Toshiba Satellite A110-228 (Core Solo T1350; 512MB; 60GB; DVD+/-RW; 15.4"TFT; WXP Home) Review

Henk3 21 januari 2008, 2.127 views

Pluspunten

• Wifi ontvangst goed
  • Draait Counterstrike naar behoren
  • kunt er niet al te zware taken goed mee uitvoeren denk aan: autocad, office ect

Minpunten

• Behuizing beschadigd snel
  • Wordt toch wel heel warm
  • Niet schikt voor nieuwe games(maar dit wist ik vooraf)
  • Na een half jaar werkt de dvd speler niet meer naar behoren (zie bevindingen na half jaar)

LET OP: deze survey gaat over de Toshiba Satellite A110-224 in plaats van de A110-228. De A110-224 stond niet in de lijst dus heb ik degene gekozen met de meest gelijke specificaties.
De verschillen tussen de 224 en de 228 zijn: 40 gig hardeschrijf ipv 60 gig hardeschrijf, en een dvd/cd brand combinatie ipv een dvd brand combinatie.

Inleiding:

Voor mijn opleiding Bouwkunde zocht ik een mooi zuinig laptopje, waarmee ik lekker met school bezig kon zijn, Autocad tekenen, met matrix werken, en zo nu en dan voor mezelf een dvd-tje op kijken.
Ik vind de specificaties van de laptop een beetje karig, maargoed voor die prijs waar ik hem voor heb gekregen mag ik eigenlijk niet zeuren. Ik heb er tenslotte zelf voor gekozen.

Specificaties Toshiba A110-224:

- Intel Centrino Core Solo T1350 @ 1.86
- 512 PC2-4300 Samsung memory
- VGA ge´ntegreerd i945GM
- Samsung 40 Gig 4200 RPM S-ATA
- Wireless Lan: 802.11G
- DVD speler/ CD brander
- Besturingssysteem: Windows XP Home

Geen specificaties van wereldniveau, maar toch een geinig laptopje waar ik me goed mee kan redden.
Omdat ik veel met Autocad 2007 werk, heb ik er gelijk nog een reepje Kingston ddr2 512 memory bijgekocht, wat nu het werkgeheugen op 1 gig brengt.
Ook ben ik van plan om volgende maand een 80 of 100 gig 7200RPM schrijf erbij te kopen en deze schijf te vervangen. Aan 40 gig heb ik onderhand niet genoeg.

Rand apparatuur die ik thuis erbij gebruik:

- Logitech USB toetsenbord; omdat werken met Autocad op het laptop toetsenbord zwaar irritant is.
- Logitech USB muis
- Logitech Internet webcam
- 15 inch Compaq CRT monitor, voor MSN en WMP tijdens mijn werkzaamheden op de laptop. (wordt binnenkort vervangen door een LG 19 inch zodat ik die als hoofdscherm kan gaan gebruiken. Autocad met een groot scherm werkt toch het fijnste)
- Sitecom wireless rounter type

Eerste indruk:

Het eerste wat opvalt aan deze laptop is de compactheid van het ding. Verder ziet hij er nogal simpel uit, geen glimmende futuristische behuizing. Wat me verder opvalt is de dat de bijgeleverde adapter tijdens het opladen gigantisch heet wordt. Opzich is het ook qua gewicht een lichte laptop 2,72kg. Handig zijn ook de multimedia toetsen aan de zijkant van het toetsenbord, deze kunnen bijvoorbeeld muziek pauzeren of skippen. Verder kun je met de knoppen je mediaplayer opstarten of je browser opstarten.

Featureset:

De laptop is uitgerust met de volgende aansluitingen:
- Multimedia geheugenkaart lezertje, leest het volgende: SD/miniSD/xD/MMC/MS
- Hoofdtelefoon en microfoonaansluiting
- PCMCIA-sleuf, heb hier zelf een Creative Audigy notebook kaart in zitten, omdat het onboard geluid op de laptop niet om aan te horen is.
- 3 keer over USB 2.0
- Firewire
- S-video out
- 15 pins sub-d monitor uitgang
- Een 10/100 lan aansluiting
- Een 54k modem

Deze feature set is voor mij voldoende. Ik had wel graag wat meer usb poorten gezien, maar dit heb ik opgelost met een usb hubje.

Prestatie:

Prestaties zijn voor mijn eisen goed te noemen, ik werk dagelijks met Autocad 2007, en dit werkt uiterst soepel, ook ben ik nog geen andere dingen tegen gekomen waar de laptop moeite mee heeft.
Ook speel ik af en toe wel eens een potje Counterstrike 1.6 op deze laptop, en meestal heb ik fps rond de 40, met drops naar 20. Ik neem hier genoegen mee, als ik op ultra kwaliteit wil gamen dan doe ik dat wel met mijn desktop.
Voor de grap heb ik een keertje 3dMarks 2003 gedraaid, maar hier kwam een betreurende score uit van rond de 1000.
WiFi, hier ben ik zeer over te spreken, het wifi bereik van deze laptop is zeer goed te noemen. Ik heb overal in mijn huis bereik, en op school heb ik ook altijd goed bereik, en valt hij ook nooit weg

Beeldkwaliteit:

Op deze laptop zit een 15,4 inch TFT LCD beeldscherm met de volgende resolutie: WXGA 1280 horizontaal * 800 verticaal.
Ik gebruik men laptopje dus ook om af en toe DVD-tjes te kijken, en dat wil goed op deze laptop. Nu moet ik ook zeggen dan ik niet zon mieren neuker ben ik dat soort dingen. Toch had ik liever gezien dat ze zon spiegelend glanzend scherm erop(ben ff de benaming vergeten) hadden gedaan in plaats van nu een mat dof scherm.

Bouwkwaliteit:

Ja de bouwkwaliteit, deze had van mij wel een stuk beter gemogen. Het scherm als eerste wankelt een beetje in zijn schanieren.
Verder beschadigd de behuizing heel snel, dit kan ook komen door misschien wat onvoorzichtig ermee omgaan, maar zosnel mag een behuizing niet beschadigen. Vooral hoekjes zien er nu lelijk uit, en ook bij de schanieren is hij flink beschadigd. (zie foto)

Warmte en geluid:

Als ik voel op de plek waar de cpu zit bij normaal gebruik, voelt het al warm aan, welnu als je het met warme dagen aanraakt brand je je handen haast. Dit is een slecht punt aan de laptop.
Geluid, de meeste tijd maakt hij geen lawaai. Behalve als de harde schrijf gaat zoeken, maakt de laptop een irritant geluid, maar dit zal voor de meesten niet als storend ervaren worden.
Er zit ook nog een ventilator in de laptop, die alleen gaat draaien als de cpu het heel warm krijgt. Dan gaat hij heel even heel hard draaien. Ik ben nog opzoek naar een programma om dit aan te passen.

Mobiliteit en accuduur:

Tsja, de accuduur, deze bedraagt bij mij nu na een half jaar gebruik ongeveer anderhalf uur. Ik vind dit toch een beetje slecht. Had graag gehad dat hij twee en een half uur was meegegaan, vooral omdat ik niet in elk leslokaal een stopcontact heb zitten.

Prijs:

Ja de prijs, ik heb hem met veel geluk kunnen kopen voor 449,00.- Ik vind dit niet duur voor een laptop waar ik zeker nog een jaar mee vooruit kan.

Nawoord:

Al met al heb ik de laptop nu een half jaar in gebruik en ik ben er nog steeds tevreden mee, maar voor de prijs dat ik hem gekocht heb zijn er al veel betere te vinden. Maar ja dat weet je van te voren;)
Toshiba sofware die standaard is ge´nstalleerd is waardeloos. Ik raad je ook aan om deze gelijk te verwijderen.

Bevindingen na een half jaar:

Na een half jaar is de dvd speler gaan haperen. Dit als ik een dvd afspeel stottert de hele film en geluid de hele tijd door. Dit is zwaar irritant, en zo valt er geen film meer te kijken.
Weten jullie wat ik hier aan kan doen? Is het op te lossen door er een nieuwe dvd speler erin te zetten? Verder wil hij nog wel gewoon cd’s en zo lezen.

Toch jammer dat ik niet voor een dualcore processor ben gegaan. Vooral in het tijdperk van Vista heb je hier veel aan. Ben nog aan het overwegen om er een dualcore processor in te stoppen.

Edit_1
Foto 1: Foto van laptop in werkpositie
Foto 2: Foto van laptop dichtgeklapt

Heb jij ook een Toshiba Satellite A110-228 (Core Solo T1350; 512MB; 60GB; DVD+/-RW; 15.4"TFT; WXP Home)?

Foto's worden vanmiddag bijgevoegd! :)
En tips en opmerkingen zijn altijd welkom natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Henk3 op 27 september 2007 13:22]

Hee, ik zou er geen Dualcore CPU in doen, zonde van het geld. Die processor mag dan snel worden, de rest van de laptop is zo'n investering imo niet waard.

Dan kan je beter voor een nieuwe laptop gaan over een tijdje.

Overigens moet ik zeggen dat Toshiba opzich prima producten levert.
Ik heb zelf een Toshiba Satellite A200-1IR. Prachtig ding, beteresterk en ook de behuizing is goed te neomen. Beter dan Acer, en Dell, en HP enzo.
Ik vind zelf de behuizing toch echt tegenvallen. Hij beschadigd echt ubersnel. En bij de schanieren tussen de laptop en het scherm zit ook al dikke speling in.
Trouwens HP heeft wel een mooie zakelijke serie er tussen zitten. De 6320, dit zijn mooie en sterke behuizingen hoor.
Nette review. Als je de laptop nog maar een half jaar oud is heb je hoogstwaarschijnlijk nog garantie op je dvd speler toch..? Zo niet dan kun je deze natuurlijk zelf vervangen maar ze zijn nog redelijk prijzig in notebook formaat, in verhouding tot de nieuwprijs van je laptop tenminste. Misschien dat een externe usb dvd drive een oplossing kan bieden?
Goede ingeving van die externe dvd drive, maar ik wil graag mobiel blijven. Ik zal eens kijken hoe het met de garantie geregeld is.
Verder vind ik het stiekem ook niet erg om hem te vervangen, want ik zou graag een dvdtje branden, en dat kan niet met dat standaard ding.

[Reactie gewijzigd door Henk3 op 27 september 2007 16:19]

Ligt het euvel wel aan de dvd-speler en niet aan iets anders? Als je een dvd eerst ript met dvd decrypter of -shrink en dan afkijkt met een low-resources programmaatje als media player classic? Is sowieso handiger en stiller dan direct van dvd.

Had zelf (tot er ingebroken werd :( ) een A100-252 en was er heel tevreden mee. Heb nu een HP NX7400 met C2D maar die Toshiba vond ik toch mooier.
Als ik een dvd rip, en dan afspeel, heb ik geen last van het gestotter en de lag. Maar als ik even snel een filmpje wil kijken, wil ik niet eerst een film hoevel rippen om hem vervolgens te kijken. ;)
Kan ook gewoon zijn dat je Windows gaar is.... probeer eens een Windows herinstallatie... doet vaak ook wonderen, als dat je gelijk te drastisch is probeer Ccleaner ook es....