Konica Minolta Magicolor 2430DL (A4, 20/5 ppm, USB 2.0 & 100mbit) Review

Boudewijn 12 december 2007, laatste update op 26 februari 2009, 951 views

Konica Minolta Magicolor 2430DL (A4, 20/5 ppm, USB 2.0 & 100mbit)

Pluspunten

• Snel
  • Kwalitatief degelijk
  • Netwerkinterface

Minpunten

• Foto's zijn wat minder
  • Lawaaierig
  • Energieslurper?

Inktverbruik Score: 3
Muziekweergave Score: 4
Afdruksnelheid Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 3
Prima printer zolang je met Apples of Windows werkt.
Met Linux heb ik het diverse malen geprobeerd, maar hij is niet aan de praat te krijgen.

De 2430 is vrij zuinig, en heeft een vrij standaard webinterface. Niets geks opzich, waarbij zowel IPP als SMB wordt ondersteund op het gebied van netwerkprints.

Klein puntje is wel het feit dat de printer nogal groot, zwaar en lawaaierig is. Hij produceert echt veel geluid bij het opwarmen, en kan hierbij volgens de manual toch echt 1100 (!!!) Watt verbruiken. Of dit daadwerkelijk zo is heb ik nog niet geverifieerd.

Foto's zien er redelijk uit, maar daar heb ik hem ook niet voor gekocht. Met name zw-tekst komt er snel (20ppm is genoeg voor thuis) en netjes uit. Daarbij is het tonerverbruik heel redelijk, zeker als je nu en dan de tonersets van Minolta neemt; die zijn regelmatig in een grote versie als aanbieding te krijgen.

Heb jij ook een Konica Minolta Magicolor 2430DL (A4, 20/5 ppm, USB 2.0 & 100mbit)?

Gebruik momenteel een Konica Minolta 2530DL en heb tevens problemen ondervonden om deze onder Linux (Feisty Fawn 7.04) werkend te krijgen.

Mocht je gebruik maken van een Ubuntu distro dan hierbij een (mogelijke) oplossing:

- Download de laatse driver (in mijn voorbeeld Magicolor2530DL-2.0.0-1 en plaats deze op de dekstop.
- Vervolgens moet deze omgezet worden in een debian format:

type in terminal het volgende:

cd Desktop
sudo alien 2530DL2.0.0-1.i386.rpm

Dubbelklik op de op *.deb file en installeer deze (via packetmanager).

- Start een brouwser en type http://localhost:631 (hiermee wordt CUPS opgeroepen)
- Klik op Add Printer

Belangrijk om de gedetecteerde printer welke door CUPS gevonden wordt niet te accepteren!

- Voer een printernaam in (zonder spaties of bijzondere tekens)
- Type vervolgens in de URL

socket://192.168.1.14:9100

Bovengenoemd adres geldt als voorbeeld!
Gebruik hiervoor een bekend (fixed) IP-adres voor jouw printer; vergeet niet het port adres 9100.

Kies als Device "AppSocket. HP jet Direct"

Vervolgens zal een manufacture box verschijnen om een keuze te maken.
Sla dit over en brouwse direct naar de PPD-file; deze bevind zich in de volgende map:

/usr/shar/cups/model/KONICA_MINOLTA/km2530dl.ppd

Veel succes ermee!
he dank je wel, dat ziet er erg goed uit. die gaan we eens proberen :)