Specificaties 9,7" (1024x768), HP WebOS, WiFi - Bekijk alle specificaties

HP TouchPad (32GB) Zwart Review

Frenz64 2 februari 2012, laatste update op 17 november 2015, 1.014 views

HP TouchPad (32GB) Zwart

Pluspunten

• Dual boot mogelijkheid
  • WebOS
  • Scherm
  • Actieve community

Minpunten

• Verkrijgbaarheid tablet
  • Beperkte appstore webOS
  • Bouwkwaliteit (verwachte)
  • Gewicht
  • Camera

Deze review is in aanvulling op de eerdere en enige review van de TP. Ik ga dan ook geen spec lijst of data sheet toevoegen, dat is uitstekend gedaan door k3r3nsk7.
De belangrijkste reden voor deze review is dat ik mijn ervaring met het rooten/flashen als niet-tweaker wil delen. Daarnaast verdient webOS meer aandacht (bijv. door webOS op te nemen in de tabel gebruikte besturingssystemen ;) )

Ik was op zoek naar een goedkope tablet voor mijn zoons, voornamelijk voor games, maar ik wilde ook een vervanger voor de laptop voor 's avonds op de bank. Beschikbaarheid van apps en liefst een snelle processor. Qua budget dus ˛f een goedkope Android tablet (Point of View, Hannspad) ˛f een tweedehands A-product (iPad/Transformer). Ik had bijna een PoV gekocht, tot ik hier op tweakers op de TP stuitte: dual core, goede grafische chip, IPS scherm en met name op de mogelijk om er een Android tablet van te maken. Voor Ą210 een nieuwe (ge´mporteerde) 16GB-versie via marktplaats gekocht en aan de slag.

"Unboxing"

De quotes staan er omdat door de oorspronkelijke koper al gedaan: de tablet, originele oplader zonder UK stekker & een summiere gebruiksaanwijzing was alles, maar wel helemaal nieuw, de folie zat nog op het tablet.

webOS
De eerste ervaring met webOS is vergelijkbaar met iOS, de intu´tiviteit en snelheid zijn vergelijkbaar, alles voelt snappy. Ook apps downloaden is eenvoudig. Daar zit wel direct een minpunt; het aantal beschikbare apps is niet overweldigend. Ook weer niet dramatisch, bij de games is Angry Birds HD er bijv. weer wel. Allemaal zijn ze gratis, betaalde apps zijn alleen verkrijgbaar als je met de trucendoos een UK of US account aanmaakt (met dito credit card).

Flashen naar Android ICS
Zoals gezegd, ik vind mezelf zeker geen tweaker, maar na me goed ingelezen te hebben, wilde ik het Android besturingsysteem erop hebben, zeker omdat ICS beschikbaar was. Dit is weliswaar een alpha-versie (Cyanogenmod 9), maar wel een stabiele. Op rootzwiki staat een heldere uitleg met downloads. Voor de (mede)noobs kan ik zeker de video's van "the reverend" aanbevelen, met name de idiotguide 2.0 is zeer duidelijk en hier en daar hilarisch. De eerste keer flashen was best spannend, maar uiteindelijk kan er weinig fout gaan. Een beetje op en neer lopen klooien om de goede versies erop te krijgen en updates te flashen, maar met een paar avonden heb je ICS goed draaiend. Let op welke Gapps versie je erop zet, want ik heb ook een versie gedraaid waarbij de tablet "zich voordoet" als smartphone en de appsmarket die daaraan gekoppeld is, mist specifieke tablet apps (buienradar HD bijv.). Ook zijn sommige games niet te downloaden, omdat in de build.prop file niet het juiste brand/model staat. Dit is aan te passen met CWM (Clockwork mod, ook handig om direct te installeren). Loop je ergens vast, op het XDA forum, rootzwiki of hier komt het probleem zeker voor, er is een actieve community. Tot slot de opmerking dat de TP simpel en risicoloos te overclocken is, maar daar heb ik (nu nog) geen behoefte aan.

Gebruikerservaring sofar

De tablet voelt solide aan, maar is wel wat zwaar tov de A-merk concurrentie. Ik had verwacht dat die ca. 200 gr niet veel uit zou maken, maar dat doet het dus wel. Nu hij in een HEMA iPad2 jasje zit (aan te raden voor Ą15, past perfect) is dat minder. De TP is in vele standen comfortabel vast te houden/op schoot te hebben. Al eerder noemde ik het prettige webOS, ook ICS draait vrijwel probleemloos. Vrijwel, want de huidige build kan nog geen HD video aan en de camera & microfoon doen het niet. Onder webOS is dit dus geen probleem, dus de functionaliteit lijdt er slechts beperkt onder. Bovendien zullen nieuwe updates dit waarschijnlijk verhelpen. De camera is overigens geen hoogvlieger, Skypen werkt goed, maar de andere partij ziet je matig. Voor mij niet zo'n probleem.
Op het scherm is niets aan te merken, prima kijkhoek, mooie kleuren. Het viel mij op dat wanneer ik switchte naar m'n laptop, ik verbaasd was over de matige kwaliteit ervan (Samsung, TN panel), ook het schermpie van m'n iPhone 3Gs viel ineens tegen (inmiddels heb ik een 4s en da's different koek). Het zegt genoeg over de TP in ieder geval.
Tot slot nog een opmerking over de accuduur, die is niet bijzonder, maar ook niet slecht, bij intensief gebruik (en dat wordt hij) houdt hij het ruim 6 uur vol.

Bouwkwaliteit

Nog een puntje toegevoegd mbt de bouwkwaliteit. Vooraf had ik reeds gevonden dat de plastic behuizing bij de speakers zwak kan zijn, er kunnen daar scheurtjes ontstaan. Mijn tablet heeft daar tot nu toe geen last van en door de hoes is de belasting op de hoeken ook minder. Wel wijkt de behuizing ietsje van het scherm op ÚÚn plek, nog geen millimeter, maar er zit beweging in. Als laatste de vermelding dat er hier en daar vlekken ontstaan als je stevig op het scherm drukt. Toch voelt de TP overall wel solide aan, het gewicht speelt daar een rol in (enigzins subjectief dus).

Zoek je een tablet met (zeer) goede specs, maar wil je geen Ą400/500 uitgeven, dan kun je niet om de HP Touchpad heen. Prachtig scherm, snel en met een uniek besturingssysteem (wat overigens weer nieuw leven is geblazen). Je moet wel even tijd investeren om er Android op te zetten.
Het nadeel is natuurlijk dat hij moeilijk te verkrijgen is, want niet meer leverbaar. Mocht je er toch een tegenkomen, kan ik hem volmondig aanraden.

Heb jij ook een HP TouchPad (32GB) Zwart?

Reviews door de redactie

Onder webOS is dat niet mogelijk, quote anandtech: There are three basic elements to webOS: the home screen, the launcher and the card. The home screen is unlike Android or iOS, there's just one single home screen. You also can't put icons on the aforementioned home screen, it's just there to act as a background.

Maar je kan veelgebruikte apps ook simpelwel niet sluiten, dan blijven ze in de card view staan (op de homepage). Voor je moeder een pragmatische oplossing wellicht. De onderste vijf apps zijn overigens wel an te passen.

[Reactie gewijzigd door Frenz64 op 2 februari 2012 11:26]

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb er niet teveel over kunnen vinden namelijk.

Ik ga binnenkort na het lezen van jouw review maar eens Android installeren.
Bouwkwaliteit toegevoegd

[Reactie gewijzigd door Frenz64 op 2 februari 2012 08:37]

Foto's verkleind & in de tekst gevoegd

[Reactie gewijzigd door Frenz64 op 2 februari 2012 08:38]

Fijne review.

Ik heb er een voor mn moeder gekocht. Fijn ding, alleen kan je pictogrammen op het bureaublad krijgen? Ik krijg het maar niet voor elkaar.

[Reactie gewijzigd door Bongoarnhem op 2 februari 2012 10:48]

Hp touchpad cracks..... 599000 google results, je ontkomt er niet aan...
Dat je zo zoekt wil niet zeggen dat het daarover gaat.

Anders kan ik ook met voorbeelden komen:

Ipad cracks 216.000.000 hits
Bedankt voor de constructieve bijdrage, moet je helaas teleurstellen, de mijne is nog steeds heel