Specificaties 13,3" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Dell Vostro V13 (VV13-M222NL) Review

Seroo 2 februari 2012, laatste update op 2 februari 2012, 501 views

Dell Vostro V13 (VV13-M222NL)

Pluspunten

• De vorm
  • Bouwkwaliteit
  • unieke design
  • Best krachtig

Minpunten

• accuduur is soms wat matig

De Vostro V13 is al een tijdje uit productie, maar toch schrijf ik deze review voor het geval iemand nog informatie wil weten voor een 2e hands of iets dergelijks.

Laat ik beginnen bij het begin. Ik heb deze laptop nu bijna 3 jaar en ik heb er altijd van genoten. Hij heeft nog nooit rare dingen gedaan en hij draait nog steeds op de voorge´nstalleerde windows 7 proffesional installatie, dit omdat er simpelweg geen bloatware op zat en dus geen prestatieverlies zou opleveren.

De featureset:
Dit is een beetje lastig punt, aangezien hier de meningen over kunnen verschillen. De een wil een gigantische hoeveelheid USB-poorten zodat er allerlei apparaten ingeplugt kunnen worden en de ander doet er bijna nooit iets mee. Ik ben zo'n persoon. Ik heb meer dan genoeg aan de usb 2.0 poort en een e-sata/usb-poort. Een enkele keer neem ik een muis mee naar mijn studie om sneller te kunnen werken met SolidWorks en af en toe steek ik een USB-stick achterin de laptop, maar verder maak ik er geen gebruik van. Daarom vind ik het ook helemaal niet erg dat er maar twee poorten zijn. Wat wel erg fijn is, is het feit dat er een lekker ouderwetse VGA-poort op zit. Dit maakt het makkelijk bij presentaties of gewoon thuis even snel een beeldscherm om een beamer erbij te pluggen zonder verloopstukjes. De meeste beamers en beeldschermen werken namelijk nog steeds met VGA of hebben in ieder geval die optie. Dell heeft er goed aan gedaan dit door te hebben en ipv een hdmi of een display-poort gewoon een vga te installeeren. Ook kun je er nog een heleboel geheugenkaartjes in steken, maar dit heb ik eigenlijk nog nooit gedaan.

Wat betreft de prestaties ben ik zeer tevreden over mijn V13. Ik heb de dualcore van 1.3 GHz en hij loopt gewoon soepel. Je kan er best veel mee doen zonder dat hij het moeilijk krijgt. Echt gamen is er niet bij omdat de grafische chip redelijk zijn max bereikt bij het afspelen van een film van 1080p. Dat doet hij echter nog wel soepel en daarmee zijn mijn eisen gehaald. Ook spelletjes als torchlight zijn geen probleem, maar probeer er geen Demigod of MW3 op te spelen. Ik doe vooral veel office werk en SolidWorks op deze laptop. Ook het SolidWorks gaat prima zolang de assemblys niet te groot worden, wat toch best knap is voor zo'n klein laptopje.

Ik kan erg kort zijn over de beeldkwaliteit. Het is prima zolang je hem niet naast een IPS-paneel gaat houden. Er is redelijk veel backlight bleeding en het scherm is redelijk dof, de kleuren springen er niet echt uit. Wel is het scherm mat en is de helderheid ook bij lage intensiteit prima. In de zon kun je best goed werken (regelmatig zit ik buiten) zolang er geen stof op het scherm zit.

Bouwkwaliteit en robuustheid.
Dit vind ik persoonlijk een erg sterk punt van de V13. De laptopbehuizing is gemaakt van deels geanodiseerd aluminium en deels zwart plastic. Dit ziet er chic en simpel uit. De laptop straalt robuustheid uit. Een krasje valt niet echt op en een deukje komt er niet makkelijk in. Het schermschaniersysteem is ook erg goed bedacht en is heel stevig, het scherm wiebelt nooit. Het scherm is een stukje van de achterkant van de laptop geplaatst waardoor deze vrij is van eventuele objecten die achter je laptop kunnen liggen. Ook kun je de laptop hierdoor makkelijk vastpakken en een stukje ermee gaan lopen omdat je een goede grip hebt en toch kan blijven typen.
Kortom, de laptop voelt gewoon heerlijk robuust aan, niets wiebelt en alles is stevig. Echt een werklaptop dus.

Ergonomie:
Dit heeft vooral betrekking op het toetsenbord en de mousepad. Persoonlijk vind ik dit prima, ik heb hiervoor een Compaq laptop van 17 inch gehad en die vond ik altijd lekker typen, heel soepel en licht. Mijn V13 is echter nog net een stukje lekkerder. Door het chiclet toetsenbord heb je net wat meer weerstand bij het indrukken van een toets maar toch ook de lichtheid van een notebook toestenbord. Ik ben er echt fan van en ik typ daarom ook liever grote stukken tekst op mijn laptop dan op mijn desktop met logitech toestenbord. Puur omdat het lekkerder werkt. De mousepad is redelijk prima, hij reageert goed en zowel horizontaal als verticaal zitten er aan zijkant scroll-units. De muisknoppen zijn fysiek en niet onder de pad weggewerkt zoals bij de macbooks het geval is. Dit vind ik beter werken omdat je blind altijd goed klinkt. Dit komt door de randjes die de knoppen hebben ten opzichte van het touch gedeelte, er is een reden dat dit vroeger zo bedacht is en dat komt omdat het werkt.
De grootte is een beetje een lastig punt waar ik zelf nog niet over uit ben. Hij is namelijk net wat aan de kleine kant om echt goed als muis zijn werk te doen, maar doordat hij niet te groot is is de positie van de mouspad wel perfect. Als je aan het typen bent zit hij precies tussen je handen en je komt er nooit per ongeluk op, iets wat ik wel had bij de compaq waar je af en toe ineens op een ander stuk zat te typen doordat je per ongeluk ergens in het document klikte.

Qua warmte en geluidsproductie is deze laptop perfect. Er zit een kleine ventilator in waardoor hij echt super stil is, daardoor valt het af en toe wel op dat een hardeschijf geluid maakt, maar dit is alleen als je er op let. Verder zitten er aan de onderkant mooi vormgegeven roostertjes die enige vorm van warmte afvoeren. Ik heb mijn laptop nog nooit warmer gezien dan 42 graden en hij voelt altijd heerlijk aan. Dit is dus perfect!

Tot slot kom ik bij de mobiliteit en de accuduur.
De mobiliteit is zeer goed, je kan hem makkelijk meenemen, hij past in elke 13" laptophoes en hij is zeer licht en dun. Het valt veel mensen ook op hoe dun hij is en hoe leuk hij er uit ziet als je zit te werken, best een eyecatcher dus ook nog. De accuduur is wat minder, dit geef ik een voldoende. De 32Wu accu is opzich groot genoeg, met schermhelderheid op laag, wifi aan en dan gewoon typen of browsen kan hij een uur of 4 a 5 mee. Films afspelen kan hij rond de 3 uur en gamen ook. Opzich is dit geen probleem omdat ik de oplader meestal toch wel in mijn tas heb zitten omdat deze plat en niet te zwaar is. Maar als je lang in een bus zit is het toch jammer dat hij het niet 8 uur uithoudt. Het voordeel van de 4cels accu die NIET zelf te vervangen is, is wel dat de laptop daardoor zijn geweldige vorm kan behouden, maar toch is het jammer. Gelukkig is het bij de V130 en de opvolger daarvan opgelost en is de accu iedere keer net iets groter geworden.

Al met al ben ik al bijna drie jaar heel erg tevreden met mijn V13, werkt hij nog naar behoren en zal hij dit ook blijven doen voor waarschijnlijk nog wel 3 jaar. Waarna ik na mijn ervaringen tot nu toe weer een laptop van de V serie zal nemen, puur omdat ze zo heerlijk werken met weinig toetsers en bellen.

• Dell U2311H
  • Logitech MX518
  • Windows 7

Heb jij ook een Dell Vostro V13 (VV13-M222NL)?