Sapphire Radeon X1950 XT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) 21097-00-20R Review

SOEPSTENGEL13 27 september 2007, 949 views

Sapphire Radeon X1950 XT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) 21097-00-20R

Pluspunten

• Snel
  • Drivers

Minpunten

• Hitte

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Featureset
Bij deze videokaart krijg je 2 DVI > VGA converters, erg handig natuurlijk als je geen DVI aansluiting hebt op je monitor. Daarnaast krijg je nog eens 2 kabels waarmee je je PC op TV kunt aansluiten (componenten stekkers) en een kabel met 2 gele female tulp stekkers, ik heb nog niet achterhaald wat je daarmee kan, maar zal wel nuttig zijn als je geen componenten aansluiting hebt op je TV.
Dit vind ik genoeg, en verwacht zeker niet meer.
Oja, er zit ook nog een driver CD bij, maar een doorsnee tweaker download de recenste driver gewoon via de ATi site, dus ik heb deze geen eens uitgeporbeerd ;)

Prestaties
Destijds erg goede videokaart voor z'n prijs, stuk goedkoper als een 8800 GTS en stuk beter als X1950 Pro. Ik haal in Battledield 2 altijd hoge FPS, geloof gemiddeld rond de 60 FPS, in erg drukke gebieden zakt ie naar 40 en in rustige stijgt hij juist naar 100 FPS. Ik heb nog nooit last gehad, dat er te weinig FPS was in Battlefield 2. Ik speel op 1280 x 960 met alles op high.

Overklokbaarheid
Geen ervaring mee...

Beeldkwaliteit
Ik heb een über brakke17" CRT monitor die zelf super lelijk beeld geeft, kan dus eigenlijk geen beoordeling geven hierover.

Modbaarheid
n.v.t.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit
Super, ze leveren iedere maand weer nieuwe drivers voor Windows Vista 32bit en 64bit. Voor Linux en XP weet ik het niet, volgens mij krijgen die iets minder vaak driver updates.

Warmte- en geluidsproductie
Geluid maakt hij niet zoveel volgens mij, maar vooral tempratuur, schijnt een van de heeste videokaarten te zijn ooit. GPU tempratuur kan oplopen tot 90 graden, misschien nog wel hoger. Een RMA haalde nauwelijks de tempratuur omlaag.

Leuke videokaart voor z'n prijs. Laatst was er een voor 149 euro bij Alternate, dat is pas een goede prijs vind ik.

Een erg krachtige videokaart, misschien geen DX.10 ondersteuning, maar dat maakt mij absoluut niet uit. Ben erg te spreken over de performance! Ook is 256MB aan video ram voldoende tot nu toe. Door telkens nieuwe drivers uit te brengen zijn mijn 3Dmarks van versie 2006 in Vista met 1000 omhoog gegaan. Van 5000 naar 6000! Dat is dezelfde 3DMark score van XP.

Heb jij ook een Sapphire Radeon X1950 XT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) 21097-00-20R?

He probeer eens wat optimalisatie sites te zoeken voor games, www.tweakguides.com. Want 60fps in BF2 kan veel hoger, ik haalde een lock van 100 fps met die kaart... Ook een E6600 en toen had ik zelfs nog maar 2GB ram. Niet dat ik wil zeuren maar je kunt nog meer uit die kaart halen, ik heb 'm ook gehad en ontzettend van genoten. Superkrachtig ding in DX9. Veel plezier er mee verder! :)
Waarom heb je hem ge-RMA-ed? Vanwege de hitte :?
heb dezelfde videokaart, alleen met een Accelero koeler erop om van het stofzuiger geluid af te zijn. Mijn GPU wordt volgens ATI tray tools zelfs 95 graden tijdens het gamen. Zolang het ding er niet uit klapt, en dat gebeurt echt maar eens per maand ofzo is dat geen probleem.

Enige wat wel vervelend is dat zodra ik de door mijn pc opgewarme zolderkamer verlaat de rest van het huis wat fris vind ;)
Mag ik vragen, waarom je zon dikke game kaart hebt, lievergezegt een dikke game pc, en dan gamed op een brakke 17'' crap-beeldscherm? Beetje zonde van je centen he vind je niet? Koop dan een mooi schermpje erbij... Kosten ook de wereld niet meer.. 8-)
Met een 64 bits vista is die 60 FPS niet zo heel raar .