Panasonic SC-HTB15 (Zwart) Review

Sevrang 4 februari 2012, laatste update op 4 februari 2012, 1.368 views

Panasonic SC-HTB15 (Zwart)

Pluspunten

• Robuust en stijlvol, veel keuze tot manier van plaatsen, ondanks simpel systeem toch degelijke functies, goede samenwerking met TV, mooi vol geluid en zeer degelijke bassweergave

Minpunten

• Natuurlijk nèt geen 5.1

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
Ik heb deze set sinds een week in huis. Ik had vroeger een philips 5.1 met dvd speler en draadloze achterspeakers. Deze deed zijn werk goed maar met de verhuis heb ik deze dan maar verkocht aangezien ik eigenlijk geen nood meer had aan een dvd-speler sinds mijn ps3. De bedoeling was dus een nieuw setje te kopen met het geld dat ik hiervan had, al had ik geen zin in al die kabels en een draadloze verbinding voor de achterspeakers is zo gemakkelijk niet te vinden. Al zeker niet aan een degelijke prijs.
Dus heb ik lang zitten wikken en wegen en is het uiteindelijk toch een soundbar geworden (ik was ook gewoon nieuwsgierig zo'n soundbar eens zelf te horen en niet enkel de uiteenliggende meningen te lezen)

Bij het zoeken en lezen van reviews bleek dus een Yamaha ysp-2200 de beste soundbar te zijn, maar deze kost al onmiddelijk boven de 700 euro. Dit ging mijn budget te boven.
Maar uit alle soundbars kwam deze SC-HTB15 dan ook als een van de besten uit de reviews, met een prijs die meer dan behoorlijk is. Ik heb hem 249 betaald bij Pixmania, hij is niet meer gemakkelijk te vinden.

Featureset, vormgeving en installatie
Na slechts enkele dagen wachten was het pakketje afgeleverd op mijn werk, eens thuis begon ik onmiddelijk aan het uitpakken en installeren ervan.
Alles voelde zeer robuust aan en zag er gelikt uit, en het installeren ging vanzelf in een kwartiertje tot 20 minuten tijd. Toch als je natuurlijk zorgt dat je hdmi kabels in huis hebt (hdmi 1.4 als je ook 3D wilt doorsturen via de receiver ingebouwd in de subwoofer)
Bij het installeren heb je een linker gedeelte en een rechtergedeelte van de soundbaar. Deze kan je ofwel aan elkaar bevestigen en kiezen uit de mogelijke opstel mogelijkheden, die gaan van verticaal met stevige 'voetjes' die je bevestigt of met nopjes onder de bar tot ophangen boven je TV. Of je laat ze van elkaar en je plaatst of hangt één aan elke zijde van je TV. Opties genoeg dus om aan jou voorkeur te voldoen.

Ik heb voor een horizontale plaatsing onder mijn tv gekozen, met de bijgeleverde voetjes, omdat de volledige soundbar naar het schijnt toch voller en meer surroundgeluid geeft dan de verticale plaatsing aan weerszijden van de TV.

De soundbar heeft een optische uitgang, 2 hdmi ingangen voor randapparatuur zoals een dvdspeler en spelconsole, en heeft hij ook een Hdmi met ARC (Audio return channel) voor je TV die dit ondersteunt, waardoor Audio en Video in beide richtingen door 1 hdmi-kabel worden gestuurd. Dit bespaart dus al 1 hdmi-kabel. Tevens heeft deze een kleine afstandbediening meegeleverd, waar enkele verschillende functies onder dezelfde toetsen verborgen zitten. Hier is snel aan gewend en stoort eigenlijk helemaal niet.
Via een Panasonic tv wordt deze soundbar blijkbaar perfect gelinked. Maar ook bij mijn Samsung via Anynet+ linkt deze soundbar zeer aangenaam.
Als ik mijn TV uitzet schakelt het soundbarsysteem mee uit, en ook het volume kan ik regelen met de Samsung afstandsbediening.

Geluidskwaliteit
Om te beginnen heb ik deze op mijn kamer staan, geen perfect rechthoekige kamer en de soundbar staat niet perfect in het midden van een muur, waardoor de reflectie aan 1 zijde net een tikkeltje beter lijkt dan aan de andere zijde. Maar overigens ben ik zeer tevreden.

Deze soundbar heeft enkele leuke opties. Je hebt dus de keuze uit een Multi-channel mode die het surround effect op elke audiobron toepast. De Direct mode die het surround van multi-channel audiobronnen overneemt maar geen surround effect creëert voor 2 channel audio. En de 2channel mode, die voor zich spreekt. De indicatie ledjes zijn wel soms verwarrend, dit springt automatisch terug naar PCM (de 2channel mode) nadat je de Multi-channel mode geselecteerd hebt voor een 2channel audio bron. Maar het effect blijft wel, dus eens de verwarring voorbij stoort dit niet meer.

Hier bovenop heb je een Clear-audio mode die je naar voorkeur lichtjes kan aanpassen of uitzetten. Deze zorgt voor een duidelijke weergave van dialogen en commentaar in sportuitzendingen. Ik ben hier nog niet aan geweest omdat het standaard goed werkt eigenlijk.

Ik heb hem als eerste getest bij games, Skyrim en de UFC 3 demo om precies te zijn.
Het geluid in games valt zeer goed mee. De bass, in tegenstelling tot wat veel reviews zeggen, valt zeker niet zo licht uit. De Subwoofer heeft 4 Bass niveau's, en bij Skyrim moet ik deze op de laagste setting zetten omdat deze anders te overweldigend is, nog steeds zuiver maar te overweldigend. Bij andere games kan deze terug wat hoger ingesteld. Ook bij films mag deze wat hoger en wordt je kamer goed gevuld met een vol geluid. Geen perfect surroundgeluid zoals te verwachten.
Omgevingsgeluiden en dergelijke hoor je wel degelijk langs alle richtingen. Maar stemmen hoef je niet langs achter te verwachten. Daar is de reflectie van soundbartechnologie (nog) niet toe in staat. Al zal dat volgens mij nooit komen.

Mijn excuses voor de misschien beperktere review, maar bij gebrek aan tijd deze avond kon het niet uitgebreider.
Nu, ik ben persoonlijk tot nog toe zeer tevreden over de soundbar. Geluidskwaliteit en bassweergave ben ik van versteld. Ook al ben ik een volwaardig 5.1 systeem gewend.
Een echt 5.1 gevoel zal je nooit verkrijgen van een soundbar, maar deze doet zijn werk goed en levert een zeer vol geluid terwijl je al bij al veel instellingen kan instellen voor dergelijk simpel systeem..
De prijs zou misschien nog een tikkeltje minder mogen, maar ik denk dat het systeem tegen dan uit de markt is en er weer duurdere soundbars opduiken. Dus als je geen zin hebt in al die kabels en de presentatie clean wilt houden, zou ik zeker niet twijfelen.

Heb jij ook een Panasonic SC-HTB15 (Zwart)?

Leuke review, Panasonic maakt echt prima audio sets, heb al jaren zo'n technics set staan.