Denon AH-C360 (Zwart) Review

ovigo 5 februari 2012, laatste update op 17 november 2015, 5.231 views

Denon AH-C360 (Zwart)

Pluspunten

• Goed geluid;
  • Meegeleverd hoesje;

Minpunten

• Zonder verlengkabel zeer korte kabel;
  • Twijfelachtige kwaliteit kabeltjes;

Omdat mijn oude CX-150's het begonnen te begeven en ik het idee had dat het geluid wat er uit kwam toch niet ideaal was naar mijn oren, besloten om een stel nieuwe oortjes te kopen in een iets hogere prijsklasse. Na overleg bij de plaatselijke audioboer niet voor Sennheisers maar eens voor deze relatief een stuk onbekendere Denons gegaan. Gebruik ze nu ruim anderhalve week en vond het wel eens tijd worden voor een review. In de toekomst hoop ik deze review nog verder bij te werken in het kader van betrouwbaarheid en geluidsontwikkeling.

Wat krijg je nu voor al dat geld?
Niet zo bijster veel eigenlijk. Qua euro per volume elektronica streeft dit zelf mijn SSD voorbij.
- Kleding-klipje
- XS, S, M en L rubber dopjes. (XS is echt klein)
- Opberghoesje
- Handleiding en garantiebepaling (niet nuttig voor de rest. Ik weet dat ze in mn oren moeten, maar toch bedankt voor de uitleg Denon)
- Verlengsnoertje
- En natuurlijk de oortjes zelf.

Vooral het hoesje ben ik erg blij mee. Is wat mij betreft precies het goede formaat voor balans tussen draagbaarheid en niet te veel hoeven proppen.

Disclaimer
Ik ben geen audiofiel. Ik luister graag naar allerlei muziek en stel ook best wel eisen aan een correcte weergave, maar heb er geen verstand van anders dan wat ik als pianist en natuurkundige weet.

Kwaliteit geluidsweergave
Laat ik hier maar mee beginnen, daar zijn en worden ze immers voor gekocht. Als geluidsbronnen gebruik ik bijna uitsluitend mijn Desire S, de hoofdtelefoonuitgang van mijn laptop heeft helaas een te lage signal-to-noise: er zit dan voortdurend een suis in de hoofdtelefoons. Dat ligt echter aan mijn laptop, zeker niet aan de oortjes.
Zelf luister ik voornamelijk Rock/Pop en in de klassieke hoek veel piano en wat symfoniewerken. Ik vind ze voor beiden erg goed klinken. Prima basweergave, aanwezig, maar niet te erg, aanwezige mid en de hoog is niet te schel. Wel vind ik de hoge tonen soms erg aanwezig, wordt af en toe gek van de hi-hat en bekkens van het drumstel in sommige nummers. Een equalizer kan in zulke gevallen wonderen doen. Ten opzichte van mijn oude CX-150's is er veel meer detailering in de muziek te horen en losse instrumenten zijn beter te volgen, ook als het wat drukker wordt. Wat mij betreft komen deze oortjes qua geluidskwaliteit ver boven de wat betere computerspeakers uit. Het geluid is ongeveer op hetzelfde niveau als de versterker en boxen die mijn ouders hebben staan. (een stel wat oudere Jamo's, voor de mensen die het echt willen weten).

Pasvorm
Dit is natuurlijk super persoonlijk. Ik heb met mijn Sennheisers altijd geweldige ruzie gehad wat betreft het goed zitten, eeuwig blijven verstellen etc. De Denons zitten gewoon in 1 keer goed. Ik steek ze in mijn oren en klaar. De oordopjes zijn licht asymmetrisch ontworpen, zodat de driver iets schuin op je oorkanaal staat, en de kabel loopt schuin naar voren weg. Hierdoor kan je ook zonder te kijken links en rechts onderscheiden.
Een van de quirks van deze dopjes is dat het kabeltje vanuit de oortjes maar heel kort is: ik ben vrij lang, maar als ik rechtop sta komt de stekker maar net tot aan mijn broekriem. Er wordt een verlengkabeltje met L-stekker meegeleverd, en als deze aangesloten zit is het enige wat je nog van die korte kabel merkt een verdikking halverwege. Positieve aspecten van dit ontwerp heb ik nog niet kunnen bedenken, maar heb er ook geen last van.

Geluidsisolatie
De geluidsisolatie is redelijk tot goed te noemen. Zo goed dat ik er niet meer mee zou willen fietsen, maar in de trein zijn de wat harder telefonerende mensen en wat rij-geluid nog wel te horen.

Bouwkwaliteit en afwerking
In de winkel werd ik gewaarschuwd dat dit geen gooi en smijt oortjes waren, dat je er een beetje voorzichtig mee moest zijn. Nu ben ik iemand die meestal vrij zuinig is op zijn spullen, dus dat vond ik geen probleem. De oortjes zien er op zich ook niet bijzonder degelijk uit: gewoon een plastic housing uit 3 delen. Toch voelen ze prima aan, en heb ik er vertrouwen in dat ze het best wel een paar jaar uit gaan houden. De kabeltjes, in het bijzonder de aansluitingen met de stekkertjes voelen en tonen best fragiel, denk dat dat het zwakste punt zal blijken te zijn, maar alleen de tijd kan dat uitwijzen.
Een anekdote: Ik was van het weekend niet helemaal helder, liet een van de dopjes in mijn hete kop thee vallen. Snel er uit gevist en drooggedept. Schrikken, maar me weten in te houden en eerst een nachtje gewacht voor ik ze weer aansloot. Ze deden het nog prima, dus de eerste punten voor bouwkwaliteit hebben ze binnen. De oortjes hebben 2 jaar garantie.

Prijs en conclusie
Zelf zoals gezegd bij de lokale audioboer gekocht voor 60 euro. Is een stuk duurder dan instap 'wegwerp' oortjes, maar natuurlijk stukken goedkoper dan topmodellen. Ik heb zelf totaal geen ervaringen met duurdere oortjes, dus mijn oordeel zal licht eenzijdig zijn, maar ik vind de meerprijs ten opzichte van wat goedkopere oortjes (bij telefoons meegeleverde headsets ga ik het helemaal niet over hebben) zeker de moeite waard. Voor iedereen die wat meer uit zijn/haar draagbare muziek wil halen een aanrader!

To Do:
what's in the box
Foto's

Als er nog vragen zijn beantwoord ik ze graag.

Heb jij ook een Denon AH-C360 (Zwart)?

Bedankt voor je review.

Ben voor mezelf (en stiekem ook voor mijn vriendin) opzoek naar wat hogere kwaliteit oordoppen dan het gemiddelde 15 euro setje, bij wijze van.

Kan alleen nog niet echt kiezen tussen Denon (goede ervaringen met dit merk), Klipsch en AKG.

Maar stiekem denk ik dat het toch Denon gaat worden.

PS.
de kwaliteit van de kabeltjes is iets wat bij Denon vaker voorkomt. Zo heb ik hier een koptelefoon liggen van Denon, namelijk de ah-p372. Bekabeling is nogal dun, en voel niet super duurzaam aan.

[Reactie gewijzigd door bierkwadraat op 4 februari 2012 21:49]

Zou je gezien je ervaring met de kabeltjes van Denon niet stiekem een ander merk kiezen?
Ach, als je met die dunne bekabeling toch nog 20 jaar doet, dan is het wel ok toch? Kortom, ik ben benieuwd hoe het over een jaar met de kabeltjes is!

Ik zal proberen om te onthouden over een jaar nog een keer commentaar te geven in deze review. Als het een garantieprobleempje wordt komt het hir natuurlijk sowieso te staan;)
En, heeft je kabel het gehouden?
Kabeltje is tot nu toe nog steeds prima werkend, dus niets dan positiviteit. Al zijn ze niet dagelijks gebruikt de afgelopen jaren.
Mooi dat ze 2 jaar garantie hebben maar water schade valt daar niet onder he mochten ze het niet meer hebben gedaan na de val in de hete thee ;)
Weet ik. Maar gelukkig doen ze het nog steeds perfect ;)
koop de klipsch s4, vergelijkbaar met oortjes van 300 van bose!
Ik heb deze oordopjes nu al best een tijdje, en vroeg me af wat anderen ervan vonden. Het geluid vind ik uitstekend, precies wat ik wilde.

Maar ik heb namelijk een probleempje met de zogenaamde 'microphonics'. Ik hoor de kabels te veel, bijvoorbeeld dat ze langs mijn kleren schuiven. Tik maar een tegen je kabels aan. Ik vind dat heel storend. Blijkbaar kan je je kabels over je oren heen dragen, om het effect te minimaliseren, maar dat zit bij mij niet lekker.

Heeft iemand anders dit ook? Wat denk jij ervan, reviewer?
De microphonics zijn inderdaad een van de mindere punten. Persoonlijk heb ik er niet heel veel last van, maar ik heb persoonlijk ook geen behoefte om ze te dragen tijdens het sporten ofzo. Ik merk wel dat het helpt om iets aan loshangende kabel tussen de oortjes en je kleding te houden. Dit dempt in ieder geval het geluid va het schuren langs de kleding. Zeker onder de connector van de verlengkabeel hoor ik niets meer van microphonics.
Zijn ze al gesneuveld, of nog steeds heel?
Ze doen nog steeds prima dienst :)