Mushkin Blackline 12GB (3x4GB) DDR3 PC3-16000 9-11-9-27 Review

martybuter 1 februari 2012, 339 views

Mushkin Blackline 12GB (3x4GB) DDR3 PC3-16000 9-11-9-27

Pluspunten

• In dagelijks gebruik stabiel en voldoende snel.

Minpunten

• Niet gevonden tot nu toe.

Stabiliteit Score: 5
Na problemen met een andere gold plated set 6*2Gb ( werkte ook prima ) door een exteren overbelasting heeft Mycom my deze set ( 3*4) aangeboden ter vervanging. Na een kleine 2 maanden gebruik ben ik nog steeds tevreden. ze voldoen prima. En misschien, gezien de huidige prijs, dat ik er binnenkort nog een set bijkoop. Totaal dan 24Gb. Echter deze 12Gb werkt al prima met de grote bestanden en ook vele fotobestanden die ik verwerk. Moederboard is een MSI Big Bang en de grafische kaart een MSI 460GT Hawk. In combinatie met 2SSD op Marvell in raid en 4 WD Raptors in Raid op een High Point en een WD 1Tb als systeem backupschijf.
Een opmerking richting de moederboard fabrikanten: waarom geen mogelijkheid voor ECC geheugen voor de betere boards en niet alleen op serverboards?
De prestatie van dit type geheugen is veel beter, daar het veel minder fouten geeft.

Heb jij ook een Mushkin Blackline 12GB (3x4GB) DDR3 PC3-16000 9-11-9-27?

Daarvoor moet je niet bij de moederbordfabrikanten zijn, maar bij de CPUfabrikanten. Daar zit de geheugencontroller immers in, en die biedt wel of geen ondersteuning voor ECC geheugen.
Ok, zal een klapje richting Intel geven om te beginnen.
Had destijds een Gigabyte moederboard wat beide ondersteunde, ik dacht met een pentium 4 of eerstvolgende, was eind jaren 90 en na verwisseling van het standaard geheugen naar ECC, ging de overall performance enorm omhoog en was de zaak veel stabieler. Zelden blauwe schermen meer e.d. Ook de raid gaf geen fouten meer.
Dat was toen echt een verademing en scheelde veel zoekwerk naar fouten, die dus achteraf bij het geheugen bleken te liggen. Ook nu meet ik/merk ik veel fouten in de testen met de gewone modules. Wat de overall performance in het gebruik dus behoorlijk vertraagd. Snelheidsmetingen zijn niet alles.
Ik vraag me af wat voor bord je dan had? Want de consumenten P4 chipsets deden echt geen ECC. Dan moet je toch servergrade of workstationspul pakken. En dat kost een stuk meer. De laatste chipsets op consumentenbordjes die ook altijd ECC spul pakten kwam je eigenlijk alleen nog tegen op de Pentium 3's, daarna was het heel snel voorbij eigenlijk.
Geen idee meer. Kan niets meer terugvinden helaas. Ik heb win ME erbij gekocht, dat was al even uit, dus het was in 2000. Gekocht met hulp van de fiscale regeling toen via het bedrijf. Overigens een van de beste boards op de markt toen, bleek achteraf.
Doordat de raid een aantal keren goed de mist inging, telkens herinstalleren ben ik verder gaan zoeken en uiteindelijk op het ECC geheugen uitgekomen en dat lostte toen bijna alles op. Overigens email naar Intel al gedaan, inzake ECC.
N.b. mijn vrouwtje heeft in 2001/2002 een HP met een core 2 duo gekocht en de oude van mij was sneller en stabieler met dat ECC geheugen.
Destijds heb ik ook al eens een reactie geplaatst hierover op een forum en ik denk ook op tweakers.net. Overigens als je zoekt op de website van Gigabyte vindt je diverse boards terug van destijds, ook met core 2 duo etc. die met ECC geheugen en gewoon geheugen werken. Voor consumenten pc's.
Nog even een reactie en link van Intel. Zij leveren nog wel degelijk ECC boards.

Thank you for contacting Intel Technical Support.

We do have Intel® motherboards and processors supporting ECC memory, some motherboards and processors use non ECC memory because of current limitations of the memory’s voltage regulator. For more information please go to the following link: