Specificaties 11,6" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Sony Vaio VPCYB3V1E (Zilver) Review

MvT72 5 februari 2012, 2.926 views

Sony Vaio VPCYB3V1E (Zilver)

Pluspunten

• scherm zeer scherp en goede kijkhoek
  • redelijk snel

Minpunten

• ventilator maakt een beetje geluid
  • veel sony software
  • luidsprekers echt onder de maat!

Deze laptop gekocht bij MediaMarkt in hun btw-vrije weekend, er ging dus E100,- af. Ik heb deze gekozen, omdat het beeldscherm en het toetsenbord beter zijn dan die van het HP-broertje (dm1). En omdat het oog ook wat wil natuurlijk. Heel blij mee o.a. door korte opstarttijd uit slaapstand, en om scherpe scherm.
11,6" is klein, maar je kunt er nog goed op werken (ik heb office 2010 erop gezet en dat werkt snel). In Firefox leek in eerste instantie het beeld klein, maar als je browser je zoominstellingen per website onthoudt, valt dat wel mee.

Bouw
De bouw is stevig. Het scharnier niet te los en niet te vast. Het enige dat ik er op aan te merken heb is dat de batterij een beetje speling heeft, en soms dus bij het oppakken rammelt. En van mij hadden er iets meer rubber voetjes onder gekunt, zodat hij iets vaster op de ondergrond staat. Wat ik leuk vind is dat het aan-en-uit lampje groen is als ie aan is, en oranje knippert als de slaapstand "actief" is. De assist knop heb ik nog niet gebruikt, hiermee kun je de "gezondheidsstatus" van de laptop controleren, en ik vraag me af of dat wel zo nodig is. Het gewicht van de machine is echt laag.

Trackpad
Deze heb ik in de winkel vergeleken met de HP. Die van de HP werkte of niet goed of ik begreep niet hoe ik die moest gebruiken. In ieder geval anders dan de Dell, Samsung en deze Sony. Deze op de Sony werkt heel goed. Alleen maken de knoppen van de trackpad een echt KLIK-geluid: had iets zachter gekund.

Toetsenbord
Toetsenbord is beter dan mijn Samsung rv520, die nog wel eens weigert als je niet hard genoeg drukt. Daar heb je bij de Sony geen last van, typt heerlijk soepel. De pijltjestoetsen zijn gewoon heel, en niet half zoals bij de HP.

Scherm
Zoals ik al zei is het scherm lekker scherp. De kleuren staan vrij conservatief ingesteld: bij de HP was dat wel anders, daar knalden de kleuren van het scherm. Ook de kijkhoek heb ik in de winkel vergeleken met de HP en die was bij de Sony beduidend beter. Wat de HP wel had was een iets hoger scharnier, waardoor het beeldschermpje iets hoger staat. De Sony klapt iets naar beneden open, terwijl de HP juist naar boven gaat.

Luidsprekers
Wat ik nog vergat te melden, is dat de luidsprekers echt onder de maat zijn. Vreemd voor een bedrijf als Sony. Blikkerig en zacht, na wat rommelen met equalizer iets beter gekregen, maar het blijft slecht.

Adapter
De adapter is heel licht, en kleiner dan die van mijn Samsung. Toch blijft het jammer dat je die altijd mee moet nemen.

Heb jij ook een Sony Vaio VPCYB3V1E (Zilver)?