Specificaties Kit met 1 lens, 6,1MP sensor - Bekijk alle specificaties

Nikon D40 Kit DX 18-55mm II (Zwart) Review

X-DraGoN 4 februari 2008, 2.038 views

Nikon D40 Kit DX 18-55mm II (Zwart)

Pluspunten

• Licht
  • Compact (naar DSLR normen)
  • Snel
  • Gemakkelijk menu
  • Uitbreidings mogelijkheden

Minpunten

• Kan geen oude lenzen automatisch scherpstellen

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
Ik had besloten na een tijdje een compact camera te hebben dat het toch tijd werd om over te stappen naar een Dslr. Ik heb daar nog geen momemnt spijt van gehad. Ik had geluk dat Nikon juist een promotie had ter waarde van 90§ zodoende was de beslissing snel gevallen. (ik was aan het twijfelen tussen Canon en Nikon).

-De Nikon licht goed in de hand, niet te zwaar. Leuk om gewoon snapshots mee te maken, maar even goed om artistieke foto's af te leveren.

-Ik gebruik hem in combinatie met een 4.0Gb SD-kaartje en daar kunnen zo een 1100 foto's op in hoogste kwaliteit (JPG) (natuurlijk heb je ook de keuze om te schieten in RAW).

Conclusie: Ik ben zeer tevreden over mijn aankoop en heb er nog geen moment spijt van gehad!

Voorbeeld foto: (zelf gemaakt) http://picasaweb.google.c...photo#5134315445583963842

Heb jij ook een Nikon D40 Kit DX 18-55mm II (Zwart)?

Eh ... review? Gebruikservaringen? Misschien een leuk fotootje erbij? Dit trekt me nou niet over de streep om naar de winkel te hollen (of juist omgekeerd) :+
Reviews zijn bedoeld om de tweakers die iets minder van het product weten wat informatie te geven. Ik heb niet het idee dat de tweaker die niet zo op de hoogte is van de camera's iets aan deze review heeft.

Verder zal de gevorderde tweaker het alleen interessant vinden dat je een korting van §90 hebt kunnen vinden.

Kan er wat ervaring of wat technische informatie bij die ook begrijpelijk is voor de niet-fotograaf?

De kitlens van deze Nikon bijvoorbeeld. Kan me voorstellen dat het een hele doorsnee lens is, maar dat er toch een heel aantal nadelen aanzitten. Waarom heb je dan geen losse body gekocht en daar een lens bijgezocht? Of heb je deze camera alleen voor 'vakantie'-kiekjes. Voor echte artistieke foto's lijkt me deze kit niet echt geschikt namelijk

Heb je ook wat geprobeerd met de flitser etc? Was is het lichtbereik van de Nikon. Waarom heb je in godsnaam Nikon gekozen ipv Canon. Als echte tweaker zou je toch naar meer moeten kijken dan naar de prijs. Trouwens, heb in Augustus zelf een Canon 400D set gekocht en heb daar een §80 cashback actie van Canon mee gebruikt.

Verder, in combinatie met welk kaartje gebruik je het? En is dit voldoende voor de burst van de camera? Veel ruis op de sensor als je een hoge iso-waarde gebruikt? Of valt dat juist wel mee?

Ik denk dat de tweakers weinig aan deze 'review' hebben en ze kunnen dan ook beter even op het GoT kijken voor betere informatie!
juist daarom heeft hij kennelijk voor Nikon gekozen. Ligt lekker in de hand, knopjes op de goede plaats etc. etc. Geen aggressieve noise reduction, geen gepimpte huidtinten en...
Voor echte artistieke foto's lijkt me deze kit niet echt geschikt namelijk
een fatsoenlijke kitlens (ja die is echt een stuk beter dan de Canon 18-55)

Anyway, de echte tweaker moet het ook niet van deze site en zeker niet deze 'review' hebben voor goede camera reviews, daar is dpreview en aanverwanten voor. Happy snapping!
Dat laatste punt ben ik het niet met je eens. Ik vind juist de zgn. hands-on beoordeling veel waardevoller dan sommige 'profi' reviews. Zo kan er een jubelende review van een Hasselblad (noem een dwarsstraat) verschijnen, terwijl dat voor 'normaal' gebruik een waardeloos apparaat is (weet ik nog van vroeg‚h: ik had een Minolta XG-1, vriend van mijn zus was fotograaf met een Hasselblad - tegen de tijd dat hij klaar was met alles instellen had ik 5 rolletjes vol :*) en daar zaten dan best goeie tussen!).
En bv mensen die kitlenzen afkraken en blaten dat je dan voor 3000 eurii de zus-en-me-zo lens moet kopen: laat het verschil dan eens zien! Niet iedereen is in dienst van Cosmopolitan of zo 8)7
@VidJa: Ik heb de kitlens niet bij voorbaat afgekraakt, maar uit ervaring weet ik dat de kitlens van Canon niet echt je-van-het is. Ik heb alleen de vragen opgenoemd die zo bij me op kwamen.

@dalielsjrje: Ik weet dat de professionele reviews niet altijd de informatie die een doorsnee-klant bevat. Maar deze review had net zo goed niet gepost hoeven worden. Ik snap dan ook niet dat hij/zij de moeite heeft genomen om uberhaupt een review te tikken.
Voor echte artistieke foto's lijkt me deze kit niet echt geschikt namelijk

Je zou moeten weten dat niet de lens of camera je foto's artistiek maakt :)
Op de academie heb ik vroeger ook het eerste jaar met een Praktika gedaan voordat ik een nikon F2 kocht.
Nikon ligt nu eenmaal lekker in de hand en de d40 voldoet perfect. Check flickr eens voor artistieke foto's met kitlens D40.