Specificaties Rad. HD2600 XT, 256MB GDDR3 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD2600XT (11110-00-20R) Review

temporum 18 januari 2008, 5.184 views

Sapphire HD2600XT (11110-00-20R)

Pluspunten

• HDMI output incl audio voor Full-HD (1080P, 720P, H264 en VC1 hardcoded)
  • Prijs/performance
  • Aanzienlijke reductie CPU-belasting

Minpunten

• Documentatie moet beter, fabrikant moet met duidelijke handleiding komen over de mogelijkheden en instellingen van de kaart op gebruikersniveau.
  • Onduidelijk is welke Media-players de UVD hardware ondersteunen en wanneer.

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Een eerste indruk of wat is er nodig voor een HD media center (sep-2007)
De waardering voor een kaart hangt voor een groot deel af van het doel wat men voor ogen heeft, in die kontekst kunnen anderen ook beter begrjjpen waarom iemand tot een bepaalde afweging komt. Ik beschouw me ook als eindgebruiker, die met simpele handelingen de zaak draaiend moet krijgen.

Mijn insteek is een PC die ik als media-player voor Bluray disks en gedownload HD-materiaal kan gebruiken om dit via een HDMI kabel op een Full-HD LCD-TV te kunnen afspelen. Ik heb daarom gekozen voor de HD2600XT van Sapphire op een Core 2 Quad 6600 met 2Gb geheugen, draaiend onder Vista Home Premium.

Mijn eerste reacties zijn nog oppervlakkig, ik begin me net te verdiepen in de ins en outs van deze kaart in de diverse Forums, waar ik o.a. ook vond hoe de audio via de HDMI-kabel onder Vista ingesteld kon worden. Ik ben zeer tevreden over de kaart, want hij doet wat ik ervan verwacht, zeer scherp beeld op monitor (226BW Samsung) en via TV (LE40F71B), de HDMI werkt dus uitstekend naast DVI, daarnaast kun je ook nog SUB-D (VGA) aansturen. Ik heb ook al HD materiaal bekeken (met MS Windows Media Player met Matroska Download Pack voor o.a. MKV-files), ook hier prima resultaten. De Bluray speler heb ik nog niet op mijn PC.

In een aantal forums worden kaarten met elkaar vergeleken, in sommige komt de HD2600XT ongeveer evengoed uit de bus als de 8600GTS, maar is minder in vergelijking met de 2900XT en de 8800GTS bij games, bij HD-content gerelateerde tests blijven die dure kaarten echter nergens meer (dankzij de UVD in de 630chip):

Misschien kom ik in latere instantie nog terug als een aantal zaken zijn uitgekristalliseerd en ik nieuwe drivers (Catalist suite) heb gedownload; en de documentatie beter is geworden. Ik moet mijn kennis nu halen uit 10-tallen pagina's op de diverse forums, voor een eindgebruiker zoals ik mezelf zie, zou dat eigenlijk niet nodig moeten zijn. Anderzijds begrijp ik dat door de zeer recente introductie de software nog niet geoptimaliseerd is voor het gebruik van UVD voor HD-content.

Samengevat een uitstekende kaart, die waar voor zijn geld biedt, met zeer goede HD-content faciliteiten, die nog verder moeten uitkristalliseren. De kaart is Plug en Play en werkt zonder problemen, byzondere zaken/instellingen dienen gedocumenteerd te worden voor de eindgebruiker.

Praktische uitwerking/ervaring (jan-2008)
Zoals beloofd zou ik nog terugkomen als wat zaken uitgekristallieerd waren.
In het volgende stuk ga ik in op de praktische zaken bij de verwezenlijking van mijn doelstelling; ik hoop op een manier, dat anderen daar ook wat aan kunnen hebben. Ik besef dat het niet om de kaart alleen gaat maar ook om de samenwerking van de kaart met de van belang zijnde onderdelen: hardware en software. Het gaat mij daarbij om de mogelijkheden, men zal dus geen grafieken of performance tests tegen komen.

Hoe langer ik met deze kaart werk, des te enthousiaster ik word. Deels is dat omdat ik nu meer ervaring met de kaart (en de software) heb, anderzijds omdat evt. problemen nu opgelost zijn of beter begrepen worden; overigens wordt e.e.a. me ook bevestigd door meerdere vergelijkende tests, waarin de HD2600XT wat betreft HD-content als een van de beste uit de bus komt (afgezien van de nieuwe HD3XXX kaarten).

Opstelling
Mijn doelstelling is nu geheel verwezenlijkt: ik kan mijn PC volledig als Media-center (met MCE van Microsoft) inzetten op een Full-HD LCD-TV van Samsung. De PC (met een Samsung 226BW scherm via DVI) staat op de slaapkamer boven, de LCD-TV als 2e scherm staat beneden in de woonkamer. Ik heb daartoe de DVI-HDMI uitgang van de HD2600XT kaart met een 18m lange (HQSS5550/15m + 4-poort HDMI-switch + 3m HDMI) kabel met de Samsung LCD-TV verbonden.

Tot mijn verbazing werkte het over die afstand; blijkbaar is de output/impedantie van de kaart dusdanig gedimensioneerd dat deze geen probleem ondervindt met de betreffende HDMI-kabel van 15m (slechts ca ¤50,-). Typisch was dat ik in een testopstelling van die HDMI-kabel tussen een DCB-H360R HD-cable modem van Samsung en de Samsung LCD-TV wel storingen had bestaande uit random verdeelde witte pixels.

Bediening
Wat betreft de bediening van het Media-Center heb ik gezien de afstand (kan ook niet anders) gekozen voor een RF/IR afstandsbediening van Philips (SRM7500/12), het RF-deel specifiek voor de bediening van MCE, het IR-deel voor de lokale bediening van de LCD-TV, het cable-modem en het HTS-systeem (HTS3154). Het voordeel van deze afstandsbediening is dat door het gebruik van macro's een combinatie van RF en IR commando's mogelijk is. Zo kan b.v. de activiteit "PC kijken" gedefinieerd worden door achtereenvolgens de TV aan te zetten, de HTS aan te zetten, de verbinding met de PC te activeren door opstarten van MCE. Bij activeren van MCE (de groene knop) komt MCE op de LCD-TV, waarbij via up/down/links/rechts toetsen genavigeerd kan worden. De muis op de PC is dan niet meer te gebruiken, totdat MCE Exit. Het Media Control Centre (de software van Philips voor de bediening) heeft soms de neiging (bij abnormale beeindiging) vast te zitten. De remedie is de afstandsbediening opnieuw kontakt te laten maken of de RF-ontvanger eruit te halen en opnieuw in te steken.

Ik had in het begin niet gelijk in de gaten hoe e.e.a. werkte, want ik had wat moeite met instellen van het 2e beeldscherm. Na gebruik van het Catalist Control Centre (nu 7.12) werd me duidelijk dat het probleem meer in de communicatie met de Samsung LCD-TV zat en kwam ik erachter dat het verbreken en maken van de HDMI verbinding de uitwisseling van de juiste gegevens/instellingen tot gevolg had of soms na lange tijd wachten. Uiteindelijk werd het: Primair scherm 1680x1050 (60Hz), secundair 1920x1080(25iHz). In Catalist zie je dan staan onder Cinemamodus: In cinemamodus(volledig scherm) en Aanpassen aan volledig scherm.

HD-Content
Aangezien ik nog geen Bluray speler aangesloten heb gaat het hier alleen over gedownloade HD-content.
Ik had wat problemen met de ondertiteling, vooral m.b.t. embedded tekst. Na in eerste instantie het Matroska (CCCP) Pack gebruikt te hebben voor de niet door MCE ondersteunde formaten (.MKV files,ondertiteling Audio, etc) kreeg ik uiteindelijk het beste resultaat met K-Lite Codec Pack 3.7.5 na instelling in de HAALI splitter. Ik heb nog een probleem met een specifieke film, maar in dat geval kan ik PowerDVD, Nero Show Time of MPC gebruiken om deze film in het 2e scherm vanaf de PC op te starten. (simpel het video-scherm naar het 2e scherm slepen en ergens specificeren dat dit full-screen moet worden, niet zo simpel dus, dit duurde wel even want deze simpele handeling staat eigenlijk nergens duidelijk beschreven)

Ik kan nu betreffende content in Full-HD zien, het beeld is buitengewoon scherp; de kwaliteit van de opname is nu meer de beperkende factor. In volgorde van kwaliteit heb je eerst Analoge TV, Digitale TV, 720P, 1080P. Op vooral FTD3 en andere forums (FTN,FTA,FTR,etc) kan men al een ruim aanbod van 720P en 1080P films zoeken, vinden met programma's als Binsearch, Yabse , NZBIndex en downloaden via programma's als Grabit en Newsleecher (b.v. via EWEKA newsserver).

Pas recent zie ik dat gebruik van UVD door begint te sijpelen in applicaties, PowerDVD 7.3 is daar een voorbeeld van, in de K-Lite Codec Pack is mij dat niet helemaal duidelijk; dus daar zou ik nog wat meer van willen weten.

Heb jij ook een Sapphire HD2600XT (11110-00-20R)?

Wat is de reden dat je dan toch een C2Q in die pc stopt? Als het goed is ontlast deze kaart je proc flink en kan je met een simpele C2D ook wel af toch?

Ik vraag dit omdat ik volgend maand ook een mediacenter in elkaar wil knutselen.
Ik gebruik de PC zowel voor mediacenter toepassingen als voor videobewerking etc,
bovendien is de meerprijs t.o.v. een C2D op de totale aanschaf van ca ¤ 1000 slechts in de orde van 10 a 15% , daarvoor heb je dus een verdubbeling van je CPU-capaciteit !
Als je veel met videobewerking doet en veel dingen tegelijk doet komt een Quad core CPU toch beter uit de voeten wat voor een videokaart je ook hebt.
Je was me voor, bij de aanschaf heb ik o.a. ook geanticipeerd op toename CPU-gebruik door grotere overhead van Vista, Kaspersky, HD-films. Ik zat al 5 jaren op een P4 2,4 MHz en ergerde me aan de zeer trage interactieve respons (soms zelfs voor langere tijd bevriezen van het systeem) als ik een aantal taken gelijk uitvoerde.
Ik wilde dus gelijk een goede vervanging doen; als je het doet doe het dan gelijk goed!
Vind je het gek met een 2,4 MHz :P

[Reactie gewijzigd door MatthijsV. op 17 januari 2008 14:02]

Je hebt gelijk, er hoort daar P4 2,4 GHz te staan
Zelf heb ik deze kaart (alleen dan van Asus) in mijn media center zitten, en ben er tevens enthousiast over! In tegen stelling tot jou heb ik er idd een simpelere C2D inzitten.

Ik wil ook nog wel eens een spelletje spelen, en zelfs dan vindt ik dat deze kaart nog goed kan meekomen.

Verder vindt ik je review duidelijk en vooral je uitgangs punten. Kan me echter wel voorstellen dat andere lezers best geintresseert zullen zijn in keiharde cijfers ;)

Misschien nog een leuke toevoeging...
Leuke review van een leuk kaartje.
'kontext' kan niet, het is 'context' of 'contekst', eventueel kontekst als je oud wilt doen ;)
Nice review, Dat zet me tog aan het denken om deze kaart te gaan kopen :)
Hee dat is toevallig, ik beschouw me ook als eindgebruiker, die met simpele handelingen de zaak draaiend moet krijgen. ;) :P
Goeie review en die kaart is idd inmiddels een koopje. Maar een wat vreemde opening die je precies van je q6600 review hebt overgenomen.

[Reactie gewijzigd door Gianni Rombios op 16 januari 2008 22:00]

Eigenlijk was ook de reden van de aanschaf van de q6600 met hetzelfde argument, ik wilde zowel een snelle PC als een PC als mediacenter, zonder daar twee systemen voor te moeten aanschaffen
Ik heb net een 2900XT van Sapphire aangeschaft. Twee zaken die me daarbij tegenvielen (weet niet of Temporum vergelijkbare ervaringen heeft gehad):

1) Je eerste neiging is: inbouwen die hap. Vervolgens ontdek je dat er niet één, maar twee aansluitingen voor de voeding op de kaart zitten. Dus kijk je in de installatiemanual wat waar moet. En dan kom je er achter dat dat niet in de manual staat. Beetje vreemd voor zo'n dure kaart. Gelukkig heeft sapphire een website. Jammer, niets te vinden. Maar wel een opmerking: als je het hier niet vindt, zoek dan eens bij de support van ATI. Daar vind je dan een erratum voor een andere kaart, maar gelukkig wel een plaatje waar je de 2x3 pin moet inpluggen. Dan werkt de kaart wel, maar krijg je bij het opstarten dat de kaart niet conform de norm is aangesloten. Een mailtje naar de helpdesk van Sapphire levert gelukkig binnen 24 uur een reactie op: voeding voor één enkele kaart minimaal 550 Watt én TWEE 2x3 aansluitingen. Voor overclocken (doe ik niet) of Crossfire 750 Watt minimaal én gebruik maken van zowel de 2x3 als de 2x4 aansluiting. Goeiemoggel....

2) De wizard nieuwe hardware geeft ook na installatie van de Catalyst drivers aan dat er een onbekend PCI device is aangetroffen. Dat device wordt vervolgens niet herkend. Ik heb er geen idee van wat het is. Is het de audio op de kaart ? Is het de tweede DVI uitgang ? NFI. Beetje jammer ook weer dat ze dat niet in de installatiemanual hebben meegenomen.
We hebben het over een 2600XT, een 2900XT is weer een totaal ander soort kaart. De 2600XT heeft geen externe voeding nodig.

Het onbekende PCI device is inderdaad de audio van de kaart HDMI-out. Deze kun je installeren via windows-update of in het geval van windows xp proberen de drivers te downloaden bij de realtek hd drivers (daar staan ook ati hdmi audio drivers).
Even de kritieke puntjes op deze review. (Het is overigens wel een mooi verhaal om te lezen)

De documentatie snap ik niet helemaal, je vraagt om documentatie van je hardware terwijl je de software niet snapt die je gebruikt. Dan zou ik eerder een documentatie vragen voor windows.

De problemen die jij omschrijft (scherm slepen naar het andere beeld en daar maximaliseren o.a.) is geen feature van de kaart, dit is een feature in windows met dual screen. Verder heb ik het idee dat je de rest van de software welke je gebruikt ook niet helemaal door hebt en de problemen maar bij de fabrikant legt. De specificaties staan op de doos, de installatiehandleiding zit erbij meer hoort er tegenwoordig niet bij want de rest is softwarehandleiding.

Tevens kan het deel van de afstandsbediening er helemaal uit want deze zat niet bij de videokaart of wel? Zo zijn er meer dingen die er niet echt in thuis horen.

Verder als je hem als media center gebruikt dan kun je vast wel wat vertellen over hoe je het beeld vind. Werkt deblocking goed? Zijn de kleuren goed (of goed instelbaar).

Maar buiten deze punten vind ik het wel een prima review.

edit: Onduidelijk is welke Media-players de UVD hardware ondersteunen en wanneer. << dit is natuurlijk ook niet iets wat voor deze kaart geld maar voor de gebruikte software.

[Reactie gewijzigd door kfaessen op 17 januari 2008 17:49]

Ik geef toe dat er wat zaken in staan, die niet direct met de kaart te maken hebben. Ik heb heel bewust voor anderen een totaalplaatje willen geven van de omgeving waarin e.e.a. gebruikt wordt en de tools die daarbij aan te pas komen en hoe het samenwerkt.
aha ok dan is het wel een perfecte review :). Sja het is een beetje lastig om het in een categorie te zetten aangezien je het als media center hebt gereviewd.

Ik raad je trouwens aan om eens te stoeien met media portal. Deze kan in combinatie met coreavc/matroska perfect hd films afspelen in een media center omgeving. Het kost alleen wat meer tijd om het in te stellen dan media center van windows. Maar eenmaal ingesteld kun je er wel veel meer mee.

Maar ik vraag me wel af waarom je hebt gekozen voor de 2600XT en niet voor de 2600Pro (voor media center pc maakt het helemaal niets uit welke van die 2 je neemt, alleen is de 2600Pro goedkoper maar ook iets langzamer qua spellen).

Zelf heb ik een 2400Pro in mijn media center pc zitten (maar ik las recent dat die geen uvd heeft, of dit waar is weet ik niet aangezien ik zelf nooit de cpu belasting heb getest).

Dit is ook de eerste keer dat ik een cablemodem met hdmi zie zelfs met een HD specificatie. Wat is het nut ervan? Dat je direct hd films van internet kunt afspelen? Zou wel ideaal zijn natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door kfaessen op 17 januari 2008 22:40]

Indertijd was de 2600XT de aantrekkelijkste qua prijs/performance

De genoemde cablemodem zit op de CAIWay kabel en heeft niets met de aansluiting van de PC op ADSL(Internet) te maken. Op CAIWay kun je ook internetten, maar geen HD films afspelen via die weg.