Specificaties 15,6" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo Essential B570e (MAB22MH) Review

Johannes77 8 februari 2012, laatste update op 8 februari 2012, 1.116 views

Lenovo Essential B570e (MAB22MH)

Pluspunten

• accucapaciteit
  • hele goede prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• 4 GB is echt niet veel gezien er ruim 1600 MB van af gaat voor gpu
  • Scherm heeft open geklapt te weinig weerstand.
  • partitie verdeling is 3 keer niets

Eerste review, wees mild;)

Deze laptop samen met mijn ouders aangeschaft voor mijn dochtertje (9 jaar oud geworden), aangezien ze steeds meer al computers gebruiken op de basisschool.

Uitgangspunt voor de aanschaf was een systeem dat niet direct zou achterlopen bij aanschaf, dus geen Celerons en Pentiums oid. Lang getwijfeld of het een AMD apu moest worden of een Sandybridge Core i3.

Mijn ouders gaven aan liever voor een systeem met AMD e450, maar qua snelheid was dat een te grote concessie.

Het is dus eindelijk een Lenovo geworden, met Core i3 2330M, 4 GB ram en Intel HD graphics voor 419

Op zich is het een hele fijne laptop, met zijn ups en downs.

Windows 7 HP is grotendeels voorgeïnstalleerd, en binnen 5 minuten werkte het systeem inclusief servicepack 1. 2 partities zijn al aangemaakt, C van 421 GB en D 29 GB, dat had ik liever zelf gedaan en beter verdeeld.

Scherm is de huidige ellende standaard, 15,6 inch en 13366 bij 768 pixels, wat ik liever anders gezien (1280 bij 800) maar voldoet. Het scherm heeft edge-lit schermverlichting wat in de praktijk goed bevalt. Als het scherm naar beneden geklapt is zit hij vrij stevig, staat het scherm opengeklapt moet hij voorzichtig opgepakt worden. Voor je het weet draait het scherm een centimeter naar achteren door. Ik vraag me serieus af als dat op de eerste dag is, hoe dat na twee jaar is.

Rest van de laptop valt op dat alles wel stevig aanvoelt voor een laptop van deze prijsklasse (en ver daar boven). Souplesse van de cpu en gpu zijn redelijk goed. Het grote manco van is het geheugen, 4 GB ram is 2,35 GB voor de cpu en rest voor de gpu. Ik had verwacht dit wel via het bios oid in te kunnen stellen, maar nog niets gevonden.Komt nog 4 GB Ram bij wat makkelijker is bij Lenovo, omdat van de 2 geheugenslots er maar een gebruikt is (Ik hoef dus niet 2 reepjes geheugen te kopen) Accu is zeker heel erg goed, verwacht met normale workload zo'n 4 tot 5 uur op een accu te kunnen doen.

Toetsenbord en touchpad voelen lekker aan. Touchpad maakt het mogelijk te scrollen aan de zijkant. Layout van het toetsenbord is volledig, en voor een 15,6 inch laptop houd het in dat je daar echt aan moet wennen. Raar is dat de randen van de laptop enigszins uitsteken, wat een naar gevoel geeft, als je hem niet op een tafel/bureau gebruikt.

Warmteontwikkeling lijkt totaal te ontbreken, twee drie uur achter elkaar de laptop gebruiken en ik kan niets qua warmte ontdekken.

Voorlopige conclusie: redelijk goede machine, zolang er 4 GB ram bij geprikt word

Heb jij ook een Lenovo Essential B570e (MAB22MH)?

@kakanox 4Launch, krijg het idee dat ze meer in partijen gaan doen daar.

@hermanleen Ik hoop dat deze laptop het nog doet op het moment dat ze naar de middelbare school gaat, dan is de ingebouwde reserve (i3) hard nodig.
Ik heb deze laptop vaker in mijn handen gehad en je hoeft weinig te tweaken en je haalt zonder die rottige preinstalled virusscanner rustig 38 sec opstarttijd Dat is wat me zeker bevalt en de laptop voelt ook snel aan. Ook na 2 maanden gebruik in deze serie denk ik nog steeds niet dat ieder moment uitelkaar zal vallen. Ik vind zeker voor deze prijsklasse een goede koop. Ook de adapter is zeker een pluspunt dat het geen logding meer is.
Ik denk dat de GPU zelf zijn geheugen pakt wanneer het nodig is, je systeem zal het vast dynamisch alloceren, zoals Windows altijd doet.
Trouwens, je kan met hardeschijf partitionering in Windows 7 gewoon de hardeschijven anders partitioneren als je wilt, iets toevoegen bij de een en afhalen van de ander.

Een 15,4" laptop voor een 9-jarige vind ik zelf wat overdone, maar ach, zo heeft ze er vast wat aan eenmaal ze naar de middelbare gaat waar die dingen ook echt al heel nodig zijn.
Lijkt me dat de snelheid dan niet zoveel uitmaakt, maar oke. De stevigheid van deze apparaten is wel top, hoor ik je verder weinig over zeggen.

Review is matig, maar ik krijg wel een beter beeld van de laptop, en dáár gaat het natuurlijk uiteindelijk om ;)
Ik ben nu een dag bezig met updates binnen halen e.d., dus echt uitgebreid testen heb ik nog niet gedaan.
Had eerder het idee voor een tablet te gaan voor mijn dochtertje, maar dan leert ze goed over een scherm te vegen..... en daarna het scherm schoon te maken
Opstarten is wisselend ene keer is 48 seconden, andere keer moeten er 24000 dingen aangepast worden in Win7. Wat verwachten jullie qua review nog meer?

[Reactie gewijzigd door Johannes77 op 8 februari 2012 22:56]

Beetje vreemde review, een i3 voor een 9 jarig kind nog daargelaten.
Op dezelfde dag om 22:50 uur schrijf je dat je eigenlijk nog niet goed naar het apparaat hebt gekeken omdat je nog bezig bent met installeren. Ik zou een review schrijven na minimaal een paar dagen gebruik.
Waar heb jevm gekocht voor 419¿