewijzigd door Core2Quad op 11 februari 2012 23:37]

hoop tekst voor een keyboard! knap. t is inderdaad jammer dat windows 7 niet goed wordt ondersteund. ik gebruik zelf een macbook pro met paralells en daar wordt in de virtuele windows 7 appeltje-q gemapt aan alt f4.

dus de software helpt je zeg maar. wie weet komt het nog,...maar de keyboards zijn zeker fijn om te gebruiken! +1 voor de review.
Heerlijk simpel zoals deze toetsenbord eruitziet. Ook geen slechte review btw.
Heb zelf een nieuw toetsenbord op de kop kunnen tikken voor 31 euro bij de veiling van Mycom. Zelfs al wilde ik heb niet, zou ik hem nog hebben gekocht. Geweldig toetsenbord, zeker elke euro waard.

Heb zelf voor software gezocht waarbij je de volume knoppen op het toetsenbord zou kunnen gebruiken, maar heb het na een tijdje opgegeven.

Nette review btw!
Heb hem zelf ook maar ik gebruik hem voor een windows systeem. Paar knoppen lukken niet. Ik heb spijt dat ik hem gekocht heb.
Voor mij werkt het bestandje dat je via de link van iMick krijgt perfect, je moet alleen wel eerst Microsoft .NET frame 4 installeren, even een fotootje

[img]http://5.media.hyves-stat...7ve0/0/img1470347724.jpeg[/img]

Ik zal dit even in de review aanpassen voor toekomstige lezers, iMick, enorm bedankt!:
Hmm... ben het op zich grotendeels eens met deze review, maar mis eigenlijk één echte flaw van dit ontwerp: ze gaan in no-time kapot bij een kopje koffie, cola, etc. over het toetsenbord. De vorige reeks mac toetsenborden konden heel veel hebben, maar deze sneuvelen echt heel snel. Mocht je nooit zo stom zijn om dit te veroorzaken dan is zo'n toetsenbord prima, maar op mijn werk gaat er regelmatig eentje naar de knoppen....
Tsja, dan moet men het maar af leren te drinken boven een toetsenbord. Bijna geen enkel toetsenbord kan tegen koffie of cola.

Wellicht kan een beschermlaag van plastic helpen?
Drankjes ALTIJD links van je zetten als je rechtshandig ben, probeer hem dan nog maar om te stoten ;) . Mja, paprikachips en dit toetsenbord is overigens wel eng :P
Nette review. Grappig dat ik juist het omgekeerde heb gedaan. Windows keyboard met een iMac (Logitech Dinovo)
Die capslock-led geniaal vinden.. sorry hoor, maar dat hadden die mega dikke dingen van IBM vroeger al.
Tja, generatieverschil hè :p Maar toch, de meeste huidige toetsenborden op de markt hebben het niet, dus dan is het toch als nog een 'slim' idee om het erin te houden ipv weg te bezuinigen? ;)
Wil je alsjeblieft deze fout eruit halen: ". Al vanaf de eerste werkdag werd ik verlieftD op de manier van typen op deze toetsenborden."
Verder leuke review :)
Zo, super bedankt Tim! Dit kon idd echt niet (zeker niet als ik vertel bij wat voor een bedrijf ik werk :P). Overigens ga ik nu wel mijn notificatie e-mails uitzetten, want ik betrap mezelf er nu op dat ik iedere reactie direct lees en erop aan het reageren ben.