Sparkle GeForce 8800 GTS 640MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, HDTV, SLI) SP-PX88GTS640 Review

REDFISH 23 november 2007, laatste update op 5 mei 2008, 5.835 views

Sparkle GeForce 8800 GTS 640MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, HDTV, SLI) SP-PX88GTS640

Pluspunten

• Alles draait als een tiet op max settings
  • Klokt over als een tiet
  • Stabiel onderklokt en minder stroom
  • Stil
  • Prijs/kwaliteit ongekend

Minpunten

• Geen(!), dus gewoon NU halen

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Bij de aanschaf van mijn nieuwe pc rondom een Q6600 zocht ik ook een nieuwe videokaart. Lang heb ik getwijfeld of ik wel zoveel grafisch geweld nodig had, want vanwege mijn oude 6600GT speelde ik eigenlijk nooit meer games omdat ze toch niet draaiden. Ik twijfelde dan ook heel erg tussen een 8600GT en een 8800GTS met 320MB geheugen. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en voor de 8800GTS gegaan maar helaas waren die allemaal weg in de winkel in Duitsland waar ik deze wilde halen. Ze hadden wel nog de 640MB versie en omdat ik niet nog langer wilde wachten de 640MB maar gekocht.

Leveromvang
1x DVI > VGA adapter
Driver CD(kun je net zo goed weggooien, want meer staat er niet op)
TV out kabel
verloopstuk 2x molex 4 pins > pci x 6 pins
en de kaart natuurlijk

Prestaties
Met een Q6600 en deze kaart kun je alle huidige spellen zonder problemen op Max spelen. Zelf heb ik een 22" LCD dus ik game op 1680x1050. Op deze resolutie lopen alle spellen heerlijk vloeiend. Achteraf gezien was de keus voor 640MB ook de beste, juist omdat ik op deze resolutie game. Het is alleen jammer dat er nauwelijks spellen zijn die Multi Core CPU's ondersteunen want je merkt toch dat de 2.4Ghz van de Q6600 nog altijd een redelijke beperking vormt voor deze kaart i.c.m. spellen die slechts 1 Core gebruiken.

Ook 3Dmark06 maar even gedownload om een indicatie te krijgen.

Stock draaide de GPU op 512 Mhz en het geheugen op 792 Mhz(of 1584Mhz). Waarom deze waarden zijn gekozen weet ik niet, maar eigenlijk maakte dat ook niet uit.

In 3dMark06 kwam ik op iets meer dan 9300 punten.

Voor de volledigheid voeg ik de scores van Crysis nog even toe.
In de Demo haal ik met onder beschreven overklok gemiddel 27 fps op High en 1680x1050. Soms gaat de fps wat omlaag, maar het blijft speelbaar. In de rest van de game is het ook prima speelbaar, met uitzondering van de latere levels waarin de chaos echt compleet is, toen zakte de fps naar de 20, en dat was niet heel goed meer speelbaar. Maar iedereen koopt toch een GT dus.

Overklokken
Eigenlijk was overklokken niet nodig aangezien alles al goed liep, maar het leek me toch wel leuk om de GTS op GTX snelheden te laten lopen. Aldus geschiedde :P Met rivatuner simpelweg de schuivertjes aanpassen en hopsakee. Zonder problemen liep de kaart op 575/1800. Nieuwsgierig nog wat verder gegaan met de schuivertjes. Langzaam opbouwen naar 600, 620, ach doe es gek 650. En ja hoor, zo stabiel als maar wat. Het geheugen wilde ook nog wel een stukje verder. Dit loopt ook zonder problemen op 2000Mhz. 3dMark draaien om te controleren op artefacts, of een paar uurtjes BioShock spelen ging allemaal gewoon goed.
Ik vond deze settings eigenlijk wel prima en heb niet verder gekeken hoever de kaart ging. Wel merkte je duidelijk dat de geheugensnelheid in 3dMark06 de grootste stijging in de score teweegbracht.

3dMark06 op 650/2000Mhz leverde een score van 10900 op.

Na het downloaden van de nieuwste drivers zat deze zelfs op 11400], maar deze werden op dat moment nog niet goedgekeurd als officiŽle drivers voor 3dMark06. Bij Nvidia zijn ze wel WHQL, dus het waren geen beta drivers

Update: Net nog even CPU overgeklokt naar 3Ghz, geheugen op 1000Mhz.
3dMark06 GPU 675/2100Mhz: 12690.

Zonder overklok(op 2.4Ghz) scoort hij 1000 punten lager.

En we gaan maar door: 3Ghz/1000Mhz/700/2200Mhz : 12960

Edit: Heb later nog wat geprobeerd, en met een 1550 Shader clock heb ik de score nog weten op te krikken tot 13200.

Dit was het ook meteen. Toch niet onaardig.

2e keer wilde de Videokaart niet meer. Crashte bij de firefly test van 3dMark. 675/1050 lijkt stabiel.

Koeling en Temperatuur
Voor de gein even met speedfan gekeken hoe warm de kaart werd. Idle was dit in het begin zo'n 59 graden. Ik schrok hier best van aangezien mijn oude 6600GT idle rond de 40 was en onder load met waterkoeling nooit boven de 55 graden kwam. Na de airflow wat te hebben aangepast zakte de temperatuur nog verder, maar die paar graadjes deden het hem niet.

In rivatuner kun je ook de kaart onderklokken en waarom niet? Ik heb de kaart in 2D nu standaard vanaf boot altijd op 250/800Mhz lopen. Dit verlaagt de temperatuur met ongeveer 7 graden tijdens Idle en vergeleken met mijn max overklok profiel scheelt dit 15 watt idle. Toch mooi meegenomen! Toen ik dit grapje op de 6600GT probeerde kreeg je gekke effecten in 2D en leek het alsof door de lage snelheid van het geheugen de beeldkwaliteit niet meer goed was. Daarom dus petje af voor deze kaart, want het loopt wederom zeer stabiel.

De koeler loopt standaard op 1400 toeren. Je hoort deze gewoon niet tenzij je er met je oor bij gaat hangen. Als hij op max draait dan is het inderdaad een stofzuiger, maar dit heb ik pas 1 keer gehoord toen ik de PC net had geassembleerd en dit was volgens mij een test bij eerste gebruik want daarna is het niet meer voorgekomen. Zelfs niet als ik met mijn Max OC settings GRAW2 speel. Dan wordt de kaart makkelijk 80 graden, maar zelfs dan gaat de koeler niet harder draaien. Het zit dus blijkbaar nog ruim binnen de marge, hoewel ik het persoonlijk vrij heet vind.

Heb de score aangepast naar acceptabel. De warmteproductie is toch best flink. Ondanks dat een groot deel van de warmte naar buiten wordt gevoerd, zitten er bij de achterkant ook nog aan de zijkant sloten die de warme lucht naar buiten blaast(de pc kast in dus). Ook stijgt een deel van de hitte aan de achterkant van de kaart op. Hierdoor stijgt de northbridge temperatuur best flink. Ik had daarstraks een temperatuur van 54 graden op de northbridge. Ik heb wel een nieuwe NB koeler besteld (Thermalright HR-05) en hoop dat deze de standaard Gigabyte koeling overtreft. Toch is het raadzaam om flinke airflow in de kast te hebben. Een 12 cm side intake staat dus nog op de planning.

Deze kaart is dus zo'n 75 euro duurder dan de 320MB versie, maar gericht op de toekomst is dit eigenlijk de enige keus binnen de 8800GTS versies vind ik nu. Als je deze kaart eenmaal aan het werk zet dan ben je die extra euro's zo vergeten en waarschijnlijk heb je er in de toekomst duidelijk een voordeel van en aangezien je inmiddels al een 24" LCD voor nog geen 500 euro hebt zullen de standaard game resoluties alleen maar omhoog gaan.

Het is ook zo ongeveer de goedkoopste 640MB versie van de 8800GTS en 312 euro(op moment van schrijven) voor deze kaart is een prima prijs als je ziet hoe goed het beestje overklokt en sommige 320MB kaarten evenveel kosten.

Ik zie dan ook geen reden om een ander merk te kopen, hooguit eentje met betere koeling, maar aangezien de meeste merken toch de nVidia standaard koeler erop zetten, speelt dit niet mee.

Heb jij ook een Sparkle GeForce 8800 GTS 640MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, HDTV, SLI) SP-PX88GTS640?

Reviews door de redactie

Negatieve eigenschappen:
-Geen(!), dus gewoon NU halen

Ikzelf ben het hier niet mee eens, dit komt omdat ikzelf aan het wachten ben op de 9*** serie. betreft je CPU, clock die eens over naar 3.0 oid, dat is makkelijk te halen, dan is het ineens per core wel aardig......

ff los vraagje:
vanaf welke resolutie wordt het aangeraden de 640MB versie te nemen t.o.v. de 320MB versie. ik weet wel dat je het extra geheugen nodig hebt op hogere resolities, maar waar zit zegmaar het Break-even-point (grens)?
Vanaf de resolutie 1600x1050 of 1600x1200 wordt de 256Mb afgeraden maar ik denk dat je met een 8800GTS met 320MB het verschil niet echt merkt op die resolutie.
Deze kaart is inderdaad geweldig hoor. ATI krijgt het gewoon niet voor elkaar om zo een STABIELE en algemeen zeer goed presterende kaart te leveren.(deze kaart kan tenminste deftig AA draaien). Vanaf 1600*1200 wordt het dikwijls( niet altijd) handig om die extra 320MB te hebben.
ik game zelf met 180*1050, dusja.... 320 of 640 aanraden???
check the vga charts op tomshardware.com kun je de 2 verschillende kaarten tegen elkaar vergelijken met verschillende games in verschillende resoluties.
640 Mb, Kijk naar toekomstige games zoals Crysis, CoD4 Etc, dan krijgt de 320 Mb het toch behoorlijk krap hoor. Dan moet je toch echt een tantje lager met de reso en weinig AA.
Wat zijn de rest van je specs van je systeem? Is je cpu een Q6600?

Mijn XFX 8800GTS score'd 1000 punten hoger in 3dmark06.
@mrbigfield: ja je kunt blijven wachten he...

@ Apache: is dat de XXX editie, die is hoger geklokt. Als het een andere is, dan weet ik het niet. Ja ik heb een Q6600.

@discussie over geheugengrootte: ik had laatste een test gezien van geheugengebruik. Kan me even niet meer voor de geest halen welke site of welk programma ze gebruikten om geheugengebruik te testen, maar waarden rond de 300 waren gemiddeld bij hedendaagse games. Wat precies het gevolg is van minder geheugen dan de behoefte van een game weet ik niet. Als je kijkt naar Toms hardware charts, dan is er op 1600x1200 eigenlijk weinig verschil te zien. 5% bij Battlefield is wel het meeste dat ik zie. Voor de rest is het verwaarloosbaar met hedendaagse spellen. Maar je ziet dat vooral op hogere resoluties toch de CPU nog een bottleneck vormt(zie FSX).

Reactie op prijsverschil 320 - 640MB. Vroeger was dit rond de 100 euro of nog meer. Nu is het soms nog net geen 50 euro. Als je toch zo'n videokaart erinzet, heb je ook wel een goede CPU, anders kom je niet ver en dan maken die 50 euro ook niet zoveel uit. Maar als je er op dit moment niks aan hebt, moeten we dus maar wachten hoe het in de toekomst gaat.

Update: heb Cpu en geheugen overgeklokt: Zie review.

[Reactie gewijzigd door REDFISH op 27 september 2007 02:13]

Goeie review,
Alleen hoef je niet zo bang te zijn over de temps van je gpu.
Men vergelijk deze temps al snel met tems van de CPU.
Dat kun je niet doen, GPU mogen en kunnen veel warmer worden.
120Graden is, nou geen probleem wil ik niet zeggen, maar zo heet kunnen ze worden zonder al te veel probelmen.
Als je een zwaar spel draait dan zit je al snel op 80 a 85 graden. In de zomer bijna 95.
Geen probleem!
Ow dit zuig ik niet uit mn duim maar heb onlangs gesproken met een technici van Nvidia die me dit vertelde. (Ik had hem aan de lijn voor mn werk)

Maar goed feit blijft wel, hoe lager de temps hoe beter.
kortweg: wat een beest _/-\o_
Ik laat de review zo staan, maar het is duidelijk dat met de nieuwe 8800GT deze review en vooral de prijs slecht zou zijn geworden.
Ik wou alleen melden dat ik je review geweldig vind.
Hier heb je wat aan als je een videokaart wilt gaan kopen.

Goed onderbouwd verhaal,mede met het oog op het feit als je toch van plan bent een kaart te gaan kopen. :9 :9 :9

Vraagje nog:

Zaten er ook spellen bij in de doos.
Ik merk dat dat de laatste tijd veel en veel minder word .
Heb zelf de Club 3D maar daar zat alleen die brakke drivercd bij en wat kabeltjes voor de rest noppes.

[Reactie gewijzigd door freek538 op 23 november 2007 16:09]

Nee geen spellen maar meestal vind ik de bijgeleverde spellen toch niet interessant, en uiteindeljk betaal je daar ook een klein bedrag voor. Dus liever budget voor mij dan.
nette survey

Ik heb de 8800gts640 ook gehad en er worden wel een paar foutieve aannames gemaakt.

Ik heb bv getest hoeveel zuiniger de kaart is als je hem onderklokt naar 400/1200 bv en dat scheelde wel 5watt!! op het gehele verbruik is dat praktisch niets dus. die 7graden verschil idle geloof ik dus ook niet :P

De websites die het geheugen gebruik hebben getest hebben cker niet op hoge instellingen gespeelt (misschien dachten ze van wel?).

In ieder geval heb het zelf ook bekeken bij bv CoH kwam ik eerst op 1280/1024 ook niet hoger uit als 400MB geheugen gebruik (wel meer als de 320versie gebruikt dus sowieso), maar toen ik de instellingen door de Nvidia driver in het spel had gedrukt (of later met spelupdate waar je AA/AF etc kan kiezen), is het verhaal heel anders.

zelfs op een klein leveltje standaard vol Hoeveel dit uiteindelijk uitmaakt in prestatie weet ik weer niet, maar het scheelt wel een hoop geswap.

De 8800gt zou op een pci-e 2.0 bord waarschijnlijk wat dat btreft niet onderdoen omdat swappen lekker snel kan, maar CF op een pci-e x4 lijkt me snel gebottled.
Let wel, bij mij is hij ondergeklokt naar 260/800. Zodra ik van profiel wissel verandert de temperatuur vrijwel direct. Lager geklokt minder temperatuur, hoger geklokt, temperatuur omhoog.
7 graden is misschien wat overdreven maar 5 graden verschil haal ik zeker. Het verschil in stroomverbruik heb ik nooit gemeten, niet aan gedacht, maar het zal inderdaad niet heel veel zijn.

Het geheugengebruik lijkt toch nauwelijks invloed te hebben op games. Alle benchmarks die ik gezien heb lieten nauwelijks verschil zien. Soms is de 320 versie zelfs 1% sneller. Misschien was ten tijde van het aanbod de 320MB versie toch de betere koop.