Logitech Ultimate Ears 600vi (Zilver) Review

Blonde Tux 6 februari 2012, laatste update op 30 augustus 2012, 1.146 views

Logitech Ultimate Ears 600vi (Zilver)

Pluspunten

• Goede kwaliteit oordopjes
  • Nette afwerking buds

Minpunten

• Fragiele connector
  • Kwaliteitsgevoel kabel

De headphones zijn aangeschaft nadat mijn Monster Lil' Jamz een onfortuinlijke val gemaakt hebben in de Noordzee. De review is als volgt opgebouwd:
- Uitleg mijn referentiekader
- Reden van aanschaf
- Eerste blik
- Ervaringen
- Verdict

Referentiekader
Als vergelijkend materiaal heb ik:
  • De standaard Apple earbuds
  • Monster Lil' Jamz
  • Sennheiser CX-300
Reden van aanschaf
In 4 jaar tijd heb ik 4 paar oordopjes versleten. In de meeste gevallen gaven deze de geest door onfortuinlijke voorvallen. In deze periode heb ik de overstap gemaakt van earbuds naar in-ear buds vanwege de steeds groter wordende frustraties in het OV van te sociaal aangelegde mensen, die graag een heel treinstel willen betrekken in hun gesprekken.

Eerste blik
De oordopjes kwamen per post binnen. De verpakking is stijlvol. Een mat zwarte verpakking met een glimmend Logitech logo. Bij het openen van de verpakking kwam er twee oordopjes ingelegd in schuim en een hardcase opberg doosje naar voren.

Daaronder waren drie boekjes bijgesloten. Een promotioneel boekje met een setje muzikanten erin, een boekje met het standaard licentie en trademark gedoe en last but not least een gebruiksaanwijzing.

Wat direct al opviel was de connector die op 90║ zat. Een pluspunt aangezien ik vaak last had van een connector die in mijn broekzak bleven steken bij vorige earbuds. Echter ik heb wel mijn bedenkingen bij de kwaliteit van deze connector. Hij voelt dun en goedkoop aan, waarvan ik zelf denk dat het fragiel is.

De kabel zelf is lang genoeg om zelfs tot een een kniezak op mijn broek te reiken.

Zoals bij alle in-earbuds zitten er genoeg "rubbertjes" bij om te voldoen aan verschillende formaten oorkanalen. Het zijn wel de eerste in-earbuds die ik met Comply Foam "rubbertjes" ben tegengekomen. Zelf heb ik ze nog niet gebruikt, maar ga ze zeker een keer proberen.

De bediening/microfoon zit aan de rechterkant net zoals het clipje om het vast te zetten aan een kledingstuk.

Op gevoel voelt de kabel gewoontjes aan, niet echt heel hoogwaardig, een gevoel dat ik wel had bij de Sennheisers en Monsta. De earbuds zelf voelen wel stevig aan en zijn netjes afgewerkt.

De houder voelt stevig aan, maar biedt helaas niet dezelfde opslag zoals Sennheiser biedt, waarbij ze een voorgevormde plastic case leverden waarbij de kabel netjes opgerold kan worden. Bij deze case moet je zelf de kabel oprollen rond je vingers voordat je hem opbergt. Mocht je dat snel en losjes doen kan dat nog steeds resulteren in een warboel, waarmee je in mijn menig het doel van een dergelijke case voorbijstreeft.

Ervaringen
De oordopjes slagen met vlag en wimpel wanneer het aan komt op filteren van geluid van buiten af. Het volume kan relatief laag blijven en toch is hij in staat om gesprekken en andere geluiden van buitenaf te te neutraliseren.

De kabel had iets dikker ge´soleerd mogen worden, gewoon puur voor mijn gevoel.

Het bedieningspaneel werkt perfect ism met mijn laptop, waarbij ik gewoon netjes iTunes kan bedienen en het geluid. (Mocht er iemand nog tips hebben hoe ik dit kan laten samenwerken met VLC of XBMC dan hoor ik dat graag, helaas is de bediening beperkt tot iTunes en het geluid.)

Onder OpenSuse werkt het perfect samen met Amarok direct out-of-the-box.

Met mijn Nexus S werkt het uitstekend, songbird reageert op alle commands. De microfoon is redelijk. Niet van geweldige kwaliteit, maar doet zijn werk.

Met mijn iPod werkt het bedieningspaneeltje niet, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik Rockbox als firmware gebruik.

Verdict
Zeer nette oordopjes, netjes afgewerkt en goede geluidskwaliteit. De microfoon had beter gekund en de connector voelt een beetje fragiel aan. Al met al zijn het goede oordopjes die hun werk doen.

edit: Op verzoek foto bijgevoegd.

edit 2: Kleine follow up: Mijn vermoedens van de connector zijn bevestigd; de draden zijn zichtbaar geworden na iets meer dan 7 maanden intensief gebruik.

Heb jij ook een Logitech Ultimate Ears 600vi (Zilver)?

Als je het dan toch over de connector hebt kan je daar best ook een foto van maken toch? :)